Wordt Artplex de doodsteek voor het Louis Hartlooper Complex? Dat is de vraag | De Utrechtse Internet Courant Wordt Artplex de doodsteek voor het Louis Hartlooper Complex? Dat is de vraag | De Utrechtse Internet Courant

Wordt Artplex de doodsteek voor het Louis Hartlooper Complex? Dat is de vraag

Wordt Artplex de doodsteek voor het Louis Hartlooper Complex? Dat is de vraag
Al jaren wordt er gesteggeld over een nieuw gebouw op het Smakkelaarsveld waarin onder andere de bibliotheek moet komen en een nieuw filmtheater; een gesubsidieerd filmtheater. Het huidige ’t Hoogt zal onder de noemer Artplex verder gaan in dit nieuwe gebouw. Van de huidige 50.000 bezoekers per jaar moeten ze er minstens 150.000 gaan maken en het aantal zalen zal verdubbelen. Een prachtig filmtheater is het gevolg, maar wel gesubsidieerd en gehuisvest in een gemeentepand. Wat heeft dit voor gevolgen voor de marktpositie van andere filmtheaters in de stad. Jos Stelling, oprichter van het Springhaver en het Louis Hartlooper Complex denkt het zijne ervan en schreef een open brief. Wordt Artplex de doodsteek voor het Louis Hartlooper Complex (LHC)? Dat is de vraag.

Al jaren wordt er gesteggeld over een nieuw gebouw op het Smakkelaarsveld waarin onder andere de bibliotheek moet komen en een nieuw filmtheater; een gesubsidieerd filmtheater. Het huidige ’t Hoogt zal onder de noemer Artplex verder gaan in dit nieuwe gebouw. Van de huidige 50.000 bezoekers per jaar moeten ze er minstens 150.000 gaan maken en het aantal zalen zal verdubbelen. Een prachtig filmtheater is het gevolg, maar wel gesubsidieerd en gehuisvest in een gemeentepand. Wat heeft dit voor gevolgen voor de marktpositie van andere filmtheaters in de stad. Jos Stelling, oprichter van het Springhaver en het Louis Hartlooper Complex denkt het zijne ervan en schreef een open brief. Wordt Artplex de doodsteek voor het Louis Hartlooper Complex (LHC)? Dat is de vraag.

“Hij loopt te huilen”

Broos Schnetz, lid Raad van Toezicht van ‘t Hoogt en tot 2011 bestuurslid van Stichting Realisatie Artplex, is duidelijk is zijn antwoord: “Nee. Het Artplex en het LHC zullen in elkaars verlengde opereren. Het LHC programmeert commerciële arthouse films. ’T Hoogt doet dit niet, zij krijgen subsidie en zijn daardoor gebonden aan kwetsbare films die anders niet vertoont zouden worden. Als ’t Hoogt niet zou bestaan zouden deze films niet worden overgenomen door het LHC of Springhaver. Jos Stelling kan namelijk niet verdienen aan deze films. Hij huilt om niks. Een veel grotere concurrent voor hem is de megabioscoop van Wolff. Hier zullen ook commerciële arthouse films gedraaid gaan worden. Artplex/ ’t Hoogt zitten niet in het vaarwater van het LHC. Waarom Jos Stelling krokodillentranen loopt te huilen weet ik niet.”

“Ik ben het deels met hem eens”

Directeur Wolff Bioscopen Philipp Wolff: “De houding die Jos Stelling ventileert herken ik van hem. Ook ben ik het deels met hem eens, deels ook niet. Dat ’t Hoogt subsidie krijgt kan ik begrijpen, ze draaien films waar je veel moeite voor moet doen om het publiek naar binnen te halen, veel maatgerichte promotie die financieel niet zou slagen zonder subsidie. Deze rol vervullen ze ook prima. Het wordt een probleem als ze dezelfde doelstelling moeten behalen op een grotere schaal zonder daar een passend subsidieniveau tegen over te plaatsen. ’t Hoogt trekt nu ongeveer 50.000 bezoekers, dat moet naar 150.000 bezoekers, ook krijgt Artplex meerdere zalen, ’t Hoogt moet dus meer gaan presteren en meer gaan verdienen. Het wordt een oneerlijke concurrent als ze dit verschil gaan maken door zich commerciëler te gaan gedragen. Dan is de concurrentie misschien niet meer zo eerlijk voor het LHC.”

“Subsidie voor films die niemand wil zien”

Andre Schie van de VVD: “Ik weet natuurlijk niet of het de doodsteek zal zijn voor het LHC maar ik vind het zeker geen slim plan om een gemeente bioscoop te bouwen. Er zal met 70 miljoen euro gemeentegeld een  gebouw worden gebouwd waar twee gesubsidieerde instellingen in komen te zitten. Dit is niet goed voor andere marktpartijen. Ik heb er dan ook moeite mee dat de gemeente een grote rol neemt in het realiseren van de bioscoop. Wij zullen dan ook tegen het plan stemmen zoals dat er nu ligt.”

“Geen aanvulling”

Directeur van ’t Hoogt Friederike Weisner: “Ik heb geen aanvulling, voldoende reacties zo te horen.”

“Ik pleit voor samenwerking”

Directeur van het Nederlands Film Festival Willemien van Aalst is het niet met Jos Stelling eens: “Wij werken al 15 jaar, misschien al 20 jaar aan de komst van een grote filmtheater. Dat heeft Utrecht heel hard nodig als je kijkt naar omvang en samenstelling van de bevolking. Ik hoop dat het nu echt doorgang kan vinden. Ik ken Stelling al heel lang en deze opvatting ken ik ook al lang en ik begrijp het ook. Als de NFF een concurrent er bij zou krijgen dan zou ik ook kritisch zijn. Maar ik denk niet dat het de doodsteek zal worden, omdat ze niet hard gaan concurreren met elkaar. Ik ben dol op het LHC, de sfeer is altijd goed en de zalen zijn vaak vol. Maar er zijn gewoon te weinig bioscopen in Utrecht. Ik zou het heel mooi vinden als bijvoorbeeld het LHC en ’t Hoogt en andere partijen gaan samenwerken om samen een heel mooi filmtheater neer te zetten waar we met z’n allen trots op kunnen zijn. Het samenwerken moet de overhand gaan krijgen zodat we een fantastisch filmtheater gaan krijgen.”

DUIC liet alle reacties op Dat is de vraag lezen door Jos Stelling, hier onder volgt zijn wederwoord.

“In mijn open brief staan al mijn argumenten met betrekking tot het Artplex en ben verheugd over de reacties. Nu moet ik me teweer stellen tegen mensen als (ondernemer) Broos Schnetz die niet gehandicapt door enige kennis van zaken de persoonlijke kaart speelt. In het LHC en Springhaver werken 140 mensen en wanneer we 20% minder tickets zouden verkopen is het afgelopen. Wij vertonen films die overal elders ook in de landelijke filmhuizen worden vertoond…!!! Voorbeeld: we hebben 3 maanden geprobeerd “La Grande Belezza”, die nu in ’t Hoogt vertoond wordt, te mogen draaien.  8 zalen Artplex kunnen onmogelijk gevuld worden met kleine kwetsbare films (die ook wij graag zouden willen vertonen). Daarom het voorstel voor een nieuw filmhuis in de noordelijke oude binnenstad (zonder de buitensporige subsidie die nu ’t Hoogt krijgt). In een leuke melange van films is ook voor de kleine filmvertoning geen structurele subsidie nodig (zie verder mijn brief). Wij huilen niet, we knokken wat tegen het dichtgetimmerde “cultuurmanagement” die te pas en te onpas soms “de kwetsbare kleine film” zo hoog heeft zitten.  Niet de theaters maar de distributeurs bepalen wat en waar er in een stad vertoond wordt. Concurrentie is niet het probleem (uitdagend en prikkelend), maar het is voor iedereen, met kennis van zaken, duidelijk dat er van de ’t Hoogt/Artplex plannen niets klopt. Film is mijn leven en Utrecht is mijn stad: beiden zijn mijn eerste drijfveren. Ik heb mijn leven lang samenwerking gezocht en niet enkel op mijn voorwaarden. Het wordt echter af en toe een beetje moeilijk als de opvattingen/werelden zo ver uit elkaar liggen. LHC/Springhaver werkt goed samen met andere filmhuizen in het land en programmeert bijvoorbeeld ook voor het filmhuis in Eindhoven. Steeds opnieuw staat daarbij de sociale cohesie centraal. Wij praten ook nooit over geld, maar altijd over “mensen” en “films”. Willemien (NFF) krijgt met het nieuwe 18 zalen tellende megaplex en het nieuwe muziekpaleis volledig haar zin. Als het mis gaat met het LHC/ Springhaver ben ik persoonlijk aansprakelijk. Als het mis gaat met het Artplex, wie is dat dan? Misschien is filmliefhebber Broos Schnetz bereid de (financiële) verantwoording en consequenties op zich te nemen. Dan heb ik voor hem nog een mooie medaille en komt het zo toch nog allemaal goed.”

32 Reacties

Reageren
  1. petra van der heijden

    Zo zeg, die Broos Schnetz heeft een hoop petten op.

  2. Paul

    Hm, van 50.000 naar 150.000, dat is wel erg ambitieus, zoveel culturele types hebben we echt niet in Utrecht. Waarom niet een van de muziekzalen van TivoliVredenburg een filmtheater maken?

  3. Martijn Berendsen

    Iets te Brooskleurige cijfers als je het mij vraagt

  4. Rob van der Hilst

    Wanneer een ondernemer als Jos Stelling – icoon van wat ‘cultureel ondernemerschap’ in dit land BETEKENT en wat het CONCREET al tientallen jaren IS – zijn mond opendoet, dan is het niet-onhandig, op zijn zachtst gezegd, er gewoon eens GOED naar te luisteren. En je voordeel ermee te doen. Ook dit.

  5. Marcel de Korte

    Kan me voorstellen dat het nodig is om ‘t Hoogt nog steviger aan het infuus te leggen. Je gaat namelijk niet voor je lol naar de films, die ze daar vertonen. Maar goed, ieder zijn of haar smaak,

    Maar het is nog veel erger. De juiste keuze – tussen nog meer mensen gesubsidieerd de bios injagen of hulp aan inwoners die amper de eindjes aan elkaar kunnen knopen – lijkt mij niet zo moeilijk. Bovendien hebben de aanleg van HC in de jaren zeventig en de huidige verbouwing om dit gebied weer een beetje toonbaar te maken, al veel teveel gekost.

    Blaaskaak Broos: noem eens een voorbeeld uit jouw hoge hoed waar Utrecht beter van is geworden.

  6. Hans Dortmond

    Het muziekpaleis is nog niet eens klaar en dan beginnen we aan het volgende project dat tonnen aan gemeenschapsgeld gaat verslinden. Het muziekpaleis krijgt jaarlijks 7 miljoen euro subsidie en dan nog verwacht men een exploitatietekort van 168.000 euro per jaar. Er wordt slechts een beperkt aantal klassieke concerten geprogrammeerd om het tekort te beperken. Moet ‘t Hoogt dan ook maar commerciële films gaan draaien?

  7. Carlo

    Ja Broos is van alle markten thuis. Maar in tegenstelling tot Jos Stelling heeft hij nog nooit iets toegevoegd aan Utrecht. Ruim eerst je ellende eens op bij het Straatnieuws Broos voor je in het volgende hopeloze project stapt!

  8. Paul Wilke

    Kan me volledig vinden in de constructieve benadering van NFF Dir.Willemien van Aalst.. en niet in de reacties gebaseerd op negativiteit of angst. Het is ruim tijd en reden om ” calimero” denken dat Utrecht te klein zou zijn achter ons te laten. Een bevolking groei van ruim 18% is verspelt door door het CBS. Laten we met deze groei, en sterke positie in de Randstad & Nederland zinvol omgaan; Samenwerking. Het LHC/Springhaver is uniek, dat kan het grootste bioscoop complex van Wolff ook zijn, alleen al door haar perfecte bereikbaarheid. Het ARTHOUSE complex moet mijn inziens de ruimte daar tussen opvullen, dwz de echte experimentele film en bv aangevuld met Video art museum deel.Wat momenteel vrijwel volledig ontbreekt in Utrecht.. Zo kan de Bibliotheek, Arthouse samen uit groeien tot een uniek MEDIA HOUSE. ( waar alles is van boek, audio,video, film en andere AV technieken/kunsten. Het kan het thuis zijn voor event’s op het gebied van new media, en bv ook TV Utrecht etc. Zo ontstaat een uniek concept, en niet alleen een aanwinst voor Utrecht, maar ook voor het hart van Nederland. Graag horen we u reactie op http://www.udesignplaza.nl en organiseren we hier een cafe bijeenkomst over.

  9. Joris

    Beste Paul, moeten we dan op jouw website verder discussiëren over beursstands in relatie tot de cultfilm en verder? Vertel, vertel!

  10. Carlo

    Ja het niet “Calimero denken” heeft Utrecht al veel goeds gebracht. HC, Overvecht, Kanaleneiland, Leidsche Rijn en niet te vergeten het nieuwe muziekcentrum. Utrecht trekt veel te vaak een te grote broek aan!

  11. Paul

    @ Carlo, geen goede voorbeelden, HC heeft heel veel geld opgeleverd, commericeel een succes. Jehaalt verder stadsplanning en culturele voorzieningen door elkaar, Utrecht heeft juist te weinig van deze laatste voor een groeiende 4e stad van Nederland met een enorm potentieel. (50000 studenten die hier voor een groot gedeelte blijven wonen ca. 50%)

  12. Carlo

    @Paul. Jij gooide de term Calimero denken in de discussie…,ik haal alleen voorbeelden aan van het niet Calimero denken of dat nu cultureel of stadsplannig is. HC kan dan een commercieel succes zijn maar is het een aanwinst voor Utrecht? Ik neem aan dat jij graag over HC loopt op een zondagmorgen? Face it, Utrecht is een dorp geen stad en is mooi en leuk omdat het een Calimero is!

  13. Jan-Kees Verschuure

    Bibliotheek/Artplex is procedureel een rijdende trein, en wordt daardoor helaas een issue van het kaliber Muziekpaleis. De nadruk ligt altijd op vastgoed en exploitatie is van later zorg. Zonder de groei van de stad door Leidsche Rijn had dit soort projecten waarschijnlijk moeilijk gefinancierd kunnen worden. Goede kunstinitiatieven komen echter vaak van onderop, zie totstandkoming LHC

  14. Wim Pinkelmans

    Go Stelling!
    Broos Zwetst.

  15. Peter

    Volgend jaar dus niet stemmen op pvda, gl en d66. Major ideas in minor towns, again. En Leefbaar is tegen maar Broos is “chairman of the board” van de Stichting Realisatie Artplex? Hmmm SP dan maar?

  16. W.H. de Groen

    Jos Stelling is naar mijn mening beter ingevoerd in deze materie dan wie dan ook, en het lijkt me niet geheel onverstandig hem dan ook serieus te nemen.

    Daarbij ben ik zelf van mening dat we het gehele subsidiebeleid in Utrecht eens flink door moeten gaan lichten.

    Ik pleit er voor om alle eventueel te vergeven subsidies openbaar te maken waardoor transparantie verhoogd gaat worden.
    Ook moet het mogelijk worden om bij onvolkomenheden een bezwaarschrift in te kunnen dienen.

  17. jos stelling

    Korter en beter dan Jan-Kees Verschuure het zegt is het niet te verwoorden. Als de politiek een verlengstuk is geworden van het vastgoed, wie neemt het dan nog op voor de mensen (cultuur) en de stad?.

  18. Harry Laagland

    De charme van Springhavert en Louis Hartloper is uniek. Daar kan programmering en een kil gebouw niet tegen op.

  19. Coen

    Eens met Harry en Stelling maar andere vraag: is het dan zo moeilijk nog een soort Springhaver/LHC van onderop te laten realiseren? Daar is in dit dorp toch nog wel ruimte voor?

  20. jos stelling

    Tuurlijk. Staat in mijn open brief Coen.

  21. krijn meerburg

    Het is wel schrikken dat meneer Schnetz zo slecht is geinformeerd en dat als lid van de Raad van Toezicht. Check deze week de uitbreng van films en zie dat voor een deel de programmering van commerciele arthouses, zoals bijvoorbeeld Cinecenter in Amsterdam en Cinerama in Rotterdam voor een deel overlapt met gesubsidieerde theaters als het Ketelhuis in Amsterdam en LantarenVenster in Rotterdam. Dat isprima, overlappingen zullen er altijd ook zijn, zelfs met Pathe. Het zijn voor een deel kunstmatige grenzen die er getrokken worden tussen de verschillende genres. De filmbezoekers laten zich hierdoor al lang niet meer leiden. Het gaat om wat anders, te weten wat heeft een Gemeente over voor een gesubsidieerd theater, hoe belangrijk vindt zij deze functie voor de stad en wat heeft zij er voor over. Het vervangen van t Hoogt lijkt me noodzakelijk. Vraag is of je 8 zalen nodig hebt. Lijkt me wat veel voor Utrecht, 200.000 bezoekers zal je niet halen, zeker niet in combi met de commerciele arthouses in Utrecht (Jos Stelling heeft het over Utrecht als de tweede stad voor artfilms, dat is niet juist, Rotterdam heeft met LantarenVenster en Cinerama meer dan 300.000 artfilm bezoekers), maar dat terzijde.
    De komst van Eye in Amsterdam gaf aan dat er nog groei zit in het bezoek. De gesubsidieerde en commerciele arthouses hebben hier niet onder geleden. Maar er is een grens. Zo zal de komst van de Hallen in Amsterdam het evenwicht zeker verstoren. En het is de vraag of 8 zalen in Utrecht een goede investering is. Het riekt allemaal wat naar het Betuweroute model, pas de getallen aan. Advies voor de Raad van Toezicht, laat u goed voorlichten en gebruik het gezonde verstand. Er is veel informatie beschikbaar, kijk naar projecten als Lux, Eye, Verkadefabriek en LantarenVenster. Overleg met Groningen, zij hebben een vergelijkbaar probleem. Succes.

  22. Rob van der Hilst

    #KrijnMeerburg Touché, midden in de roos!

  23. jos stelling

    Beste Krijn, als je Cinerama meetelt, tel ik Movies/City en camera/Studio erbij. Dan zit Utrecht op de 400.000, Haha. Groet.

  24. Sjoerd

    Ik ben het niet eens met Willemijn van het NFF. Er zijn wel genoeg zalen Utrecht. De kwaliteit is echter al jaren erbarmelijk. Catharijne, Camera/studio, City en Pathe zijn oude troep en al jaren aan vervanging toe. Dat geldt ook voor veel personeel (met name Catharijne) De plannen gaan dan ook al een tijdje terug. Geen wonder dat er ook niet meer in geïnvesteerd wordt.

    Als ik naar bovengenoemde bioscopen ga zijn de zalen vaak meer dan half leeg. Het is geen uitzondering dat er doordeweeks maar een handje vol mensen zit. Laatste keer drie. Het was dan ook geen beste film (programmering in Utrecht laat ook ten wensen over)…maar toch.

    Het LHC en Springhaver zijn wat mij betreft uitzonderingen. Goede bioscopen waar liefde en passie voor film is. Dit heb ik nog nooit meegemaakt bij Wolff en Pathe. Ik hoop dat ze voor het nieuwe Artplex goed kijken naar Cinemec. Een commerciële bioscoop die niet de massa ademt van bijv. Pathe waar bij je eerst door de supermarkt moet maar wel commercieel is met aandacht voor film. Past wel bij een “dorp” als Utrecht.

    Dat ‘T Hoogt straks naar drie keer zoveel bezoekers moet is bizar. Een instelling die al jaren leeft van subsidie heeft anno 2013 geen bestaansrecht of gewoon een slecht verdienmodel. Jos Stelling heeft dat goed begrepen en zijn brood van cultuur gemaakt door slim te ondernemen.

    Dus kom maar op met die nieuwe bioscoop. Een Cinemec achtige bioscoop zou mooi zijn. Gerben Kuipers, de eigenaar van Cinemec, snapt film. Dat was vroeger al bij het Molenstraattheater in Wageningen. Ik hoop dat Wolff daar goed naar kijkt en van leert.

  25. krijn meerburg

    ja hallo Jos, kan ik ook PAC zalen (Arthouse Pathe) van de Kuip in Rotterdam gaan meerekenen…. blijft natuurlijk verschil van een dorp en een stad….groet

  26. peet

    Kan die Broos Schnetz niet ff zorgen dat hij zich niet met utrecht bezig houd
    als hij al geen straatkrant kan controleren,,zelfs geen aangifte doet bij diefstal door [politiek] vriendje

    dus ksst kssst broosje weg weg

  27. Petra van der Grift

    Wordt hier op deze blog niet erg sterk op de persoon van die meneer Broos gespeeld? En als dan zo ongeschikt is, waarom benoemt de gemeente hem dan? OF zitten daar dan soms ook niet-capabele mensen?

  28. Peer

    Utrechtse politiek is op een paar na,,een grote baantjesverdeelkliek,,,,ons kent ons,,,,dan krijg je broos schnetzjes,,,die denken dat ze heel wat zijn,,,maar nog geen straatkrant kunnen controleren
    Pest voor de stad

  29. Paul Wilke

    Beste Krijn, hoe komt het dat de Jaarbeurs, grootste universiteit, en CS in ” dorp” Utrecht staan en niet in Rotterdam ?
    Heb lang in Rotterdam gestudeerd, op veel plekken is de binnen stad van Rotterdam in de avond leeg…
    Utrecht kan dergelijke nationale voorzieningen van deze omvang hebben om dat ruim 70% van de Nederlandse bevolking binnen 1 uur reistijd woont. HC heeft bv maar ongeveer 50% bezoekers uit Utrecht stad. De stads regio Utrecht komt qua oppervlakte en inwoner aantal ongeveer overeen met de gemeente Rotterdam. De vraag is dus meer, wil Utrecht in de toekomst deze centrum functie niet meer vervullen ?

  30. Paul Wilke

    Beste Joris; http://WWW.UDESIGNPLAZA.nl

  31. krijn meerburg

    beste paul wilke,
    Ken Josal een tijdje en dorp/stad was een grapje, vooral niet serieus nemen. Hou van Rotterdam maar besef heel goed dat Utrecht veel meer een studentenstad is en een uitstekend uitgangsleven heeft. Er is zeker behoefte aan een goed multiplex, vraag is of wolff daar de beste kandidaat voor is. Ook is er zeker ruimte voor een nieuw hoogt, maar zoals dat voor alle nieuwe filmtheaters geldt, denk goed na over ambiance en stop niet al het geld in bakstenen, hou nog wat over voor de invulling.

  32. Ronald

    Willemien van Aalst onderbouwt helaas haar argumenten niet
    “Dat heeft Utrecht heel hard nodig als je kijkt naar omvang en samenstelling van de bevolking.” want?
    “Maar ik denk niet dat het de doodsteek zal worden, omdat ze niet hard gaan concurreren met elkaar” Waarom niet?
    En vervolgens pleiten voor samenwerking tussen haantjes. zucht.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).