Wieldempers op trams in Utrecht, Nieuwegein en IJsselstein moeten geluidsoverlast tegengaan Wieldempers op trams in Utrecht, Nieuwegein en IJsselstein moeten geluidsoverlast tegengaan

Wieldempers op trams in Utrecht, Nieuwegein en IJsselstein moeten geluidsoverlast tegengaan

Wieldempers op trams in Utrecht, Nieuwegein en IJsselstein moeten geluidsoverlast tegengaan
Archieffoto
Op de trams tussen Utrecht Science Park, Nieuwegein en IJsselstein zijn de eerste wieldempers gemonteerd tegen geluidsoverlast. Dit najaar zullen alle trams uitgerust zijn met de dempers, schrijft provincie Utrecht.

Op de trams tussen Utrecht Science Park, Nieuwegein en IJsselstein zijn de eerste wieldempers gemonteerd tegen geluidsoverlast. Dit najaar zullen alle trams uitgerust zijn met de dempers, schrijft provincie Utrecht.

Sinds afgelopen zomer rijden er trams tussen Utrecht Science Park, Nieuwegein en IJsselstein. Tussen die plaatsen kan je nu zonder over te stappen heen en weer reizen.

Maar bij het rijden van de trams, hoort ook het zogenoemde booggeluid. Dat is het hoge, piepende of krakende geluid dat je hoort als een tram door bogen of wissels rijdt. Als het goed is, zorgen de wieldempers dat dat geluid minder hard te horen is. Vorige week kregen de eerste trams wieldempers en de eerste ervaringen zijn positief.

“Mensen die dichtbij wegen of rails wonen, horen daar af en toe iets van”, zei gedeputeerde Arne Schaddelee hier eerder over. “Op sommige plekken langs ons tramtracé was deze overlast echter erg groot. Dat betreuren we zeer, want geluidsoverlast kan erg ingrijpen op het leven en welzijn van onze inwoners.”

Optrekken en uitrollen 

Verder worden de rails gesmeerd met een baansmeerinstallatie om te zorgen voor zo min mogelijk geluid. Ook worden er volgens de provincie afspraken gemaakt met Qbuzz over het rijgedrag van de trammachinisten in bepaalde bochten.

“Uit proeven is vastgesteld dat de snelheid van de trams geen grote invloed heeft op het booggeluid”, meldt de provincie. “Maar wat wel effect heeft, is hoe de tram optrekt en ‘uitrolt’. Tot slot wordt er een onderzoek uitgevoerd of de situatie kan worden verbeterd door aanpassingen van de wielprofielen of aan de rails.”

Elke week krijgen maximaal vijf trams wieldempers. De verwachting is dat deze herfst alle trams met de dempers rijden.

Gekoppelde berichten

12 Reacties

Reageren
  1. John

    Je zou toch denken dat daar iemand van te voren over nagedacht heeft. En is dit dan risico leverancier of hebben we weer suffende ambtenaren die inkopertje gespeeld hebben?

  2. Eric

    Mooi dat hier aandacht voor is en het probleem (grotendeels?) zal worden opgelost. Ondertussen wonen de inwoners in Hoograven al jáááren lang in een buurt zonder geluidswal langs de A12 met geluid ver boven de geluidsnorm. Zelfs de norm van snelweggeluid.

    Ik woon er zelf niet maar ik vind het vreemd dat de tram gelijk eruit moet en naar oplossingen wordt gezocht , terwijl we allemaal weten dat er een geluidswal ontbreekt die gemakkelijk te betalen en te plaatsen is. IenW wilt die denk ik pas plaatsen wanneer er een akkoord is over Ring-oost/Amelisweerd.

  3. Confusius

    Het vreemde is ook dat de fabrikant (het is geen koekenbakker) bekend staat om het leveren van prima producten. De treinen die zij leveren zijn behoorlijk stil en zijn kwalitatief erg goed. De trams die zij in Luxemburg (en vele andere steden) geleverd hebben zijn stil en presteren naar behoren.

    Hoe kan het dat het product in Utrecht niet naar behoren werkt?

    Ligt dit misschien aan de inkopers van het rollend materiaal of de inkopers van de rails en wissels? Een ondeugdelijk ontwerp van het tracé? Slecht of verkeerd onderhoud? Een verkeerd programma van eisen? Wie het weet mag het zeggen…

  4. Koel Hoofd

    Die oude tram was zo gek nog niet, was nog ontworpen door vakmensen.
    Dat nieuwe spul is gewoon slecht ontworpen, te veel ‘computer says’ en te weinig kennis bij de techneuten.
    Intussen heeft iedereen er last van en draait ook iedereen er voor op en diegene die langs de lijn worden nog wat extra.
    En de gemeente blijft maar in dat drama geloven…

  5. Realist

    Baansmeerolie, spul wat gewoon open en bloot op de rails gespoten wordt en wat ergens op straat of de natuur achterblijft. Lekker milieuvriendelijk toch dat OV.

  6. Herman

    @John, helaas hebben ambtenaren ooit rails gekocht en deze stemmen slecht iedereen met de wielen van een light rail tram.
    Technische onkunde.

  7. Peter

    Goedkoop is duurkoop…

  8. Lombokker

    @Realist
    Die ‘olie’ waar u het over heeft is gewoon een soort gel dat biologisch afbreekbaar is.

  9. Wim Vreeswijk

    Wieldempers lijken mij heel wat goedkoper dan ondergrondse tunnels tussen Utrecht, IJsselstein en Nieuwegein.

  10. Uuutje

    @koel hoofd

    Voor de 1.533.457e keer:

    PROVINCIE UTRECHT! Tram en ov zijn projecten van de provincie. Ook al loopt het ov en de tram door de gemeente, de gemeente heeft er maar bar weinig over te zeggen.

  11. Koel Hoofd

    @Lombokker
    Olie is ook een natuurproduct wat biologisch afbreekbaar is. Aardolie is namelijk gemaakt van onder hoge druk gefermenteerde biomassa.

  12. Gré Braadslee

    De draaistellen staan te ver uit elkaar, dát is de reden voor het piepen. 2 de ontwerpers zijn geen mannen meer die met hun ” klauwen’ in het veld staan en hun handen vies hebben gemaakt en een heel traject hebben doorlopen zoals vroeger sinds er treinen worden gemaakt. De ontwerper is niet meer de uitvinder, men weet van toeten noch blazen. Achter een schermpje zitten ze iets te bedenken en denken vervolgens dat het in praktijk werkt. Daarbij wordt te weinig of nooit rekening gehouden met allerlei gegevens, data etc die meespelen. O.a. de radius der bochten, de afwijking per bocht, Komt bij dat bochten in de stad zelden gekanteld liggen, ivm overig verkeer. Deze trams zijn van een zéér inferieure kwaliteit, troep. trams in oost europa zijn erg goede trams. Siemens trams ook . maar dit is baskische troep De Urbos , waar de tram vandaan komt is een familie van trams geproduceerd door het Baskische bedrijf Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (CAF). Trams van CAF werken prima in de grote, warme steden, maar zijn niet geschikt voor ons klimaat. Ze hebben de know how gewoonweg niet . Laat zoiets aan siemens over…. Er zijn belangenverstrengelingen al jaren aan de gang binnen leden van de gemeenteraad, wethouders en bedrijven……… dat is publiekelijk geheim. We krijgen als inwoners TROEP in onze maag gesplitst daardoor. Want wie het meeste handgeld geeft.., tripjes, vakanties, ….. die heeft de aanbesteding. Het wordt tijd dat college én raad afgezet worden en de bevolking een volledig fris nieuw, gescreend team neer laat zetten .. dát is de manier. Want wat onze stad de afgelopen 30 jaar aangedaan wordt is gewoon mishandeling van onze Utrechtse Cultuur

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).