Zo komt de Catharijnesingel in Utrecht eruit te zien Zo komt de Catharijnesingel in Utrecht eruit te zien

Zo komt de Catharijnesingel in Utrecht eruit te zien

Zo komt de Catharijnesingel in Utrecht eruit te zien
Een impressie van de nieuwe inrichting. Beeld: CU2030
Projectorganisatie CU2030 heeft een artist impression gepubliceerd van de Catharijnesingel. Het deel van de straat tussen de Bartholomeusbrug en Hoog Catharijne wordt dit jaar opnieuw ingericht.

Projectorganisatie CU2030 heeft een artist impression gepubliceerd van de Catharijnesingel. Het deel van de straat tussen de Bartholomeusbrug en Hoog Catharijne wordt dit jaar opnieuw ingericht.

Op dit zuidelijke deel van de Catharijnesingel komt meer groen en er wordt een voetpad langs de singel aangelegd, dat vanaf de Bartholomeusbrug tot aan de Marga Klompébrug loopt. De maximumsnelheid wordt daarnaast teruggeschroefd naar 30 kilometer per uur.

Op de afbeelding is ook te zien dat er een groene middenberm komt. De fietsstroken worden rood gemaakt en de weg wordt bestraat met klinkers.

Afgesloten

Vanaf maandag is de Bartholomeusbrug vanwege de werkzaamheden drie weken afgesloten voor autoverkeer. Er wordt in die tijd gewerkt aan het riool op de kruising van de brug en de Catharijnesingel.

CU2030 meldt tot slot dat na de zomer het deel van de Catharijnesingel tussen Hoog Catharijne en de Marga Klompébrug wordt aangepakt.

Wil jij DUIC steunen en een prachtig boek met de beste fotografie en verhalen van Utrecht in 2021 ontvangen? Voor 24,95 euro is DUIC in 2021 te bestellen en daarmee steun je direct onze journalistieke werkzaamheden.

Gekoppelde berichten

46 Reacties

Reageren
  1. Guus

    Mooi die groene blikvangers gebieden

  2. Wim

    En ook hier worden de fietsers voor de auto’s gegooid. Ben benieuwd…

  3. pietje

    Utrecht word steeds meer madurodam

  4. Rick

    gaan we nu ineens fietsers op de weg laten rijden? niet erg nederlands.

  5. Zuilenaar

    Op dit soort plaatjes zijn de auto’s altijd heel klein zodat u het er lieflijk uit ziet. Niemand tekent ooit een vrachtauto op zo’n plaatje. En dan zie je fietser in de verdrukking komen!

  6. Jeff

    Geen fietspaden of wordt dit een fietsstraat? Het is daar altijd druk en de fietsers tussen de auto’s gooien is vragen om ongevallen. Een fietsstraat gaat daar never nooit niet werken. Die fietsstraten werken alleen op rustige stukken en niet op zo’n doorrij locatie.

  7. W.

    Welke fietsstrook? Als je zelfs in de slechte impressiefoto al aan de Volkswagen Golfjes bent overgeleverd bent als fietser, ben ik benieuwd naar de praktijk straks… 😅

  8. Michel

    Neem aan 30km zone

  9. Len

    De singel is pas af als dat laatste stukje lappendeken van HC tot de Marga Klompé brug eindelijk is gedaan. Dat duurt toch een partij lang. Maar, het is uiteindelijk wel mooi!

  10. Marcel

    Utrecht wil dat de fietsstraten gaan werken maar ik vind het als fietser niet fijn..

  11. JdV

    Ziet er uit of daar flink doorgereden kan worden. Lukt op de singel ook dus wat mij betreft prima plan. Wel gek dat die fietser geen telefoon in zijn hand heeft en door rood rijdt, dat dan wel weer.

  12. Ilse

    Ik zou er graag een fietspad zien! Die singels zijn allemaal veel gevaarlijker geworden, te smal en met mijn zoontje naast mij levensgevaarlijk!

  13. Katja

    30km ? Zonder drempels en/of verkeerslichten ? Gaat niet werken zo.

  14. Iemand

    Jeff schreef: Die fietsstraten werken alleen op rustige stukken en niet op zo’n doorrij locatie.

    Hoe staat het eigenlijk met de plannen voor een “knip” bij het poortgebouw? Als die er komt wordt het hier een stuk rustiger, verwacht ik.

  15. E. Grafland

    Deze wereldvreemde artist impression doet me een beetje denken aan die jaren-50-foto’s met maar drie auto’s op straat. Ook als ik de tekst lees, klopt er niet veel van, en dat is maar goed ook. Bij fietsstraten met veel auto- en vrachtverkeer kun je wachten op dodelijke ongelukken, google maar even op “Leiden Breestraat ongeluk”. Maak je huiswerk maar over jongens en meisjes…

  16. Joris

    Een fietsstraat is een nietzeggende aanpassing die niets anders is dan dat fietsers bij de auto’s op straat worden gegooid. De borden “Auto te gast” hebben geen enkele wettelijke fundering en fietsers moeten zich gewoon aan de bestaande verkeersregels houden. Dat is zoveel mogelijk rechts houden en met maximaal 2 naast elkaar fietsen als daar niemand mee wordt gehinderd.
    We hadden een uitstekende oplossing: fietspaden naast de autowegen.

  17. Ludice

    “De fietsstroken worden rood gemaakt en de weg wordt bestraat met klinkers.”
    Wat kostte deze artists’ impression?

  18. Wies

    Slechte schets voor een slecht plan. Het lijkt wel een dorp op deze schets, totaal niet realistisch. Dit is een te drukke route voor zo’n vrije situatie en gevaarlijke constellaties zullen volgen. Als een plan voor een tunnel bij de Nicolaas Beetsstraat doorgaat wordt het helemaal een drama hier. Probeer van daar in de nieuwe situatie maar eens de brug op te komen op een zaterdagmiddag of een dinsdagochtend.

  19. Angelique

    En de stoplichten gaan dus weg? Wat een onduidelijke berichtgeving vanuit de Gemeente.

  20. Wim

    Nou ja, dit is dus allemaal deel van het masterplan de auto de stad uit te schoppen. Eerst wordt hier op een drukke plek een onduidelijke situatie gecreëerd: veel te veel auto’s en fietsers door elkaar. Vervolgens wordt over een jaar of 2-3 geconstateerd dat dit gevaarlijke situaties heeft opgeleverd ‘omdat het te druk is’. En zo geeft de gemeente zichzelf het argument om die knip op de singel er doorheen te jassen en de binnenstad verder onbereikbaar te maken.

  21. Johan

    De singel staat regelmatig vol met auto’s. Daar moeten dan de fietsers tussendoor kruipen. Het wordt feest daar.

  22. JdV

    @Angelique: het zijn verkeerslichten. Geen stoplichten. En zo te zien gaan ze weg. Gasssss.

  23. Ihsan

    Ik heb een paar vragen:
    – Waarom zou je klinkers op een fietsstrook leggen? De fietsersbond adviseert asfalt. Asfalt fietst comfortabeler, zeker voor mensen die al wat ouder zijn. Áls je dan kiest voor klinkers, doe dit dan juist op de rijbaan. Dit remt de auto’s af.
    – Waar is de fietsstrook op de render? Wat we zien is fietsers op de rijbaan… Dit is een drukke weg waar ook bestelbusjes en vrachtverkeer gebruik van maken. Het is totaal niet realistisch dat het veilig zou zijn om op dit kruispunt verkeersstromen te mengen. Dat is het nu al niet, en als je ruimte weg gaat halen terwijl je verkeersstromen samenbrengt wordt het er echt niet veiliger op.
    – Waar zijn de oversteekplaatsen voor voetgangers? Moeten die de rijbaan op, voorsorteren en wachten achter de haaientanden tussen fietsers en auto’s?? Of moeten ze zomaar willekeurig oversteken en gebruikmaken van die prachtige ‘veilige’ (wie voelt zich nou echt veilig op zo’n plek) middenberm?
    – Waarom wordt er standaard gekozen voor een suffe middenberm van gras, terwijl men er ook voor zou kunnen kiezen om de rijbanen recht tegen elkaar aan te leggen, waardoor de groenstroken langs de voetpaden aan de zijkant van de weg veel breder worden en dus meer gebruikswaarde krijgen. Gebruiksgroen is altijd beter dan zichtgroen. En kom dan niet aan met het veiligheidsargument, want daar is duidelijk geen rekening mee gehouden bij dit ontwerp.

  24. TJA…

    Dat ziet er goed uit!
    Utrecht wordt steeds mooier.

  25. Pieter

    Klopt wat zuilenaar zegt…er rijden straks ook vrachtauto,s maar een klein golfje oogt lliefelijk….gewoon bedrog voor fietsers !

  26. WV

    @ Ihsan
    Dank voor deze zinvolle bijdrage. En een goed punt over de voetgangersoversteekplaats. Die ontbreekt inderdaad volledig,

  27. Peter

    Op zo’n zonnig plaatje kun je alles naar je hand zetten. In het echt wordt het niet zo idyllisch.

  28. JdV

    @Johan: Nee hoor, daar moeten de fietsers helemaal niet tussendoor kruipen. Die moeten namelijk net zo goed wachten als auto’s, motoren, vrachtwagens en bussen als het stilstaat. Dat ze dat niet doen is iets voor hun eigen verantwoordelijkheid en risico, maar tegen de WvW.

  29. Henk

    Staat leuk hoor, dat groen als blikvanger in het midden van de straat, maar is naar mijn mening niet realistisch. De laatste jaren heeft Utrecht het groen in dergelijke geleiders veelal vervangen door “onderhoudsvriendelijk” asfalt of klinkerbestrating. Dit allemaal uit kostenoverweging. Groen groeit namelijk en dat moet je bijhouden, asfalt niet.

  30. isabelle

    Waar is die fietsstrook dan? Ik zie ‘m niet. Moeten we inderdaad tussen de auto’s doorrijden?

  31. Leon

    Zonder fietspaden wordt het succes wel heel afhankelijk van de minder sociale mensen, de autorijders. Als deze opzet niet werkt, kan de auto maar beter helemaal geweerd worden van de Catherijnesingel.

  32. Scherpschutter

    @Wim

    Zo is het Wim. Death by a thousand papercuts…

  33. Justin

    Voor de paniekscheppers, aantal verkeersongevallen in Utrecht daalt al jaren:

    https://www.utrecht-monitor.nl/fysieke-leefomgeving/mobiliteit/verkeersveiligheid

  34. Justin

    @Ihsan, de fietsstroken krijgen asfalt. Zie ook hier voor meer informatie:

    https://cu2030.nl/catharijnesingel

  35. Aa

    Nederland staat wereldwijd bekend on zijn aparte fietsstroken. Deze zijn bewezen veiliger. Waarom worden deze in godsnaam afgebroken? Gasten met lachgas op achter het stuur? Dwarslaesie. Vrachtwagen met vermoeide chauffeur? Doodgereden. Opgeschoten jongeren in golfjes? Van de weg gereden met gebroken botten. Deze herinrichting slaat nergens op, zeker niet zonder handhaving. In de Voorstraat wordt inmiddels alweer veel te hard gereden en ik ben al meerdere malen de stoep op gedrukt.

  36. Bart

    Tjongejonge zeg, is er nou niemand hier die snapt dat dit geen ontwerp is maar een artist impression? Details komen in het ontwerp – eerst een voorlopig ontwerp en daarna een definitief ontwerp. Van VO naar DO worden aanpassingen gedaan, punten op de i gezet, en in zo’n traject wordt met belanghebbende partijen gesproken over het ontwerp. Maar hier tonen de schrijvers zich ware ontwerpers en verkeerskundigen en reageert men op een artist impression en summier stukje tekst. Even nadenken is er niet bij zo te lezen. Waar komt die behoefte toch vandaan?

  37. Justin

    @Aa: Wat een kolder. Ik rij elke dag over de Voorstraat. Nooit en te nimmer ben ik op de stoep gedrukt.

  38. Teringjantje

    Grappig dat deze racebaan langs het gebouw van de Fietsbond komt te liggen. Waren aparte fietspaden te veilig ofzo?

  39. Mia

    Die impressies zijn altijd zo vertekenend, zo uberpositivo. Er is in deze opstelling ook geen mogelijkheid om in te halen, dus als er iemand pech krijgt staat het ook meteen helemaal vast. En goede opmerkingen van @Ihsan; o.a. oversteekpunten, waar zijn die gebleven?
    @Bart; de behoefte om kritisch te kijken naar de Gemeente in deze komt voort uit ervaring. Er zijn aanpassingen gedaan in het verkeer door zgn. verkeerskundigen waar niemand blij van is geworden; ik noem idiote busbaan in De Meern, die het einde van mooie veilige fietsroute op de Zandweg betekende en dat allemaal om die 2 bussen per 10 min vlot te laten doorrijden… En zo zijn er nog wel een paar bedacht door wat kantoortijgers bij de Gemeente die het allemaal zo goed denken te weten.

  40. Ihsan

    @Bart, ik ben inderdaad opgeleid als (stedenbouwkundig) ontwerper. Ik zou wel gek zijn om in mijn professie met een dergelijk gedetailleerd beeld naar buiten te treden met het bericht dat “dit is hoe het er uit komt te zien”, als er nog niet eens sprake is van een voorlopig ontwerp. Wel vreemd trouwens dat de verbouwing maandag al begint, terwijl er volgens jou nog niet eens een VO is.

  41. Gertie

    Dat er maar 30 km/u gereden mag worden is geenszins een garantie dat er niet 50 of meer gereden wordt. Sommige automobilisten rijden nu ook harder dan 50km/u. Construeer het zo dat hard rijden tegen gegaan wordt. Ook zou het m.i. veiliger zijn de groenstrook te verdelen en aan beide richtingen tussen auto’s en fietsstrook aan te brengen. Voetgangers worden in dit plan helemaal niet getoond maar de kruising wordt ook vaak door hen gebruikt. Hopelijk kunnen ze straks ook nog veilig oversteken!

  42. Aa

    @justin: iets kolder noemen omdat het u niet gebeurt. Heeft u er ooit aan gedacht dat de drukte varieert per tijdstip?

  43. Bart

    @Ihsan, als stedenbouwkundig ontwerper zou je moeten weten dat je je oordeel niet kunt baseren op een artist impression. En toch maak je op basis daarvan allerlei opmerkingen. Ik weet niet of er een VO is; dat zegt het stuk niet. En dat is precies het punt dat ik wil maken: we zien een plaatje, er staat een summier stukje tekst bij en toch menen vrijwel alle schrijvers hier dat ze voldoende informatie hebben om een mening te hebben. Ook de reactie van Mia is niet gebaseerd op feiten of een ontwerp maar geheel op wat ze zelf wel en niet goed vindt. Ze vindt dat de gemeente eerder ook heel veel niet goed heeft gedaan en dus zal de gemeente dat u ook wel niet doen. Ze meent ook nog dat “niemand” er blij mee is. Vreemde redenatie. Ik vind de genoemde busbaan helemaal geen probleem bijvoorbeeld. Opnieuw een fraai staaltje meningen ventileren.

  44. M van laaren

    Gaat nog een paar jaar duren denk ik

  45. wollie

    doel van gemeente is deze plek zo onveilig maken dat je wel uitkijkt om hier te voetgangeren. missie geslaagd, zo te zien…

  46. Cico

    Dat asfalt is alleen echt heel erg lelijk en jaren ’60. Okay, het maakt meer herrie als je er hard over rijdt. Maar klinkers zijn beter voor de waterafvoer, duurzamer en domweg passender in een historische omgeving.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).