Zo gaan de Ooster- en Westerkade er vermoedelijk uitzien | De Utrechtse Internet Courant Zo gaan de Ooster- en Westerkade er vermoedelijk uitzien | De Utrechtse Internet Courant

Zo gaan de Ooster- en Westerkade er vermoedelijk uitzien

Zo gaan de Ooster- en Westerkade er vermoedelijk uitzien
De huidige situatie van de Oosterkade en Westerkade. Archiefbeeld DUIC
De Oosterkade en Westerkade gaan op de schop. De gemeente wil dat de kades aantrekkelijker worden nu het gebied rond de kades (Ledig Erf, Rotsoord en station Vaartsche Rijn) de laatste jaren ook flink zijn opgeknapt. 

De Oosterkade en Westerkade gaan op de schop. De gemeente wil dat de kades aantrekkelijker worden nu het gebied rond de kades (Ledig Erf, Rotsoord en station Vaartsche Rijn) de laatste jaren ook flink zijn opgeknapt. 

Door de recente ontwikkelingen in het gebied worden de straten langs de Vaartsche Rijn een stuk intensiever gebruikt dan voorheen. De kades worden daarom opnieuw ingericht waarbij voetgangers en fietsers meer ruimte krijgen en de historische identiteit wordt versterkt. Hiermee moeten de kades hun rol als ‘poortgebied’ van de binnenstad beter vervullen.

Langs de kademuren komen kadestroken met bomenrijen. Op beide kades zal naast de kadestroken het rijdgedeelte voor fietsers in twee richtingen en auto- en vrachtverkeer in één richting komen. “Het rijdgedeelte is van de kadestrook visueel gescheiden door een afwateringslijn en/of afwijkend bestratingspatroon. Kadestrook en rijdgedeelte liggen op dezelfde hoogte waardoor de ervaring van een kade versterkt wordt en er flexibel gebruik mogelijk is. Autoverkeer is hierdoor ook te gast”, zo schrijft de gemeente in het conceptplan.

Voor de herinrichting heeft de gemeente al samen met bewoners meerdere bijeenkomsten georganiseerd, aanstaande 9 mei is het eerstvolgende gesprek met de buurt.

Impressie van de toekomstige Oosterkade. Beeld: Gemeente Utrecht
Impressie van de toekomstige Westerkade. Beeld: Gemeente Utrecht

23 Reacties

Reageren
  1. Berend

    Had niet het idee dat een opfrisbeurt heel hard nodig was, maar moet zeggen dat de impressies er goed uitzien.

  2. Bram de Goede

    Volgens een ambtenaar tijdens voorlichting bij de Wijkraad Binnenstad over dit onderwerp, moet het niet uitgesloten worden, dat de plaats van de auto wordt ingeruild door terras en horeca. Dat zie je niet op de mooie plaatsjes, die ruimte geven aan de voetganger, maar het wordt dus ruimte aan de Horeca. Zo maken we van de middeleeuwse binnenstad een lang terras.

  3. Jasper

    Kunnen die auto’s niet van de straat/kade? Er is een mooie parkeergarage op loopafstand aanwezig.

  4. Peer

    Jasper, als bewoner wil ik wel graag mijn auto daar kunnen parkeren, zeker als ik daar een vergunning voor heb. Bezoekers kunnen naar de parkeergarage. De gemeente komt wel met een alternatief. Ik kan voor ongeveer 90 euro per maand mijn auto kwijt in de parkeergarage als ik mijn parkeervergunning van 10 euro per maand opzeg omdat er zonodig mensen langs de smalle kade moeten drentelen en op bankjes zitten, waarvan ik nu al weet dat die 90% van de tijd niets staan te doen. Maar ja de bewoner moet zich maar weer schikken in plannetjes van gemeente en horeca.

  5. Marina

    Van de ingetekende fietsenrekken word ik ook niet blij. In praktijk zul je daar als voetganger weer niet langs kunnen. Maar de gemiddelde fietser zal nog minder geneigd zijn vanaf het station te lopen dan de gemiddelde automobilist. Dus zal de voetganger langs terrassen en verkeerd gestalde fietsen over de rijbaan lopen.

  6. Trevor Phillips

    Een volwassen man in korte broek op een kinderfiets? Nogal een bizar toekomstbeeld wat de gemeente hier schetst! Moeten we dit willen als stad? Kan daar nog inspraak op worden gegeven?

  7. Marnix

    @Jasper: Daar is nogal een kostenpost mee gemoeid. Van ongeveer €40 per kwartaal naar €180 per maand, een factor 13,5.

  8. Piet

    Er veranderd niks ten opzichte van de huidige situatie behalve de “afwateringslijn en/of afwijkend bestratingspatroon”. Beetje zonde van het geld lijkt me.

  9. Joost

    Kunnen we dit niet autovrij maken? Bewoners lekker in de garage Vaartsche Rijn.

    Een auto is tegenwoordig luxebezit, zeker als je op één van de mooiste plekjes binnenstad naast een treinstation woont. Mogen ze best wat voor betalen wat mij betreft.

    Uiteindelijk gaan dit soort dingen over algemeen belang, en zeg nou eerlijk, 50 bewoners of duizenden gebruikers?

  10. cas

    Gelukkig mag in van de impressie wel mijn fiets veilig aan de reling vastmaken. En hoezeer ik Peer steun, dit drijft natuurlijk in tegen de pretpark plannen van het college…. Bewoners worden inmiddels als 2e rang beschouwt.

  11. Peer

    @Cas, je kunt ook je fiets in één van de 1000 plekken in de, gratis, droge fietsenstalling onder het station zetten 😉
    Dan kunnen de bezoekers van onze mooie stad zich langs de ‘obstakelvrije’ kadestrook spoeden naar de binnenstad alwaar een gezellig bruisend horeca hart hen onthaald.

  12. Frits

    De kades schreeuwen inderdaad om herinrichting.
    Maar “rijdgedeelte”?? Is daar geen normaal Nederlands woord voor?

  13. Sjaak

    Ja @Peer dat zouden we allemaal wel willen maar dat gaat dus niet. Ruimte is schaars en dus duur. Dokken dus. Of je auto weg doen of lekker buiten de stad parkeren en daar met je fietsje heen. Sterkte!

  14. Danny

    @ Frits “weg”?

  15. Peer

    Ja @Sjaak, dat is dus niet zo fijn als je als ZZP´er afhankelijk bent van je auto om naar klanten toe te gaan. Zeker niet als je daarvoor allerlei spullen mee moet nemen. Ik ben helaas niet iemand die met een laptopje in Broei kan zitten. Dan moet de gemeente maar eens met redelijke alternatieven komen.

  16. Koen

    Het ziet er mooi uit. Als iedereen dan ook eens zijn fiets normaal neerzet dan blijft het mooi. Maar dat geldt eigenlijk voor de hele stad.

  17. JdV

    De auto is te gast. What else is new? Met dit gemeentebestuur is de auto, waar je ook woont in Utrecht, altijd hooguit “te gast”. Of je nou belasting betaald of niet, of je nou betaald voor je parkeervergunning of niet, de auto is te gast omdat je als bewoner met auto altijd ondergeschikt wordt verklaard aan fietsers of bezoekers die even komen shoppen, eten of overlast veroorzaken. Voor wie is de stad nou eigenlijk?

  18. Hans

    @Peer, ik werk ook in de binnenstad en heb ook altijd veel apparatuur mee.
    Fietskarretje doet wonderen, kan er mee naar binnen, over straat, in de trein of auto.
    Moet er niet aan denken met de auto de hele tijd door de binnenstad te moeten.
    Iets voor jou?

  19. herman

    Als je in de binnenstad woont dan kun je van vele voordelen genieten, winkels, voorzieningen, gezelligheid, sfeer het is er allemaal.

    Aan de andere kant zijn er ook nadelen, het kan te gezellig worden en bereikbaar met je eigen auto en parkeren van zowel je eigen auto als die van visite is prijzig en lastig zo niet onmogelijk.

  20. Utrechtse vogel

    Je kunt kiezen:

    a) wonen in Leidsche Rijn, met een auto voor de deur
    b) wonen in de binnenstad, zonder auto, of met de auto in een parkeergarage verderop waarvoor je moet betalen

    Ik kies zelf voor b), omdat ik de voordelen van de (binnen)stad vind opwegen tegen eigen autobezit. En ik heb niks tegen auto’s, ik zou er best 1 willen hebben, maar niet om mee door de binnenstad te rijden. Moet er niet aan denken.

  21. wer

    @Peer
    groetjes vanuit Broei!

    -verzonden vanaf macbook-

  22. FD

    Ik voorzie borden met “bewoners te gast in deze straat”.

  23. paul

    Mooi Plan ! Het is nu de hoofd entree geworden van de zuidelijke binnenstad naar Ledig Erf/Museum Kwartier. Het randstad station & en straks ook tramstation zal veel voetgangers visa versa te weeg brengen.
    Bijzonder blij ben ik met de Lantaarn palen die dit water de juiste gracht feeling geven. Deze zouden ook bij zeedijk Zijdebalen zeer goed passen ! ( verlenging vd oude gracht sfeer)
    Het wordt zo een echt mooie verblijfs ruimte & route .
    Terrasjes aan de balustrade zou ook een pre zijn. Autos kunnen vlabij in de Parkeer garages.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).