Sneeuw brengt niet alleen pret met zich mee. Zo zijn vanwege het winterse weer alle test- en vaccinatiestraten in Utrecht gesloten, is het tramverkeer ontregeld en ook is het duel tussen FC Utrecht en Ajax afgelast.
Utrecht ontwaakte zondag onder een flinke laag sneeuw. Daarbij waait het ook nog eens hard. Het KNMI heeft code rood afgekondigd omdat er sprake kan zijn van sneeuwjacht. Verschillende organisaties namen voorzorgsmaatregelen.
GGD
De GGD regio Utrecht heeft besloten alle test- en vaccinatiestraten vandaag te sluiten. “Alle test- en vaccinatie afspraken die ingepland staan voor zondag 7 februari 2021 in de regio Utrecht komen te vervallen. […] De weersomstandigheden houden we nauwlettend in de gaten. Mochten er veranderingen te melden zijn dan delen we dat tijdig”, is te lezen op de website van de GGD.
Vervoersmaatschappij U-OV zei rond 07.45 uur dat het tramverkeer op dat moment nog niet opgestart kon worden. Iets voor 10.00 uur kwam daar verandering in. “Het tramverkeer wordt geleidelijk opgestart, maar er spelen nog problemen bij Nieuwegein-Zuid”, aldus U-OV.
Ook NS ervaart problemen. Via sociale media laat het bedrijf weten dat in ieder geval tot 12.00 uur geen treinen rijden. Wanneer de dienstregeling weer wordt opgestart is niet bekend.
Bibliotheek
Bibliotheek Utrecht heeft besloten om vanwege het winterse weer de locaties op de Neude, Oog in Al en Leidsche Rijn Centrum gesloten te houden.
De KNVB heeft ook voorzorgsmaatregelen genomen. Zo zijn alle Eredivisiewedstrijden die zondag op de agenda stonden afgelast. Dit betekent ook dat de wedstrijd tussen FC Utrecht en Ajax niet doorgaat. Het duel wordt volgens de KNVB op korte termijn opnieuw ingepland.
Verkeer
Voor de mensen die vandaag de weg op moeten is het oppassen geblazen. Het KNMI waarschuwt voor gladheid en beperkt zicht. “Door de stevige oostenwind is er sprake van een sneeuwjacht. Hierdoor kunnen er sneeuwduinen ontstaan die voor het verkeer gevaarlijke situaties opleveren. Bovendien is het zicht in de sneeuw slecht”, aldus het KNMI.
11 Reacties
ReagerenDe tram die zoooveel heeft gekost kan niet rijden. Het moet niet gekker worden.
Nou, laten we vooral niet overdrijven. Er ligt wat sneeuw.
Rijdt die gast op de foto nou met een telefoon aan het oor. Die durft!
Vreemd dat hier alles ontregeld wordt…In Zweden – Noorwegen – Denemerken en The USA ….etc… weten ze er wel raad mee en gaat alle gewoon door……..
@Erwin: daar is geen “durven” aan de laatste tijd zie je dat continue weer en dát komt weer omdat er blijkbaar niet op gehandhaafd wordt. Leuk al die “regeltjes” maar de meesten zijn voor de kat z’n viool.
@Hans: Daar is zulke sneeuwval ook veel vaker aan de orde lijkt me en loont het veel meer om te investeren in materieel en infrastructuur die daarop berekend is. Ik heb liever dat de NS geld investeert in andere zaken 🙂
Mooie foto!
Beste mede-reaguurders, nu even niet zeuren over de tram want heel Nederland ligt plat to al plat bij 2,5cm sneeuw bij +1C, nu is er tenminste ECHTE SNEEUW en vorst, okay?.
Geniet gewoon even van dit weer!
@ Hans
Onjuiste info.
Ik heb in Noorwegen gewoond (Bergen) en daar rijdt een tram ook bij 5-10(-20) cm sneeuw niet meer hoor.
Daarnaast rijdt er in Nederland veel meer OV, zijn er veel meer wissels, ingewikkeldere techniek en infra en veel en veel meer trajecten (bij onder andere Prorail en de NS); dus hou nou eens op met dat populistisch geblaat dat gewoon vaak niet waar en onzinnig is.
Ik heb ook jarenlang mogen forenzen tussen Venlo en Düsseldorf en je wil niet weten hoe vaak die trein op dagelijkse basis uitvalt en hoe vaak daar vertragingen van +60 minuten zijn. Dat is in Duitsland een vrij normaal en veel voorkomend probleem, terwijl wij in Nederland klagen over 5-15 minuten of over 1 uitvallende trein.
Mensen die klagen in Nederland zijn over het algemeen weinig tot niets gewend. Ben blij dat er vandaag geen ov is in plaats van morgen of de rest van de week.
En ja, er ligt in vergelijking met het buiteland misschien minder sneeuw, komt wel bij dat het in ons land maar 1x in de 5 jaar/ 1 x 10 jaar dit niveau heeft. Veel mensen hebben geen winterbanden en zijn niet gewend met dit weer te rijden en hebben in tegenstelling tot sneeuwlanden geen verplichte rijcurus gehad over het in winterweer rijden. Ook veel techniek is niet aangepast of bestand tegen veel sneeuw, simpelweg, omdat het bijna tot nooit gebeurd, maar ook in landen waar het veel sneeuwt zijn er issues. In Noorwegen zijn complete dorpen in de winter afgesneden van de buitenwereld (omdat er dus ook geen bussen of treinen rijden dan, of veerboten varen) en zijn er ook technische issues. Weer is onberekenbaar. Alleen klagen ze in landen waar ze sneeuw gewend zijn daar niet zo over. Sowieso een NL hobby, klagen, in plaats van dealen met zaken en daar mee om kunnen gaan. Ook altijd de schuld bij externen zoeken in plaats van dingen ondergaan.
@ Hans
In Canada hebben treinen met winters weer soms vertragingen van 6 uur. Wat een gelul van jou. Ik heb er gewoond. Dat zal in het Noorden van de VS niet anders zijn.
@Kees: ik heb jaren in Zwitserland gewerkt. Geen centje pijn bij sneeuw, treinen reden gewoon volgens schema.
Vergelijkbaar netwerk met NL.
Hans heeft wel degelijk een punt..
@Erwin: Dan ga je alleen wel voorbij aan het feit dat Zwitserland véél meer geld in die infrastructuur steekt. Dat kunnen we hier ook best hebben, als we maar betalen. Alleen gelukkig doen we dat niet voor die paar dagen sneeuw per jaar.
@ Erwin
Ik had het over Noorwegen, maar goed. Zo u wil.
Zwitserland heeft helemaal geen vergelijkbaar spoornetwerk met Nederland. Nederland is weet ik niet hoeveel dichtbevolkter en Nederland kent belachelijk veel treintrajecten, wissels en andere infrastructuur en kent ook een veeeeeeeel groter gebruik van het netwerk met op sommige trajecten, zeker die in de dichtbevolkte delen, iedere 5-10 minuten een treinbeweging, waardoor die wissels (zijn er al honderden alleen al in de buurt van 1 enkel station zoals Utrecht Centraal) veelvuldig gebruikt worden: https://www.brentjensgeoict.nl/2012/01/13/nederland-van-boven-de-wissels-van-utrecht-cs/.
Op Utrecht vertrekt iedere 30 seconden een trein of er komt er 1 binnen geloof ik, buiten Corona. Goederentransport uitgezonderd zelfs nog.
En ja; ik ben zo’n treinautist.