Zadelstraat krijgt een nieuwe inrichting: zie hier de plannen | De Utrechtse Internet Courant Zadelstraat krijgt een nieuwe inrichting: zie hier de plannen | De Utrechtse Internet Courant

Zadelstraat krijgt een nieuwe inrichting: zie hier de plannen

Zadelstraat krijgt een nieuwe inrichting: zie hier de plannen
De Zadelstraat gaat een nieuwe inrichting krijgen. De straat tussen de Mariaplaats en de Maartensbrug moet meer afgestemd worden op de vele voetgangers. De gemeente gaat samen met de ondernemers en bewoners aan de slag om de straat te herinrichten. Het college heeft integraal programma van eisen en het functioneel ontwerp gepubliceerd.

De Zadelstraat gaat een nieuwe inrichting krijgen. De straat tussen de Mariaplaats en de Maartensbrug moet meer afgestemd worden op de vele voetgangers. De gemeente gaat samen met de ondernemers en bewoners aan de slag om de straat te herinrichten. Het college heeft integraal programma van eisen en het functioneel ontwerp gepubliceerd.

De oudste vermelding van de Zadelstraat dateert uit 1165, tegenwoordig is de straat de enige in Utrecht met een onbeperkt zicht op de Domtoren. De Zadelstraat is een belangrijke schakel in het netwerk voor voetgangers en fietsers in de binnenstad. De straat verbindt het kernwinkelgebied met de omringende winkelstraten.

De Zadelstraat wordt anno 2014 gebruikt door autoverkeer, fietsverkeer en voetgangers. De huidige inrichting komt voornamelijk voort uit de eisen voor de inrichting van de toenmalige buslijn 2. In 2004 kreeg deze buslijn een andere route door de binnenstad. De Zadelstraat moet samen met de Mariaplaats de looproute gaan vormen tussen het nieuwe Stationsplein-Oost en de historische binnenstad. De herinrichting van de Mariaplaats is op dit moment bezig.

Op dit moment belemmeren paaltjes, lichtmasten, vastgeketende fietsen en ander straatmeubilair de doorloop in de Zadelstraat. Ook de vele uitstallingen, soms tot 2 meter breedte, van de ondernemers zorgen ervoor dat voetganger over de fiets- en autorijbaan gaan lopen. Hier is de straat nu niet voor ingericht. Ook zou er veel gebruik worden gemaakt van verschillende materialen waardoor het niet altijd een geheel vormt.

Na de herinrichting moet het straatmeubilair, prullenbakken en straatverlichting zoveel mogelijk aan de gevels gemonteerd zijn. Het aantal verkeersborden moet worden teruggebracht en ook, waar mogelijk, aan gevels gemonteerd worden. De stoepen moeten zoveel mogelijk vrij zijn van obstakels. De voetgangers krijgen een vrije stoepruimte met een breedte van 1,5 meter, maar met grote drukte moeten ze van de hele straat gebruik kunnen maken. De rijbaan en de stoep krijgen dezelfde hoogte dat dit moet vergemakkelijken. Op de rijbaan zijn fietsers en bestemmingsverkeer te gast.

De gemeente heeft alle plannen gepubliceerd voor inspraak. De document zijn hier te vinden. De start van de uitvoering is gepland in het najaar 2015.

Huidige situatie IPvE. Bron: Gemeente Utrecht
Huidige situatie IPvE. Bron: Gemeente Utrecht
Toekomstbeeld IPvE. Bron: Gemeente Utrecht
Toekomstbeeld IPvE. Bron: Gemeente Utrecht

33 Reacties

Reageren
  1. ik meld het maar even

    mooi gezichtsbedrog; we veranderen de perspectieven eventjes en maken alle mensen kleiner dan ze zijn. Zo lijkt de straat ineens 2x zo breed. Leuk trucje van de tekenaars.

  2. Jantien Graafmachien

    Jaaa bouwput, bouwput! <3

    Goed om te merken dat het geld nog lang niet op is. Tegen 2030 is geloof ik de hele binnenstad klaar en beginnen we weer opnieuw 🙂

  3. Ruben

    De slalombeweging van de fietser lijkt mij dan wel weer waarheidsgetrouw.

  4. Harmen

    Waarom moeten die fraaie lantaarnpalen, met aangehangen groen, nu verdwijnen?! Resultaat is wat mij betreft saai.

  5. Frank

    “De stoepen moeten zoveel mogelijk vrij zijn van obstakels. De voetgangers krijgen een vrije stoepruimte met een breedte van 1,5 meter, maar met grote drukte moeten ze van de hele straat gebruik kunnen maken.”

    Yep. En dus krijg je een stoep van 1.5 meter waar voetgangers nu 2.25 meter hebben en waar dus geen tafel en stoelen voor horeca op past zonder dat je met de poten van je stoel van de stoeprand dondert zoals hier ingetekend en waar je vervolgens een scooter op tekent die die hele stoep blokkeert. Weg gezellig karakter, weg groen, weg wandelaars.

    Wat is hier nou in hemelsnaam eigenlijk de verbetering?

  6. Fab

    Saaiheid ten top. Het mist flair. En wat zijn die mensen
    opgeslankt of hebben alle panden zich i.v.m. dit nieuwe scenario spontaan een meter van de straat teruggetrokken.
    Geen idee wie al dit soort dingen bedenkt bij de gemeente. Maar er mist veel aan echte input in uitvoering. Van een saaie bieb aan de Waterstraat naar een dodelijk saaie uitvoering van de Zadelstraat. Leuker kunnen ze het niet maken.

  7. Van Pimpelen

    … het is zelfs mij opgevallen dat de klok 15:50 aanwijst (11:55 of 23:55 ware mijns inziens treffender). Bij de weg, het betreft hier de westelijke wijzerplaat, waarover later meer…

  8. Krakeling

    Waar is die kwijlende hond? En de meubeluitstalling?

  9. Frank

    @Van Pimpelen:
    Op grond waarvan zou 23:55 treffender geweest zijn? Schijnt de zon dan?
    Op grond waarvan zou 11:55 treffender geweest zijn? Schijnt de zon dan vanuit het zuidwesten?

    De klok komt overeen met de zonnestand. Wel is het een el cheapo baggerplaatje, met een overmaat aan ‘floating people’. Typisch iets voor de site http://www.psdisasters.com/

  10. Marijn

    “De start van de uitvoering is gepland in het najaar 2015.”

    Lekker voor de ondernemers in de straat. Net in de bouwput als de feestdagen weer beginnen en ze alle verloren omzet moeten zien goed te maken, dankzij de bouwput dit Utrecht nu is.

  11. John

    Dan kunnen er dus nog meer meubels uitgestald worden. Dan moet iedereen niet alleen als het druk is, maar altijd midden op straat lopen.
    Is nu trouwens ook al één grote meubeluitstalling.
    Waar is de handhaving voor de uitstalverordering?

  12. Chris

    Fietsers te gast? Net als op de Vismarkt, het Wed en Oude Gracht ter hoogte van de Winkel van Sinkel, waar je een klap voor je hoofd kunt krijgen van voetgangers als je er fietst.
    Een vooruitgang hoor….

  13. Schizofreen door de stad heen

    @ Chris
    Ja, als je er loopt haat je de fietsers. Maar als je er fietst erger je je dood aan de wandelaars.

  14. Gerard Jager

    Waar en wanneer waren er meer straten met onbelemmerd uitzicht op de Dom?

  15. Herman

    Ik mis die dikke kerel van De Koperen Bel op de foto…

  16. WP

    Ik heb even de moeite genomen het rapport door te scannen… Het valt allemaal reuze mee! De Zadelstraat wordt gewoon net als alle andere winkelstraten in Utrecht. Het enige is dus dat de fietsers er nog wel doorheen mogen ala Oudegracht noord (wellicht een idee om ook fietsers op winkeltijden niet te laten fietsen, als hij/zij dit overigens nu wel probeert wens ik hem/haar veel succes 😉 )

    De paaltjes gaan weg, auto’s worden tijdens winkeltijden verboden (niet dat je het moest proberen). Lantaarnpalen verdwijnen en worden lantaarns aan de gevel. Dat laatste is het enige wat ik niet helemaal zie zitten.

    Maar verder niks bijzonders dus…!!

  17. Bram

    Waarom nog fietsers? Daarvoor is de herenroute toch al gecreëerd?
    Net als Vismark, Wed, Oude Gracht, enz is dit echt een gebied voor alleen voetgangers.

  18. Ronald

    Dus de bezoekers moeten kleiner worden en de straatverlichting weg. Goed plan.

  19. WP

    @Ronald,

    als je in het rapport kijkt naar dezelfde foto in de huidige situatie begrijp je de foto in de nieuwe situatie wellicht beter en zie je dat de personen niet verkleind zijn….

  20. WP

    Ter aanvulling:

    de straat zelf is te weinig ‘getild’, daardoor is het perspectief anders geworden en lijken de mensen kleiner.

  21. Frank

    @WP Ben het deels met je eens dat het op zich reuze meevalt. De vraag is alleen waarom het dan gedaan wordt, wat dat kost en of er in de grond van de zaak wel sprake is van een verbetering.

    In de nieuwe situatie worden fietsers bijvoorbeeld door niets gescheiden van terrassen. Dat wordt nog leuk. Krijg je ook daar dat typisch Utrechtse flauwekulgedoe met die spijkers in de grond

    Overigens waren auto’s tijdens winkeltijden daar sowieso verboden, want je mag niet vanaf de Servetstraat komen omdat het Domplein verboden is en vanaf de Mariaplaats is het eenrichtingverkeer. Dus alleen tijdens de venstertijden kun en mag je erdoor. En dat zal niet anders worden.

    Kortom, dit is vooral verandering om de verandering. Maar geen wezenlijke verbetering.

  22. Bram de Goede

    Dat is niet handig van de gemeente door twee verschillende foto’s te gebruiken die niet te vergelijken zijn, het lijkt zo dat het mooier wordt gemaakt dan het is, dit geeft wantrouwen van burgers naar de gemeente. Je moet over de oude foto de nieuwe situatie aangeven dan kan je je een objectief beeld vormen als burger over de veranderingen. Nu wordt voorlichting, marketing, dat kan toch niet de bedoeling zijn.

  23. Frank

    @Bram de Goede:
    Dat heeft de gemeente gedaan. In het rapport (link in het artikel).

    In dit artikel op DUIC.NL heeft DUIC waarschijnlijk een eigen foto als kop geplaatst en de ai van de gemeente in het artikel geplaatst. Het is dus niet zozeer niet handig van de gemeente, maar niet handig van DUIC.

    Mar hoe dan ook. Wie die a.i. van de gemeente gemaakt heeft moet misschien eens leren hoe dat moet.

  24. Bram de Goede

    dit is niet handig van D.U.I.C. zo schep je verwarring.
    zie het rapport voor een goed beeld.

  25. Frank

    @WP: Ik heb dat gechecked (het getilt zijn; Engelse term, dus geen ‘d’ aan het einde maar en t. Werkwoord (een anglicisme) is ’tilten’ en niet ’tillen’)

    …door de plaatjes over elkaar te leggen. Het perspectief klopt wel degelijk, maar aan de overzijde van de straat verdonkert de straat in het originele plaatje onder de zonneschermen doordat er mensen lopen en fietsers staan. Dat gebeurt in de nieuwe situatie niet. Daardoor is de straat in de nieuwe situatie aan die kant veel lichter en lijkt daarmee voor het oog breder. Daardoor lijkt het alsof het perspectief van de bestrating niet klopt.
    Ofwel: de gedachte is juist, maar de feitelijke oorzaak ligt in het niet verdonkeren van de bestrating aan de overzijde, onder de zonneschermen en naar rechts toe.

    En verder zijn er mensen en een fietser bij verzonnen. Waarschijnlijk omdat de maker van de foto lui is geweest en niet ook een foto gemaakt heeft op een moment waarop er geen fietsen tegen de paaltjes stonden waardoor deze afgedekt moesten worden met wandelaars. Of gewoon die fietsen even tijdelijk opzij gezet heeft.
    Al bij al allemaal nogal matig gedaan. Maar ja, het mag niks kosten hè.

  26. Zadelzaad

    JEZUS MINA, Wat ongelooflijk kut. Ik heb een winkel, en ik woon er ook, maar ik kan de zaak wel opdoeken. En jezus mina, wat een overlast, NU AL! Waarom moet dit nou weer in mijn stadsie?! Waarom?!??!111??11

    Toeristen, berg je maar!

  27. Suus

    WP werkt voor de gemeente

  28. WP

    @Suus, ik kan je verzekeren dat ik alles behalve voor de gemeente werk… Ik ben alleen wat genuanceerder dan de gemiddelde regeerder wellicht…

  29. SAS

    Als ik alle reactie zo lees, is er totaal niet naar de winkeliers geluisterd.. Naar mijn mening is dit ook gewoon geldverspilling. Laten we vooral de stoep kleiner maken en de paaltjes weg halen, zodat de fietsers, vrachtverkeer nog makkelijke kunnen in rijden op de terrasjes die er dan nauwlijks nog zijn omdat het waarscheinlijk niet meer mag.. niemand die binnen wilt zitten met 25 graden.. Zullen we dan ook meteen die o zo mooie lantaarnpalen weg halen en wat anders leuks aan de mooie gevels hangen..

    Achja volgens mij staat het plan al vast en is er geen inspraak meer… Top idee…

  30. Michiel

    “De Zadelstraat wordt gewoon net als alle andere winkelstraten in Utrecht”.

    Ja, dat was ook mijn eerste idee, verdorie dit lijkt wel de bloedsaaie Steenweg.

    Wat is het probleem met een “veelheid aan materialisering en detail”? Utrecht is een stad met geschiedenis, niet Almere, dat wil ik ook zien. Beetje chaos graag, voor je het weet hebben we toch Leidsche Rijn Centrum, maar dan een paar kilometer naar het oosten.

    Als je echt wat moet: wat mij betreft die paaltjes vervangen door boordje, maak het fietsdeel een nog wat smallere straat in die aardige baksteentjes, en ga die meubels e.d. op de stoep gewoon niet meer tolereren als je dat zo belangrijk vindt (ik dacht dat ze dat een paar jaar geleden geprobeerd hadden, maar dat heeft toen twee weken geduurd bij onze vriend van de gouden bel…).

    Ik zag trouwens vanochtend hoe de Neude er uit ziet na de herbestrating richting de Schoutenstraat, de kant van de Rabobank is blijkbaar zijn fietsrekken kwijt. Hopelijk komen die terug, of denken ze echt dat al die fietsen in stallingen gaan terecht komen?. Gebeurt niet, zie je op Vredenburg ook…

    Ach ja, beslissing is idd al genomen, de 11 brave mensen die op de inspraaksessie aanwezig waren hebben stickertjes geplakt en de ambtenaar die dit trekt is blij met de uniformiteit die door de stad trekt. Verbannen naar Vleuten!

    Nog praktisch: ik kar regelmatig op mijn fiets door de Zadelstraat richting Domplein, ik vrees dat “fietsers te gast” hier niet heel goed gaat vallen, omdat de alternatieven niet goed zijn. Ik ben niet een van die absoluut rare mensen die op een zaterdag langs de Vismarkt willen rijden en dan hard gaan fietsbelleren (echt, stop daar mee, het is belachelijk), doe ik op de Zadelstraat op zaterdag ook niet, maar ik gebruik net als vele andere die straat wel als een echte route.
    Alternatief langs Vredenburg is ver omrijden, kleine straatjes aan Springweg zijn ook niet op fietsen ingericht en dan moet je toch terug langs Lichte Gaard wat weer heel erg Vismarkterig is. Dus: Zadelstraat moet op fietsen ingericht blijven, met besef dat voetgangers altijd aanwezig zijn. Trouwens, de hoek van de Mariaplaats is nu gewoon gevaarlijk geworden met het 1-niveau bestrating.

    Moet je er toch gewoon een Steenweg van maken, geen fietsers na 8 uur. O, staat ook in het plan “De rijloper is met aanwijzing van de Zadelstraat tot voetgangersgebied geschikt te maken voor meer voetgangers. De inrichting is hierop nu al voorbereid en het ontwerp is in die zin toekomstbestendig” Dat was de uitsmijter. Steenweg overal!

  31. Bram de Goede

    wat mij wel opvalt is dat het terras rechts geen personen bevatten, de stoelen zijn niet in gebruik, zou dit wel het geval zijn dan komen de stoelen buiten de stoeprand te staan. mijn voorkeur gaat uit naar twee brede stoepen en een brede straat voor fietsers in twee richtingen. dus drie brede stroken.

  32. Bram de Goede

    ik heb nog eens goed gekeken naar het plan, waarom de straat helemaal op z’n kop zetten, haal de paaltjes weg, maak de lantarenpalen vast aan de gevels en klaar is Kees.

  33. Michiel

    Bram, helemaal mee eens. Paaltjes weg, lantarenpalen naar gevels, desnoods herbestraten, maar meer hoeft gewoon niet. En maak er geen platte Steenweg van…

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).