Zonder overstappen met de tram van Nieuwegein en IJsselstein naar Utrecht Science Park; vanaf vandaag kan het Zonder overstappen met de tram van Nieuwegein en IJsselstein naar Utrecht Science Park; vanaf vandaag kan het

Zonder overstappen met de tram van Nieuwegein en IJsselstein naar Utrecht Science Park; vanaf vandaag kan het

Zonder overstappen met de tram van Nieuwegein en IJsselstein naar Utrecht Science Park; vanaf vandaag kan het
Archieffoto tram
Het had nogal wat voeten in de aarde, maar het is zover. Vanaf vandaag is het mogelijk om zonder over te stappen met de tram van Nieuwegein en IJsselstein naar Utrecht Science Park te reizen. De koppeling van de tramtrajecten stond al gepland voor eind 2020, maar liep vertraging op.

Het had nogal wat voeten in de aarde, maar het is zover. Vanaf vandaag is het mogelijk om zonder over te stappen met de tram van Nieuwegein en IJsselstein naar Utrecht Science Park te reizen. De koppeling van de tramtrajecten stond al gepland voor eind 2020, maar liep vertraging op.

De trams reden natuurlijk al tussen Utrecht Science Park en Utrecht Centraal, en tussen Nieuwegein/IJsselstein en Utrecht Centraal. Er was alleen een heel kort stukje – Tracé X – tussen Utrecht Centraal en Jaarbeursplein waar nog geen trams met passagiers konden rijden. Reizigers die verder wilden reizen, moesten dus uitstappen en de afstand tussen de twee haltes te voet afleggen.

De twee tracés hadden al eind 2020 aan elkaar gekoppeld moesten worden, maar dat werd niet gehaald. Er moesten eerst nog werkzaamheden plaatsvinden op onder meer het Jaarbeursplein, om de infrastructuur geschikt te maken voor de trams met een lengte van 75 meter. Ook het wisselbeveiligingssysteem was nog niet klaar voor de koppeling. 

Na al die vertragingen is het vanaf vandaag dan toch zover: ook over Tracé X mogen nu trams met passagiers rijden. De tram rijdt nu dus van het Jaarbeursplein, onder Utrecht Centraal door in de richting van Utrecht Science Park. Reizigers hoeven niet meer over te stappen en en kunnen dus vanuit Nieuwegein/IJsselstein in één keer door naar Utrecht Science Park.

Gekoppelde berichten

30 Reacties

Reageren
  1. Leon

    Mooi.

  2. Joep

    Bijna een uur reistijd over 13 km. Wow !!!

  3. Scherpschutter

    De autodealers door de hele regio zullen wel even een champagne’tje geplopt hebben bij het horen van dit geweldige nieuws! Het hele tramtraject is vanaf nu dus een gigantische SPOF (single point of failure), waarin bij ook maar één storing het complete traject platligt, van IJsselstein tot de Uithof en alles ertussen…. LOL

  4. Koel Hoofd

    Hoezo HOV?
    Is meer een verkapte promotie voor de auto:
    Nieuwegein doorslag-Uithof WKZ
    – auto 18-26min
    – fietsen 45 min
    – tram 45 min
    – lopen 2u41min
    Met dank aan google maps…

  5. Erik

    @Scherpschutter: nee hoor, zijn genoeg plekken om te keren, lijnen kunnen ook nog steeds prima onafhankelijk van elkaar opereren.

  6. passalacqua

    het gros reist via een deel van dit traject, een enkeling stapt op bij eindhalte ijsselstein en stapt uit bij eindhalte umc… of viceversa

  7. Joëlle

    Waarom zou je in vredesnaam lang in de tram zitten als je met buslijn 31 (IJsselstein + Nieuwegein stadscentrum) of bus 34 vanaf Westraven (18 min tegen 30 min) sneller op USP bent?

  8. Herman

    Enorme verslechtering van de OV verbinding tussen Ijsselstein en de Uithof. Dat betreft veel reizigers, bezoekers UMC en Studenten.
    Voorheen reed er een rechtstreekse bus via de kortste weg.

    Deze peperdure hoogwaardige OV is de naam hoogwaardig niet waard. Veel te lage snelheid en veel te veel stops.

  9. Moniek

    Verkopen de autodealers hier ook maar 1 auto meer door? De extra champagneconsumptie zal de slijters zijn tegengevallen.

  10. J.Pal

    Fijn!

  11. Erik

    @passalacqua: Juist, bijna niemand zal van begin tot eind de reis maken. Maar voor bv Kanaleneiland naar de Uithof is deze doorkoppeling perfect. Denk ook aan die grote studentenflat op de plek van het oude Ziekenhuis Oudenrijn. Die hebben nu een directe tramverbinding naar de Uithof.

  12. Tinus

    na al die jaren nog steeds gepiep als de tram langkomt. Wat een SOF is dit project!!
    We kunnen niet eens een tramlijntje exploiteren in Nederland.

  13. Gerard Roorda

    Voor IJselsteiners en Nieuwegeiners die werken of voor medische reden UMC bezoeken fijn nieuws. Maar al je kan fietsen doe dat dan.

  14. Herman

    Is deze tram nu bedoeld als hoogwaardig OV om Nieuwegein en ijsselstein snel met Utrecht te verbinfdn of als lokalel boemel die gemiddeld nog geen 25 km per uur rijdt?

    Houten laat zien hoe het moet, in 8 minuten op Utrecht centraal.

  15. WvR

    “…Vanaf vandaag is het mogelijk om zonder over te stappen met de tram van Nieuwegein en IJsselstein naar Utrecht Science Park te reizen…”

    Zolang je niet in het weekend reist natuurlijk, want dan wordt het HOV een LOV.

    Het is sowieso eigenlijk alleen een alternatief voor wie niet anders kan of wil: Een uur over een afstand van hemelsbreed 13km is natuurlijk om je kapot te schamen. Op lopen na is iedere andere methode sneller of net zo snel.

    Het is meer een soort toeristenlijn, maar dan zonder bijbehorende attracties en points of interest.

  16. Confusius

    En wie gaat er een uur in de tram zitten?

    Met de bus is het sneller.

    Met de fiets zelfs.

    Met de electrische auto ook.

    Dus wie?

    Vragen. Zonder tegen de tram, “snel”-tream of wat dan ook te zijn. Ik ben geen reaguurder.

  17. Confusius

    @ Tinus?

    In Nederland?

    In Den Haag (Delft), Rotterdam (Schiedem, etc.) en Amsterdam (Amstelveen, Diemen) rijden ze behoorlijk als een tiet. Ook een het Arnhemse tolleybusgebeuren rijdt als een tiet.

  18. Henq

    @joep @ss

    inderdaad, wat een grap zeg. Er is helemaal geen hoogwaardig openbaar vervoer in het dorpje dat zich Utrecht noemt. Geen nachtOV, geen metro’s, alleen bussen en dit belachelijke lijntje. Een metronetwerk had er al 30 jaar moeten liggen.
    Ik denk dat de meeste Nieuwegeiners allang hebben geinvesteerd in een electrische fiets of scooter voor minder dan de helft van de reistijd.

  19. vak K

    Ik vraag me af waarom deze tramlijn niet bij stadion Galgenwaard stopt op wedstrijddagen? De halte ligt er immers…

    Dit kneiterlinks/ groen College moet dat toch als een win/ win situatie zien. Veel supporters kunnen dan de auto laten staan en al vanaf Vianen instappen.

    Wederom een blijk van onvermogen van dit College!

  20. MtU

    Voor miljoenen euro’s een tramlijn naar het Science Park aangelegd en vervolgens rijdt er een flink deel van de week (‘s avonds en in het weekend) geen tram. Het UMC en WKZ hoeven niet bereikbaar te zijn en alle studenten die daar wonen moeten maar gaan fietsen…

  21. vak K

    Leg je een peperdure tramlijn aan,plus een halte bij stadion Galgenwaard, laat je die zelfde tram niet rijden bij sportwedstrijden.

    En maar roepen dat je de auto moet laten staan!

    Wat een College hebben we toch!

  22. Ihsan

    Het is ongeveer 30 minuten skeeleren. Waarom zou je dan 45 minuten in een suffe tram gaan zitten? Dan gooi je dus elke dag een half uur van je tijd weg (met een grote kans dat je ergens vast komt te zitten wegens een storing, vertraging of aanrijding.

  23. JdV

    De fiets is sneller en goedkoper. De auto is sneller en goedkoper. De bus is sneller en goedkoper.
    Zeer waardevolle toevoeging deze tramlijn. Proest.

  24. Confusius

    @Vak K

    Voor letterlijk de 1.450.351e keer.

    De tram is een project van de Provincie Utrecht. Daar heeft het college van de stad Utrecht (helemaal niet kneiterlinkse college, want VVD-light D’66) en dus ook Groen Links bitterweinig over te zeggen. Zelfde geldt voor de P&R Uithof en het UMC die in het weekend niet bereikbaar zijn. Zal wel met een gebrek aan personeel in het weekend (ook duurder op zondag) en het nodige technisch onderhoud aan de trams in het weekend te maken hebben. Ook wil men geen hooligans in de nieuwe trams; en dat is dan weer begrijpelijk. Dan moeten die Utrecht jochies zich maar een keer gedragen en dat doen ze niet.

  25. vak K

    @ Confesius

    Ach gut. Gaan we het daar op gooien. Met deze redenatie zou de tram bij Kanaleneiland door moeten rijden. We weten.allemaal wat voor : hooligans ” daar vandaan komen toch? Of mag je dat weer niet benoemen bij de deugpolitie?

    Dan moet het College gauw in gesprek gaan met de Provincie. ” onze” Lot krijgt toch alles er doorheen!

  26. Confusius

    @ Vak

    ik heb nog nooit een bus of tram gesloopt zien worden bij de haltes in Kanaleneiland.

    Wel door FC U hoolies of wannabe hoolies.

    Feiten jongen.

  27. passalacqua

    @vak K
    de logica is inderdaad ver te zoeken, bovendien wonen er mensen in de Uithof die ook in t weekend de tram willen gebruiken, of mensen die bijv. familieleden willen bezoeken in Maxima centrum of UMC, heel veel onbegrijpelijke keuzes zijn gemaakt…

  28. vak K

    @ Confusius

    De feiten zijn dat heel veel passagiers geïntimideerd worden op dit traject. Dat er heel veel zwartrijders zijn op fit traject…veelal met krulletjes…

    Dat zijn feiten jongen!

    Blijf maar wegduiken voor de echte problemen in deze stad en het land.

    Onder leiding van Linkse Colleges zijn de grote steden een puinhoop geworden

    Wederom feiten jongen!

  29. Metropool

    Goed nieuws ! Nu snel doorpakken naar de rest voor een volledig goed werkend metro net. Zeist, De Bildt, Montfoort, etc. Met ook intensief treinverkeer op bestaand spoor.

  30. Confusius

    @ Vak K

    Ik lees weinig feiten in je relaasje.

    Welk links college in Utrecht? D’66 is NIET links, Christen Unie was dit evenmin. VVD heeft de afgelopen 20 jaar 2x in het college gezeten. Gaan we een aantal decennia terug in de tijd zat zelfs CDA vaak in het Utrechtse college.

    Rotterdam kent niet per sé linkse colleges. Den Haag evenmin. Waar heb je het over?

    In het land worden we al sinds mensenheugenis door de tandem VVD en CDA geregeerd. De inmiddels ook gewoon neo liberale PVDA mocht soms meedoen. D’66 helpt VVD altijd aan een meerderheid.

    Dat er problemen zijn met agressieve en criminele hanggroepjongeren in de slechtere wijken weet iedereen. Daarom zijn het ook de mindere wijken he. En ja, daar wonen veel migranten, dus is ook de kans groot dat de overlastgevers nakomenlingen van migranten zijn. In iedere achterstandswijk zijn er problemen met hanggroepen en criminaliteit. Afhankelijk van de hoofdsamenstelling van de wijk kunnen dit zowel marrokkaanse, antiliaanse als ook gewoon nederlandse jongeren zijn.

    Maar je punt? Ik heb nog nooit een bus of en een tram gesloopt zien worden bij Kanaleneiland.

    Agressief gedrag van hoolies en sloopgedrag van hoolies zie je in het ov op iedere dag dat de FC U moet spelen. Dat zijn feiten, jochie. En dat de kosten in de tienduizenden euro’s/ honderdduizenden euro’s lopen ook.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).