Zo’n 110 toegankelijke gemaakte bushaltes in Utrecht worden na onderzoek opnieuw aangepakt Zo’n 110 toegankelijke gemaakte bushaltes in Utrecht worden na onderzoek opnieuw aangepakt

Zo’n 110 toegankelijke gemaakte bushaltes in Utrecht worden na onderzoek opnieuw aangepakt

Zo’n 110 toegankelijke gemaakte bushaltes in Utrecht worden na onderzoek opnieuw aangepakt
De komende jaren worden zo’n 145 bushaltes in de gemeente Utrecht toegankelijker gemaakt. Een groot deel hiervan is eerder al een keer opgehoogd, maar na onderzoek van een externe partij bleken er toch nog een aantal verbeterpunten te zijn.

De komende jaren worden zo’n 145 bushaltes in de gemeente Utrecht toegankelijker gemaakt. Een groot deel hiervan is eerder al een keer opgehoogd, maar na onderzoek van een externe partij bleken er toch nog een aantal verbeterpunten te zijn.

De gemeente Utrecht telt in totaal meer dan 600 bushaltes. Ongeveer 470 haltes, die door circa 94 procent van de reizigers worden gebruikt, zijn in het verleden opgehoogd en ook zijn er zogenoemde gidslijnen – markeringen op de grond voor blinden en slechtzienden – aangebracht.

Kleinschalig

Solgu (Stedelijk Overleg Gehandicapten Utrecht) heeft alle bushaltes in de stad onder de loep genomen en die bevindingen gedeeld met de gemeente. “Naar aanleiding daarvan hebben wij voor circa 110 halteperrons kleinschalige verbetermogelijkheden in beeld”, schrijft het college in een brief aan de raad.

Deze bushaltes zijn eerder wel opgehoogd, maar sommige details ontbreken nog. Denk hierbij aan instapmarkeringen, gidslijnen die niet aansluiten, obstakels die onhandig zijn geplaatst of een geleiding van de halte die niet aansluit op een natuurlijke gidslijn in de omgeving. Dit jaar worden de eerste haltes aangepast. Er is hiervoor 250.000 euro gereserveerd.

Grondig

Daarnaast worden de komende twee jaar nog eens 35 bushaltes grondig aangepakt. In samenwerking met de provincie Utrecht, vervoerder U-OV en Solgu heeft de gemeente een lijst gemaakt.  “De selectie is tot stand gekomen op basis van aantallen instappers, waarbij de drukkere haltes meer prioriteit krijgen, nabijheid van relevante voorzieningen zoals zorg en culturele instellingen, crematoria en winkels.”

Dit jaar moeten de eerste 20 haltes toegankelijker gemaakt worden. De gemeente heeft daarvoor een subsidie ingediend bij de provincie. De overige 15 bushaltes worden in 2023 aangepakt en daarvoor zal een nieuwe subsidie worden aangevraagd.

Wil jij DUIC steunen en een set ansichtkaarten ontvangen met de beste foto’s uit het boek DUIC in 2021? Voor 7,95 euro krijg je twaalf kaarten, van elke maand in 2021 één ansichtkaart. Met de aanschaf van de kaarten heb je niet alleen een herinnering aan 2021 – om op te hangen, te bewaren of te versturen – maar steun je ook de lokale journalistiek in Utrecht.

Gekoppelde berichten

9 Reacties

Reageren
  1. Bill

    Fijn dat de toegankelijkheid zo serieus wordt genomen dat allerlei kleine verbeterpunten blijkbaar toch als waardevol worden gezien ipv in een la verdwijnen.

    Het voordeel van een linkse gemeenteraad.

  2. Lexus

    Niets nieuws onder de zon. In mijn woonomgeving zijn de afgelopen decennia eindeloos bushaltes verbouwd maar ook verplaatst. Dit ging gepaard met voortdurende wijzigingen en vooral ook een enorme verarming van het openbaar busvervoer. Ik vrees dat we met deze geldverspilling zullen moeten leven, zoals we dat tot nu toe ook gedaan hebben. Zelfs behoorlijke bushaltes gaan het vermogen van ons gemeentebestuur te boven. Arm Utrecht…

  3. Len

    Je ziet toch waar de bus stopt en waar je in kunt stappen? Wellicht moeten we bij elke halte een lakei installeren om je persoonlijk de bus in te begeleiden.

    Als je maar ergens droog kunt staan met niet teveel wind in het hok. Maar dan kun je ze beter sowieso niet in Nederland neerzetten.

  4. Bill

    @Len, als je de moeite zou nemen om het artikel te lezen voordat je gaat kwekken zou je lezen dat het hier draait om aanpassingen voor toegankelijkheid, dus bijvoorbeeld ook voor slechtzienden en blinden. Of vind je dat die óók maar gewoon moeten kijken waar ze moeten instappen?

  5. Len

    @Bill, dat las ik ook maar ik kon desondanks wel lachen om mezelf.

  6. Karla

    Kunnen we hier nou niks in 1 x goed doen?

  7. pietje precies

    Ipv 1 x goed onderzoek te verrichten, geld verkwisten………….. veel geld ook. heel veel geld.

  8. PeterH

    Mij een raadsel waarom Solgu niet al in de ontwerpfase bij het project betrokken is. Lijkt op een gevalletje ontwerpen over de belanghebbenden heen. Gemiste kans-en dus duurder dan nodig.
    Met vriendelijke groet,
    PeterH

  9. Annelies de Jong

    Dit is de reactie van het Solgu waarmee de gemeente nauw samenwerkt: https://www.solgu.nl/nieuws/gemeente-past-bushaltes-verder-aan/

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).