Een meerderheid van de reizigers is tevreden over de Utrechtse treinstations. Het drukste station, Utrecht Centraal, scoort het beste. 93 procent van de reizigers geeft het station een cijfer 7 of hoger. Leidsche Rijn scoort minder goed, daar is maar 56 procent van de reizigers echt tevreden.
De NS ziet graag dat reizigers een goede stationsbeleving hebben. In 2014 werd al uitgebreid onderzoek gedaan naar hoe reizigers de honderden stations in Nederland ervaren. Uiteraard werden ook de Utrechtse stations meegenomen.
Utrecht Centraal was vier jaar geleden nog een grote bouwplaats, toen gaf 63 procent van de reizigers het station dan ook een cijfer 7 of hoger. Dat is nu een stuk hoger, 93 procent van de reizigers is tevreden. Ook reizigers op Vleuten, Terwijde, Zuilen en Lunetten zijn de afgelopen vier jaar meer tevreden geworden. In 2014 gaf nog respectievelijk 76, 62, 65 en 48 procent van de reizigers deze stations een 7 of hoger. In 2018 was dit 82, 80, 68 en 64 procent.
De twee stations Overvecht en Leidsche Rijn scoren echter slechter dan in 2014. Toen gaf 66 procent van de reizigers de beide stations een 7 of hoger. In 2018 was dit 58 en 56 procent. Station Vaartsche Rijn is nog niet meegenomen in het onderzoek.
De NS gaat de komende periode de voorzieningen op veel stations verbeteren. Zowel Vaartsche Rijn als Overvecht krijgen nieuwe voorzieningen tussen 2022 en 2023.
2 Reacties
ReagerenDit onderzoek is blijkbaar aan mij voorbij gegaan, had graag input willen geven.
Kan op zich meegaan in de resultaten voor Utrecht centraal, al vind ik wel dat er in de spitsuren de ingangen tekort schieten, iig aan de Jaarbeurszijde. Het is daar ‘s morgens wel even dringen. Of dat goed kan gaan bij een noodgeval vraag ik me af. Ook is het perron bij spoor 5/7 te krap op sommige plekken voor de trein naar Amsterdam. Ten slotte is de sfeer nog steeds kil.
Verder uitstekend station. Het gebouw mag er verder wezen en ben ook blij met de nieuwe fietsenstallingen en het nieuwe stationsplein ziet er goed uit, los van de vele vreetschuren en het mislukte fonteintje.
Wil de NS een mooie beleving op Centraal?
Doe dan iets aan het koud ogende golfplafond.
Timmer er mooie warme houten planken tegenaan, waardoor het net als Rotterdam een betoverend effect heeft.
Kijk maar naar vliegveld Oslo Gardermoen.