De gemeente Utrecht heeft bekendgemaakt aan welke zes voorwaarden de plannen voor het toekomstige stadsdeel Rijnenburg moeten voldoen. Rijnenburg is momenteel nog een polder ten zuidwesten van de stad, en ligt tussen Nieuwegein en IJsselstein in, maar naar verwachting wordt daar over tien jaar gestart met de bouw van een nieuw stadsdeel.
Allereerst moet Rijnenburg een ‘compleet en levendig stadsdeel voor iedereen’ worden. Dit betekent dat de 22.000 tot 25.000 woningen die vanaf 2035 gebouwd gaan worden in verschillende prijsklassen aangeboden worden. Hierbij gaat de gemeente in beginsel uit van 75 procent betaalbare woningen. Daarbij zullen er verschillende woningtypen gebouwd worden; het merendeel hiervan zijn appartementen. “In Rijnenburg streven we naar wijken en buurten waarin alle bewoners, van sociale en middenhuur, maar ook vrije sector en koop, met elkaar samenleven”, stelt Ronald Weideman, medewerker van woningcorporatie Portaal.
‘Bouwen vanuit de structuren uit het verleden’
Ten tweede wordt Rijnenburg toekomstbestendig ontwikkeld vanuit het principe ‘water en bodem sturend’. Hiermee wordt verwezen naar het feit dat de polder en het landschap de afgelopen eeuwen gevormd zijn door het water en natuurlijke processen, leidend zal zijn voor waar er wel en niet gebouwd kan worden.
Zo gaat het grootste deel van de verstedelijking plaatsvinden op hoger gelegen grond en worden bestaande afwateringsplekken zoveel mogelijk intact gehouden. “Rijnenburg willen we bouwen vanuit de structuren uit het verleden, de archeologische vindplaatsen en de historische bebouwing”, meent archeoloog Erik Graafstal. Hij verwijst hiernaar naar Leidsche Rijn, wat een soortgelijke ontwikkeling heeft ondervonden.
Tekst loopt door onder afbeelding.

Groenblauw raamwerk
Daarnaast is een belangrijke voorwaarde een ‘robuust groenblauw raamwerk’ met een landschapspark. Met dit groenblauwe raamwerk verwijst de gemeente naar de natuur en het water in de omgeving. “Het landschap en natuur lopen tot aan de voordeur door”, stelt de gemeente. Om dit te realiseren worden verschillende parken aangelegd, en kan er ook een ‘lint’ verwacht worden zoals bij het Máximapark. En ook moet er genoeg ruimte komen voor sportgelegenheden, zoals roeiwater.
Gezond leven
De vierde pijler is het aanleggen van ontmoetingsplekken en voorzieningen in de buurt om de fysieke, mentale en sociale gezondheid onder bewoners te stimuleren. Deze plekken moeten laagdrempelig en toegankelijk zijn.
Tekst loopt door onder foto.

OV en de Merwedelijn
Een andere voorwaarde is de afgelopen jaren al veelvuldig in het nieuws geweest; hoogwaardig openbaar vervoer met als grootste ambitie de aanleg van de Merwedelijn. Naast de plannen voor het OV moeten er ook fietsroutes aangelegd worden, en zullen er relatief weinig autobezitters zijn. De auto’s die er wel zijn, worden geparkeerd in zogenaamde hubs, gedeelde garages waar ook deelauto’s staan.
Toekomstbestendig
Als laatste moet het project Rijnenburg volgens de gemeente ‘innovatief en adaptief’ omgaan met veranderingen, zodat het een toekomstbestendige leefomgeving wordt die ‘waarde toevoegt aan de Metropoolregio Utrecht’. Om dit te bereiken wordt er bij de inrichting rekening gehouden met mens en milieu, en moeten lopen, fietsen en het OV de belangrijkste manier van verplaatsen worden.
Complexiteit
In het document met de leidende principes wordt aangegeven dat de plannen ‘nog niet in beton zijn gegoten’. Vanwege de langjarige en complexe ontwikkeling wordt er van de betrokken partijen om flexibiliteit gevraagd, stelt de gemeente. Dit betekent dat ambities en de zes leidende principes nog bijgesteld en aangescherpt kunnen worden als dat nodig blijkt te zijn.
Afgelopen december werd het akkoord voor de regio Groot Merwede en Rijnenburg getekend, maar het blijft duidelijk dat er nog een aantal ‘programmatische, randvoorwaardelijke en financiële knelpunten’ zijn. De uitdaging ligt daarom in de ontwikkeling van een ‘samenhangende en effectieve ontwikkelstrategie voor het hele gebied’. Bij het opstellen van deze strategie zijn veel partijen betrokken: gemeenten, de provincie, het Rijk, private partners en andere betrokken stakeholders.
Vervolgstappen
De gemeente gaat nu samen met de grondeigenaren verder werken aan de zogeheten ‘Uitgangspuntennotitie’. Hierbij gaat onderzocht worden wat de haalbare uitgangspunten zijn om het plan voor dit nieuwe stadsdeel succesvol tot ontwikkeling te brengen. De verwachting is dat dit deel in het proces in de tweede helft van 2026 met de raad van besluitvorming kan worden gedeeld. Hierna kan gestart worden met het zogeheten ‘Masterplan’, oftewel het opstellen van de omgevingsvisie.

Gekoppelde berichten
Gemeente Utrecht wil ook Rijnenburg grotendeels autovrij maken
De nieuwe wijk Rijnenburg wordt, als het aan het college van burgemeester en wethouders ligt,…
Nog drie plekken over in zoektocht naar nieuwe grote evenementenlocatie in Utrecht
In de zoektocht naar een nieuwe evenementenlocatie in Utrecht, waar ruimte moet zijn voor minstens…
Grondeigenaren betalen mee aan Merwedelijn in Utrecht, maar er is meer geld nodig
Voor het eerst in de geschiedenis van Nederland betalen zowel publieke als private partijen voor…
Mona Keijzer plaatst vraagtekens bij bouwplannen gemeente Utrecht tijdens bezoek aan Merwede
Minister Mona Keijzer van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening bracht maandag een bezoek aan de Utrechtse…
Overheden en marktpartijen tekenen voor 75.000 extra woningen in Utrecht; waar gaan die komen?
Overheden, woningcorporaties en ontwikkelaars hebben een akkoord bereikt over de bouw van 75.000 woningen in…
15 Reacties
ReagerenEn ik maar denken dat het niet kon vanwege het niet verbreden van de A27 bij Amelisweerd en de grond die niet geschikt zou zijn voor woningbouw. 🤷♀️
Enfin, woningzoekers mogen in hun handjes knijpen als daar in 2045 de eerste heipaal in de grond gaat.
Volgens CBS prognose zijn er dan al 19,5 miljoen inwoners in een landje wat met 11 miljoen inwoners al vol was.
Utrechts bijdrage aan de oplossing woningnood: too much, too little, too late
Wat een onbegrijpelijke ambtenarenbullshit weer. Zelfs de plaatjes zijn onbegrijpelijk. We zien over 20 jaar wel wat het geworden is, of niet
Dat klinkt wel goed. 75% betaalbare woningen. Uuhh … en die 25% resterend in …
De plannen voor Rijnenburg zijn ambitieus, maar één ding ontbreekt: de verbinding met omliggende wijken. In De Meern en delen van Leidsche Rijn is het OV al jaren een drama. Zonder auto kom je nauwelijks vooruit.
Juist nu moet de gemeente de kans grijpen om dit te herstellen. Wie echt autoluw wil wonen, moet binnen 10 minuten op Utrecht Centraal kunnen zijn – niet alleen in de nieuwe wijk, maar óók in bestaande buurten zoals De Meern.
Laat Rijnenburg geen eiland worden, maar een project dat het hele westen van Utrecht vooruit helpt.
Wethouder Hagenaar van Nieuwegein was zijn tijd ver vooruit: hij pleitte al voor een nieuwe woonwijk toen Rijnenburg nog bij Nieuwegein hoorde.
Als woonwijk van Utrecht ligt Rijnenburg wel erg geïsoleerd tussen twee drukke snelwegen, maar iets dergelijks kon je van Leidsche Rijn ook zeggen.
Ik verwacht nog wel dat er deze eeuw uitbreidingsplannen komen ten westen van de Meerdijk.
Je mag straks de hoofdprijs betalen om te worden opgehokt in een konijnenhok.
In een notedop geeft dit aan wat er mis is met woningbouw in Nederland. De markt en vraag hoort te bepalen wat er gebouwd gaat worden. Niet een gemeente.
Deze locatie is bij uitstek geschikt voor gezinnen met een auto. Er is geen hoogwaardig OV en de ervaring leert dat het er ook niet zomaar aangelegd wordt. Ik zou zeggen: inbreiden met hoogbouw en uitbreiden met laagbouw. Anders krijg je hier een nieuwe achterbuurt.
Fijn dat de gemeente opnieuw geldgebrek noemt als barriere voor de bouw van dit stadsdeel. Er is zo’n 300 miljoen euro nodig om dit gebied aan te sluiten op de rest van Utrecht, voor autoverkeer, fietsers, tram, etc. Pas dan kan je er ook wonen. Dit geld heeft onze stad niet. Het Rijk wil echter ook geen cent bijdragen. Er is echter wel geld. Als we de A27 in huidige bak meer rijstroken geven door de snelheid te verlagen, sparen we minimaal 2 miljard euro uit ten opzichte van verbreding. En het verschil in tijdwinst – 52 seconden versus 58 seconden – merken mensen toch niet. Wel scheelt het dan 10 jaar bouw ellende, én kunnen we polder Rijnenburg berijkbaar maken zodat we de hoognodige huizen kunnen bouwen.
Dus wat willen we; 50.000 huizen bouwen die we knetterhard nodig hebben, of 6 seconden sneller door de A27?
Betaalbaar wonen ik vraag mij af wat dit college betaalbaar vind nu betaal je al 450.000 euro voor 42 vierkante meter in de stad en dat zou over 10/20 jaar vast wel tegen 1,5 miljoen zijn voor 25 vierkante meter en vraag mij dan ook af als je aan een auto gebonden bent wat veel mensen zijn wat dan de parkeerkosten zijn als ik nu hoor dat ze in Den Haag al tegen de 400 moeten betalen krijg ik het idee dat dot college alleen mensen in hun stad willen hebben die met openbaar vervoer reizen of met de elektrische fiets die 50 km per uur gaat. Dus een selectie van mensen die dit college in hun stad willen hebben, ik moet veel klussen doen met de auto omdat ik veel martiaal mee moet nemen en ik doe nu al buurten of zelf wijken al uitsluiten van klussen en dat wordt steeds meer. In sommige wijken waar ik een voorbeeld een kraan moet monteren kost deze in de ene wijk 170 euro en in de andere wijk 1000 euro omdat je er nauwelijks kan parkeren en al die uren moet je wel door rekenen wat je kwijt ben om daar te kunnen komen en een parkeerplek te vinden en een uur moet lopen.
Goh, zou er na 30 jaar na goedgekeurde plannen en uitgekochte boerderijen dan toch nog gebouwd gaan worden?
Ik hoop niet dat ze die wijk dan net zo onbereikbaar maken als Terwijde. Daar gaat maar 2x in het uur een trein behalve in de spits. Sta je dan een half uur te wachten op centraal voor een ritje van 5 minuten, omdat je de vorige trein net niet redde vanwege een overstap. En de bus doet er hartstikke lang over vergeleken met de trein.
Ik lees veel over de natuur en het water en de duurzaamheid en de ondergrond en de archeologie, maar nix over de mensen, behalve de aantallen.
Maar helemaal nix over de mensen die er gaan wonen.
Waar ze bijvoorbeeld gaan werken, en hoe ze dan een veel te hoge hypotheek gaan betalen…
Of zouden er heel misschien 60 sociale huurwoningen in het plan kunnen worden verzekerd. Als een lot uit de loterij. Dan is iedereen blij.
Bouwen voor jongeren en expats zonder auto, gezinnen ,ouderen ,mensen die auto nodig hebben voor werk of bezoeken elders in het land hebben het nakijken. Gemeente plant voor het eigen electoraat( zie huidige college). Maar bouwen met eigen parkeerplek met laadpaal in plaats van een klein voortuintje is helemaal niet onmogelijk. Als je maar wilt!