Wilde plannen bij wegverbreding tussen Utrecht en Breda: spoorlijn of hyperloop | De Utrechtse Internet Courant Wilde plannen bij wegverbreding tussen Utrecht en Breda: spoorlijn of hyperloop | De Utrechtse Internet Courant

Wilde plannen bij wegverbreding tussen Utrecht en Breda: spoorlijn of hyperloop

Wilde plannen bij wegverbreding tussen Utrecht en Breda: spoorlijn of hyperloop
De Merwedebrug. Foto: Rijkswaterstaat
Voor de vervanging van drie bruggen tussen Utrecht en Breda zijn afgelopen week twee wilde plannen bedacht. Eén daarvan is een hyperloop waarbij mensen binnen tien minuten van Breda naar Utrecht kunnen reizen. De andere is de aanleg van een spoorlijn.

Voor de vervanging van drie bruggen tussen Utrecht en Breda zijn afgelopen week twee wilde plannen bedacht. Eén daarvan is een hyperloop waarbij mensen binnen tien minuten van Breda naar Utrecht kunnen reizen. De andere is de aanleg van een spoorlijn.

Minister Schultz van infrastructuur heeft een kleine 400 miljoen euro uitgetrokken voor de vervanging van de drie bestaande bruggen. De Hagesteinsebrug over de Lek, Merwedebrug en Keizersveerbrug over de Maas.

1.000 km/u

GroenLinks Breda doet een suggestie voor het aanleggen van de hyperloop, een buizensysteem waarbij mensen binnen tien minuten van Breda in Utrecht zijn. In de hyperloop zweven de treinen vrijwel wrijvingloos in een tunnel, waarbij de snelheid kan oplopen tot duizend kilometer per uur.

Spoorlijn

Een realistischer plan is het aanleggen van een spoorlijn tussen de twee grote steden. De ChristenUnie wil dat er met de vervanging rekening wordt gehouden met het aanleggen van een spoorlijn.

Sinds 1875 zijn er al plannen om de spoorweg aan te leggen. Deze werden continu van tafel geveegd, omdat de plannen te duur zouden zijn. De kosten zouden volgens het ministerie niet opwegen tegen de tijdwinst voor de reizigers.

Nu rijdt de buslijn Brabantliner tussen de twee steden, die bijna anderhalf uur over de reis doet. Een treinverbinding zou de reistijd ten goede komen.

31 Reacties

Reageren
  1. herman

    Goed dat deze kans benut wordt om over een OV verbinding na te denken. Als die dure bruggen toch vervangen worden doe het dan gelijk goed.

    Gemis aan een OV verbinding tussen Utrecht en Breda lijkt vreemd, maar als je naar vervoersaanbod tussen deze steden kijkt ook wel logisch. Tussen Utrecht en Breda ligt slechts een stad (Gorinchem) die een soort van iets voorstelt. Dus veel vervoersaanbod is er niet waardoor deze verbinding niet snel rendabel zal worden.

    Hyperloop lijkt leuk, maar laten ze eerst maar eens iets werkbaars laten zien voor we die bodemloze put gaan graven.

  2. Atilla Vigh

    De hyperloop bestaat (nog) niet. Groenlinks moet niet gaan dagdromen.
    Een trein zou wel eens netjes zijn. Laten ze het dan wel zo maken, dat er ook snel gereden kan worden. Het is toch triest dat we wel twee snelwegen van Noord naar Zuid hebben (A2 en A27), maar een spoorlijn. En ja er loopt een HSL lijn die zelfs Den Haag mist. Maar dat was helemaal een politieke misser.
    Een spoorlijn zou echt veel uitmaken en maak er gelijk een dikkere snelweg van (dus voor in de toekomst 2 x 5, maar minstens 2 x 4, over het hele traject, niet zoals ze dat met de A12 doen).

  3. Atilla Vigh

    @herman

    Het argument om allee naar het vervoersaanbod die de aanliggende stations generen is een te beperkte analyse. Er zijn twee andere argumenten die nooit meegenomen worden in deze. Op dit moment kost een OV-gebruiker of ruim 1 uur met de Brabantlijn (400). Met de trein (sinds kort, via Den Bosch, Tilburg) ook ruim 1 uur, met overstap. Terwijl zonder file ik in 35 minuten van Utrecht in Den Bosch ben. Met file gaat dat nu ook richting 1 uur. De afstand is het probleem niet, maar voor het spoor, een rechtstreekse verbinding en voor de weg, de smalte van de A27. Als die tijd echt substantieel word teruggebracht, laten we zeggen, 20 a 25 minuten, zal naar verloop van tijd er veel meer werkgelegenheid beide kanten op vloeien.
    Een tweede onderbelicht aspect van deze specifieke spoorlijn, is dat Breda het voorportaal voor Brussel, Parijs en Londen is. Je zou dan van Utrecht misschien in 1,5 uur in Brussel staan: in de toekomst wellicht nog sneller.

  4. Patrick

    @Herman,

    Goed punt, hoewel dit ook een beetje oorzaak-gevolg is. Het zal Breda meer ten goede komen dan Utrecht, maar voor een stad als Oosterhout, die hoe dan ook op het traject ligt, gorinchem en raamsdonkveer ook wel flink zullen profiteren. Alsmede wat kleine plekken voor een gezamelijk station voor een sprinter.
    Het enige wat mij zal benieuwen is de aansluiting in de buurt van Utrecht.
    Dat kan ten Noorden of Zuiden van Houten zijn, waardoor Vianen een aansluiting zou kunnen krijgen. Of ten westen van Leidsche Rijn. Ik verwacht namelijk niet dat het nog ergens tussen te proppen is. Hoewel het voor Nieuwegein/IJsselstein ook praktisch zou zijn. Hemelsbreed ligt IJsselstein dichterbij Utrecht, maar een plaats als Culemborg is sneller qua OV.
    Maar goed, volgens mij loop ik ver op de zaken vooruit.

  5. Dirk

    Interessant voorstel om Utrecht en Breda via spoor te verbinden. Daarmee worden Antwerpen, Brussel en Parijs ineens veel bereikbaarder vanuit Utrecht.

  6. Peter T.

    Goed idee die directe spoorlijn tussen Utrecht en Breda.
    Voor mijn werk moet ik regelmatig in Roosendaal zijn, precies tegenover het station van Roosendaal. Met de auto ben ik van deur tot deur ruim een uur onderweg (zonder files). Maar met de trein van Utrecht CS naar Roosendaal anderhalf uur (en dan niet eens van deur tot deur).
    Reden: ik moet reizen via Rotterdam of via Den Bosch, want tussen Utrecht en Breda gaan geen treinen, maar wel een snelweg.
    Als die trein via Gorinchem zou reizen, dan zou niet alleen ook deze stad ervan profiteren met een snellere verbinding naar Breda en Utrecht, maar kun je vanuit Utrecht ook sneller met de trein naar Dordrecht (wat nu een omreis via Rotterdam is) omdat er al een spoor loopt tussen Gorinchem en Utrecht.
    Ook zou Nieuwegein eindelijk per trein bereikbaar kunnen worden (je moet qua OV vanuit deze plaats altijd eerst helemaal naar Utrecht CS om ergens anders te komen).
    En inderdaad, wat bovenstaande Dirk zegt: met een directe trein naar Breda wordt Utrecht beter verbonden met Antwerpen, Brussel en Parijs.

    Daarnaast inderdaad zo snel mogelijk die A27 verbreden.

  7. bork

    Aansluiting kan alleen via Leidse Rijn volgens mij, via Lunetten is geen plek/ruimte. Je moet denken aan ontsluiting van Utrecht-West en IJsselstein-West en dan richting Breda.

  8. Wiseguy

    Voor alle wiseguys hier: Utrecht is in principe al via spoor verbonden met Breda. De aanleg van peperduur spoor zal de reistijd alleen maar wat verkorten.

    Het in de bestaande situatie al lang mogelijk om een rechtstreekse Intercity naar Breda te laten rijden die alleen in ´s Hertogenbosch en Tilburg stopt. De reden dat deze intercity er niet is, is dat de beoogde reizigersstromen te laag zijn en de verbinding dus helemaal niet rendabel is. Dat er een verbinding moet komen, wordt vooral in Breda geroepen, een redelijk marginale stad, die veel te graag van alles wil en veel te hoge ambities heeft. Zie het megalomane nieuwe station daar en de lobby om de HSL te krijgen. Heeft Breda trouwens veel geld gekost, wat ze beter in andere zaken in hun eigen stad had kunnen steken.

    @ Dirk, Die verbinding met het buitenland is dus allang mogelijk, de reden dat die er niet is, is dat er vanuit Utrecht en reizigersstromen bezien nauwelijks vraag is naar een internationale treinverbinding. Utrecht is geen Rotterdam, Den Haag of Amsterdam en zal dat ook niet gaan worden, ondanks de natte dromen en de ambitie van sommigen die denken dat Utrecht een wereldstad kan worden en die dat ook graag zouden verwezenlijken. Ook dat geld kan beter gestopt worden in het leefbaar maken van Utrecht zelf, daar zit de bevolking namelijk meer op te wachten dan op het najagen van nodeloze ambities.

  9. G.H.

    Nu inztten op die hyperloop imho.
    Een brede weg rijdt natuurlijk heerlijk over 5 jaar, maar met zo’n hyperloop sorteer je vast voor op de toekomst en word je daarin koploper en maatgever.
    Net zoals Frankrijk dat destijds met de TGV heeft gedaan.

  10. Berend

    Misschien als je 10 jaar wacht kun je een hyperloopverbinding realiseren en eens echt innoveren. Er is momenteel geen noodzaak voor een snellere verbinding met Breda.

  11. Piet

    Het zal tijd worden dat er een spoor van Utrecht naar Breda vv komt. En blijkbaar rijdt Herman daar niet veel maar denk ook aan (extra) mogelijkheden voor Vianen, IJsselstein, Nieuwegein, Werkendam, Gorinchem of zoals Patrick al noemt Oosterhout. Daarnaast had de HSL nooit via R’dam/Den Haag naar Schiphol moeten lopen maar via Antwerpen, Breda(en oosterhout) via Utrecht(treinknooppunt van Nederland) naar Schiphol moeten rijden. En kan juist Utrecht profiteren(ipv Breda zoals wordt gesuggereerd) met een rechtstreekse verbinding met de hoofdstad van Europa(Brussel) of zelfs verder naar Parijs.

  12. Wiesguy

    @ Piet, hoezo zou het tijd worden voor een nieuw spoor?

    Het is de afgelopen decennia nog niet eens nodig gebleken om over het bestaande spoor via Den Bosch een directe intercity verbinding met Breda te creëren, omdat de benodigde reizigersaantallen daarvoor te laag zijn. Je kan gewoon via Den Bosch naar Breda hoor (zou ong. 45/50 minuten reistijd zijn met een intercity, sprinter rijdt al sinds mensenheugenis). Het nieuwe spoor> miljardeninvestering, levert een kwartier tijdswinst op, voor een verbinding waar niet of nauwelijks vraag naar is.

    Het is dus ook al jaren mogelijk om een treinverbinding met België en Frankrijk via Breda op te zetten, maar kennelijk is daar ook geen behoefte aan en is deze verbinding momenteel niet rendabel te krijgen. Er is momenteel helemaal geen behoefte/ vraag vanuit veel mensen in Utrecht om via een dergelijke verbinding te reizen. daarnaast ben je binnen 40 minuten in Rotterdam, van waaruit je die rechtstreekse mogelijkheid wel hebt. Een rechtstreekse internationale verbinding via Breda kost meer reistijd en is dus zinloos (en is de
    kosten niet waard).

    Het is volstrekt logisch waarom Rotterdam wel een aansluiting op de HSL heeft en Utrecht niet. Rotterdam stelt internationaal namelijk al decennia wat voor, Utrecht niet. Rotterdam is een wereldhaven en een belangrijk internationaal economisch centrum, van waaruit mensen wel naar de haven in Antwerpen reizen (heel klein stukje met de HSL) en verder moeten naar de hoofdsteden van België, Europa en Frankrijk.

    Laatste punt, je gaat geen miljarden investeren om een stoptreinverbinding aan te leggen naar marginale plaatsen in Nederland als Vianen, IJsselstein, Nieuwegein, Werkendam, Gorinchem of Oosterhout, die gelet op de reizigersvraag vanuit en naar die plaatsen, al prima OV-mogelijkheden hebben.

  13. Piet

    @Wiseguy, Utrecht is groter dan je denkt en zeker ook het achterland wat Utrecht bedient. Daarvoor liggen R’dam en DH te dicht bij elkaar, maar daar moest volgens de ambitie van de politiek ook de lijn komen te liggen. Maar de ambitie als groene stad zou dit enorm ten goede komen en dus ook de leefbaarheid.Betekent een hoop minder autobewegingen om en rond de stad.

  14. Piet

    @wiseguy, waarom denk je dat de noodzaak er niet is. De A27 staat iedere dag van smorgens vroeg tot savonds helemaal vol en ook in het weekend is er geen doorkomen aan.
    De reistijd is altijd meer dan een uur en niet zoals jij aangeeft 45/50 minuten met het openbaar vervoer. Dat ivm de route ook nog eens er gevoelig is voor vertragingen.

  15. R

    @Wiseguy: het argument dat steden per spoor al verbonden zijn en dat extra spoor daarom niet nodig is, geldt in jouw ogen dus niet voor snelwegen? In principe zijn alle grote steden al verbonden per snelweg; extra rijstroken en extra snelwegen verkorten enkel de tijd. Volgens jouw logica mag je dus nooit meer een snelweg aanleggen of verbreden. 😉

    De enige reden dat we nog geen spoor hebben tussen Utrecht en Breda is omdat asfaltpartij VVD dit geld liever weggooit aan het zogenaamd inkorten van files door mensen in meer rijen naar elkaar te laten wachten (filedruk neemt niet af). Hopelijk krijgen we na komende woensdag een kabinet wat wél verdwr denkt dat die verrekte door mensen bestuurde auto’s. Hopelijk gaat dat kabinet tevens werk maken aan versnelde uitrol van zelfrijdende electrische auto’s, zodat verdere snelwegvebredingen ook niet meer nodig zijn. Zelfrijdende auto’s kunnen immers dichter op elkaar rijden zonder brokken te maken.

  16. Frans Borgers

    dat zou geweldig zijn zo’n “zwevende buizen trein”

    Een staaltje van hedendaagse techniek; bravo !!!

  17. Scherpschutter

    Een hyperloop trein…Ik vind het ongelofelijk dat wij lieden in het publiek bestuur hebben (daar verwacht je niets minder dan de meest intelligenten in een samenleving, nietwaar?) die het werkelijk wel een goed idee vinden om miljarden belastingggeld te vergokken in het laten aanleggen van een transportsysteem dat defacto nog niet meer IS dan een veredelde fantasie met een pilotje op schaal…De techniek staat nog niet eens in de kinderschoenen. De kinderschoen moet nog ontworpen worden. Het spijt me, maar dan hoor je je niet te bezigen met het besturen van een stad maar lekker een baantje in de Efteling te zoeken.

    Volstrekt onverantwoordelijk en wat mij betreft opnieuw een duidelijk signaal dat dit soort clubs zich volkomen laten leiden door fantasie en emotie, in plaats van gezond verstand.

    Verder vraag ik mij hardop af of een treinverbinding tussen Breda en Utrecht economisch wel return on investment biedt. Over hoeveel reizigers op jaarbasis gaat dit? Dat kunnen er per dag toch niet meer dan hooguit enkele duizenden zijn? Ik zie niet in wat er nu anders is dan in de afgelopen 130 jaar waarin een basale calculatie kennelijk keer op keer heeft bewezen dat een dergelijke investering volstrekt onverantwoord is.

  18. Wiseguy

    @ Piet en R

    Dat was mijn argument dus niet.

    Nogmaals. Er is een intercity-verbinding mogelijk met Breda over bestaand spoor. De reistijd zou dan dus 45-50 minuten zijn. Echter, deze intercityverbinding is er niet en was er nooit; wel met een reden. Ook ziet de NS nog steeds geen reden om deze intercityverbindng wel te maken. De reden: te weinig mensen zouden er gebruik van maken: is al vele malen onderzocht. Dus laat de provincie Brabant zelf maar een bus rijden. Een bus die wellicht gaat verdwijnen, met een reden.

    Ga je nieuw spoor aanleggen dan wordt de reistijd per intercity een half uur. Tijdswinst van een kwartier tov de niet bestaande fictieve intericty. Dat is geen vele miljarden waard. Laat eerst maar eens die intercity over bestaand spoor rijden van Utrecht naar Breda. Dan kun je meten hoeveel animo er eigenlijk is. Utrecht heeft iig nog nooit gelobbyd voor een dergelijke intercity. Breda wel. Dat Utrecht het niet nodig acht zegt mij genoeg.

    Dat Utrecht momenteel nauwelijks internationale verbindingen heeft, die ook gewoon mogelijk zijn over bestaand spoor, is ook met een reden. Er is nauwelijks vraag voor. Je kan via Rotterdam met de Thalys en binnenkort met de Eurostar. Een ritje van 40 minuten vanaf Utrecht. Dat is sneller, met overstap dus, dan een rechtstreekse verbinding via Breda. Gaat er dus gewoonweg niet komen. Als Utrecht meer internationale spoorverbindingen wil, moeten ze daar eerst maar eens succesvol voor gaan lobby’en. Dat kunnen ze dan wel weer van Breda leren.

  19. G.H.

    @Scherpschutter: had de mensheid altijd geredeneerd zoals u nu doet, dan liepen we nog steeds in berenvellen rond.
    Laten we met Nederland voorop lopen in nieuwe technologieën, die er hoe dan ook gaan komen.

  20. Piet

    @wiseguy gezien de dienstregeling is het niet mogelijk om via DB een intercity naar Breda te laten rijden en al helemaal niet in 3 kwartier. Dat Utrecht geen internationale spoorverbindingen heeft komt niet doordat daar geen behoefte aan is maar dat is politiek haantjes gedrag in Den Haag. Dat A’dam belangrijker vind. De logica in NL zou zijn dat langs het spoorknooppunt van Nederland ook de meeste internationale ritten zouden plaatsvinden. Dat vind de NS ook maar krijgt daar geen geld voor vrij vanuit DH en de concurrent A’dam gaat daar voorliggen.

  21. Titia E.

    Rond 2010 heeft GroenLinks langs de hele A27 aktie gevoerd voor een spoorlijn Breda Utrecht Almere (AUB). De gemeenten waren voor, maar Den Haag blies het af. Nu er toch geïnvesteerd gaat worden is het logisch en wenselijk dat die gedachte weer opkomt!! Het is echt een ontbrekende schakel in het OV netwerk.

  22. Wiseguy

    @ Piet; een dienstregeling is aan te passen he. Je geeft dus eigenlijk al zelf antwoord. Men wil de dienstregeling niet aanpassen, omdat een intercity naar Breda niet rendabel is. Andere treinenverbindingen hebben meer bestaansrecht, Anders had de NS dit wel al heel lang geleden geregeld. Er gaat dus ook geen nieuw spoor komen. Als een kleine investering zich al niet loont, dan doet een hele forse dat al helemaal niet.

    En op je punt van de internationale verbindingen ingaand. Haantjes gedrag of ontbeert het Utrecht gewoon aan goed lobbywerk? Of is er gewoonweg geen lobby of bestaansrecht te vinden in Utrecht voor meer internationale verbindingen? En zoal ik nu al twee keer heb aangegeven: de bestaande internationale verbinding(en) vanuit Rotterdam naar België en Frankrijk is ook vanuit Utrecht gezien de snelste en meest efficiënte. Er is dus geen noodzaak voor een extra verbinding.

    Rotterdam (wereldhaven, economisch centrum> logisch vanuit die andere grote haven Antwerpen) Den Haag (Hoofdstad internationaal recht en hoofdstad Nederland (Brussel en Parijs)) en Amsterdam (wereldbekende stad inzake toerisme en financieel centrum)zijn steden waar de internationale wereld simpelweg wel naartoe wil/ moet/ kan. Utrecht past niet in dat rijtje steden. Zo simpel is het. Dat heeft niets met haantjesgedrag te maken, maar simpelweg met de realiteit. Je als Utrecht met die steden willen meten is pas haantjesgedrag vanuit Utrecht en een teken van het te-kleine-pik-syndroom. Amsterdam is geen concurrent van Utrecht en een internationale treinverbinding over Utrecht had uiteraard ook gewoon doorgelopen naar Amsterdam. Voor Amsterdam dus geen reden om Utrecht tekort te doen, tenzij natuurlijk er meer vraag is naar een verbinding over die andere grote internationale stad Rotterdam en een verbinding met Schiphol en de hoofdstad. Diezelfde hoofdstad die niet was aangesloten op de Fyra/ HSL overigens. Dat was pas een grote schande, terwijl Utrecht gewoon een ICE-verbinding met het Ruhrgebied heeft overigens.

  23. Wiseguy

    @ Titia E.

    Het is helemaal geen ontbrekende schakel in het OV-netwerk. Er kan gewoon een intercity Utrecht-Breda (via Den Bosch-Tilburg) komen over bestaand spoor (wellicht doortrekken naar Lelystad), echter is daar helemaal niet voldoende vraag naar. Dat is al zo vaak onderzocht,

  24. Scherpschutter

    @G.H. 14/3/2017 – 14:08

    [ ] Op basis van onderbuikwanen en luchtfietserij miljarden aan belastinggeld uitgeven aan een IDEE (de technologie bestaat niet eens in het hier en nu!) in de vage hoop/illusie dat de techniek zich op termijn zal ontwikkelen tot een veilige, rendabele en betrouwbare oplossing.

    [ X ] Het koppie gebruiken en nieuwe technologie op grote schaal inzetten als OPLOSSING nadat de technologie voor relatief weinig geld volledig ontwikkeld én doorontwikkeld is, en uitgebreide testperiodes en opschalende pilots bewezen dat de technologie nu EN op lange termijn betrouwbaar, veilig en economisch rendabel is.

    Ik heb niets tegen technologie, mijnheer. Ik heb iets tegen knotsgekke ambtenaren die op ongekende schaal willen speculeren met belastinggeld.

  25. Dirk

    Wiseguy 14/3/2017 – 8:27
    “Voor alle wiseguys hier: Utrecht is in principe al via spoor verbonden met Breda. De aanleg van peperduur spoor zal de reistijd alleen maar wat verkorten.”

    Met hetzelfde argument had men de hele HSL niet aan hoeven te leggen. Dan hadden mensen met net even wat meer geduld de trein met 4 overstappen naar Antwerpen kunnen nemen om vandaar naar Brussel/Parijs te gaan.

    “@ Dirk, Die verbinding met het buitenland is dus allang mogelijk, de reden dat die er niet is, is dat er vanuit Utrecht en reizigersstromen bezien nauwelijks vraag is naar een internationale treinverbinding. ”

    Wie zegt dat er geen vraag is? Utrecht is het centrum van Nederland qua spoor en een HSL-spoor richting Breda zou Brussel en Parijs voor noord en oost Nederland dichterbij brengen. Men lijkt de HSL nu te zien als een manier om toeristen van en naar Amsterdam te krijgen en niet om de economische activiteit tussen Nederland het buitenland te vergroten. Je kunt wat mij betreft stellen dat het eigenaardig is dat de HSL naar Brussel en Parijs NIET vanuit Utrecht vertrekt.

    “ok dat geld kan beter gestopt worden in het leefbaar maken van Utrecht zelf, daar zit de bevolking namelijk meer op te wachten dan op het najagen van nodeloze ambities.”

    Dit is een bizarre vergelijking. Het budget voor spooruitbreidingen (van prorail/rijkswaterstaat) raakt de gemeente Utrecht totaal niet. Waarom relateer je dit aan elkaar? De bevolking van Utrecht heeft hier echt compleet niets mee te maken.

  26. Marco Knol

    @Wiseguy
    De intercity Utrecht-Breda doet er 63 minuten over, inclusief overstap van 5 minuten in Den Bosch. Een rechtstreekse verbinding via Den Bosch zou dus 58 minuten kosten naar je mag aannemen. Dan levert een rechtstreekse verbinding toch wel wat meer dan 15 minuten tijdwinst op denk ik.

    Dat gezegd hebbende kun je je inderdaad best afvragen of een IC verbinding zin heeft. Juist door via Den Bosch en Tilburg te rijden zijn die treinen redelijk bezet. Bovendien zou zo’n verbinding mogelijk ook weer andere verbindingen kannibaliseren, zoals nu Zwolle-Roosendaal via Nijmegen.

    Qua aantakking aan bestaand spoor is het denk ik wel mogelijk om na Lunetten een aftakking te maken en die er in Houten een beetje tussen te frotten, maar je zult ook op enig moment de A27 moeten passeren. Je kruist ook het bestaande spoor bij Gorinchem wat niet echt handig is qua aansluiting van Gorinchem.

    In theorie zou je kunnen aantakken op de lijn Gorinchem-Beesd wat ook weer moeilijkheden geeft (want diesel & enkelspoor) en de verbinding nauwelijks sneller. Het maakt het allemaal niet goedkoper. Het is namelijk niet alsof er tussen Utrecht en Breda alleen maar een leeg weiland ligt.

    Persoonlijk lijkt mij het doortrekken van de sneltram naar Vianen een stuk zinniger, mits ie dan ook echt als sneltram gaat fungeren in plaats van al boemelend door Nieuwegein te sukkelen. Dan kun je daarna richting Gorinchem langs de A27 en met parkeren naast de tramhalte het nodige autoverkeer van de snelweg halen. Maar dat werkt dus alleen als de sneltram ook echt flink doorrijdt.

    Anders zou ik qua spoor m’n geld ergens anders aan uitgeven.

  27. Utrecht Internationaal

    @ wiseguy; Utrecht centraal is de grootste OV Hub van de benelux , dus ik kan niet begrijpen waarom Rotterdam, met veel minder reizigers belangrijker zou zijn.
    Daarbij komt, wil Utrecht echt autoverkeer van en na utrecht door werk forenzen verminderen, dan is er een perfect rail net noodzakelijk. Utrecht city regio heeft overigens nu al meer inwoners dan gemeente Rotterdam, terwijl de oppervlakte vrijwel gelijk is.

  28. Paul

    @Piet; Utrecht CS heeft een perfecte internationale verbinding met Frankfurt, slechts 3 uur ongeveer, en verder naar zwitserland, Polen, etc.

  29. Wiseguy

    @ Utrecht Internationaal

    Het gaat er niet om dat Utrecht binnen Nederland en voor Nederlandse reizigers een grote OV-hub is, het gaat er om bij internationale verbindingen, of mensen vanuit het buitenland naar hier en vanuit hier naar het buitenland gebruik gaan maken van de verbinding, zodat deze rendabel is.

    Utrecht is geen internationale stad, Rotterdam is dat als 1 van de grootste havens ter wereld wel (veel treinverkeer natuurlijk met Antwerpen). Den Haag is dat wel met alle internationale organisaties en als internationale stad van het recht wel, ook natuurlijk als Nederlands regeringszetel, met al zijn ambassades e.d.. Er zal daarom veel treinverkeer zijn naar Brussel. Amsterdam is natuurlijk een internationale stad op financieel gebied en een toerismehub, waarmee al deze steden een veelvoud aan internationale (treinreizigers) zullen trekken dan een Utrecht, een erg gemiddelde stad in Europa. Juist, omdat Utrecht een erg gemiddelde stad is, mag het blij zijn dat een internationale trein naar het financieel centrum Frankfurt (en verder naar Zwitserland) hier überhaupt stopt.

    @ Marco Knol

    Ik heb het dus niet over de bestaande verbinding, waarbij je moet overstappen en die zich qua reisschema en snelheden moet houden en aanpassen en de huidige dienstregeling, maar over een nieuwe intercityverbinding via Den Bosch en Tilburg naar Breda, die dus voorrang krijgt en gewoon met 140 per uur richting deze 3 stations kan rijden. Daar gaat die trein gewoon 45-50 minuten over doen tegenover 30 minuten reistijd voor een nieuwe peperdure spoorverbinding. In mijn ogen niet de moeite waard, omdat alle onderzoeken over de afgelopen 100+ jaar mijn vermoedens ook bevestigen: niet rendabel; te weinig reizigers, vandaar dat een rechtstreekse intercity via Den Bosch, Tilburg naar Breda ook nooit bestaan heeft. Ook niet de moeite waard, omdat alle lobbygroepen juist pleiten voor ene sprinterverbinding over deze nieuwe spoorlijn naar Breda, die juist als concurrent voor het autoverkeer van forenzen uit tussenliggende gemeenten moet gaan dienen. Dat gaat de, juist vanuit Breda gevraagde INTERCITY-verbinding gigantisch tegenwerken.

    @ dirk, steden en regio’s stoppen erg veel geld in al dat lobbywerk en betalen, soms ook vanuit de provincie mee in de aanleg van dergelijke grote projecten. Zeker als ze vanuit Den Haag geen prioriteit hebben of krijgen. Je gelul over 4 overstappen zonder HSL begrijp ik niet helemaal, aangezien de rechtstreekse Thalys voor de komst van het HSL-spoor, ook gewoon via Amsterdam en Rotterdam naar Antwerpen, Brussel en verder reed, net zoals de Beneluxtrein. Het aantal overstappen vanuit Utrecht was dus exact gelijk. De reistijd vanuit Rotterdam naar Antwerpen en Brussel scheelde niet zo heel veel en vanuit Brussel lag er al HSL-spoor richting Parijs. Met de Thalys was je dus ook zonder HSL-spoor al redelijk snel in Parijs en vanuit de echte Randstad zonder over te stappen.

  30. Someone

    SkyWay is een beter alternatief voor de hyperloop ook uit groene perspectieven i.v.m. lage grond vernieling, hoge snelheid en CO2 neutraal vervoer, en zoiezo al uitontwikkeld en in productie.Er wordt oa in Australie en Dubai 1 aangelegd.
    Veel realistischer dan een hyperloop.

  31. Harrybre

    Hyperloop ? Die klompendansers kunnen nog niet eens de Franse techniek van de 70-er jaren = TGV aan de gang krijgen.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).