WhatsApp en Facebook boos op Utrechtse startup Watermelon | De Utrechtse Internet Courant WhatsApp en Facebook boos op Utrechtse startup Watermelon | De Utrechtse Internet Courant

WhatsApp en Facebook boos op Utrechtse startup Watermelon

WhatsApp en Facebook boos op Utrechtse startup Watermelon
De succesvolle startup Watermelon uit Utrecht heeft zich de woede van WhatsApp en diens moederbedrijf Facebook op de hals gehaald. De service die ze aanbieden leunt teveel op WhatsApp. “Het is alsof ze een spijker steeds dieper je arm in duwen.”

De succesvolle startup Watermelon uit Utrecht heeft zich de woede van WhatsApp en diens moederbedrijf Facebook op de hals gehaald. De service die ze aanbieden leunt teveel op WhatsApp. “Het is alsof ze een spijker steeds dieper je arm in duwen.”

Toch maakt mede-oprichter Alexander Wijninga zich nog geen zorgen. “Het is natuurlijk vervelend. Facebook blokkeert nu onze advertenties, markeren ons account als onveilig en gebruikers kunnen ons niet meer taggen. Maar voordat wij van start gingen hebben we alles juridisch laten checken, dus ze kunnen ons niet zomaar voor de rechter slepen. Dan moeten ze zich eerst maar eens goed in het Nederlandse recht gaan verdiepen.”

Watermelon is een service die de klantenservice van een bedrijf via WhatsApp en vergelijkbare apps regelt in plaats van via de telefoon. Dit moet voorkomen dat mensen uren aan de telefoon blijven hangen voordat ze een keer de juiste persoon te pakken krijgen. Om deze service aan te bieden via WhatsApp heeft het bedrijf zelf een zogeheten API (een middel om twee platformen met elkaar te verbinden) laten maken. En daarom is de grootste berichtenservice ter wereld nu boos op de Utrechters.

“Het is net alsof ze een spijker steeds dieper je arm in duwen,” zegt Wijninga. “Maar we denken dat ze niks kunnen doen. Daarnaast moeten we het niet alleen van WhatsApp hebben. We gebruiken bijvoorbeeld ook diensten als WeChat en Telegram, services die in Nederland niet zoveel worden gebruikt maar wereldwijd wel.”

Gekoppelde berichten

7 Reacties

Reageren
  1. Bert Haanstra

    Het is gebruikelijk voor dergelijke diensten om toegang tot een API te verschaffen als ze willen dat je er op andere manieren gebruik van gaat maken, de gekozen functionaliteiten worden dan beschikbaar gemaakt zolang je deze niet té vaak gebruikt. WhatsApp heeft juist besloten dat ze er voor de consumenten willen zijn en het systeem ook zo gebouwd dat de meeste functionaliteit op de telefoon van de gebruiker zelf draait. Om verder het netwerk niet met zakelijk verkeer (of risico’s richting SPAM) te belasten zal die houding van Whatsapp wel zo blijven. Je bouwt dus op eigen risico een systeem waarover je voor het gebruik GEEN overeenstemming met Whatsapp hebt, alleen je denkt dat er je gerechtelijk niks te maken valt. Pyrrusoverwinning is dat, aangezien je geen overeenkomst hebt over fair use kan Whatsapp willekeurig de kraan dichtdraaien op een van de nummers die je gebruikt zonder dat je een grond hebt voor een klacht. Kortom: je loopt een risico voor je klanten en vertelt trots dat je het na liet zoeken en je juridisch niets te maken valt. Dat mag kloppen, maar service garanderen kun je dus ook niet….

  2. Max

    Ga er voor Heren ! Innovatie’s komen nooit zonder weerstanden in de markt …

  3. Henk

    Whatsapp staat natuurlijk volledig in hun recht om communicatie via hun netwerk welke niet via de officiele app loopt onmogelijk te maken.

    Over het algemeen heeft het ook niet zo veel zin om zelf dit soort apis maar in elkaar te lopen knutselen omdat deze, doordat deze niet ondersteund wordt door whatsapp, op ieder moment stuk kan gaan door aanpassingen in de werking van whatsapp.

    Uiteindelijk ben je op deze manier een dienst aan het bouwen op drijfzand waarvan je nooit weet wanneer deze zal stoppen met werken.

  4. Frank

    Heren critici…. jullie hebben gelijk, maar veel maakt het niet uit. In de huidige tijd is het tenslotte sowieso de vraag of diensten überhaupt erg lang werken.

  5. Herman

    Als dit soort bedrijven boos ziijn dan weet je dat je met iets goeds bezig bent, vooral doorgaan dus! Niets is heerlijker dan dit soort bedrijven frusteren. Succes!

  6. Fons

    Je verrijkt je aan een dienst die door een ander ontwikkeld is zonder ervoor te betalen of er toestemming voor te hebben. Logisch dat ze het aanpakken, misschien dat je iets echt zelf moet gaan ontwikkelen en dat op de markt zetten. Hoe leuk zou je het vinden als er dan een ander mee aan de haal gaat?

  7. Van de Lek

    Juist applicaties op bestaande systemen zijn voor de eigenaren een voordeel… het is hun mogelijk vooral om marketing reden te doen dat ze ageren….

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).