Zuylenstede in Utrecht gaat gebukt onder corona | De Utrechtse Internet Courant Zuylenstede in Utrecht gaat gebukt onder corona | De Utrechtse Internet Courant

Zuylenstede in Utrecht gaat gebukt onder corona

Zuylenstede in Utrecht gaat gebukt onder corona
In het gebouw Zuylenstede, waar zowel een verpleeghuis zit als huurappartementen, zijn al zo’n twintig mensen overleden aan corona. In het verpleeghuis is een speciale afdeling ingericht voor coronapatiënten, daar staan twintig bedden. Het personeel maakt er diensten van 12 uur in beschermende kleding.

In het gebouw Zuylenstede, waar zowel een verpleeghuis zit als huurappartementen, zijn al zo’n twintig mensen overleden aan corona. In het verpleeghuis is een speciale afdeling ingericht voor coronapatiënten, daar staan twintig bedden. Het personeel maakt er diensten van 12 uur in beschermende kleding.

Midden in de wijk Overvecht staat aan de Perudreef de locatie Zuylenstede. Vecht en IJssel heeft hier een verpleeghuis, maar verhuurt ook een gedeelte van het complex als appartementen. Zowel in het verpleeghuis als in het huurgedeelte is corona uitgebroken. Opgeteld zijn er zo’n twintig mensen overleden en nog steeds zijn er bewoners ernstig ziek.

Heftig verhaal

De uitbraak past in het landelijke beeld dat in verpleeghuizen en wooncentra voor ouderen momenteel een piek in het aantal besmettingen te zien is. In het verpleeghuis is een speciale afdeling ingericht waar bewoners met corona verpleegd worden. Hier staan twintig bedden, het verplegend personeel maakt hier lange diensten en moet beschermende kleding aan.

Bernita Eskes, woordvoerder Vecht en IJssel vertelt: “Onze collega’s staan daar in diensten van 12 uur te buffelen. Het is een heftig verhaal, een nare situatie. Sommigen ouderen zijn ernstig ziek en er overlijden mensen.”

Complex

De situatie in het complex was in het begin lastig te overzien, omdat Vecht en IJssel geen zorgrelatie heeft met de meeste bewoners van de huurappartementen in de aanleunflat. Die bewoners regelden hun eigen zorg, of hebben geen zorg nodig. Daardoor waren er wel tal van huisartsen of thuishulporganisaties bij betrokken. Zodoende ontbrak er eerst een compleet beeld van de situatie.

Tekst gaat verder onder afbeelding

Toen duidelijk werd dat er, naast de uitbraak in het verpleeghuis, ook meerdere coronapatiënten waren in de aanleunflat hebben alle organisaties de handen ineengeslagen. Eskes: “Op een gegeven moment werd duidelijk dat er iets aan de hand was. Er is een speciaal team samengesteld die de situatie nu aanpakt.”

 Verspreiding virus

De GGD regio Utrecht, de GHOR, Vecht en IJssel, de gezamenlijke thuiszorgorganisaties, de betrokken huisartsen hebben een aantal acties in gang gezet om verdere verspreiding van het virus in de huurappartementen te voorkomen en om de zorgcontinuïteit te waarborgen. Dit staat dus los van de speciale afdeling in het verpleeghuis waar men met man en macht werkt om de mensen te helpen.

Huurders die besmet zijn en die te ziek zijn om thuis verzorgd te worden, worden in afstemming met de huisarts en de GGD naar een centrale regionale verpleegunit voor coronapatiënten gebracht. Daar kan gespecialiseerde zorg geboden worden. In afstemming met alle betrokken huisartsen en op advies van de GGD worden nu zoveel mogelijk huurders met klachten getest.

Bezoeker

Ondertussen is bezoek niet meer mogelijk in het verpleeghuis en worden de huurders opgeroepen om geen bezoek meer te ontvangen. Er is een sluis waar iedereen doorheen moet en boodschappen kunnen voor de deur neergezet worden.

Al met al noemt Eskes de situatie erg triest. “Ook worden de twintig bedden waar wij speciale verzorging doen niet eens meegeteld bij het aantal IC-bedden dat bezet is. Landelijk is juist nu te zien dat er in heel veel verpleeghuizen corona is.”

Toch roemt Eskes ook al haar collega’s en de positieve acties van mensen die de bewoners en medewerkers een hart onder de riem komen steken. “Er zijn een hele hoop initiatieven, er worden spandoeken opgehangen, er klinkt regelmatig muziek van buiten en met een hoogwerker kunnen er bezoekjes afgelegd worden. Wij hopen dat deze positieve acties blijven doorgaan.”

6 Reacties

Reageren
  1. Anoniem

    Zonder het zorgpersoneel op de zogeheten cohort afdeling te kort te doen wil ik toch enige nuancering aanbrengen. Vanaf dag 1 na de uitbraak is door het vaste zorgteam van Zuylenstede bij het management aangegeven dat er maatregelen getroffen moesten worden om verspreiding van het virus te voorkomen, echter het lokatiemanagement en de Raad van Bestuur verwezen consequent naar RIVM/GGD richtlijnen. (overigens zijn deze absurd: persoonlijke verzorging op afstand 1,5 mtr, virus reageert kennelijk niet binnen 5 min ??) Gevolg geen of nauwelijks beschermmiddelen voor het zorgpersoneel. Gevolg een grote uitbraak van het virus onder zowel bewoners als zorgpersoneel. Het personeel wat niet ziek werd moest echter in eerste instantie doorwerken zonder voldoende beschermmiddelen. Ook hier moesten extra diensten gedraaid worden en gebuffeld worden om de zorg te waarborgen. Dankzij de inzet en het grote “zorghart” van deze medewerkers hebben de bewoners toch de nodige zorg ontvangen waarbij de zorgmedewekers grote en onverantwoorde risico’s hebben gelopen. Dat na het overlijden van meerdere bewoners eindelijk maatregelen werden genomen komt misschien een klein beetje als mosterd na de maaltijd. Het zijn dus niet alleen de verzorgenden op de cohort afdeling maar het zijn alle zorgmedewerkers van Zuylenstede die zich voor meer dan 100 % inzetten. Jammer dat de woordvoerder van Vecht & IJssel dit even over het hoofd ziet.

    een bezorgde echtgenoot van een zorgmedeweker

  2. Kadoendra

    @Anoniem

    Beste Anoniem,

    Het is mij niet alleen zeer duidelijk dat de mensen in de zorg heel erg goed werk verrichten, maar ook deze werkzaamheden verrichten onder zeer zware omstandigheden.
    Daar het goed mogelijk is dat het lokatiemanagement en de Raad van Bestuur nalatig zijn geweest met het nemen van goede maatregelen lijkt het mij toch wel zinvol om contact op te nemen met een letselschade advocaat.
    Een zorg medewerker die een fout maakt wordt erop aangesproken en misschien zelfs ontslagen, dus waarom niet een letselschade advocaat het management en de Raad van Bestuur aan laten spreken?!

  3. Jander

    Alles afgesloten voor bezoek wordt er gezegd maar als je een afspraak wil maken om kleding voor een bewoner te halen die over gebracht is naar een corona afdeling elders wordt er gezegd je hebt toch een sleutel je kan er in.
    Vervolgens kom je daar staat alles open en bewoners voor de deur in de zon
    Ik begrijp er dus geen flikker van maar dat zal wel aan mij liggen

  4. Bezorgde buurtbewoner

    Ik woon er naast en heb de afgelopen keren diverse keren ambulances met van top tot teen in plastic gehulde medewerkers gezien, gevolgd door een lijkwagen. Meerdere keren vreselijk gekerm vanuit de speciale verpleegafdeling horen komen. Erg sneu allemaal. Wat ik echter niet begrijp is dat er totaal niet gecommuniceerd wordt vanuit Zuylenstede. Ineens was er allemaal bedrijvigheid bij de ruimte die ze normaal verhuren als feestlocatie en werden er allerlei schotten in elkaar getimmerd. (Saillant detail, nog langer geleden was dit het mortuarium). Bleek ineens de corona afdeling te zijn geworden. Mijn kinderen zijn er erg van geschrokken dat dit op 50 meter van je huis gebeurt pal naast hun favoriete speelveld…
    Communicatie was wel op zijn plaats geweest, maar daar blinkt Zuylenstede sowieso niet uit.

  5. Afke

    Jeetje wat verdrietig allemaal. Heel veel sterkte voor de bewoners, familieleden en naasten en voor alle zorgmedewerkers. Ik heb diep respect voor jullie. Zet ‘m op! Hopelijk zijn er inmiddels écht voldoende beschermende middelen en blijven jullie gezond.

  6. Ingrid

    We leven nu 22 april. De zorg is zeggen en schrijve 1 dag met beschermende middelen bij mij oma geweest voor de dagelijkse zorg. Nou is dat voor de maaltijd smiddags en het langsbrengen van de medicijnen niet zo’n probleem want dan kan er ruim afstand bewaard worden. Maar bij de zorgronde van smorgens en savonds vind ik dit toch zeer zorgelijk. Oma krijgt bij vraag hiernaar te horen ‘nee hoor, dat is niet nodig. U bent niet ziek en ik ben niet ziek…’ Hoezo niet nodig???? Zowel voor de doelgroep die we met man en macht proberen te beschermen als voor het toch al schaarse personeel dat zich dagelijks het vuur uit de sloffen moet lopen, .lijkt het mij niet meer dan wenselijk dat er voldoende beschermende maatregelen getroffen worden in bijvoorbeeld de vorm van snuitjes (mondkapjes). De besmettingingen onder de bewoners moeten toch ergens vandaan komen…en zij komen met niemand anders dan het zorgpersoneel zo nauw in contact dat er besmetting plaats kan vinden!!!!
    Ik weet dat er een aanbod gedaan is voor mondkapjes welke geschikt zijn voor de zorg, maar de betreffende persoon heeft helemaal geen reactie meer op haar aanbod ontvangen.
    Ik vind het zeer zorgwekkend allemaal. Heel veel sterkte aan het zorgpersoneel dat t toch maar moet klaren in deze situatie!

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).