De tarieven van de gemeentelijke openbare parkeergelegenheden gaan per 1 januari 2025 omhoog. Dat schrijft het college van B&W in een brief aan de raad. Omdat het streefbedrag met deze verhoging niet wordt gehaald, is er de kans dat de tarieven op den duur nog hoger worden.
Zowel de parkeertarieven voor fietsers als auto’s gaan in het nieuwe jaar omhoog. Het gaat om een stijging van 4,5 procent ten opzichte van de huidige prijzen. Voor fietsers gaat het om tarieven bij jaarabonnementen, buurtstallingen, fietstrommels en het ophalen van een fiets uit het fietsendepot. Bij auto’s gaat het om de tarieven van alle parkeerproducten van de gemeentelijke garages en sommige P+R’s.
Voorjaarsnota
De stijging van 4,5 procent is vastgesteld nadat er een inflatiecorrectie is toegepast op de parkeertarieven. Het cijfer is ook opgenomen in de Voorjaarsnota die de gemeente heeft vastgelegd. In die voorjaarsnota staat ook dat de opbrengsten van de parkeergarages uiteindelijk moet worden opgeschroefd tot 1,25 miljoen euro. Dat moet gebeuren door de garagetarieven structureel te verhogen. Met de nieuwe maatregelen die per 1 januari 2025 worden ingesteld, wordt dat streefbedrag uit de Voorjaarsnota nog niet behaald. Na volgend jaar wordt er opnieuw gekeken hoe de opbrengsten van de parkeergarages omhoog kunnen.
Ook het maximale dagtarief in de parkeergarages gaat op de schop. Het maximale dagtarief van gemeentelijke garages wordt in 2025 tienmaal het uurtarief. In de garages Croeselaan en Kruisstraat was dat al zo, maar bij andere parkeergarages nog niet. “We vinden het niet wenselijk om de tarieven te verlagen”, schrijft de gemeente. “Bovendien vinden wij het belangrijk dat er een duidelijk tarief geldt waarover gecommuniceerd kan worden.”
Ook voor fietsers wordt het stallen duurder, al gaat het soms om kleine stijgingen. Voor fietsers wordt het dagtarief bijvoorbeeld 0,05 euro duurder, wanneer een fiets langer wordt gestald dan 24 uur. Voor het dagtarief van brommers en scooters geldt ook een stijging, zij moeten in de toekomst 0,10 euro extra betalen.
P+R
Ook de parkeerkosten van een groot deel van de P+R’s worden verhoogd met 4,5 procent. Uitgezonderd zijn de P+R Papendorp en Utrecht Science Park. Dit omdat er in de omgeving nog geen betaald parkeren is ingevoerd, of omdat de parkeergarage niet geheel eigendom is van de gemeente. Het tarief van het OV-deel van een P+R combikaart wordt later dit jaar opnieuw bepaald. Zo schrijft de gemeente: “Als het OV-tarief bekend is ronden we dit (de prijs van een combikaart, red.) af naar een rond bedrag.”
Met de nieuwe tarieven denkt de gemeente 600.000 euro aan extra parkeeropbrengsten binnen te halen in 2025. Daarmee is er nog steeds een tekort in de parkeerexploitatie schrijft de gemeente, maar dat wordt gedekt door geld te halen uit een potje dat daarvoor speciaal is opgezet. Hoe de parkeeropbrengsten ná 2025 verder verhoogd kunnen worden, wordt nog onderzocht.
37 Reacties
ReagerenTja… i.p.v. kijken waar de centen de afgelopen tijd heen zijn gegaan (aka verantwoording van beheer door de gemeente) of aan de landelijke overheid uit te leggen dat extra taken erbij ook extra uit de schatkist vergt, vult men het gat blijkbaar liever door de rekening bij de burger te leggen…
Enerzijds snap ik dat ze gebruik van de auto in de stad willen ontmoedigen, maar laat fietsers (en electrische scooters) met rust.
Geef alle fietsen een kentekeplaat tegen een vergoeding en ga handhaven op alle fietsen die overal fout geparkeerd staan! Dan loopt de schatkist van Utrecht snel vol! En probleem met alle foutparkeerders voor een groot deel opgelost.
Ik betaal helemaal niks als ik bij het centrum parkeer, net na de Daalsetunnel heb je hofjes waar die parkeerbeheer auto’s niet lijken te komen, op zaterdagochtend zet ik de auto daar altijd een paar uur neer om rond het middaguur weer naar huis te gaan. Dit gaat al járen goed. Die keer dát ik nu in de toekomst een keer gesnapt word en die 60 euro moet aftikken is dit een koopje.
Weggegooid geld verspillen ze in Utrecht , door alle wegen te veranderen, naar 1 rijstrook ambulance moeten het fietspad op , of brandweer doordat die groen linkse de Stad kapot hebben gemaakt mensen krijgen amper bezoek vanwege de dure parkeerkosten. En dan dat gedoe over elektrische rijden ze vliegen wel overal naar toe dat is Hypocriet
Als de Utrechtse gemeente nu is zou beginnen met het stoppen van hun dure hobbys als straten verbouwen b.v. dan is het misschien niet nodig om hun burger een poot uit te draaien. Veel te veel geld uitgegeven dat er niet was leverd schuld op en nu 2 miljard begroot om uit te geven en binnen te halen mits ik goed gelezen heb wat doe je dan? Dan verhoog je parkeren en ozb grof want wat kan het de gemeente schelen want hun dure hobbys moeten natuurlijk wel doorgang vinden en blijkbaar over de rug van de Utrechtse burger. Sorry maar zo zie ik het.
Het gaat in deze gemeente alleen maar om de burger verder uit te persen, automobilisten pesten door zoveel mogelijk rode golven te creëren, wegens op plekken waar nieuwbouw wordt gebouwd extra te versmallen en de parkeerkosten extra te verhogen, zogenaam als inflatie correctie, zuigen aan je bewoners, gemeenteraad, misschien is er nog wat te plukken?
Je ziet het niet aankomen, hè?
Dit is slechts het begin. Er komt nog veel meer aan. Zo’n 265 euro per inwoner om het begrotingstekort te dichten en daarna jaarlijks structureel nog zo’n 100 euro per inwoner wegens een rekenfout in Excel.
En daarbij:
Moet in de stad weer de doorstroming worden hersteld wat ook het nodige gaat kosten.
Moet iedere 10 jaar het rode asfalt van vele fietspaden wegens worteldruk worden vervangen nu de tegels die je gemakkelijk recht kon leggen verdwenen zijn. Een grote terugkerende kostenpost erbij.
De structurele handhaving bij de net opgeleverde Kanaalstraat is uiteraard ook niet gratis.
Enzovoorts.
Het financiële gat geslagen door wanbeleid moet ergens door gevuld worden. De Utrechtse burger van groot tot klein! Geef Utrecht terug aan de burgers! Mijn gebeden, en die van vele Utrechters, zijn verhoord! Het geldverslindende monster stapt op!!! Wat haar ogen zagen veranderde in een bouwput van Noord naar Zuid en Oost naar west! Het lot van de Utrechters iedere bouwput blijft veel langer open omdat een onverlaat een nietszeggend scherfje van een oud omgevallen vaasje, tijdens het scheppen in de grond, heeft gevonden
Er is beterschap in zicht! Er wordt veld geruimd want de slechtste wethouder ooit stapt op! Naar verluidt zal het jaren duren en etterlijke miljoenen om haar mislukte escapades op wegen en levensbedreigende verkeerspleinen weer terug bij het oude zijn.
Lot van Hooijdonk dank! Het ga je goed!
En nou wegwezen!!
van de 2 baans wegen wordt er 1 baan van gemaakt en in de plaats daarvan wordt een rij bomen geplant. De Kanaalstraat heeft nu hele brede stoepen waar je heel weinig mensen over ziet lopen, de weg is heel erg versmald waardoor fietsers in tegenovergestelde richting soms moeten afstappen van de fiets door gebrek aan ruimte. Met z’n tweeën naast elkaar fietsen of met je (klein)kind naast je fietsen is niet meer mogelijk. Ik vind dit geen verbetering voor tweewielers. Ik voel me soms veiliger als ik op de stoep fiets.
De bussen in de Kanaalstraat zijn verdwenen, een auto hebben als bewoner wat vaak geen luxe is moet parkeergeld betalen wat elk jaar verhoogd wordt, ga je naar het ziekenhuis weer betalen. Waar zijn de bussen gebleven als autorijden toch onmogelijk wordt gemaakt.
TIP voor de gemeente: voor fietsers die rijden van de Damstraat richting Westplein zijn er in de bocht 2 putdeksels die bij regenweer spekglad zijn, kan er wat cement of zo overheen om te voorkomen dat wij onderuit gaan met alle gevolgen vandien.
Karen@@@ Inderdaad er is soms geen doorkomen meer aan, doordat fietsen drie breed tegen elkaar aan staan, kan je niet meer gebruik maken van de stoep en een kentekenplaat is wel een vereisten dan kunnen ze de fietsers ook eens bekeuren die zich aan geen één verkeerswet houden. Het wordt wel eens tijd dat fietsers alleen nog in de daar aangelegde stallingen zoals buurtstallingen, fietstrommels en fietsendepot, hun fiets mogen stallen. (het wordt namelijk steeds gekker met al die fietsen op de stoep)
Het stallen van fietsen duurder maken gaat natuurlijk weer wel zorgen voor extra overlast op straat. En als je dat wilt handhaven en zelfs kentekenplaten voor fietsers in wilt voeren, @Karen, denk ik dat de schatkist snel weer een stuk leger is.
De burger als pinautomaat voor de falende gemeente is natuurlijk prettig werken op het Stadskantoor. In plaats van de uitgaven te verminderen om de boekhouding sluitend te krijgen stuur je de rekening door naar de inwoners. Wellicht dat er maar wetgeving moet komen die overheden verplicht bij elke stijging van de kosten voor de burger eenzelfde bedrag of percentage te bezuinigen op haar eigen kosten.
Kenteken op fietsen en wegenbelasting afstaan want ze maken toch ook gebruik van de wegen.
Milieuzone uitbreiden zodat er nog meer mensen gedwongen zijn hun auto vaarwel te zeggen , daar word de lucht echt niet schoner van.
De mensen raken in een isolement want ook bezoek laat het afweten om te komen .
Dan word er weer geroepen dat je met de fiets of het OV moet gaan , niet rekening houdend met mensen met beperkingen.
Door wegen van twee naar 1 baan te brengen worden er files gecreëerd, wat vervuilender is dan wanneer het door kan rijden.
Dan komt ook dit er nog bij.
https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/3812851/381-werkzaamheden-in-utrecht-ik-ben-al-een-kwartier-te-laat
Kijk vooral even naar het filmpje
Vanaf 1.12 minuten welke borden er zijn geplaatst , pure sarcasme als je het mij vraagt.
Ik verwacht dat deze reactie nu wel geplaatst word en anders wil ik een motivatie waarom het niet word geplaatst want het gebeurd teveel en te vaak dat reacties niet geplaatst worden.
De spruitjeslucht van vroeger. @ Nina: wat was dat lekker hè.
Zal wel nodig zijn om de begroting rond te krijgen. Een gezond kasboek, daar hebben ze in Utrecht nog nooit van gehoord.
@claire: goed om te weten, gaan we daar wat vaker controleren.
5 cent meer bij langer dan 24u parkeren voor fietsers??
Dat zet inderdaan geen zoden aan die dijk van €850.000. Bij auto’s rekenen ze in discriminerende euro’s. Tijd om bij fietsers ook met euro’s te gaan rekenen in het kader van gelijke behandeling in maatschappelijk participeren.
@Claire Obscure
Dat parkeren zonder te betalen kost je tegenwoordig nu 85 euries…in 2025 zal dat wel meer worden. Ook in Den Haag hebben ze geld nodig, ook al kost het meer om dat geld binnen te harken.
https://www.duic.nl/algemeen/uitschrijven-parkeerboete-kost-gemeente-utrecht-altijd-nog-meer-dan-het-oplevert/
lot van hooijdonk laat een financieele puinhoop achter, en word bedankt voor de één baanswegen, vooral bij de goylaan waar het verkeer constant vastloopt en de waterlinie weg en de rotondes meerdere malen per dag voor grote opstoppingen zorgt
En een waardeloze ovonde, al verschillende keren veranderd. Overal betaald parkeren gaan invoeren 😭Fijn voor bezoek, die gaan echt niet meer komen. Openbaar vervoer ook onbetaalbaar, Lot is te lang gebleven
Lot van hooijdonk gaat gelukkig weg,de vlag kan uit.Zij was een geldverslindende wethouder,het geld kon niet op.Wel dus ,overal betaald parkeren, fijn voor bezoekers ,één baanswegen vooral de goylaan waar nu steeds het verkeer vastloopt,de rotonde,ovonde,een grote puinhoop,maar oh wat heeft zij dit goed gedaan.Parkeerkosten en ozb omhoog,pak de burgers maar en de winkiers
MHet is van groot belang om zoveel mogelijk studenten en jonge expats in de stad te krijgen zodat ons college van BenW in het autovijandige en fietsvriendelijke beleid door het juiste electoraat gesteund wordt. Die enkele keer dat de brandweer en ambulance over het fietspad moet rijden is moet je op de koop toenemen. Woningbouw en verkeersbeleid kunnen hierbij elkaar ondersteunen.
@jdv en kees: de financiele problemen van de gemeente komen door haagse bezuinigingen zoals jullie weten. Niet alleen utrecht heeft daar last van. De nationale overheid gooit jeugdhulpverlening over de schutting bij gemeenten zonder daar voldoende geld bij te geven. Tsja, dan gaaf het snel.
Wat ik jullie kwalijk neem is dat jullie dit ook weten, maar BEWUST nepnieuws verspreiden.
Hier ligt een taak voor de @moderator
@ Wim
Vroeger? Ik eet nog steeds spruitjes. Heerlijk!
Ik baal wel van de vieze fileluchten hier in Utrecht. Die is veel viezer dan vroeger toen we nog doorstroming van gemotoriseerd verkeer hadden.
@bdv: hoezo? De kosten voor kentekens komen ten laste van de gebruikers hoor. Kost de schatkist niks maar levert daarna veel op.
De bestuurders die naar mijn mening voor de inwoners moet zijn,is ver te zoeken.
Men is al jaren bezig de autobezitters de auto uit te krijgen.
Wel de lasten (motorrijtuigenbelasting,verzekeringen, apk etc) betalen,maar de auto laten staan.
De fiets pakken of gebtuik maken van o.v.v, hoe als je beperkingen hebt.
Altijd is de burger de pineut.
Geld tekort hup naar de burger.
En vooral niet denken,dat de burger het al moeilijk genoeg heedt.
Halleluja!!
Kentekenbewijzen voor de fiets en het heffen van wegenbelasting. Uiteraard in combinatie met verplichte verzekeringen.
Daar is een forse wetswijziging voor nodig en het zal gepaard moeten gaan met het optuigen van een niet te onderschatten bureaucratisch apparaat. We hebben het dan nog niet over controle en handhaving.
Dit is dus een totaal onrealistisch scenario wat bovendien tot massaal verzet onder de bevolking zal leiden, want: een niet te onderschatten lastenverhoging voor de burger. Kom op zeg, dit zijn geen reeële maatregelen. Fietsen = vrijheid.
Volgens mij las ik laatst dat betaald parkeren de gemeente geen geld oplevert. Kun je het ook afschaffen. Scheelt weer geld positief. Met deze maatregelen schop je tegen veel inwoners aan. Voorbeeld. In mijn straat zijn 5 van de 10 parkeerplaatsen voor huur (1) en elektrisch (4). De elektrische worden overdag amper gebruikt. Later in de avond door mensen die hier niet wonen. De gemeente geeft aan dat parkeerplaatsen schaars zijn. Ik zou zeggen gebruik ze dan effectief door ook overdag iedereen op open elektrische te laten parkeren. Het beleid van de gemeente qua parkeren is behoorlijk chaotisch. Want natuurlijk wordt mijn vergunning wel steeds duurder. Te zot voor woorden!
@Karen Een kentenplaatverplichting afdwingen is iets dat alleen de Rijksoverheid kan doen, een gemeente heeft hiertoe geen bevoegdheid.
Er is een groot tekort aan fietsparkeerplekken. Het enige dat een gemeente kan doen is vastgoed kopen om fietsenstallingen te bouwen en autoparkeerplekken opheffen t.b.v. fietsparkeerplekken. Dat lijkt mij een prioriteit en wanneer er dan nog foutparkeerders zijn kun je overgaan tot het aanwijzen van zones waar niet geparkeerd mag worden en de daarbijbehorende handhaving.
@Karen @Van Puffelen en anderen die denken dat de overheid winst maakt op handhaven en daarmee de begroting sluitend krijgt, ik heb nieuws voor jullie: Dat is niet het geval.
Ook handhaving kost geld, de gemeente maakt zelfs verlies op het handhaven van foutgeparkeerde fietsen en auto’s. Het is daarom net zo makkelijk om te investeren in de vormgeving van openbare ruimte waar goed gedrag gestimuleerd wordt.
@ Wil
De financiële problemen komen o.a. doordat een budgetwijziging die was aangekondigd door de rijksoverheid niet verwerkt is in een Excel bestand van onze gemeentelijke financiële afdeling.
Nu blijkt er een jaarlijks terugkerend tekort te zijn van 41 miljoen euro.
Niet alle gemeenten zijn in financiële nood. Ruim 200 van de 342 gemeenten voorzien financiële problemen. Ruim 40 % houdt de financiën dus wel op orde.
Vast en zeker @JdV, voor een paar honderd eurootjes per fiets is het plaatje kostendekkend.
Ben het niet eens met weer een verhoging.
LAAT DE BEWONER MET RUST.
De parkeervergunning is de de afgelopen jaren al met 10tallen euro’s verhoogd!!
Ps
Nu al verplicht 50 euro per maand te betalen en dan ook vaak geen plek ivm markten en/of alleen leegstaande electraplekken!
@Claire ben je nu trots op jezelf?
in Luxemburg is bijna overal parking gratis of tegen klein uurtarief openbaar vervoer gratis zijn ze daar niet zo inhalig?
@P berge als ze ergens inhalig zijn is het wel luxemburg. Maar doordat ze andere landen buitenspel zetten en de bankensector enorm hebben gemaakt kunnen ze deze gelden investeren in gratis OV.
Wegenbelasting voor fietsers is er al eens geweest dus kan dat makkelijk weer ingevoerd worden.
Ms ook eens kijken naar het structurele misbruik van uitkeringen? Daar gaat zoveel geld in om. Ik ben financieel vrijwilliger en nog een klant gehad die zuiver op de graad was. Overal geholpen door tig instanties die geen eisen stellen, maar hangmatten creëren.
@Piet: geenszins. Ik zeg hier alleen dat je je niet de hele tijd moet laten heen en weer tennissen door een overheid als er weer eens een belachelijke maatregel wordt ingevoerd. Altijd zélf blijven nadenken.