Zeer ernstige verkeershinder rond Utrecht in najaar door werkzaamheden A12 | De Utrechtse Internet Courant Zeer ernstige verkeershinder rond Utrecht in najaar door werkzaamheden A12 | De Utrechtse Internet Courant

Zeer ernstige verkeershinder rond Utrecht in najaar door werkzaamheden A12

Zeer ernstige verkeershinder rond Utrecht in najaar door werkzaamheden A12
Foto: MoniekMulder / Rijkswaterstaat
Rijkswaterstaat verwacht vanaf eind september zeer grote verkeershinder rond Utrecht. Door werkzaamheden aan de Galecopperbrug zijn er gedurende 4,5 week minder rijstroken beschikbaar voor verkeer op de A12 in oostelijke richting.

Rijkswaterstaat verwacht vanaf eind september zeer grote verkeershinder rond Utrecht. Door werkzaamheden aan de Galecopperbrug zijn er gedurende 4,5 week minder rijstroken beschikbaar voor verkeer op de A12 in oostelijke richting.

Het verkeer gaat zo veel mogelijk omgeleid worden. Desondanks waarschuwt Rijkswaterstaat dat weggebruikers rekening moeten houden met minstens 20 minuten extra reistijd. De werkzaamheden aan de brug zijn gepland van donderdagavond 26 september tot maandagochtend 28 oktober.

Op dit moment wordt gewerkt aan de A2 tussen knooppunt Holendrecht en de Leidsche Rijntunnel. De werkzaamheden aan de Galecopperbrug starten pas nadat het werk aan de A2 is afgerond. De aannemer werkt 24 uur per dag op de zuidelijke brughelft (rijrichting Arnhem), eerst 2 weken op de parallelrijbaan en vervolgens 2 weken op de hoofdrijbaan. Er is geen directe hinder voor verkeer over de noordelijke brughelft (rijrichting Den Haag).

20 minuten

Op de baan waar wordt gewerkt, blijft steeds één rijstrook open voor verkeer. Naar verwachting levert dit tijdens de spits minstens 20 minuten extra reistijd op voor verkeer vanaf de A12 Den Haag en de A2 richting Utrecht en Nieuwegein.

Om minder verkeer langs het werk te laten rijden en nog grotere hinder te voorkomen, leidt Rijkswaterstaat een deel van het bestemmingsverkeer naar Utrecht en Nieuwegein om.

Rijkswaterstaat adviseert dan ook iedereen die van dit deel van de A12 gebruik maakt, om rekening te houden met de omleidingen en met flink veel extra reistijd. Aangeraden wordt om alternatieven te kiezen om de grote hinder te vermijden, bijvoorbeeld door buiten de spits te reizen of te kiezen voor het openbaar vervoer.

13 Reacties

Reageren
  1. Herman

    huh, die brug is toch paar jaar gelden geheel gerenoveerd, nu alweer werkzaamheden?

  2. Lombokker

    @Herman
    De brug is toen “opgekrikt” zodat er hogere schepen onderdoor kunnen varen. Er zijn meerdere bruggen over het Amsterdam-Rijnkanaal aangepakt. Daardoor kan er meer transport over het water plaatsvinden i.p.v. over de weg, vooral met containersschepen.

  3. Utrechter2

    @Lombokker: de bruggen zijn volgens jou dus alleen opgekrikt maar niet gerenoveerd?

  4. Tim

    Zou de A12 ook niet verbreed worden? Tenzij dat ver weg is, lijkt dit me een beetje dubbel werk.

  5. Kees

    @Herman:

    Dit najaar worden onderhoudswerkzaamheden aan de Galecopperbrug uitgevoerd. In het kader van het programma Vervanging en Renovatie gaat Rijkswaterstaat de opleggingen en voegovergangen van de Galecopperbrug vervangen. Hiermee waarborgt Rijkswaterstaat dat deze cruciale A12-verbinding over het Amsterdam-Rijnkanaal veilig te gebruiken blijft. De werkzaamheden volgen uit de eerdere renovatie van de brug en wordt, vanwege de staat van de voegovergangen en opleggingen, op de zuidelijke brug als eerste uitgevoerd. De vervangingen op de noordelijke brug kunnen later in de tijd worden uitgevoerd en worden gecombineerd met de werkzaamheden van het project Ring Utrecht. Onderdeel van het project A27/A12 Ring Utrecht is het verbreden van de Galecopperbrug. Deze werkzaamheden bevatten naast het toevoegen van een extra rijstrook op de parallelbanen, het vervangen van de tuien op de zuidelijke brug en het plaatsen van geluidsschermen.

    Om de voegovergangen goed en veilig te vervangen moet de A12 in de rijrichting Arnhem deels worden afgesloten. De weg wordt nooit helemaal afgesloten maar er zal tijdelijk minder capaciteit beschikbaar zijn. Tijdens de werkzaamheden zal sprake zijn van verkeershinder, waarbij automobilisten rekening moeten houden met meer dan 20 minuten extra reistijd.

  6. herman

    @Lombokker en Kees
    Leuk allemaal, maar zowel de werkzaamheden van paar jaar geleden als die van nu zijn niet gisteren bedacht.
    Is er dan niemand bij Rijkswaterstaat die eens nadenkt en eea combineert? Levert niet alleen vele minde rop, kost ook nog vele minder. En al deze uitgaven worden van onze belastingcenten betaald, een Overheidsinstantie als RWS heeft de plicht daar zorgvuldig mee om te gaan.

  7. Angelique

    Zou inderdaad handig zijn om dan ook alvast de brug te verbreden voor Project Ring Utrecht, maar goed, lekker makkelijk natuurlijk, sturen vanaf de wal.

  8. Utrechter2

    @Angelique: onderhoud is wel te voorzien, een politiek besluit niet. Als er een voorlichter is van RWS dan kan die wellicht aangeven dat gelijktijdig onderhoud uitvoeren niet kon omdat er geen middelen naar voren geschoven konden worden vanuit het departement of dat anders de totale ‘stremmingstijd’ een paar jaar terug teveel zou oplopen.

    De tijd is namelijk voorbij dat je de overheid blind kan vertrouwen op efficiency en effectiviteit t.a.v. overheidsprojecten. De overheid, en alle professionals binnen de overheid, verwachten uiteindelijk wel dat de belastingbetaler (je weet wel, degene die vanaf de wal kritische vragen waagt te stellen) het financieel opbrengt.

  9. H.S

    Dat doe je toch tijdens de grote vakantie weken ??De hepft minder verkeer dus 75% minder overlast

  10. G.H.

    @H.S: Tuurlijk, aannemers genoeg die dit er tijdens de bouwvak even bij doen.

  11. Michiel

    @H.S dan zijn ze al bezig met groot onderhoud aan de A2. Dan zou je dus een compleet infarct creëren rond Utrecht.

    Het is wel weer duidelijk dat er maar wat geroeptoetert wordt hier. Wat Angelique zegt, lekker makkelijk sturen vanaf de wal.

  12. Nlz

    @Herman: Combineren houdt in sommige gevallen in uitstellen, en dat kan tot onnodig gevaarlijke situaties leiden, dus wordt er (logischerwijs) niet uitgesteld. Daar komt bij dat de ene klus de andere niet is, en dat er mogelijk voor klus A nu wel een ploeg beschikbaar is, maar voor klus B niet.

  13. wollie

    wow de ikea is een 5hoekie, wist ik niet

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).