De gemeente Utrecht is al jaren bezig het aantal parkeerplaatsen in het centrum te verminderen, maar is er ook gedacht aan mensen die afhankelijk zijn van de auto? Verschillende politieke partijen zeggen zich zorgen te maken over de toegankelijkheid van de stad en hebben dan ook vragen gesteld aan het college van B&W.
Dinsdag was nog te lezen dat er twintig parkeerplekken langs de Oudegracht verdwijnen en vorige week werd bekend dat er 26 parkeerplaatsen op het Janskerkhof worden opgeheven. De gemeente is al langer bezig om de binnenstad autoluwer te maken. Het streven is om tot 2026 ieder jaar vijftig plekken op te heffen. “Zo komt er meer ruimte voor voetgangers, fietsers, groen en voor verblijf. Bewoners en bezoekers zien daardoor ons historisch erfgoed beter”, schreef de gemeente in een wijkbericht.
Afhankelijk
De lokale fracties van Volt, VVD, CDA, PvdA en D66 zeggen zich zorgen te maken over de toegankelijkheid van Utrecht. “Veel mensen met een beperking zijn afhankelijk van de auto om ergens te komen en zijn daarmee ook afhankelijk van algemene gehandicaptenparkeerplaatsen in de stad.”
Volgens de partijen zijn er nu al problemen met deze parkeerplekken. Zo zouden er op sommige plekken te weinig zijn en zijn ze soms slecht te bereiken. “Op sommige plekken in de stad zijn met name gehandicaptenparkeerplaatsen in parkeergarages, terwijl er voor dit doel ook altijd behoefte blijft aan parkeerplaatsen op straat.”
Inventarisatie
De gemeente zegt op dit moment niet te weten of er voldoende gehandicaptenparkeerplaatsen zijn. Mensen met een gehandicaptenparkeerkaart mogen in Utrecht op alle reguliere parkeerplaatsen gratis parkeren. Gehandicaptenparkeerplaatsen zijn daarom alleen nodig op locaties waar de plekken vaak bezet zijn.
“We moeten nog onderzoeken in hoeverre we extra algemene gehandicaptenparkeerplaatsen moeten aanleggen en/of gehandicaptenparkeerplaatsen kunnen verplaatsen omdat die bijvoorbeeld niet (meer) op logische plekken liggen. We willen volgend jaar een start maken met deze inventarisatie”, schrijft het college.
Garages
Deze inventarisatie zal zich vooral richten op gebieden waar veel bezoekers komen én waar regulieren parkeerplaatsen verdwijnen. Om de vindbaarheid van gehandicaptenparkeerplaatsen te vergroten wil de gemeente ze vaker bij elkaar plaatsen.
Over parkeergarages zegt het college tot slot het volgende: “Wanneer een parkeergarage geen goede oplossing is voor de doelgroep, moet er een passend alternatief geboden worden. Hoe dat alternatief er uit ziet is maatwerk en afhankelijk van de kenmerken van het specifieke gebied. Een mogelijkheid is om alsnog in de openbare ruimte een gehandicaptenparkeerplaats aan te leggen.”
Gekoppelde berichten
Twintig parkeerplekken aan de Oudegracht in Utrecht maken plaats voor ruim 150 fietsen
Twintig parkeerplaatsen langs de Oudegracht in Utrecht worden binnenkort weggehaald zodat er onder meer ruimte…
Janskerkhof in Utrecht krijgt andere inrichting; 26 parkeerplekken verdwijnen en meer fietsenrekken
Het Janskerkhof in de historische binnenstad van Utrecht krijgt nog voor het einde van dit…
17 Reacties
ReagerenNatuurlijk moeten er voldoende parkeerplaatsen zijn voor mensen met een beperking.
Maar de Gemeente mag wel wat kieskeuriger zijn bij het uitgeven van de parkeerkaarten voor gehandicapten. Op de parkeerplaatsen voor gehandicapten bij ons in de buurt wordt dagelijks geparkeerd door mensen die vitaal uit de auto stappen en fit de stad inlopen. Dan is er geen plek meer voor mensen met een beperking.
Heeft iemand de plannen überhaupt gelezen??
Ja het klopt dat er parkeerplaatsen verdwijnen op het janskerkhof.
Maar: het aantal invalidenparkeerplaatsen was 2, en wordt 3. Een toename dus.
Het is toch bizar dat de gemeente op die vraag geen antwoord kan geven? Gehandicapten bungelen weer lekker onderaan, een onrechtmatige manier van besturen. Ik hoop dat de genoemde politieke partijen snel aansturen op het nakomen van vn-verdragen mbt gehandicapten. Deze gemeente is blijkbaar nog steeds van mening dat ‘iedereen kan lopen’, zoals ze in een nota over een nieuwe wijk schreef.
Als je iedereen weert, die er niet met de auto hoeft te zijn, is er ruimte voor die mensen voor wie een auto wel noodzakelijk is.
Beste Willem, ik ben er zeker van dat er de nodige mensen zijn die een invalidenparkeerkaart hebben weten te bemachtigen op oneigenlijke gronden maar niet iedereen die beperkingen heeft komt op het eerste gezicht zo over. Zo heb ik zelf vanwege evenwichtsproblemen een driewielig gehandicaptenvoertuig nodig maar als ik die in een fietsenstalling parkeer en nog goed ter been blijk te zijn vragen medewerkers daar zich wel eens af of ik niet iets simuleer om een of ander voordeel te halen…
Afgelopen zaterdag naar de schouwburg: de dichtstbijzijnde parkeergarage was vol, verder geen parkeerplaats vrij. Verderop gelegen parkeergarage is geen optie wegens te grote afstand.
De bus is geen optie omdat de halte te ver lopen is.
Graag meer gehandicapten parkeerplaatsen.
Als je met een taxi komt en slecht loopt met een rollator, zijn er genoeg plekken waar de taxi niet mag rijden en je niet kunt lopen.
Kortom ontoegankelijk!
Vraag het eens aan de betreffende mensen zelf, zou ik zeggen.
Begin een bij de biep op het Neude een aantal gehandicapten parkeerplaatsen aan te leggen. Sinds dat voetgangers gebied is geworden is de bieb gewoon slecht bereikbaar geworden. En gemeente gehandicapten parkeerplaatsen moeten breder zijn dan gewone parkeerplaatsen, dat vergeten jullie ook nog wel eens.
Als ervaringsdeskundige zeg ik er zijn er krap aan voldoende. Ligt ook er aan je situatie wat nodig is. Als rolstoelgebruiker maakt de uiteindelijke afstand tot de bestemming niet heel veel uit. Een paar honderd meter rollen is voor mij geen probleem. Bovendien mag je in de gemeente Utrecht met je kaart op alle parkeerplaatsen langs de weg gratis parkeren.
Hier en daar een plek erbij , zou fijn zijn . Maar het is zeker niet slecht
# Willem
Aha,jij ziet aan de buitenkant niet of mensen gehandicapt dan wel problemen met hun gezondheid hebben?
Wel eens gehoord van longproblemen, astma, longcovid, etc…typisch weer een reactie van zo’n autohater die alleen aan zichzelf denkt!
Lekker inclusief beleid weer, not.
Zo komen we er langzamerhand achter dat die types die het hardste schreeuwen over inclusie de grootste uitsluiters zijn.
Gehandicapten zijn ook mensen met bestaansrecht, voor het geval dat nog steeds niet is doorgedrongen bij D66/GL=PvdA die hier al sinds 2006 de deugscepter zwaaien…
Een niet aangepaste auto met invaliden vergunning is heel verleidelijk om door valide familie en bekenden gebruikt te worden om “even naar de stad te gaan”.
Lijkt me geen reden om die vergunning of parkeerplaatsen ter discussie te stellen.
Rijden door Utrecht centrum is m.i. sowieso een milde vorm van zelfkwelling.
Met vriendelijke groet,
PeterH
# Matt, # arbeider, Ik weet heel goed waarover ik het heb, ikzelf heb astma en evenwichtsproblemen. Mijn bezwaar richt zich tegen mensen die een gehandicaptenplek bezetten zonder dat iemand met een beperking in de auto zit. Hetzij omdat de Gemeente te gemakkelijk gehandicaptenkaarten uitdeelt, hetzij omdat iemand de kaart gebruikt zonder gehandicapt te zijn.
@Koel Hoofd: graag een overzicht van de inclusieve plannen van de partij waar jij op hebt gestemd, sinds 2006. Deugt dat een beetje?
Ik zie in het buitenland oudjes met een kromme rug, een wandelstok en een tas boodschappen van heb ik jou daar onverstoorbaar een helling van 20% op lopen, maar in Utrecht moet en zal je autodeur direct aan de brievenbus van je destinatie grenzen, want anders zou je tere ziel zich weleens buitengesloten kunnen voelen.
Enkele jaren geleden waren klussers bij mijn buren 3-hoog vloerverwarming aan het aanleggen. Zwaar sjouwen met zakken zand en cement naar boven. Maar beneden stonden hun drie auto’s met een invalidenparkeerkaart geparkeerd.