Zigzag-fietspad bij Utrechtse Gele Brug maakt plaats voor minder steil exemplaar Zigzag-fietspad bij Utrechtse Gele Brug maakt plaats voor minder steil exemplaar

Zigzag-fietspad bij Utrechtse Gele Brug maakt plaats voor minder steil exemplaar

Zigzag-fietspad bij Utrechtse Gele Brug maakt plaats voor minder steil exemplaar
Foto: Marleen Stoker
Het fietspad dat zigzaggend omhoogloopt bij de Utrechtse Gele Brug gaat verdwijnen. In plaats daarvan komt er een pad dat weliswaar langer is, maar minder steil. Ook wordt er een trap met fietsgoot aangelegd.

Het fietspad dat zigzaggend omhoogloopt bij de Utrechtse Gele Brug gaat verdwijnen. In plaats daarvan komt er een pad dat weliswaar langer is, maar minder steil. Ook wordt er een trap met fietsgoot aangelegd.

De Gele Brug, officieel Hogeweidebrug genoemd, vormt een belangrijke verbinding over het Amsterdam-Rijnkanaal. Sinds de vernieuwing van de brug in 2008 en de ontwikkeling van Leidsche Rijn is de verbinding in de loop der jaren drukker en belangrijker geworden.

Om onder andere die reden wordt het zigzag-pad, dat aan de kant van Leidsche Rijn ligt, verlegd. Het huidige pad zou vanwege de steile helling bovendien niet aan de normen voldoen.

Rood Noot

Het plan is om een nieuw fietspad om de historische boerderij Rood Noot heen te leggen. “Deze kent geen scherpe bochten meer en is comfortabeler door de flauwe helling”, schrijft de gemeente in een brief aan de raad. Op de afbeelding hieronder is het uitgewerkte plan te zien.

Tekst loopt door onder afbeelding

Bron: Gemeente Utrecht

Zodra het appartementencomplex naast de brug wordt opgeleverd – naar verwachting is dit in de tweede helft van 2024 – wordt ook een trap met fietsgoot aangelegd. “Fietsers en voetgangers kunnen in de tussentijd wel al gebruik maken van de nieuwe route om de boerderij heen.”

RSU

Tot slot kijkt de gemeente nog verder in de toekomst. Zoals ook in de Ruimtelijke Strategie Utrecht 2040 is te lezen, ligt er een plan voor een nieuwe fiets- en voetgangersverbinding over het Amsterdam-Rijnkanaal.

“Deze zou het fietsnetwerk fijnmaziger maken en ervoor zorgen dat de Hogeweidebrug niet meer de enige verbinding is in dit deel van de stad. Het betreft hier echter wel oplossingen voor de lange termijn”, aldus de gemeente Utrecht.

Gekoppelde berichten

11 Reacties

Reageren
  1. Erik

    Jammer. Dit is namelijk de enige echte Utrechtse Alpe d’Huez!

  2. Herman

    Vind dat zig zag pad eigenlijk wel prima, is nog stuk korter ook. Waarom niet beide?

  3. Koel Hoofd

    Dus dat wordt omfietsen vanwege het comfort?
    Mijn tijd is kostbaar! Dat kleine stukje discomfort is goed voor mn conditie!

    Door die milieuvernietigende obsessie met fietscomfort ben ik steeds langer onderweg en heb ik daarbij ook nog eens meer last van medefietsers.
    Ik fiets dan ook steeds minder en pak steeds vaker de auto.

  4. BN

    Dag mini Stelvio….

  5. Jeroen

    hahaha, wat een onzin. Dat verplaatsen heeft helemaal niets te maken met te steile hellingen of te krappe bochten. Dat fietspad gaat daar weg omdat een appartementengebouw geplaatst wordt. Zie de blauwe omlijning op de foto en de link in het artikel.

  6. JanJanssen

    @Koel Hoofd

    Werkelijk bij ieder fietsgerelateerd onderwerp duikt u op om eens even een flink potje te zaniken. Ik begin er dan ook steeds meer aan te twijfelen of u überhaupt kan fietsen. Mijn tip: doe iets aan die veel te hoge bloeddruk door te leren fietsen.

  7. Len

    Als ze dat gebouw nou een paar meter naar achter zetten dan kan het fietspad er mooi voorlangs. Maar dat zal vast een te simpele gedachte zijn.

  8. Mark

    @Jeroen, ja dat dus. Het nieuwe fietspad (rode deeltje) wordt volgens mij ook gewoon de normale ontsluitingsweg/ straat die ingericht wordt als fietsstraat. Mooie marketing voor een lekkere winstgevende oplossing. Gelukkig komt er wel een trap, zodat je als voetganger niet een stuk hoeft om te lopen.

  9. isabelle

    Ga liever wat aan het fietspad op de Demkabrug doen.

  10. Lachgas

    Diesels mogen binnenstad niet in. Dus waarom niet verplichten dat alleen elektrische fietsen de brug (bruggen) over mogen. Want ondanks alle goede bedoelingen zijn de andere bruggen ook nog steeds geen pretje om tegenop te fietsen.
    Lijkt me niet dat zo’n fietspad brugop CO2 neutraal is.

  11. wollie

    @lachgas ook e-fietsers ademen CO2 uit.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).