Wittevrouwensingel weer wat verder af: nieuw gedeelte afgesloten voor verkeer | De Utrechtse Internet Courant Wittevrouwensingel weer wat verder af: nieuw gedeelte afgesloten voor verkeer | De Utrechtse Internet Courant

Wittevrouwensingel weer wat verder af: nieuw gedeelte afgesloten voor verkeer

Wittevrouwensingel weer wat verder af: nieuw gedeelte afgesloten voor verkeer
Het gedeelte van de Wittevrouwensingel dat nu is afgesloten. Bron Google Streetview
De werkzaamheden aan Wittevrouwensingel tussen de Biltstraat en de Kleinesingel zijn afgerond en de afsluiting is opgeheven. Daarmee is de straat weer wat verder klaar. Nu is het de beurt aan het gedeelte tussen de Vaaltbrug en P-garage Grifthoek, dit gedeelte is nu afgesloten.

De werkzaamheden aan Wittevrouwensingel tussen de Biltstraat en de Kleinesingel zijn afgerond en de afsluiting is opgeheven. Daarmee is de straat weer wat verder klaar. Nu is het de beurt aan het gedeelte tussen de Vaaltbrug en P-garage Grifthoek, dit gedeelte is nu afgesloten.

De gemeente is de afgelopen jaren druk bezig om de wegen langs de singels aan te pakken. Zowel de Tolsteegsingel en de Maliesingel hebben al flinke werkzaamheden ondergaan. Nu worden de pijlen gericht op de Wittevrouwensingel.

In verschillende fases wordt de Wittevrouwensingel afgesloten en wordt de weg verbeterd. In oktober zijn de werkzaamheden begonnen. Het gedeelte tussen de Biltstraat en de Kleinesingel is nu klaar en de weg is daar weer vrijgegeven.

Tot 21 april wordt er gewerkt aan het deel tussen de Vaaltbrug en P-garage Grifthoek. Zowel voor fietsers als voor automobilisten gelden er omleidingsroutes. Voetgangers kunnen er wel gewoon door. Parkeergarage Grifthoek en het Hooghiemstragebouw blijven wel bereikbaar.

De weg moet volgens de gemeente mooier, veiliger en ruimer worden voor fietsers en voetgangers. Eind mei 2019 moeten de werkzaamheden klaar zijn.

12 Reacties

Reageren
  1. Joris

    Het is alleen jammer dat de singels niet veiliger zijn geworden voor fietsers.
    Ik kan dat niet staven met cijfers maar wel met eigen waarneming; fietsers die zowat over die groene hekjes worden gedrukt, meer claxonnerende automobilisten (vanwege tegenliggers die niet genoeg ruimte laten), automobilisten die tóch snel even die fietser(s) in willen halen terwijl er een tegenligger aankomt etc.
    En er wordt véél te hard gereden. Er zijn er maar weinig die 30 km/u rijden.
    Als automobilist zou ik graag zien dat het een grote fietsstraat wordt. Of er moeten snelheids-belemmerende maatregelen worden getroffen, maar dat stuit op weerstand van bewoners vanwege toename geluid door afremmend en optrekkend verkeer.

  2. Piet

    Gemiste kans dit had deverkeersveiligheid voor de fietser wel mogen verbeteren maar dat idee heb ik nog niet.
    Vaak levensgevaarlijk gedrag van automobilisten die nog snel de fietsers willen inhalen met tegemoetkomend verkeer.

  3. G.H.

    @Joris: mijn ervaring is dat het juist rustiger en wel veiliger is geworden. Er zijn natuurlijk altijd mensen die zich nergens wat van aantrekken, maar in het algemeen ervaar ik een verandering van een racecircuit waarop je ook als fietser moest zien te overleven, naar een weg waar je als automobilist meer oog moet hebben voor andere weggebruikers, en dus rustiger rijdt.
    Maar ook ik kan het niet staven met cijfers 🙂

  4. M.m.van den Brink

    Ja, wegdek is mooier geworden, maar buslijn 7 naar het station rijdt na meer dan twee maanden nog steeds niet! Ik mag helaas niet meer fietsen en ben zeer afhankelijk van bus 7 naar het station. Op 14 februari zo staat op de lichtkrant bij de halte zou de bus weer rijden.
    Wijkbureau Oost kon geen duidelijkheid verschaffen. Ik heb begrip voor de werkzaamheden maar een buslijn zo lang buiten dienst houden is geen service aan (vaak ouderen) in onze wijk.

  5. Harry

    En dat is nou precies de bedoeling. Waar we de auto weg willen is het beleid de verkeerssituatie eerst onveiliger te maken zodat er na wat incidenten en accidenten voldoende draagvlak ontstaat om al het gemotoriseerd verkeer te verbieden en uit te bannen.

    Het scheiden van rijbanen was beter en veiliger geweest maar dan wordt het hogere doel natuurlijk nooit bereikt. Wakker worden…….

  6. wollie

    helaas zien veel autobestuurders de 30-borden over het hoofd omdat deze niet in je blikveld staan maar in de berm op bijna 3 meter hoog. zet die snelheid op het wegdek, gemeente!

  7. Niels Bokhove

    Volgens mij staan er nog steeds geen 30-km-borden langs de Maliesingel. Wordt dat niet eens tijd, Gemeente?

  8. Martin

    @m.m Bus 7 rijdt tot 31 mei een andere route.

  9. Hadjememaar

    Er wordt nog steeds te hard gereden op de singels, maar ik heb de indruk dat er minder hard gereden wordt dan eerst. Als fietser heb ik het gevoel meer ruimte te krijgen. Nu nog de gemiddelde snelheid omlaag en dat maffe “nog ff inhalen΅ terugdringen.

    Ik heb sowieso het gevoel dat automobilisten, vooral in de spits, steeds meer haast hebben. Er wordt gescheurd door woonwijken, vooral in de buurt van lagere scholen en opvallend vaak dure station wagons. Druk, druk, druk, haast, haast, haast, opzij, opzij, opzij, maak plaats, maak plaats, maak plaats! Van mij mag de max snelheid ik alle woonwijken naar 30 km en strak handhaven. Waarom hebben automobilisten “het recht” om voetgangers, fietsers, kinderen en huisdieren in gevaar te brengen? Ik snap het niet. Hufterig gedrag.

  10. JdV

    Kost wat maar dan heb je ook niks. Maar dat klopt niet helemaal, want wat je wel hebt is een tot mislukking gedoemd project dat veel geld heeft opgemaakt dat anders had kunnen worden besteed aan laten we zeggen een extra ondertunneling op de NRW?
    Maar overvecht is natuurlijk niet utrecht oost, dat dan weer niet.

  11. Zonnewende

    @Joris en @GH

    Er is al onderzoek gedaan oo de Tolsteegsingel en Maliesingel. Daaruit kwam naar voren dat er inderdaad heel vaak harder dan 30 wordt gereden.

    https://www.utrecht.nl/fileadmin/uploads/documenten/wonen-en-leven/verkeer/verkeersprojecten/maliesingel-wittevrouwensingel/Evaluatie_Tolsteegsingel_-_Maliesingel.pdf

    https://www.utrecht.nl/fileadmin/uploads/documenten/wonen-en-leven/verkeer/verkeersprojecten/maliesingel-wittevrouwensingel/Schouw-fietsroutes-Singel.pdf

    De gemeente is bezig om effectieve maatregelen te bedenken.

    Helaas vrees ik dat het drempels gaan worden… daar gaat het comfort voor de fietser!

    Ook ik ben voor een échte fietsstraat.
    Of flitspalen, maar helaas kan de gemeente dat niet bepalen. Dat doet het OM.

    Bij deze roep ik iedereen op om hun wens kenbaar te maken door een mail te sturen naar:

    [email protected]

  12. Ger

    ik ben op het eind van de middag even een tijdje gaan kijken op de Singel bij de overgang Zonstraat, kan alleen maar vaststellen dat er keurig rustig gereden wordt, zeker in vergelijk met hoe het eerder was.
    Een enkele debiel die te hard rijdt zul je altijd houden, daar heeft de hele stad last van, maar de Singel vind ik geslaagd helemaal ook qua looks ten opzichte van eerder.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).