De Wijkraad Noordwest is ontevreden met de voorstellen van het Vervoersplan 2020. Bij de aanpassingen in het OV wordt volgens de wijkraad geen rekening gehouden met de leefbaarheid van de wijken. Vooral Zuilen zou er op bereikbaarheid achteruitgaan.
De wijkraad Noordwest bestrijkt de wijken Pijlsweerd, Ondiep en Zuilen. Vooral de wijk Zuilen krijgt volgens de raad te maken met een groot aantal nadelige veranderingen in het busvervoer waardoor vooral ouderen gedupeerd zouden worden.
Met name de wijzingen op de routes van de lijnen 4 en 120 hebben negatieve gevolgen: lijn 4 zal niet meer stoppen bij ontmoetingsruimte De Dame, met daarin het gezondheidscentrum en de woonzorgvoorzieningen voor ouderen van Careyn.
Ook worden de haltes Pionstraat, Niftarlakeplantsoen en Prinses Irenestraat opgeheven waardoor mensen tot 500 meter langer moeten lopen naar een bushalte.
Lijn 120 zal volgens het plan over de Prins Bernhardlaan gaan rijden. Hierdoor stopt de lijn niet meer bij gezondheidscentrum De Brug rijden en ook zal er een gedeelte van de Amsterdamsestraatweg zonder directe verbinding naar het centrum komen te zitten.
Tevens noemt de wijkraad het zorgelijk dat de verlegging van deze buslijnen zal leiden tot nog meer drukte op de de Burgemeester Norbruislaan, Prins Bernardlaan en de Burgemeester van Tuylkade, waar de drukte op dit moment al nijpend zou zijn.
Kwetsbare groepen worden harder getroffen
De wijkraad stelt dat er bij het opstellen van de plannen geen specifieke aandacht is geweest voor de leefbaarheid van de betreffende wijken. Volgens hen moet er in het OV worden gesneden door de aanleg van de Uithoflijn, maar worden kwetsbare wijken met veel sociale huur en kwetsbare bewoners onevenredig hard getroffen door de aanpassingen.
“Het afsnijden van gezondheidscentra van openbaar vervoer is vanuit onze optiek onwenselijk en ook onbestaanbaar. Ook het clusteren van diverse buslijnen door een paar straten leidt tot afname van het wooncomfort en woonklimaat”, aldus Erik Nijst, voorzitter van de wijkraad.
Gekoppelde berichten
Dit gaat er veranderen in het openbaar vervoer in Utrecht
De provincie heeft de nieuwe dienstregeling voor U-OV en Syntus goedgekeurd. De vervoerplannen gaan vanaf…
18 Reacties
ReagerenDan ga je toch gewoon op de fiets?
Ik begrijp als automobilist namelijk dat dat altijd een geweldig alternatief is.
Die bussen kosten hartstikke veel energie om rond te laten rijden, is niet duurzaam.
Prima plannen voor Zuilen om de huidige versplintering aan buslijnen met een beroerde frequentie te concentreren op twee hoofdroutes met hoge frequenties en langere bussen.
Natuurlijk is het zuur als je straks 500 meter naar een halte moet lopen.
De huidige route over de Pionstraat is ook niet alles: drempels, smal en druk. Geen geschikte route voor een bus. Toen ik daar zelf woonde nam ik nooit de bus, de frequenties waren laag en de rijtijden lang door het geslinger door de wijk.
Kunnen we niet gewoon stoppen met die onrendabele bussen. De dekking en bereikbaarheid van het netwerk is al wegbezuinigd.
@Cas
Ja, gewoon ermee stoppen! Haha weg met de bussen.
Zijn de taxistandplaatsen trouwens wel rendabel? Anders moeten we die ook maar opheffen.
Laten we de gemeentelijke wegen trouwens ook maar opheffen: die zijn al helemaal niet rendabel.
@ Angelique, Frits, Cas
Klinkt leuk, maar de kritiek gaat over de bereikbaarheid van gezondheidscentra en ook specifie voor ouderen. Zij kunnen lang niet altijd verder lopen. Als zij geen openbaar vervoer meer hebt, werkt je meer isolatie en eenzaamheid in de hand. Ouderen zijn óók inwoners van onze stad, hoor! Niet alleen studenten en werkende tweeverdieners.
Wat is jullie oplossing voor hen, als de bussen verdwijnen?
Teken de petitie: http://www.neetegenulink.petities.nl
@Naastenzorg
Als er helemaal geen openbaar vervoer meer zou zijn, ben ik het helemaal met je eens. In veel dorpen in ons land verdwijnt inderdaad het openbaar vervoer.
Maar, even concreet, waar we het over hebben. We hebben het over het opheffen van drie bushaltes, waarvan er eentje nauwelijks werd gebruikt. Voortaan gaan de bussen in een hoge frequentie, waarbij ook langere bussen zijn beloofd, over een vaste route rijden. Ideaal voor ouderen dus, want voor ouderen is het lastig wachten bij de bushaltes! Ja, voortaan zullen de ouderen die vlakbij de Vecht wonen, een stuk moeten lopen. Echter, ik ga ervan uit dat een oudere die nog zelfstandig kan wonen, wel 500 meter kan overbruggen.
Gezondheidscentrum De Dame dan. Er is geen bushalte, zoals de Wijkraad denkt. Wel eentje op 150 meter afstand, en een tweede, 250 meter verderop. De tweede blijft open, waar voortaan meer bussen zullen stoppen.
Gezondheidscentrum De Brug? Die halte gaat dicht. De hamvraag is eerder hoeveel inwoners van Zuilen lijn 120 zullen nemen om naar de dokter te gaan… Maar goed, stel dat het zo is: voortaan zal de bushalte 300 meter lopen zijn.
Ik vind het allemaal geneuzel in de marge. Ouderen moeten toch ook boodschappen doen? 300 meter naar een supermarkt kan wel,300 meter naar een bushalte niet?
@Zuilen030
“Dat het Utrechtse straatbeeld chaotisch wordt door met bussen in allerlei felle kleuren te gaan rijden”
Echt, is dit serieus?
Is er ook een petitie om auto’s in felle kleuren te verbieden?
@Naastenzorg: helemaal mee eens. Niet iedereen is tussen de 20-40 jaar oud en mobiel. Een goed OV-netwerk is ook belangrijk wanneer je het autogebruik wil terugdringen.
Om hierop als gemeente of vervoerder dan zo in te willen snijden om kosten te sparen is dom en kortzichtig.
voor bewoners van de straten tussen de Pionstraat en de Vecht, zoals Nijenrodeplantsoen, Cabeliaustraat, Menninkkwartier, worden de loopafstanden naar de bus nog groter.
Ook voor Maarssen pakken de wijzigingen zeer nadelig uit. Veel haltes zullen worden opgeheven.
Misschien weet Jet van H nog een oplossing als er geen geld meer is!!!!
Daar hebben wij toch veel aan te danken.
@Frits: mooi gezegd gezegd allemaal en ongetwijfeld heb je een stapel rapporten van onafhankelijke bureaus die het bevestigen maar toen de sneltramhalte (voor een aantal jaar) naar het Jaarbeursplein verhuisde, ook dat was maar een paar 100 meter extra, duikelde het aantal passagiers met 20 tot 30 procent naar beneden, als het niet meer is.
Wat gebeurt er na twee jaar met de mooie frequenties als de reizigersaantallen tegenvallen?
@Utrechter2
Wat is het beste alternatief? De frequentie niet verhogen? Geen gelede bussen inzetten? De Pionstraat verbreden?
Geen veranderingen om de veranderingen: accepteren dat sommige bussen in sommige wijken niet uitpuilen omdat ze een feeder-functie of sociale functie! hebben voor het netwerk.
En nog even mijn vraag: “Wat gebeurt er na twee jaar met de mooie frequenties als de reizigersaantallen tegenvallen?”
Prima plannen om de buslijnen te reorganiseren. Vaak is men tegen verandering, maar verandering kan soms heel goed zijn. Het ov moet ook rendabel zijn anders is het ook niet houdbaar. Mensen die slecht ter been zijn hebben recht op regiotaxi, die haalt je voor de deur op en brengt je naar bestemming voor 2.50. De website tegen u link is een lachertje, dat de bus kleuren een probleem zouden zijn is om te janken zo’n slecht argument. Nog een advies, mensen lekker fietsen en niet zo veel zuren
@Zuilenaar: jammer dat je vooral met je laatste zin laat merken dat je in the end toch heel aanbodgericht denkt en niet vraaggericht. De vraaggerichte mensen werken ook in de OV- en infrawereld en zijn bezig met de vraag hoe ze omwille van het klimaat mensen kunnen verleiden uit de auto te stappen.
Je lijkt wel een ander vermoeden van mij te bevestigen: de overheid heeft relatief kennelijk steeds minder middelen beschikbaar: door de groei van Utrecht is er op de drukste lijnen meer capaciteit nodig maar die kan eigenlijk alleen nog maar gefinancierd worden door te beknibbelen op andere lijnen, en dit terwijl Utrecht een groeiregio is.
De bezwaren van de wijkraad zijn heel reeel. De bus heeft in Zuilen een belangrijke functie voor het vervoer binnen de wijk, en door de lijnen te verleggen worden delen van de wijk moeizaam bereikbaar. Tegelijkertijd was de frequentie van bussen op de Prins Bernhardlaan al ongekend hoog. (Overdag 4x lijn 5, 4 x lijn 27 en zes keer lijn 3, ‘s avonds en zondag 2x lijn 5 en 4 x lijn 3 per uur.)
Daar nog meer bussen aan toevoegen levert niets op voor betere bereikbaarheid.
De wijzigingen verbeteren niet veel, (en volgens mij wordt er dus ook niet echt bespaard omdat er niet minder bussn rijden) maar verslechteren de situatie wel voor mensen die verder van de centrale as af wonen wel aanzienlijk. Nergens voor nodig.