Zo gaat de Mariaplaats er waarschijnlijk uitzien | De Utrechtse Internet Courant Zo gaat de Mariaplaats er waarschijnlijk uitzien | De Utrechtse Internet Courant

Zo gaat de Mariaplaats er waarschijnlijk uitzien

Zo gaat de Mariaplaats er waarschijnlijk uitzien

De Mariaplaats gaat als het aan de gemeente ligt ‘dé entree van de zuidelijke binnenstad vanuit het station’ worden. Voor deze herinrichting worden al langere tijd plannen ontwikkeld en nu is een eerste concept-versie ter beschikking. Eerste conclusie: de Mariaplaats wordt voor de voetganger een stuk aangenamer. 

Met brede stoepen, een verblijfsruimte met terrasjes en bankjes op pleinen en in tuinen moet het voor de voetganger een stuk fijner vertoeven worden. Daarnaast vindt de gemeente dat de fiets een duidelijke plek en voldoende ruimte moet krijgen en de auto te gast moet zijn. Hierdoor gaan, als deze concept-versie die door het college van B&W is vastgesteld wordt overgenomen, ook de parkeerplaatsen uit het straatbeeld verdwijnen.

De gemeente gaat de Mariaplaats herinrichten vanwege de vele veranderingen die de stad de laatste jaren heeft ondergaan. Zo worden de komende jaren het nog het Stationsplein Oost, de Rabobrug en de Catharijnesingel gerealiseerd. Hiermee verandert ook de functie en het gebruik van de Mariaplaats. De Mariaplaats wordt steeds meer een belangrijke schakel tussen het Stationsgebied, (kern)winkelgebied en Museumkwartier en vormt hiermee een belangrijke entree voor bezoekers van de Binnenstad. Met de herinrichting van de Mariaplaats wil de gemeente aansluiten op het toekomstig gebruik van de Mariaplaats en de leefbaarheid verbeteren. De verwachting is dat de werkzaamheden begin 2015 starten.

Hieronder een impressie met steeds eerst een foto van de oude situatie gevolgd door een foto van de nieuwe situatie.

1

2 3 4 5 6 7 8

30 Reacties

Reageren
  1. waldorff

    Waarom geen gescheiden fietspad??? Is nu al een queeste -maar als er straks overal voetgangers lopen?

  2. Hans Broekhuisen

    En waar blijven al die fietsen die nu overal staan?

  3. [email protected]

    Hebben ze dan ook gelijk een oplossing voor het vuilprobleem van de horeca, ben er wel eens voorbij gelopen, wat een vieze bende zeg.

  4. Jeroen

    Al die fietsen? Ik vraag mij eerder af waar al die auto’s blijven?! Ik begrijp dat het autoluw of autoarm moet maar wat gaat er gebeuren met parkeergarage Springweg? De route loopt voor auto’s precies door dit gebied. Is er wel nagedacht over waar al die mensen die nu op de route Mariaplaats parkeren heen moeten?

  5. Wil Coenen

    Ziet er leuk uit, maar inderdaad:waar laten ze de fietsen?

  6. hoereca hater

    nog meer van die kuthoreca?

  7. Paul

    Horeca inderdaad alleen als er eindelijk eens niet afzetterige scrheeuw horeca komt.

  8. Luukupuuk

    Groen links heeft al een plannetje om het gebouw waar nu het conservatorium zit, om te bouwen naar fietsenstalling.

  9. Johan

    Lekker #yolo in je bakfiets!

  10. Robb

    Ongelofelijk. De geitenwollensokken doen er alles aan om parkeerplaatsen weg te halen. Utrecht wordt een onneembare vestiging. Ze snappen niet dat daardoor juist veel comsumenten de binnenstad gaan weren en dat er dus nog meer winkels en restaurants failliet gaan.

    Trouwens ook bizar dat juist de verbouwing van de bijenkorf wordt stilgelegd omdat er 17 te weinig parkeerplaatsen zijn. En hier wordt alles weggehaald. Hahahsha wat een hypocriete zooi. Nu hoor je kees van oosten niet.

  11. x

    en wat dacht je van de winkeliers die vergunning hebben om hun auto te parkeren. Die zijn gewoon een straat aan parkeerplekken kwijt terwijl hun parkeergebied niet uitgebreid wordt…en er was al zo weinig plaatsen….

  12. z

    alle fietsen kunnen gratis geparkeerd worden in de fietsenstalling aan de Zadelstraat

  13. Errrr

    Ja, laten we nog eens wat auto-parkeerplaatsen weghalen. En daarna alle fout geparkeerde fietsen ook afvoeren.
    Leve de groen linkse heilstaat!

  14. Jeroen

    Hoe gaan alle winkels bevoorraad worden dan? Als je daar s ochtends langs fietst is het daar altijd een drukte van jewelste met veel vrachtwagens die geparkeerd staan of de stad in/uit moeten. Gaan die dan ergens anders langs?

  15. Berend

    De Mariaplaats is een van de mooiste plekken in Utrecht. Alleen die zeer prominent aanwezige openbare wc ontsiert de boel. Net zoals op het Janskerkhof. Vind ik.

  16. Danny

    Prachtige plannen. Er zijn genoeg steden om heen te gaan met de auto. Utrecht krijgt een unieke sfeer als het volledig gaat voor langzaam verkeer. Een fijne stad om te vertoeven. Een stad voor beleving. Spullen kopen doen we immers via internet. Met fiets en OV doe je er (voor je gevoel) misschien iets langer over om er te komen, maar dan heb je ook wat! Helemaal top.

  17. Gerben

    @x helemaal mee eens! Vooral het Oudkerkhof staat dagelijks vol met dezelfde auto’s met vergunningen van de winkels. En maar klagen. Overigens helemaal blij met deze plannen. De helft van de automobilisten kan ook met de fiets komen.

  18. Hans Broekhuisen

    De fietsenstalling Zadelstraat is leuk zolang je op de begane kunt parkeren. Naar en van de kelder is niet te doen.
    Overigens zullen fietsers zich niets aantrekken van een parkeerverbod zonder handhaving en in Utrecht weten zij niet wat handhaven is.
    Stilleggen bouw de Bijenkorf is een voorbeeld van hoe moeilijk het is om de regels wat ruim te interpreteren. Overigens jammer dat het stilgelegd is!
    Opheffen parkeerplekken is niet zo slim net zo min als het mengen van het verkeer zonder duidelijke markering stoep, rijbaan.
    Hebben zeker zelf geen kinderen!

  19. Mia Amram

    Als we alles via internet gaan kopen, gaat de stad er binnenkort helemaal anders uitzien. Paar standaard overal hetzelfde winkelketens, wat horeca. Wil je dat echt Danny want dit wordt uiteindelijk alles behalve een fijne stad om te vertoeven of wat te beleven. Juist veelzijdigheid maakt een stad boeiend.
    Het is begrijpelijk dat men auto’s zoveel mogelijk wil weren, maar dit zonder aantrekkelijke alternatieven is wereldvreemd. Een leuke binnenstad krijgen we absoluut niet alleen door auto’s weg te pesten en fietsers overal maar hun gang te laten gaan.

  20. Toine Goossens

    Goed idee, wel worden er zinvolle vragen gesteld die nog antwoord behoeven.

    Met name de bereikbaarheid van de Springweg garage is belangrijk. Vooral voor de vele kleine winkels aan deze kant van de binnenstad.

    De vrolijke fietsers op de foto’s rijden niet op een fietspad maar op een straat. Er zullen met deze inrichting nog veel meer voetgangers op straat gaan lopen. Dan is er voor bussen, leveranciers en parkeerders geen doorkomen meer aan. Voetganger statement “U bent hier ongewenst”.

    Heeft Hoog Catharijne al een bezwaarschrift ingediend? Ook dit zullen zij als concurrentievervalsing beschouwen. Als de gemeente nou alle procedures openbaar maakt, dan kunnen de inwoners van Utrecht vooraf met HC af rekenen.

  21. bladibla

    Twee puntjes.

    Ja kan daar dus straks niet meer fietsen, aangezien er zichtbaar ruimte voor de voetganger gemaakt wordt.

    Puntje twee: de Mariaplaats en omgeving ziet er helemaal niet slecht uit nu qua inrichting, op de parkeervakken na. Er zijn plekken in Utrecht (centrum) die meer schreeuwen om een herinrichting. Lijkt me ook dat men geen gebruik gaat maken van de al bestaande materialen (stenen e.d. die er al liggen), maar weer onnodig geld over de balk gaat smijten.

  22. H.Severijn

    Berend ! Maar waar moeten die urinelozers dan naar toe ? Dat wordt natuurlijk om de hoek, richting Boterstraat.. Ik wens de beslissers veel wijsheid toe ? H&S.

  23. 's Jean

    Een fantastisch plan de Mariaplaats een facelift te geven.
    Weg met alle auto’s uit de binnenstad (waar dit haalbaar is). Er is geen ruimte voor auto’s op diverse cruciale plekken in onze stad en bovendien verzieken ze de luchtkwaliteit die al beroerd genoeg is.
    Er zal ongetwijfeld zijn nagedacht hoe men moet omgaan met onze geliefde fiets; no panic!

  24. pauline

    Een bredere stoep is wel leuk, maar veel meer hoeft het niet te zijn. Herinrichting vaak een dure hobby van een wethouder die door de burger moet worden betaald.
    Parkeergarage moet goed bereikbaar blijven en fietsers moeten hun fiets kwijt kunnen. Dat laatste is een probleem. Te weinig stallingsmogelijkheden in de binnenstad. Een stad die fietsers wil aantrekken moet het ook wel mogelijk maken om een fiets te stallen.

    Indien je in de hulpverlening werkt in de binnenstad is het een groot probleem om ergens te komen (met fiets of auto).
    Wordt er wel eens nagedacht hoe het is voor de brandweer, ambulances en overig noodzakelijk verkeer?
    Of spant gemeente weer eens het paard achter de wagen…

  25. Bunnikside

    “Danny

    juli 2, 2014 om 11:04

    Prachtige plannen. Er zijn genoeg steden om heen te gaan met de auto. Utrecht krijgt een unieke sfeer als het volledig gaat voor langzaam verkeer. Een fijne stad om te vertoeven. Een stad voor beleving. Spullen kopen doen we immers via internet. Met fiets en OV doe je er (voor je gevoel) misschien iets langer over om er te komen, maar dan heb je ook wat! Helemaal top.”

    Zo Danny….helemaal top vindt je….de stad wordt op deze manier helemaal onbereikbaar voor mensen buiten de stad met een auto, lekker voor al die zelfstandigen met een winkel of pand. De enige winnaars zijn de studenten ( die tijd zat blijken te hebben) en de geiten wollen sokken, die van deze STAD een dorp aan het maken zijn….de stad is al moeilijk bereikbaar, haal het laatste stukje verbinding weg en je zal mij veel op Cityplaza gaan zien waar je nog wel met een auto kan komen….

    Lang leve de vooruitgang, maar niet heus!

  26. Johan

    Hoezo de entree van de zuidelijke binnenstad? Bij de Mariaplaats loopt het best wel dood of beter gezegd: in een kringetje. Als je in de zuidelijke binnenstad wilt zijn met de auto dan liggen andere ‘entrees’ meer voor de hand (Bartholomei, Tolsteeg?)

  27. Stijn

    Jeetje, wat veel negatieve reacties. Ik vind het wel een mooie ontwikkeling. Het wordt op deze manier een veel overzichtelijker plein en we worden als voetganger niet meer gedwongen tussen de terrasjes door te lopen en niet meer opgejaagd door de drukte. Voor fietsers is er in het midden ruimte en zo te zien komt er veel meer ruimte vrij om de fiets te parkeren. Op foto 4 zie je bijvoorbeeld rechts in het hoekje een extra fietsenrek waar nu nog auto’s staan geparkeerd. Daarnaast staat nergens dat de rekken voor de Stairway e.d. verdwijnen en rekken bijplaatsen kan altijd nog.

    In de zadelstraat fietst en loopt men ook op dezelfde weg en dat gaat prima. Dit plein is vele malen breder dus dat zal ook hier wel goed gaan. De auto’s kunnen terecht in de stationsparkeergarage, of in de nieuwe vredenburg-parkeergarage. De ingang komt net voor de Mariaplaats. Auto’s kunnen ook nog naar de springweg garage via de andere kant. Dat rijdt ook nog lekkerder door. Een beetje een luxe probleem als je alleen op het plein wil parkeren en niet in de garage een paar 100 meter verderop. Ik denk dat dit alleen maar ideaal is voor winkeliers, omdat voetgangers eindelijk niet meer opgejaagd worden en daardoor ook daadwerkelijk de winkels zien en tijd hebben om ouderwets te flaneren. Misschien wordt fysiek shoppen ook weer leuker voor velen. Wie weet gaat men ook rustig op de randen van de plantenbakken zitten, zodat er ook een soort van ontmoetingsplek ontstaat, zoals de politiek dat zo graag noemt.

    Al met al ben ik dus heel positief 😉 Voor de parkeerders daar wordt het even wennen, maar daar komen ze wel overheen. Na een tijdje weet je niet beter.

  28. Sjors

    Onzin dat dit de nieuwe Mariaplaats zal gaan worden.
    Ik heb de tekeningen goed bekeken en zie slechts één persoon op de rug die een hoofddoekje draagt( oude dame met krulspelden in of moslima?).
    Uitsluitend blanke personen die zich ophouden en en op de nieuwe Mariaplaats, zo ken ik mijn stad absoluut niet.
    Mijn stad is veel kleurrijker dan het volgens de ontwerpers in de toekomst moet gaan worden.

  29. Utrecht groeit

    Goed plan, zoals op de fotos te zien is zijn het slechts 25/35 parkeerkeer plekken die de gehele omgeving domineren/verloederen. Daar zijn parkeer garages voor. Ook zijn er mogelijk bij Moreelse park op straat nog wat meer plekken te creëren.
    Utrecht centrum heeft meer openbare verblijf ruimte nodig, juist dit maakt binnen steden veel aantrekkelijk. Ben wel met Sjors eens… waarom denken die visualizers toch dat Utrecht zo blank is ? Zijn die echt nooit ter plaatse geweest ?!

  30. Utrecht groeit

    ook janskerhof en omgeving moet zsm auto vrij worden door een compacte parkeer garage..onder bv de domstraat/ janskerhof gebied.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).