Woonbootbewoners voelen zich gepasseerd door gemeente | De Utrechtse Internet Courant Woonbootbewoners voelen zich gepasseerd door gemeente | De Utrechtse Internet Courant

Woonbootbewoners voelen zich gepasseerd door gemeente

Woonbootbewoners voelen zich gepasseerd door gemeente
Impressie van de nieuwe stadswijk in de Merwedekanaalzone. Bron: Bureau Marco Broekman
De gemeente wil een vijftal bruggen over het Merwedekanaal plaatsen, maar het Stedelijk Utrechts Woonschepen Overleg meent dat zij te weinig bij die beslissing zijn betrokken. Het SUWO wil snel duidelijkheid van de gemeente. De bruggen doorkruisen enkele ligplaatsen.

De gemeente wil een vijftal bruggen over het Merwedekanaal plaatsen, maar het Stedelijk Utrechts Woonschepen Overleg meent dat zij te weinig bij die beslissing zijn betrokken. Het SUWO wil snel duidelijkheid van de gemeente. De bruggen doorkruisen enkele ligplaatsen.

Pas in een laat stadium van het proces begon bij de bootbewoners te dagen dat er woonboten voor bruggen zouden moeten gaan wijken. “In de verkeersstudie zie je dwars door je huis pijlen staan. Als je aan de wethouder Paulus Jansen vraagt wat deze pijlen betekenen dan antwoordt hij dat er een brug door je huis komt en dat ze al weten wat ze met je huis gaan doen”, verklaart Amerik van Rijn van het SUWO afgelopen dinsdag bij de gemeente.

Van Rijn wil dat de gemeente snel duidelijkheid schept over de bruggen die naar aanleiding van de nieuwe wijk Merwede worden gebouwd. “We hebben slechte ervaringen met hoe de gemeente met je omgaat als woonbootbewoner. Het is makkelijk om te denken: een woonboot verplaats je even. Maar dat is niet waar. Het is enorm lastig om hetzelfde woongenot elders te vinden.”

SUWO ziet het liefste dat de gemeente het aantal ligplaatsen voor woonboten waarborgt. Van Rijn meent dat zij niet de enige groep is die last zou ondervinden van de bruggen: “Onder andere de roeiers zullen last hebben van de bruggen. Er wordt vanaf het land gedacht, niet vanaf het water.”

11 Reacties

Reageren
  1. Utrechter

    Citaat uit de tekst:” wij hebben slechte ervaringen met de gemeente”.
    Zullen we ook de voordelen noemen?
    Een woonbootbewoner in Utrecht betaalt géén OZB. De gemeente Utrecht vindt de inkomsten niet opwegen tegen de inningskosten.

    Een woonbootbewoner betaalt geen overdrachtsbelasting.

    Een woonbootbewoner eigent de wal toe, zet een hekje/hegje erom. En eigent zich daarmee publieke grond gratis toe.

    Een woonbootbewoner geniet al jaren van het gedogen door de gemeente van illegale bouwsels.

    Een woonbootbewoner geniet al jaren van het niet handhaven door gemeente van afstand- en hoogte-eisen.

  2. Manuel

    Ik heb een vriend met een boot op de vecht, volgens mij ze betalen liggeld, en die ligplaatsen zijn doorgaans inclusief een stukje oever want daar zitten alle aansluitingen voor riool etc.

    Ozb betalen ze niet omdat het geen onroerend goed is, overdrachtsbelasting idem dito. Het valt onder dezelfde regels als woonwagens. Maar dat het geen onroerend goed is maakt ze kwetsbaarder, vandaar dat banken niet happig zijn en je moeilijk geld kunt lenen. Maar dat doet hier allemaal niet terzake.

    Waarom ‘Utrechter’ schilder je die mensen af als verwende kinderen?

    Citaat: “In de verkeersstudie zie je dwars door je huis pijlen staan. Als je aan de wethouder Paulus Jansen vraagt wat deze pijlen betekenen dan antwoordt hij dat er een brug door je huis komt en dat ze al weten wat ze met je huis gaan doen”

    Dit is toch vrij grof, het lijkt me niet meer dan logisch dat ze daar enorm van schrikken. Ik zou ook een rolberoerte krijgen als ik zo zou ontdekken dat m’n huis onteigend zou worden voor een nieuwe weg.

  3. Toine Goossens

    Ik neem aan dat Paulus Jansen deze ambtenaren direct aanspreekt op hun totale gebrek aan inclusief denken. Voor straf moeten ze in de eigen tijd op een cursus ´Hoe maken we Utrecht samen´.

    Het is opvallend hoe slecht de klassieke gemeente afdelingen omgaan met ´Utrecht zijn we samen´. Het zijn ouderwetse denkers die alles vanaf de tekentafel of de PC doen. Doordenken of omdenken is aan hen niet besteed. Dat moet veranderen.

  4. Luuk Upuuk

    Dempen dat kanaal, is er geen brug meer nodig!

  5. Woonbootbewoner

    Beste Utrechter, waar haalt u deze informatie vandaan? U lijkt nogal eenzijdig geïnformeerd. Bent u soms bang dat andere mensen een voordeel hebben terwijl u daar niet van meeprofiteert? Ik woon zelf op een woonark in Utrecht en kan u verzekeren dat uw punten grotendeels incorrect zijn. Een woonark valt onder roerend goed. Vandaar dat er geen ozb over wordt geheven. Dit heeft niks te maken met luiheid bij de gemeente. Daartegenover staat dat een woonark wel jaarlijks wordt aangeslagen voor zowel de ligplaats in het water als voor de ruimte op de wal. Ook wordt er door de gemeente uitvoerig gehandhaafd op afmetingseisen bij verbouwingen en nieuwbouw. Hier heb ik i.v.m. een recente verbouwing ervaring mee. Daarnaast is de hypotheekrente voor een woonark hoger dan voor een regulier huis. Mijn ervaring is dat de totale jaarlijkse kosten iets hoger zijn dan bij een reguliere woning. Hopelijk verduidelijkt dit e.e.a. Overigens heeft dit alles niets te maken met het feit dat het mij ook vervelend lijkt als er een render verschijnt waarop een brug is ingetekend op de plaats waar ik woon. Ongeacht of dit een huis, kasteel, grotwoning of woonboot betreft. Ik hoop dat de gemeente en desbetreffende bewoners tot een oplossing komen.

  6. Mikel

    Een 5 tal fucking bruggen. Terwijl er om de paar honderd meter al diverse bruggen liggen. Maar ja de projectontwikkelaars van de Merwedekanaalzone eisen dat waarschijnlijk van de gemeente. Als aasgieren zijn ze op dit project gestort. Gemeente staat erbij en probeert nog wat tevergeefs te sturen. Hopeloze zaak. Vooral de projecten die op het oude opg en de busremise worden ontwikkeld. Alleen maar vreselijke hoogbouw studentenwoninkjes. Althans studenten kunnen het niet betalen.

  7. U

    Inderdaad: de gemeente kiest ervoor om de woonbootbewoners niet aan te slaan voor de roerende zaakbelasting. En dat kan wel degelijk, zie andere gemeenten. De bootbewoners hebben voordeel.

  8. MtU

    Vijf bruggen over een stuk kanaal van 1200 meter??? Dat betekent elke 200 meter een brug. Dat past uitstekend in deze stad waar mw. Van Hooydonk de fietsers in de watten legt. Want de gemiddelde Utrechtse fietser is te beroerd om ook maar één meter te ver te fietsen.
    Dat hiervoor minstens tien huishoudens hun woning kwijtraken of verdreven worden van de plek waar ze soms al tientallen jaren wonen, is blijkbaar niet belangrijk.

  9. Cico

    Een schip is een roerend goed. Een woonboot is de uitzondering. De woonboot (en stacaravan) is onroerend goed als het langere tijd op dezelfde plek staat, bijv. met beugels aan de grond. Juridisch ingewikkeld, je kan bijv een hypotheek op een woonboot afsluiten. Maar je betaald toch geen OZB, maar RZB (roerend zaak belasting). Welkom in Nederland, waar de regel altijd een uitzondering op een andere regel is.

  10. Cico

    NB: waarom is iedereen zo fel tegen bruggen? Ik dacht altijd dat dit vrij normaal is in een stad. Over de grachten ligt er ook om de 200m een brug. Ver-schrik-ke-lijk!

  11. cas

    Worden het ook allemaal bruggen die te openen zijn…. Ben ik benieuwd hoe ze dat voor zich zien..??

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).