Woonboulevard in Kanaleneiland moet komende vijf jaar verder opknappen Woonboulevard in Kanaleneiland moet komende vijf jaar verder opknappen

Woonboulevard in Kanaleneiland moet komende vijf jaar verder opknappen

Woonboulevard in Kanaleneiland moet komende vijf jaar verder opknappen
Het Utrechtse college wil ook de komende vijf jaar verdergaan met het opknappen van de Woonboulevard Utrecht in Kanaleneiland. Ondernemers van de woonboulevard hebben de gemeente verzocht om de huidige regeling te verlengen. In een plan van aanpak geven ze aan wat ze de komende vier jaar willen doen.

Het Utrechtse college wil ook de komende vijf jaar verdergaan met het opknappen van de Woonboulevard Utrecht in Kanaleneiland. Ondernemers van de woonboulevard hebben de gemeente verzocht om de huidige regeling te verlengen. In een plan van aanpak geven ze aan wat ze de komende vier jaar willen doen.

De ondernemers hebben onder meer plannen om de uitstraling van het gebied te verbeteren, met bijvoorbeeld vlaggen, sfeerverlichting en bloembakken. Ook willen ze de bekendheid van Woonboulevard Utrecht verbeteren met marketingcommunicatie.

“De Woonboulevard Utrecht ontwikkelde zich sinds de jaren tachtig van een bedrijventerrein tot de woonboulevard zoals die nu is. De woonboulevard is daarmee een van de oudste van Nederland”, vertelt wethouder Klaas Verschuure. “De zestig detailhandelzaken voelen zich zeer betrokken bij het gebied en willen de kwaliteit verbeteren en moderniseren. Wij zien goede ontwikkelingen en willen deze positieve initiatieven blijven ondersteunen.”

BIZ

Het geld voor de opknapbeurt komt via de wet op de Bedrijfsinvesteringszones (BIZ). Via die wet kunnen gelden worden geïnd bij ondernemers, voor bijvoorbeeld het verbeteren van de leefbaarheid, de kwaliteit van de omgeving, veiligheid en economische ontwikkeling van een bedrijven- of kantorengebied.

13 Reacties

Reageren
  1. Teringjantje

    In postcorona tijd misschien een idee om ook wat meer Horeca daar te gaan vestigen zodat mensen tijdens of na het winkelen ook iets kunnen eten en drinken? Brengt ook wat meer leven in de brouwerij. Nu staat er slechts een pizzastandje of blijft het bij een gehaktbal bij de Ikea.

    En inderdaad veel meer groen en eventueel (lokale) kunst erbij. De verlichting kan ook een stuk beter. Het lijkt nu inderdaad nog te veel op een bedrijventerrein. Maar blij dat ze het aan gaan pakken. Er zitten veel leuke winkels maar voor wat betreft de omgeving kom je niet voor je lol.

  2. Paulien

    Meer ruimte voor fietsers en daarmee ook meer ruimte om de fiets te kunnen stallen. De woonboulevard is nu geheel ingericht op autoverkeer, niet meer van deze tijd.

  3. Barend

    De uitstraling van dat gebied blijft toch een probleem.
    Het is een rommelige verzameling non-descripte gebouwen.
    Daar valt weinig van te maken.

  4. Kees

    De ligging aan de tramhalte maakt de driehoek tussen Aziëlaan, Europalaan en A12 ideaal voor woontorens met detailhandel in de plinten. Maak van de Nieuw Amsterdamlaan bijvoorbeeld een echte wandelboulevard met chique bestrating van de tramhalte naar het plein. Geef het plein een make-over met een fontein in het midden en horeca aan de randen. Betaalbaar wonen in een hip herontwikkeld wijkje op loopafstand van de Ikea lijkt me ideaal voor starters.

  5. Cico

    Maak het wat toegankelijker voor fietsers, want het is momenteel volledig ingericht voor auto’s. Afgelopen jaar is er dan eindelijk een geimproviseerd fietspad gerealiseerd, maar dat eindigt weer op een autoweg waar je van je sokken wordt gereden (men rijdt er behoorlijk door daar).

    Er zijn genoeg klanten die er komen voor een fotolijst of een kruk ipv een compleet bankstel. Verhuurmogelijkheden voor bakfietsen zou ook een uitkomst zijn voor dat laatste.

  6. Koel Hoofd

    Voor die mensen die over fietsen beginnen….probeer eens een kastje of stoeltje van Ikea, of de nieuwe gordijnen voor een nieuw huis mee te nemen op de fiets.
    Dat lukt niet omdat fietsen ongeschikt zijn voor transport.
    Daarom worden grote spullen die niet in een auto (NB!) kunnen tegen een meerprijs thuisbezorgd.
    Fietsers moeten alles thuis laten bezorgen omdat hun fietsjes ongeschikt zijn voor bagage. Lekker milieuvriendelijk, met dieselvervoer laten thuisbezorgen.

    Maar ik snap niet wat het college vol nietsnutten te maken heeft met initiatieven van de lokale ondernemers om hun winkelgebied aantrekkelijker te maken. Die ondernemers betalen er immers zelf voor en steken er zelf tijd en energie in. De gemeente steekt geen poot uit maar koeieneert wel de ondernemers met ‘regelgeving’, zet hooguit een nieuw lampje in een kapotte lantarenpaal wanneer er veel klachten over komen, want zelfs de prullebakken zijn uit die zone verdwenen. Het lijkt er op dat de gemeente wil goede sier maken met de activiteiten van de ondernemers, piggy backing omdat dit eenvoudig politieke punten scoort?

  7. Rob H.

    Plan Kees is wellicht het beste plan, dat ik in tijden las op DUIC. Bravo. Dat is nog eens inbreiden. Zo heb je die hele polder niet nodig!

  8. wollie

    ik ben tegen vernieuwing, het is zo al erg genoeg.

  9. Stuurvrouwtje aan wal

    Stuurvrouwtje vindt het plan van Kees perfect!

    Ideale locatie om in te breiden.

  10. Stuurvrouwtje aan wal

    En dan van de polder aan de andere kant een mooi natuurgebiedje maken zoals natuurpark Bloeyendaal.

    Op al die daken van de woontorens zonnepanelen.

  11. Joep

    @ Koel Hoofd

    Bij de Ikea kan je bakfietsen huren. Goedemorgen. In de stad kan je bakfietsen lenen/ huren. Met de auto van ikea naar je huis in Utrecht ben je vaak langer onderweg dan met de fiets, zeg ik als ervaringsdeskundige. Ook stopt er een tram op loopafstand. De meeste mensen kopen niet zo veel bij de ikea en ook vaak klein grut. Het meeste spul bestaat uit bouwpakketen die klen verpakt zijn en easy mee te nemen zijn in een bakfiets. Het grote grut kan je ook nog eens laten bezorgen. Het is vooral ook een kijkwinkel.

  12. Zuilen030

    @Kees: goed plan

  13. paul

    @kees , goed plan. Wat frobele in de marge is echt geld verspilling van belasting geld.
    De rommelig heus domineert.. iemand die iets nieuws wil wil toch niet daar rondlopen?
    Zonder gedegen toekomst visie ontwikkeling is het gedoemd tot leeg loop, na betere oorden…
    Er komen nota bene 100.000 inwoners erbij, die wil je toch fatsoenlijk iets echt bieden ??

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).