De Noordelijke Randweg Utrecht (Zuilense Ring in de volksmond) wordt niet verbreed en ook wordt de maximumsnelheid niet verhoogd naar 100 kilometer per uur. Dat zijn het Rijk, de provincie, de gemeente Utrecht en de regio eind vorige week met elkaar overeen gekomen tijdens een bestuurlijk overleg. Verkeersminister Schultz Van Haegen wilde de weg verbreden en de snelheid verhogen, maar de gemeente Utrecht voerde daartegen een succesvolle lobby. Over de verbreding van de A27/A12 zullen partijen nog verder onderhandelen.
Wethouder Frits Lintmeijer van Verkeer is tevreden met dit onderhandelingsresultaat. Volgens hem wegen de kosten en het extra ruimtebeslag van de verbreding zowel als de verhoging van de maximumsnelheid niet op tegen de beperkte winst op het gebied van de gewenste doorstroming van het verkeer. Werkgeversorganisatie Transport en Logistiek Nederland hebben inmiddels teleurgesteld gereageerd op het besluit. Natuur en Milieufederatie Utrecht is wel blij dat de plannen van tafel zijn. De onderhandelingen over de planstudie Ring Utrecht worden na deze tussenstap verder voortgezet. Eind 2012 moet er een ontwerp-Tracébesluit liggen voor de Ring A27/A12 en een ontwerpbestemmingsplan voor de Noordelijke Randweg Utrecht.
De planstudie Ring Utrecht is onderdeel van samenwerkingsprogramma VERDER, Mobiliteit in Midden-Nederland. Gemeenten, provincie en het rijk werken samen aan een pakket met maatregelen voor de fiets, openbaar vervoer en de auto. Het doel is de doorstroming en bereikbaarheid van de regio Utrecht-Hilversum-Amersfoort te verbeteren.
geen Reacties
ReagerenEr zijn nog geen reacties geplaatst.