Zo gaat de Socrateslaan in de Utrechtse Rivierenwijk eruitzien Zo gaat de Socrateslaan in de Utrechtse Rivierenwijk eruitzien

Zo gaat de Socrateslaan in de Utrechtse Rivierenwijk eruitzien

Zo gaat de Socrateslaan in de Utrechtse Rivierenwijk eruitzien
Bron: Gemeente Utrecht
De gemeente Utrecht heeft afbeeldingen gepubliceerd van hoe de Socrateslaan er na de werkzaamheden uit moet komen te zien. In juli werden de plannen voor de straat bekendgemaakt en nu zijn daar dus ook beelden bij.

De gemeente Utrecht heeft afbeeldingen gepubliceerd van hoe de Socrateslaan er na de werkzaamheden uit moet komen te zien. In juli werden de plannen voor de straat bekendgemaakt en nu zijn daar dus ook beelden bij.

De gemeente hoopt dat met de werkzaamheden de verkeersveiligheid en leefbaarheid van de Socrateslaan worden verbeterd. Het moet een stadsboulevard worden met meer ruimte voor fietsers en voetgangers.

Tekst gaat verder onder afbeelding

Bron: Gemeente Utrecht

Per rijrichting is er straks één rijbaan voor autoverkeer en aan beide kanten van de straat komen fietspaden in twee richtingen. Het aantal parkeerplaatsen wordt minder en de parkeerplaatsen komen rechtstreeks aan de rijbaan te liggen.

Groen

De straat moet daarnaast groener worden. In het midden van de Socrateslaan komt een middenberm met bomen. Tussen de fietspaden en rijbanen komt ook een bomenrij. De verkeerslichten bij de kruispunten gaan weg en daarvoor in de plaats komen zogenoemde ‘doseerlichten’. Dat moet ervoor zorgen dat iedereen de Socrateslaan veilig kan oversteken.

Ter hoogte van de Jutfaseweg komt een oversteek voor fietsers om dat kruispunt veiliger, overzichtelijk en beter oversteekbaar te maken voor voetgangers en fietsers.

Tekst gaat verder onder afbeelding

Bron: Gemeente Utrecht

Utrechters kunnen de gemeente laten weten wat ze van de plannen vinden. Reageren kan tot 12 oktober via post, e-mail of telefoon. Ook zijn er dinsdagavond 29 september drie inloopbijeenkomsten op het stadskantoor. Die zijn van 18.00 tot 18.30 uur, van 18.45 tot 19.15 uur en van 19.30 tot 20.00 uur.

Mensen die graag naar een van de inloopbijeenkomsten willen komen, moeten zich vooraf aanmelden via [email protected] Vanwege het coronavirus kunnen er maximaal 25 mensen per half uur in het stadskantoor terecht.

Gekoppelde berichten

46 Reacties

Reageren
  1. Dennis

    Echt een goed idee hoor nog zo’n faalboulevard!
    Op ‘t Goylaan ook en daverend succes. Ambulances, Brandweer, OV staat straks twee richtingen op vast.
    Deze gemeente wil kennelijk niet leren, is enkel bezig met automobilistje pesten. En niet vanwege de luchtkwaliteit hoor, want al die stilstaande filevreters zijn veel slechter voor het milieu dan verkeer dat gewoon kan doorrijden (op korte termijn).
    Op lange termijn zullen de meesten vervoersmiddelen namelijk emissievrij kunnen rijden.
    Neem daarbij dat over een paar jaar de Merwedezone is opgeleverd en het nog veel drukker gaat worden, regeren is vooruitzien denk dan ook aan de toenemende mate van verkeer, anders moet er over een paar jaar weer voor miljoenen verbouwd gaan worden, of treft men meteen voorbereidingen voor een trambaan in die groenstrook?

  2. Pee

    En hoe moeten hulpdiensten zich daar doorheen worstellen bij drukte of stilstaand verkeer?
    De plannen om van heel utrecht een 30 kilometer zone te maken liggen er ook nog steeds.

  3. Scherpschutter

    Dennis

    “Op lange termijn zullen de meesten vervoersmiddelen namelijk emissievrij kunnen rijden.”

    Exact. En daaruit kun je prima opmaken dat de werkelijke motieven achter de hele eco-charade niet milieu of leefbaarheid zijn, maar burgers individueel gemotoriseerd vervoer afnemen…Stapje voor stapje, beetje voor beetje, afknijpen, wurgen, en inperken: langzaan op weg richting het einddoel: geen privaat bezit van auto’s of motoren meer, maar totale vervoersafhankelijkheid van de overheid. Waarin natuurlijk het eminente gevaar schuilt dat de overheid onwelgevalligen met een muisklik totaal immobiliseert…

  4. Jur

    Ziet er een stuk aangenamer uit! Ik kan er niet op wachten!

  5. Martijn

    Dit is echt drie keer beter dan wat het nu is!
    Geen stoplichten, brede gescheiden fietspaden en minder ruimte kwijt aan auto’s. Ik hoop dat ze ongeveer hetzelfde doen met de Balijelaan.

    Uiteraard wordt dit in overleg gedaan met de nood- en hulpdiensten.

    Hier staat het volledige ontwerp:
    https://www.utrecht.nl/fileadmin/uploads/documenten/wonen-en-leven/verkeer/verkeersprojecten/Socrateslaan/2020-090-FO-Socrateslaan.pdf

    En hier lees je meer over hoe het ontwerp tot stand is gekomen:
    https://www.utrecht.nl/wonen-en-leven/verkeer/verkeersprojecten/socrateslaan-herinrichting/

    DUIC zou er goed aan doen om bij dit soort berichtgevingen altijd te verwijzen naar het ontwerp en de informatie pagina op de site van de gemeente.

  6. Willem

    Haha dit traject kennen we van de Adelaarstraat/w van noortstraat/a mattheuslaan. Mooie plaatjes en praatjes, bijeenkomsten, inspraakavonden etc. Maar als puntje bij paaltje komt is er geen geld.

  7. Leon

    Duidelijk een vooruitgang.

  8. Petra

    Neeee!!!! Niet weer een ‘t Goylaan-Soap. Hoe is het in vredesnaam mogelijk dat daar niets van geleerd is. Of was er nog geld over…

  9. Angelique

    Je kunt nu toch al aan beide zijden in 2 richtingen fietsen? Het ontgaat me even waar de fietser nu meer ruimte krijgt, behalve in de marketing van de gemeente. Het feit dat je mag oversteken zonder stoplicht? Dat voelt alleen prettig voor een deel van de fietsers. Overigens: per rijrichting niet alleen 1 rijbaan, maar ook slechts 1 rijstrook

  10. Don

    Hoog tijd voor verkiezingen als ik de reacties zo weer lees.

  11. Jakob

    Mooi! Lijkt op de Lessinglaan/Joseph Haydnlaan.

  12. herman

    Utrecht is goed bezig de stad zo in te richten dast deze klaar is voor de 21e eeuw.
    Daarin wordt de huidige veel te dominante rol van de auto teruggedrongen en wordt de stad leefbaarder en vriendelijker voor de enorm grote groep voetgangers, fietsers

  13. sander

    Ziet er mooi uit. Ik vraag me af waar al die auto’s gaan parkeren die nu ineens geen plek meer hebben?

    Of zouden de bewoners dan maar beslissen om hem weg te doen?

  14. Johan

    @ Jakob

    Inderdaad, daar staat het verkeer ook de hele dag stil, uitlaatgassen uit te stoten voor onze neus.

  15. wollie

    @johan dat krijg je ervan als iedereen stop-start deactiveert

  16. Ad

    @Martijn

    Hoezo verbetering? er lopen al aan beide kanten een fietspad en waar moeten de hulpdiensten het autoverkeer passeren als het vast staat, over het fietspad of de groene middenberm? Niks verbetering, het heeft alleen maar met automobilisten pesten en de economie te gronden richten.

  17. Utrechtse Jantje

    Het word inderdaad hoog tijd , voor n goede Utrechtse Burgemeester …Die in dit soort zaken duidelijk zijn stem laat horen , in het college van bestuur …

  18. Hans Bessels

    Opmerkelijk om op de homepage twee artikelen te zien. De een over dat er volgens de gemeente is er simpelweg niet genoeg geld beschikbaar is voor een fatsoenlijke Noordelijke Randweg. Ongelijkvloerse kruisingen daar komen de natuur, geluidsoverlast en veiligheid ten goed. Daarnaast een artikel over de zoveelste geldverslindende stadboulevard, waar de gemeente hoopt dat met de werkzaamheden de verkeersveiligheid en leefbaarheid worden verbeterd. De beslissers van de gemeente wonen blijkbaar niet in de buurt van de Noordelijke Randweg, dus daar maken ze zich niet druk om.

  19. Bert

    Hulpdiensten kunnen prima over de fietspaden , deze zijn tegenwoordig breed genoeg en dat zal ik dit ontwerp voor de Socratesslaan ook zijn meegenomen. En geen geouwehoer dat dat gevaarlijk is voor fietsers, want die horen ook gewoon aan de kant te gaan voor hulpdiensten

  20. Barend

    @ Hans Bessels

    Ja, daar kan ik echt met mijn pet niet bij. Dit GL-bestuur kent maar één mantra: we zullen fietsen binnen de ring. En de rest kan barsten.

  21. Vanlunteren

    Ziet er prima uit. Goylaan is er ook erg van opgeknapt. Nu nog een knip bij de Socrates brug zodat het doorgaande verkeer over de ring geleid wordt. Dit zorgt voor veel meer rust op t’Goylaan en omgeving.

  22. Wim

    Vanlunteren preekt voor eigen parochie en wil niet begrijpen dat die brug deel uitmaakt van de binnenstedelijke ontsluitingsroute.

  23. wollie

    utrecht wordt stukje bij beetje heringericht voor de meest gewenste verkeersstromen: fiets en OV. automobilisten (mezelf incluis) mogen er aan gaan wennen dat zij geen hoofdrolspelers meer zijn. niet blij mee? je kunt altijd nog naar nieuwegein verhuizen 🙂

  24. Petrus

    @Sander: Exact! In het vervolg meer thuiswerken, deelauto gebruiken en elektrische fiets + regenpak. Ook goed voor de lichamelijke conditie (tegen overgewicht, bij vooral autorijders(!?))
    @Wollie: Helemaal juist! Er zijn genoeg plekken waar je kar meer ruimte krijgt.

  25. Martin

    Plaatjes zijn ongeveer hetzelfde als de plaatjes van de westelijke stadsboulevard. 3 jaar geleden besloten. Er is nog geen ontwerp. Ja, een eerder ontwerp wat gepresenteerd was en daarna teruggetrokken omdat het te duur is. Misschien kunnen ze dat eerst afmaken voor ze weer een nieuwe boulevard gaan bedenken.

  26. Utrechter

    Gelukkig is er nog heel veel resterend budget van de NRU zodat er ruimte is voor dit soort hobbyprojecten… oh nee, wacht.

  27. Bromsnor

    Bromsnor vind het allemaal prima. Vroem vroem huilie huilie. Lekker op de fiets.

  28. Pee

    @bert
    Oudere mensen en kinderen vind ik geen geouwehoer.
    Het staat daar bijna iedere dag vast en dan denken ze dat dat opgelost word door twee rijstroken weg te halen.

  29. Steve

    Wat een slecht plan dit weer.
    ZUM KOTSEN!!!
    Doorstroming binnenring nog meer gestagneerd.

  30. Antoine

    Erg mooi! En wanneer is de #Straatweg eindelijk aan de beurt voor grondige herinrichting?!

  31. Koel Hoofd

    kopy/paste Lessinglaan/Joseph Haydnlaan op Socrateslaan…
    Op de Lessinglaan/Haydnlaan staat het verkeer dagelijks vast omdat voor elke fietser de stoplichten op groen springen. De omwonenden zijn het dupe van de door de gemeente veroorzaakte overlast.

    Ik heb nu al een aantal keren gezien dat ambulance/politie over de fietspaden moeten om langs die files te komen. Een bijzonder ongewenste situatie want het is niet alleen gevaarlijk, maar het verhindert hulpdiensten om tijdig ter plaatste te kunnen zijn. Ook dit interesseert ons college helemaal niets.

    Opmerkelijk is ook dat de wethouder werkelijk totaal geen moeite doet om de noordelijke randweg te verbeteren, maar er als de kipjes bij is om fietsers het leven te veraangenamen ten koste van milieu, luchtkwaliteit, verkeersveiligheid, leefbaarheid, bereikbaarheid en de hulpdiensten. En al dat voorgaande ten koste, alsook op kosten, van de belastingbetaler.

    Kortom, ik kan niet wachten totdat er weer gemeenteverkiezingen zijn!
    Want het ergste wat een stad kan overkomen is een GL wethouder op mobiliteit. Dat hebben Van der steenhoven, Lintmeijer en van Hooijdonk in Utrecht nu wel kristal helder gemaakt.

  32. Anne Marie ten Berge

    @Utrechts Jantje, Ja er moet een burgemeester komen die noodzaak van onzin kan onderscheiden. Ik heb 11 sept. jl (aangetekend) gesolliciteerd maar nog geen reactie gekregen. Rutte schijnt mordicus tegen te zijn. Maar daar trek ik mij niets van aan.

  33. Joep

    @ Koel Hoofd

    Waarschijnlijk is het ontwerp zo gemaakt dat de hulpdiensten over de fietspaden kunnen.

    Het is altijd zo lachwekkend om net te doen alsof verkeersingenieurs maar achterlijke randdebielen zijn die in een ontwerpproces bijvoorbeeld niet met hulpdiensten praten over hun wensen en de ontwerpen mede daarop afstemmen. Er wordt superveel onderzoek gedaan naar verkeersstromen. Daar baseren ontwerpers zich op. Data, feiten, niet op de onderbuik van mensen die zich met name op het internet laten horen

    En ja, het gaat vast wel eens mis en er worden fouten gemaakt. Het leven is niet perfect, gaat het ook nooit worden.

    @ anderen

    De tendensen die we in Utrecht zien, fietsstraten en stadsboulevards, zijn echt niet per sé een Groen Links dingetje. Het past in een nationale en internationale tendens. De oude situatie, waarbij alles op de auto gericht is kan namelijk helemaal niet langer; voor nu, en in de toekomst zeker niet meer. (Binnen-)steden moeten weer gericht zijn op de mens en de menselijke maat.

    Lees even dit artikel voor achtergrond en duiding en de situatie in Nederland en de rest van de wereld, waarbij Nederland als fietsland zelfs enorm achterblijft bij diverse buitenlanden en buitenlandse steden. Lees ook het boek van Thalia Verkade. Daarna gaan je pas echt dingen dagen over hoe we de afgelopen decennia bezig zijn geweest. En dat dit voor een groot deel een absurde koers is geweest, vaak zonder logische onderbouwing.

    https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/hoe-de-fiets-en-de-voetganger-met-wat-hulp-van-corona-de-ruimte-terugveroveren-op-de-auto~b548e9ce/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.nl%2F

    https://decorrespondent.nl/11266/wachten-bij-de-kassa-of-op-je-drankje-vinden-we-heel-normaal-waarom-is-de-file-dan-zon-probleem/1184586946950-7d6375e9?fbclid=IwAR3qAcpeyuBrBz3_bDd4L-g5384vSFw57jDvszipBmpEh28–oSGZU-uLo4

  34. Henk

    “Ooit” lagen er onder HC een stuk of 8 (?) rijbanen, er zijn er nog 2 over. Eigenlijk merk je daar niets van. Kwestie van herinrichten vervoersstromen, je kan de P garages nu in en uit zonder dat je onder HC door moet.
    En de echt slimme onder ons, parkeren in Transferium en vervolgen reis met OV, een nog slimmere categorie pakt de fiets.

    Conclusie: We leven in 2020, de rol van de auto wordt minder, gelukkig, weer rust en ruimte op straat voor de mensen.
    Voor diegene die alles met de auto willen doen, er zijn genoeg plekken waar dat nog kan, Leidsche Rijn en Nieuwegein bijvoorbeeld.

  35. cas

    @ Joep, ” (Binnen-)steden moeten weer gericht zijn op de mens en de menselijke maat ” Je verhaal rammelt al, maar deze zin van jou is natuurlijk complete onzin. Dit helemaal niet waar naartoe wordt gewerkt.

  36. Marcel

    Joep, inderdaad erg lachwekkend. Overduidelijk dat deze persoon maar wat roept en niet weet waar de materie over gaat. Amusant met een hoog popcorn gehalte :). Maar goed dat kan iedereen zelf beoordelen.

    Bedankt in ieder geval voor je bijdrage en de links.

  37. Bromsnor

    Bromsnor denkt dat Joep een goed onderbouwd verhaal heeft en dat Cas en Marcel helemaal niets meebrengen in het debat.

  38. Joep

    @ Cas

    O help en bevrijd me groot licht, waar wordt dan precies naartoe gewerkt?

  39. RvD

    RvD denkt dat Bromsnor nog nooit iets onderbouwd heeft.

    @Joep. De Volkskrant en Correspondent kan je moeilijk objectieve media noemen… En Thalia Verkade lijkt me gezien haar Master Slavische studies en Russische literatuur inderdaad een autoriteit op het gebied van mobiliteit…

    Feit is dat ongeveer 2/3 van de huishoudens in Utrecht 1 of meerdere auto’s bezit en dat dit de laatste jaren redelijk stabiel is gebleven. Ondanks alle pogingen van de gemeente het autobezit terug te dringen. Dus blijkbaar is voor een grote meerderheid van de Utrechtse huishoudens de auto nog altijd onderdeel van die menselijke maat.
    Anderzijds lijkt de tevredenheid over bereikbaarheid van de eigen wijk en het centrum ook stabiel gebleven of zelfs toegenomen. Dus alle aanpassingen aan de ‘stadsboulevards’ lijken daar nog geen negatief effect op te hebben.

    https://www.utrecht-monitor.nl/fysieke-leefomgeving/mobiliteit/auto

  40. Joep

    Kort stukje, laatste alinea’s, uit het stuk van Thalia Verkade, voor de mensen die het hele artikel te lang vinden (wel jammer vanwege de vernieuwde inzichten en eye-openers).

    “Wat gebeurt er als je het anders probeert? Als je, zoals in Den Haag nu, schoolomgevingen niet inricht voor de doorstroming van het verkeer, maar voor scholieren? Dan wordt het aantrekkelijker en veiliger om weer te lopen en te fietsen naar school.

    Als je, zoals in Parijs nu, een stad zo inricht dat de belangrijkste bestemmingen op maximaal een kwartier lopen of fietsen te lopen zijn?
    Lees bij The Guardian: ‘Paris mayor unveils ‘15-minute city’ plan in re-election campaign’.Dan wordt de afhankelijkheid van je inwoners van auto en ov gestaag minder.

    Wat als je al die mensen die op de fiets naar het station komen gaat tellen en ze een naam geeft?
    ‘Maak kennis met de belangrijkste reiziger die nog geen naam had: de treinfietser. ’Dan kun je hun komst voorspellen en je mobiliteitssysteem op hen gaan inrichten.

    Pas in het laatste jaar – en de coronacrisis hielp erbij – begon ik echt de tijd te nemen om stil te staan en te kijken naar wat we nou eigenlijk doen op straat. En toen zag ik het verkeer niet langer als de beweging van machines die elkaar moeten blijven ontwijken, maar als het verkeren van mensen, die juist heel vaak contact willen zoeken. Het verkeer maakt het verkeren moeilijk.

    Iedereen wil op straat onderweg kunnen gaan. Maar wat je er ook kan doen: slenteren, stilstaan en spelen, en praten met elkaar. Willen we de openbare ruimte wel zo sterk inrichten op mobiliteit en doorstroming? Wat als we van de straat en onze dagelijkse reizen weer plekken en momenten gaan maken voor het hele leven, in zijn volle glorie?”

  41. Rick

    @Dennis. Het gaat niet om automobilistje pesten en het gaat ook niet alleen maar om duurzaamheid. Feit blijft dat het gebruiken van een +1000kg voertuig om iemand van 80kg te verplaatsen onnodig inefficient is. Daarnaast zul jij in je +1000kg voertuig zo een kind of volwassene dood kunnen rijden. Dat zal en fietser of voetganger niet lukken.
    .
    Natuurlijk hoeft niet iedereen zijn auto weg te doen, maar als wat meer mensen ‘m wel kunnen laten staan dan komt dat de leefbaarheid wel ten goede. Dat nodigt mensen ook meteen wat meer uit om gebruik te maken van de openbare ruimte en zo leer je misschien nog leuke buren kennen.

  42. Koel Hoofd

    @Joep
    De fietspaden van lessinglaan/haydnlaan zijn helemaal nooit ontworpen voor hulpdiensten op hoge snelheid!
    Die noodzaak is veroorzaakt door de gemeente.

    Dat Nederland nu achter blijft bij andere landen is ook complete onzin.
    Nederland is en blijft fietsland bij uitstek omdat het plat is, het weer meewerkt, en alle voorzieningen binnen een straal van gemiddeld 5km bereikbaar zijn.
    Ander landen geven enkel veel meer geld uit aan fietsvoorzieningen omdat ze deze A) niet hebben, en B) omdat ze het fietsgebruik moeten verkopen aan hun onwillige niet fietsende bevolking welke C) fietsen levensgevaarlijk vind omdat ze worden doodgereden wegens het ontbreken van goede fietsinfrastructuur en andere weggebruikers die idioten op de fiets op de snelweg helemaal niet gewend zijn. Propaganda voor de fiets dus, een station wat Nederland al 100 jaar geleden is gepasseerd….

    Enkel GL en D66, partijtjes welke extreem nauwe banden hebben met de authatende fietsende activisten van de fietsersbond, smijten miljarden belastinggeld over de balk om het ultieme fietscomfort met status voor de fietser te realiseren zodat fietsers automobilisten kunnen aanwijzen als ongezonde milieuvervuilers die klimaatverandering in de hand werken.

    Ik veracht dergelijke intolerantie en stigmatisering omdat het aanzet tot discriminatie en haat wat uiteindelijk altijd leidt tot zinloos geweld en nodeloos bloedvergieten wat voorkomen had kunnen worden.
    We hebben al genoeg problemen in Nederland zonder dat de politiek onder regie van een nutteloze NGO onze maatschappij nog verder splijt vanwege een achterlijke ideologie.

  43. Joep

    De Volkskrant en zeker de Correspondent zijn zeer open over hun insteek en werkwijze. Zeker in de stukken van de Correspondent wordt het journslistieke werkproces tijdens het schrijven van de stukken uitvoerig beschreven.

    Men beschrijft iets wat gaande is en beschrijft hoe dat zit en hoe men er zelf over denkt. Dat is meer dan duidelijk. Dat is objectiever, dan veel zogenaamd neutrale media je zogenaamd objectief weten te sturen en beïnvloeden. Soms onbedoeld.

    Maar laat me raden. Je hebt de stukken gewoon niet gelezen, omdat je waarschijnlijk vooringenomen bent. Zonde en jammer, want dan zul je zien dat je over die objectiviteit verkeerde conclusies trekt.

    En Thalia Verkade is een schrijfster, iets dat je met een taal-en cultuurstudie natuurlijk prima kunt worden. Het stuk uit de Correspondent is een aangepast hoofdstuk uit haar boek. Als Correspondent stelt ze vragen vauit haar eigen nieuwsgierigheid. Ze kijkt naar situaties die haar verwonderen en laat mensen aan het woord die onderzoek naar de materie EN een interessante, soms afwijkende kijk, op de materie hebben. Spoiler. “De fietsproffessor” is tegen fietssnelwegen en ziet in fietsen niet het wapen tegen files. Andere spoiler. Mensen passen hun manier van reizen aan op ongeveer dezelfde reistijd. Niet op de doorstroming van de reis. Lossen de files bijv. tijdelijk op en wordt de reis zelf efficiënter zul je zien dat sommige mensen verder weg van hun bestemmingen gaan wonen, want het kan, waardoor reisbewegingen toenemen en het gevolg gaat zijn dat het probleem voor de toekomst zo veroorzaakt wordt.

    De gemeente dringt autobezit als zo danig helemaal niet zo actief terug, maar probeert wel het gebruik er van in betere banen te leiden, omdat de stad en zijn wijken een groei van gebruik en het bezit van auto’s, zeker als zich dat in hetzelfde tempo als de afgelopen decennia doorzet, niet aankan. Dus men gaat zich niet aanpassen op een zich steeds maar doorzettende groei, omdat het dan een neverending story is, die de mens zeker niet altijd ten goede komt. Simpel. Het is een praktisch en pragmatisch probleem dat met een gebrek aan ruimte samenhangt. Voor nieuwe wijken met nieuwe bewoners wordt inmiddels wat toekomstgerichter gedacht ja. Maar daar komen veelal mensen te wonen die toch al geen auto bezaten of de auto de deur uit hebben gedaan of hun eigen auto gericht en specfiek gebruiken. Overigens komen er nog steeds parkeergarages en komen er deelauto’s te staan. Dus zo niet gericht op de auto is het ook allemaal weer niet.

  44. Joep

    @ Koel Hoofd

    Waarom maak je hier nu weer (doelbewust) een links-rechts-verhaal van?

    Het gaat hier simpelweg om pragmatische oplossingen voor de toekomst.

    Zelfs autolobbyclub, de ANWB (VVD bolwerk) is om.

  45. jansen

    @ koel Hoofd

    Knap dat jij weet wat er tussen verkeersINGENIEURS, gemeente, aannemer en hulpdiensten besproken is in het ontwerpproces, dat jaren in beslag neemt overigens, waar zelfs meerdere ambtenaren en wethouders zich over gebogen hebben.

    Ambulances gaan in stedelijk gebied sowieso niet onverantwoord met de allerhoogste snelheid rondscheuren, een constante gedoseerde snelheid (wel soms hoger dan het maximum) brengt je namelijk vloeiender EN sneller op de plek van bestemming, dan volgas rijden op sommige stukken en op andere stukken weer te moeten afremmen.

    Verkeersdeelnemers horen, zo goed en kwaad als het kan, ruimte te geven (zo veel mogelijk) aan de hulpdiensten. Ook fietsers en voetgangers.

    Overigens zijn de stoepjes naast de binnenberm laag en kunnen auto’s 2 wielen de stoep op rijden en bieden tijdelijke stukken busbaan ook nog eens extra mogelijkheden.

    Maar goed; ik heb de hulpdiensten nog niet horen klagen over de stadsboulevards. Denk je niet dat als het een wezenlijk probleem zou zijn (en bedenk, ik ben niet voor of tegen he; als de stadsboulevards WEL een veiligheidsrisico zijn, dan mogen ze van mij zeker anders aangelegd worden) dat dan dan de veiligheidsdiensten al lang, al dan niet via de pers of hier op DUIC aan de bel getrokken zouden hebben?

  46. Kees van der Laan

    Ik heb in mijn jeugd op de Socrateslaan gewoond. In de zestiger en zeventiger jaren. Op de afbeeldingen lijkt het weer zoals het vroeger was: met groen in het midden. Mooi.
    Eerst de singels weer in de oude staat teruggebracht en nu de Socrateslaan.
    Bravo!

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).