Zo moeten Kanaleneiland en Transwijk eruit gaan zien in 2040 Zo moeten Kanaleneiland en Transwijk eruit gaan zien in 2040

Zo moeten Kanaleneiland en Transwijk eruit gaan zien in 2040

Zo moeten Kanaleneiland en Transwijk eruit gaan zien in 2040
Er is een grote afbeelding van de Luitspeler van Dirck van Baburen gemaakt in Kanaleneiland door De Strakke Hand. Foto: Robert Oosterbroek
Groener, veiliger en met extra woningen. Dat zijn de plannen voor de Utrechtse wijken Kanaleneiland en Transwijk. Per 20 april ligt de omgevingsvisie van de gemeente Utrecht open, iedereen mag op de plannen reageren. Dat kan tot en met 1 juni.

Groener, veiliger en met extra woningen. Dat zijn de plannen voor de Utrechtse wijken Kanaleneiland en Transwijk. Per 20 april ligt de omgevingsvisie van de gemeente Utrecht open, iedereen mag op de plannen reageren. Dat kan tot en met 1 juni.

Al bij het maken van de plannen voor de toekomst van de twee wijken is de mening van de omwonenden meegenomen. Nu die plannen klaar zijn, wil de gemeente graag weten wat de bewoners ervan vinden.

Hoe zien de huidige plannen eruit? Hier staan de belangrijkste punten op een rij. Te beginnen met de verkeerssituatie. Die moet op veel plekken veiliger en rustiger worden, met meer aandacht voor fietsers, voetgangers en het openbaar vervoer. Ook wordt het betaald parkeren in Transwijk en Kanaleneiland uitgerold. Inwoners kunnen een parkeervergunning krijgen. 

Steen weg, groen terug

Het groen in de wijken bloeit op volgens de plannen van de omgevingsvisie. Er moet bijvoorbeeld een betere verbinding komen tussen onder meer het Marco Poloplantsoen, Park Transwijk en de Kanaalzone. Overal waar steen weg kan, moet volgens de gemeente groen komen. Dat betekent: meer verschillende planten, bomen en dieren.

Het weghalen van steen en het terugplaatsen van groen moet ook helpen de omgeving duurzamer te maken. Op die manier is de stad straks beter bestand tegen wateroverlast, droogte en hitte. Het is daarbij de bedoeling dat flats (bijna) energieneutraal worden bij het opknappen.

‘Aandacht voor details’

De architectuur van de jaren ’60 in de wijken Transwijk en Kanaleneiland moet behouden blijven. Nieuwe woningen komen slechts rond de hoofdwegen te liggen. Hogere flats, van maximaal 70 meter, komen alleen nog bij de kruisingen van de hoofdwegen en rond winkelcentrum Nova. “Het is de bedoeling dat alle nieuwbouw in de wijken mooi ontworpen wordt, met aandacht voor details en voor de omgeving.”

De gemeente wil het aandeel van sociale huurwoningen in de wijken houden zoals het is. “Sommige bewoners maken zich zorgen of ze in de wijk kunnen blijven wonen. De omgevingsvisie kan deze zorgen niet direct wegnemen. Maar we willen deze wijken wel betaalbaar houden voor mensen met een laag inkomen of een middeninkomen.”

Jongerenhuiskamer

Kanaleneiland en Transwijk moeten in 2040 wijken zijn met een breed aanbod aan voorzieningen, van huisartsen tot horecazaken. Ook jongeren moeten zich thuisvoelen in de wijk: er moet ruimte komen voor talent en ontmoeting, maar ook voor ondernemen en werk. De gemeente onderzoekt waar een nieuwe jongerenhuiskamer kan komen.

Omwonenden kunnen vanaf vandaag tot en met 1 juni reageren op de Omgevingsvisie Kanaleneiland en Transwijk. De reacties worden daarna verwerkt in een nieuwe versie van het plan. De nieuwe Omgevingsvisie gaat naar de gemeenteraad, die waarschijnlijk in het najaar 2022 een besluit maakt over het plan.


Wil jij DUIC steunen en een set ansichtkaarten ontvangen met de beste foto’s uit het boek DUIC in 2021? Voor 7,95 euro krijg je twaalf kaarten, van elke maand in 2021 één ansichtkaart. Met de aanschaf van de kaarten heb je niet alleen een herinnering aan 2021 – om op te hangen, te bewaren of te versturen – maar steun je ook de lokale journalistiek in Utrecht.

13 Reacties

Reageren
  1. Johan

    Eh, ‘weghalen van steen’ en ‘meer woningen’,….
    Ons college gaat voor houtbouw..?

  2. Paul

    “Het aandeel sociale huurwoningen behouden” bedoelt men dan het % of concrete aantal ?
    Het % lijkt me geen goed plan, zorg juist voor diversiteit. Creëer aanvullend inspirerende hoogbouw iconen met penthouse en lofts, atelier woningen etc, zodat kanaleneiland niet zo eenzijdig meer is, maar meer lijkt op de rest van Utrecht. In welke omgeving je opgroeit is vaak bepalend welke kansen je in de samenleving ervaart en voor mogelijk houdt. Worden al je vrienden vooral rijk door criminele activiteiten dan is het logisch dat een kind dit ook als de beste optie ziet. Diversiteit ,zien dat het ook anders kan, en er ook daadwerkelijke keuze in je leven is wordt zo meer nabij ervaren.
    De wijk groen is heel goed, maar zorg ook voor heel veel meer woningen, ook in papendorp veel meer kan een positief effect hebben.
    De kanaal boulevard, de prins claus brug, en omgeving zij al goede voorbeelden hoe aantrekkelijk de wijk kan worden.

  3. Realist

    Kanaleneiland is een jungle, zorg eerst maar eens dat het veilig wordt in die wijk en kom daarna maar terug met dit soort dure fancy GL plannetjes.

  4. Alex

    Vraag me oprecht af of de makers van deze plannen ooit in Kanaleneiland zijn geweest

  5. Laurens

    @Johan, je kan prima die nieuwe woningen vooral toevoegen in de hoogte, het ruimtebeslag daarvan hoeft niet enorm groot te zijn, en tegelijkertijd op straatniveau veel steen verwijderen en bomen en ander groen planten.

  6. Jari

    ‘De architectuur van de jaren ’60’
    Dat is een… bijzondere omschrijving voor de blokken grauwe Soviet flats en gele favela.
    Helemaal opnieuw beginnen als je het mij vraagt.

  7. GeeWee

    Ik lees dat er ook betaald parkeren wordt ingevoerd in Transwijk en Kanaleneiland-Zuid. Op zich begrijpelijk want de bewoners van Merwedekanaalzone zullen anders hun auto daar parkeren. Binnen een paar jaar is dus echt de HELE STAD betaald parkeren gebied. Dit levert behoorlijk wat extra centjes op voor de gemeente. Fijn, dan kunnen de gemeentebelastingen vast flink omlaag!

  8. Clogs

    Ben geboren en getogen op het Kanaleneiland, tot ik het ouderlijk huis verliet in 1985. Woon niet meer in Nederland en ben al jaren niet meer op het Kanaleneiland geweest. Vond het als kind een verschrikkelijk wijk. Beton en meer beton. Dat willen zij behouden? Kan alleen maar als doel hebben wat niet te doen in het ontwerpen van woonwijken.

  9. Katja

    @Jari, met de architectuur is niets mis, het zijn de mensen die een wijk maken. Of kapot maken.

  10. mark

    @Alex. Ik denk het niet. Ze willen ook de veiligheid verbeteren door de wegen smaller te maken en de wijk in delen op te knippen. Als bewoner vind ik dat er veel grotere veiligheidsproblemen zijn, maar daarover lees ik niks. Verder is er bewonersparticipatie geweest en hebben ‘bewoners’ blijkbaar aangegeven dat er minder afvalbakken moeten komen. Ik geloof hier dus helemaal niks van.

  11. Alex

    @Mark. Ik deel uw ervaringen. Zelf niet op Kanaleneiland gewoond maar heb er vrienden wonen en heb een woning in de verhuur. Wegen smaller maken zal de parkeerproblematiek verergeren. Op de Marshallaan bijvoorbeeld parkeert iedereen in de groenstrook. Het aanbrengen van meer groen zal dit natuurlijk alleen maar verergeren. Verder overal troep op straat, dus dat bewoners minder afvalbakken willen verbaast mij ook (lees: geloof ik niet). Op sommige dagen lijkt het wel de millieustraat. Los van dat hangt er gewoon een continue dreigende sfeer rondom de kleine winkelcentra vanuit rondhangende jeugd die niets beters te doen heeft dan de hele dag op straat hangen.

  12. Maria Rueda

    Waar kan ik die omgevingsvisie ergens lezen?

  13. eilandbewoner

    Dus omdat de gemeente incapabel is qua parkeerbeleid in de nieuwe merwede zone. moet er maar betaald parkeren worden ingevoerd in de omliggende wijken waar op dit moment geen parkeerprobleem is.

    ze zeggen ok dat het qua verkeer rustiger moet worden. sorry hoor maar door al die flats is het gewoon een hele drukke wijk. het helpt ook niet dat alle supermarkten nu in het winkelcentrum nova zitten.

    meer\beter openbaarvervoer. volgens mij kan er niet echt meer bij. Er gaat al een tram en bus door de hele wijk en vervolgens kruisen alle bussen vanaf papendorp richting centrum nog de wijk.

    meer groen?? kanaleneind is best groen met grote parken. dit klinkt meer als een excuus om parkeerplekken weg te halen zodat er een tekort ontstaat zodat de gemeente zichzelf gerechtigd vind om betaald parkeren in te voeren.

    veiliger, ja lijkt me prima maar de gemeente doet toch niet aan handhaven dus ook hier heb ik een hard hoofd in.

    architectuur moet behouden blijven. Ja leuk maar ondertussen is de helft al koop dus daar heeft de gemeente niets over te zeggen. En ook waar sociale huur zit word dit aan bewoners verkocht. dus slopen en iets nieuws bouwen zal moeilijk gaan. Het enige waar de gemeente iets over kan zeggen zijn bedrijfspanden waar het bestemmingsplan naar woning word omgezet.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).