Het definitieve ontwerp van de Oosterspoorbaan is af. Van de oude spoorlijn die wordt getransformeerd tot een groen fiets- en wandelgebied zijn nu ook de eerste zogeheten artist impressions beschikbaar.
Het Oosterspoorbaanpark, zoals het gebied lijkt te gaan heten, huist een nieuwe belangrijke doorfietsroute in Utrecht oost. Doordat deze deels op de spoordijk en deels ernaast ligt is een gevarieerde route ontstaan. Het park, dat van grofweg het Spoorwegmuseum tot aan de Koningsweg loopt, heeft een spoorverleden. In de nieuwe inrichting worden hergebruikte spoorstaven referenties naar het verleden.
Iedereen moet een ommetje kunnen maken door het Oosterspoorbaanpark. Daarom zijn er, naast trappen, de nodige (rolstoel)hellingen om de spoordijk te bereiken. De connectie met het Krommerijnpad is belangrijk omdat de drukst gebruikte NS-wandelroute in Nederland is.
15 Reacties
ReagerenHopelijk is dit tijdelijk en gaat hier later een metro/tram over… want er zijn meer rail connections nodig ..
Zal een prachtig nieuw stukje Utrecht worden!
De maker van de artistieke impressions is helemaal los gegaan. Geen vuiltje aan de lucht te zien. Over 5 jaar een foto maken en naast elkaar liggen…
Schitterend stadspark. Ik wil het over 5 jaar ook weleens zien! Prachtige bloeiende planten, bamboes en grassen. Way to go!
(neem ‘t niet te letterlijk, ‘t is een impressie… een overtuigingsmiddel)
De architect heeft zich volgens mij wel lichtelijk laten inspireren door het High Line Park in NYC, waar een oude metro baan is getransformeerd naar een park. Leuk idee om de bovenleiding te gebruiken als verlichting overigens!
http://macaulay.cuny.edu/eportfolios/lewisf10/files/2010/10/the-high-line-park62.jpg
Zouden ze niet iets kunnen doen met het stuk aan de noordkant van het museum? In de praktijk wordt daar nog 1 spoortje gebruikt maar er liggen er 2 tot 4. De rails weghalen en er (verder ontoegankelijk) groen voor terug brengen misschien?
In Parijs hebben ze ook zoiets: de Coulée Verte, ofwel Promenade Plantée. Hartstikke leuk!
ziet er mooi uit, zeker met gebruik van de oude “bovenbouw” – goede link met het verleden. Wanneer zal dit worden gerealiseerd? Is dit alleen voor de zuidkant (vanaf spoorwegmuseum richting tolsteeg) of ook voor de noordkant (richting blauwkapel)? Kan iemand mij helpen aan deze info?
Stichting Oosterspoorbaan heeft als doel o.a. duurzame ontwikkeling van het hele tracé en de direct daaraan grenzende onbebouwde gronden van de (deels als spoorverbinding opgeheven), Oosterspoorbaan vanaf de splitsing Utrecht Amersfoort en Hilversum, tot aan de splitsing van de spoorlijnen Utrecht-Arnhem en Utrecht- Den Bosch.
voor meer info: https://nl-nl.facebook.com/projectoosterspoorbaan
Wat ik mis is een overzichtskaartje. Voor de geinteresseerden, zie pagina 11 van het functioneel ontwerp. http://181.224.152.196/~happyla9/wp-content/uploads/2015/08/OSB-Functioneel-ontwerp.pdf
@Fred;
Dat is precies wat ik riep toen ik voor het eerst over dit tracé sprak.
Een mooi begin van HOV lijn rond de stad. Door naar Overvecht over de Kardinaal de Jongweg en dan weer terug naar het bestaande tramtrace.
Maar een mooi park is ook leuk, daar niet van.
@Bram, dank voor de link!
@paul
gaat alleen om het zuidelijke deel, dus het noordelijke deel kan nog gebruikt worden voor die museumtrein.
Prima inderdaad voor de zuidkant, maar de noordkant mag een mooi verlengstuk van het museum worden, zo mooi die oude treinen over dat prachtige trace met die grote bomen (vooral stuk (halte Biltstraat tot aan museum). Kinderen kijken hun ogen uit. Een prachtig stukje erfgoed, nog wat oude spoorbomen en seinen erbij, halte Biltstraat herbouwen en voila 🙂
Ziet er veelbelovend uit. Helaas zijn er geen impressies van het begin en het eind toegevoegd.
Verder spreek ik de nadrukkelijke wens uit om hier een geleidelijk groeiende beeldenroute te laten ontstaan. Zoals dat voor vrouwelijke beeldhouwers langs de Maliebaan aan de hand is.