Gebied rond winkelcentrum Overvecht moet veiliger worden voor voetgangers en fietsers | De Utrechtse Internet Courant Gebied rond winkelcentrum Overvecht moet veiliger worden voor voetgangers en fietsers | De Utrechtse Internet Courant

Gebied rond winkelcentrum Overvecht moet veiliger worden voor voetgangers en fietsers

Gebied rond winkelcentrum Overvecht moet veiliger worden voor voetgangers en fietsers
Winkelcentrum Overvecht. Beeld: Google maps
De gemeente Utrecht heeft de plannen voor de herinrichting van de openbare ruimte rond winkelcentrum Overvecht gepubliceerd. De zuidzijde van het centrum bij de Roelantdreef, Seinedreef en Zamenhofdreef wordt als eerste aangepakt.

De gemeente Utrecht heeft de plannen voor de herinrichting van de openbare ruimte rond winkelcentrum Overvecht gepubliceerd. De zuidzijde van het centrum bij de Roelantdreef, Seinedreef en Zamenhofdreef wordt als eerste aangepakt.

Het doel van de herinrichting van het gebied is om het veiliger te maken voor voetgangers en fietsers, gezien de toenemende drukte. De herinrichting moet ook bijdragen aan een prettiger omgeving. Daarnaast is er aandacht voor de toegankelijkheid van het gebied voor mindervaliden.

Wethouder Kees Geldof (Openbare Ruimte) zegt: “Het gebied vormt het centrum van Overvecht. Met de komst van de nieuwbouw langs de NPD-strook krijgt dit centrum een enorme impuls. De openbare ruimte van het bestaande deel kunnen we mooi optrekken aan de nieuwe NPD-strook.”

Knelpunten

De knelpunten voor het verkeer zitten volgens de gemeente vooral rond de vier toegangen van het winkelcentrum. Voor de verkeersveiligheid wordt de snelheid verlaagd van 50 naar 30 km per uur. Bij de herinrichting is er plek voor minimaal 188 fietsparkeerplaatsen en circa 20 extra parkeerplaatsen voor auto’s.

De rest van de openbare ruimte wordt ook aangepakt. Er komt meer ruimte voor groen. De kosten van de herinrichting zijn ongeveer 3,1 miljoen euro.

5 Reacties

Reageren
  1. Berend

    Goede zaak. Probeer maar eens als voetganger of fietser die parkeerplaats over te steken. De ene automobilist laat je netjes voorgaan, de ander rijdt je het liefst aan.

  2. Dick

    Pak dan ook de rijdende testosteronbommetjes aan die nu al vinden dat 50 veel te langzaam is. Alleen een paar borden 30 km neerzetten gaat echt niet helpen.

  3. cas

    @ Berend, tsja, soms moet je wachten en soms kan je doorlopen… Er zijn nu eenmaal niet zoveel regels op de parkeerplaats daar. Dus soms moet de voetganger nu eenmaal wachten op de auto en soms moet de auto wachten op de voetganger… Eigenlijk is er helemaal geen probleem, maar een ergernis vanuit jouw kant.

  4. Toine Goossens

    @Berend,

    Met dank aan GroenLinks wethouder Lot van Hooijdonk. Fietsers zijn een middel om auto´s dwars te zitten. De verkeerssituatie rondom het winkelcentrum is ronduit beroerd. Er zit nauwelijks logica in het fietsnetwerk. Waar het ligt is het enorm breed, maar zo gauw je af wilt slaan wordt je met de meest idiote situaties geconfronteerd.
    Dat is beleid @Berend, op beleid spreek je politici aan, niet automobilisten.

  5. WvR

    @cas (en @Berend):
    Op een parkeerterrein gelden de normale verkeersregels, tenzij anders aangegeven. Het verlaten van een parkeerPLEK is een bijzondere handeling, waarbij aan al het overige verkeer voorrang moet worden verleend. Bij het manouvreren over het terrein zelf gelden de normale regels (bestuurders van rechts hebben voorrang, zebrapaden, etc.). Fietsers en voetgangers hebben dus niet volautomatisch voorrang. Bij het verlaten van een parkeerterrein hebben wederom alle zich al op de weg bevindende deelnemers voorrang.

    Maar doorgaans wordt alles, indien er sprake is van normale, wel opgevoede deelnemers (en dat betreft zowel voetgangers, fietsers, brommers als automobilisten), op een fatsoenlijke manier afgehandeld, zonder daar de regels bij te hoeven betrekken.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).