Een zeer zware betonmixer is op de ochtend van vrijdag 8 januari over de Nieuwegracht gereden. De wagen overtrad hiermee de regels en beschadigde mogelijk ook de werfkelders onder de weg.
De betonmixer van de Goudse Betonmortel Centrale (GBC) reed in januari over de Nieuwegracht naar Pausdam, vervolgens tegen de richting in door de Trans en over het Domplein naar de Voetiusstraat. De wagen maakte hierbij een ‘grove overtreding’ van de aslastbeperking en van de rijrichting in het gebied, schrijft de gemeente Utrecht in een wijkbericht.
De gemeente gaf de GBC vooraf een ontheffing om in het centrum te rijden. Daarbij zat een voorgeschreven route. Hier heeft de bestuurder van de betonmixer zich niet aan gehouden.
Een oplettende keldereigenaar zag de betonmixer rijden en nam contact op met de handhaving van de gemeente. Zodra die ter plaatse waren, stond de betonmixer al geparkeerd op een plek waar dat mocht.
Schade verhalen
Volgens de GBC waren de instructies van de gemeente helder. Toch was de chauffeur verkeerd gereden. Hiervoor heeft de GBC excuses aangeboden. Er wordt nog gekeken of mogelijke schade op de GBC kan worden verhaald.
De gemeente vraagt keldereigenaren zich te melden als er door deze actie schade is ontstaan aan hun werfkelder. Zij moeten in dat geval een foto naar de gemeente sturen, die samen met de keldereigenaar gaat kijken of het bedrijf aansprakelijk is.
Problemen met werfkelders
Al jaren rijdt er te zwaar en te groot verkeer over de grachten waar de werfkelders onder liggen. Keldereigenaren klagen over de schade die het verkeer aanricht, maar ondanks de regels komt er nog steeds regelmatig te zwaar verkeer over de grachten rijden.
Gekoppelde berichten

Nieuwegracht en Kromme Nieuwegracht gaan weer open na herstelwerkzaamheden
De Nieuwegracht en de Kromme Nieuwegracht kunnen weer open voor verkeer. Afgelopen periode ontstonden scheuren…

Slechte constructie werfkelder oorzaak gat Nieuwegracht: 100 kelders worden geïnspecteerd
De Nieuwegracht blijft voorlopig gedeeltelijk afgesloten voor autoverkeer. De constructie onder het gat in het…
10 Reacties
ReagerenIk zie regelmatig zware vrachtwagens op de nieuwe gracht
Hoge boete,plus meer handhaving
Hoezo kijken of het kan worden verhaald? Als er schade is , is het bedrijf toch gewoon aansprakelijk. Als je de borden en de regels niet snapt, dan is het toch gewoon duidelijk. Of heeft de gemeente weer eens niet duidelijk aangegeven wat wel en niet mag?
Een oplossing zou kunnen zijn om er voetgangersgebied van te maken.
Nou wel hierom lopen die werfkeldererstuaratieprojecten qua kosten zo uit de klauwen en stort er wel eens wat in.
En wie is de boosdoener weer eens: juist ja, een deel van bouwsector en vastgoedsector, zoals zo vaak. En wie mag, ook zoals zo vaak, de kosten weer betalen. Juist ja. De gemeenschap.
En waarom reed dat ding daar? Waarschijnlijk om ex-sociale woningbouw te verbouwen en kleinere units voor nog meer geld te kunnen verhuren/ verkopen, want het centrum is er alleen nog maar zodat enkelen giga winsten kunnen binnenharken en zodat alleen nog maar de overbetaalde yup en expat er kunnen wonen!
Fijn stadsie is Utrecht geworden na 2007 zeg, not. Alleen als je yup bent kan je nog zeggen dat dit wel zo is, totdat je zelf het volgende slachtoffer bent.
Zullen we eerst eens kijken of er schade IS, jongens en meisjes, voordat we weer een bedrijf aan de publiekelijke schandpaal nagelen?
Misschien is er wel helemaal niets aan de hand.
Hoe gaat een eigenaar met werfkelder bewijzen dat hij schade heeft? Elke dag een foto nemen en hopen dat het cementbedrijf niet oppert dat het ook aan twee fietsers die voor hem reden gelegen kan hebben?
Ik was getuige van een vrachtauto die te zwaar beladen tegen het verkeer in vijf auto’s over de hele lengte heeft beschadigd. De chauffeur ontkende alles, ook al was hij door de politie tegengehouden en gedwongen om schadeformulieren uit te schrijven. Pas toen ik een filmpje kon laten zien waarbij een auto opzij gezet werd, bond de chauffeur in. Als je geen bewijs hebt, ben je nergens.
Sneaky bastard hoor. Hoor ze regelmatig langs zoeven.
Voor wie ook benieuwd was naar de cijfers:
Een volgeladen betonmixer weegt 41.000 kg, oftewel 41 ton verdeeld over 3 (soms 4) assen. De maximale aslast op de nieuwegracht is 2 ton (2.000kg).
Uit meerdere onderzoeken komt naar voren dat dit zelfs al aan de hoge kant is. Zie ook de recente berichten van verzakkingen op de (kromme) nieuwegracht. Volgens mij is het gewoon wachten tot het echt een keer spectaculair mis gaat daar.
@Schetpschutter
Moeite met je eigen naam?
Dat is hier ergens irrelevant. Er worden 2 verboden overtreden namelijk.
Het sowieso geldende vrachtwagenverbod en de vergunning afgegeven door de gemeente met daarin duidelijk vermeld waar niet gereden mag worden. Met een reden. Schade wordt ook hoofdzakelijk veroorzaakt door de optelsom van de het verbod negerende vrachtwagens. Sowieso ontstaan er door overgewicht trillengen die leiden tot minuscule scheurtjes, haarscheurtjes, die pas na verloop van tijd zich ontwikkelen tot grote scheuren en problemen. Vandaar ook het verbod.
Wow, Schetpschutter… Just wow.