Bij de Monicabrug in Utrecht is een zwaar ongeval gebeurd waarbij een vrachtwagen en een fietser betrokken zijn. De fietser kwam onder de vrachtwagen terecht en moest bevrijd worden door brandweer. De persoon is naar het ziekenhuis gebracht.
Verschillende brandweerwagens en ambulances waren uitgerukt voor het ongeluk. Ook een traumahelikopter werd opgeroepen om een arts zo snel mogelijk op de plaats van het ongeval te krijgen.
Het ongeluk gebeurde iets na 09.00 uur bij de Monicabrug, op de hoek met de Weerdsingel. Het kruispunt is gedeeltelijk afgesloten.
De brandweer in #Utrecht bij de Monikabrug is ingezet bij een aanrijding tussen een fietser en een vrachtwagen. Fietser ligt bekneld onder de vrachtwagen. Bekeken wordt hoe de fietser bevrijdt kan worden. ^MW
— Veiligheidsregio Utrecht (@vrutrecht) February 15, 2021
30 Reacties
ReagerenLos vd werkelijke toedracht:
naast een vrachtwagen fietsen is altijd link en maakt je afhankelijk vd oplettendheid vd chauffeur.
Fingers crossed voor de goede afloop!
Uiteraard wil ik geen uitspraak doen over oorzaken, maar ik hoop dat er nog een keer goed gekeken gaat worden naar de verkeerslichten, de voorrangsregeling en de weginrichting bij de Monicabrug. Alleen al de wegbelijning is op dit moment twijfelachtig. Vanaf de singel komend hebben rechtdoorgaande fietsers voorrang, maar de rode kleur van het fietspad en de belijning suggereren iets anders.
@Kees N
Helemaal mee eens.
Sinds dat ze de boel hebben omgegooid valt het mij nog mee dat er niet meer ongelukken zijn gebeurt daar.
Heel gevaarlijk punt vooral omdat fietser hier van 3 kanten komen. Als bewoner weet ik dat en let ik hier goed op maar als vreemde zit een ongeluk in een klein hoekje. Gemeente zou zeker moeten kijken naar de inrichting. Wens betrokkenen veel sterkte met herstel.
@Kees N:
Niemand vanaf de singels (weerdsingel, nieuwe kade) heeft voorrang.
Daar liggen drempels, die voorrangstechnisch als uitritten worden beschouwd. Bij het fietsenoversteekpunt van de weerdsingel staan bovendien haaietanden.
Hoop dat de fietser het goed maakt.
Het is een levensgevaarlijk kruispunt, zeker voor fietsers, en al helemaal als deze van de weerdsingel komen en over willen steken.
De weerdsingel is sowieso een crime voor fietsers vanwege het ontbreken (aan een kant) van een vrijliggend fietspad. Fietsers worden gebruikt (misbruikt) om de snelheid uit het verkeer te halen, maar meestal trekken ze aan het kortste eind en rijden auto’s lekker over de fietsstrook.
Vervolgens oversteken is vaak vrijwel onmogelijk vanwege rechtsafslaand autoverkeer de Monicabrug op. Vervolgens krijg je ook nog fietsers van rechts. Hoogste tijd voor een herinrichting van dit kruispunt met meer aandacht voor fietsers.
Ik wens de mevrouw alle goeds!
“Fietser komt onder vrachtwagen”. Hoe zou dat toch gebeurd zijn?
Betere titel: “Vrachtwagenchauffeur rijdt over fietser”
@Pieter
Dat is een aanname. Het is wel logisch dat de fietser niet over de vrachtwagen is gereden. Maar de vrachtwagen over de fietser is ook twijfelachtig. Geen mens is bestand tegen 30 ton wieldruk.
Ja hoor, de chauffeur is weer de schuldige! Volgens hr. Pieter heeft de chauffeur weer het ongeval veroorzaakt. Wil hem een ding meegeven, stap eens een dag in een vrachtwagen of bus, en ga eens een aantal uren door de stad rijden. En dan nog eens je mening geven….
@ Erwin, het is daar te smal voor een vrijliggend fietspad. alleen de afstelling van de stoplichten zou kunnen. Verder zijn het gewone normale verkeersregels bij groen. Helaas is het altijd een risico met een vrachtwagen die afslaat, hoop dat iedereen hier goed bovenop komt.
@ Pieter, zit je lekker stoken idioot!
Gevaarlijk punt idd, helemaal als je in een smal straatje in een dode hoek zit. Fietsers worden op de weerdsingel als levende snelheidsdrempels gebruikt, in combinatie met de vervelend afgestelde stoplichten (vooral de andere kant op trouwens). Auto’s moeten daar wel over de fietsstrook om geen ongeval met tegenliggers te veroorzaken. Ik mijd dit stuk zo veel als mogelijk. Sterkte gewenst aan fietser en chauffeur
In alle gevallen…houdt er als fietser rekening mee dat een vrachtwagen je niet altijd kan zien.
A.Hofman: Zolang de fietser, in dit geval letterlijk, de onderliggende partij is, kun je dat wel stellen. Met grotere voertuigen komen grotere verantwoordelijkheden.
Niemand van ons was erbij en niemand kan dus iets zeggen over de schuldige. Mocht iemand hier wel bij geweest zijn, dan moet diegene zich tot de politie met een op eigen waarneming gebaseerde lezing van dat wat gebeurd is.
Het enige wat wij hier kunnen zeggen is: rot voor de betrokkenen en heel veel sterkte en eventueel iets over de verkeerssituatie ter plaatse.
Wvr: rechtdoorgaande fietsers hebben wel degelijk voorrang op afslaand verkeer.
Beste DUIC,
Kunnen jullie reacties bij dergelijke artikelen aub uitzetten?
Vaak ontaard in het zoeken naar schuldigen, terwijl niemand van de hoed en de rand weet.
Dit is extra pijnlijk voor de nabestanden. Reactiemogelijkheden bij dergelijke nieuwsartikelen voegen weinig tot niks toe.
Ik kan mij wel vinden in wat Joepie aangeeft, zeker voor zo’n lokaal platform. Of wellicht een disclaimer bij het reactiegedeelte met wat richtlijnen van wat wel of niet gewenst/acceptabel is. Tweakers werkt bijvoorbeeld al jaren met zulke richtlijnen bij bepaalde draadjes en dat werkt best prettig.
Voorts sterkte aan alle betrokkenen.
@Willem:
Ja. Maar het is (mij) niet helemaal duidelijk wat er gebeurd is.
De stelling “Vanaf de singel hebben rechtdoorgaande fietsers (verkeer) voorrang” is hoe dan ook onjuist.
ALS de vrachtwagen vanaf dezelfde straat kwam (maakt niet uit welke kant van de Weerdsingel / Nieuwekade) als de fietser, EN de vrachtwagen sloeg af, dan had de fietser voorrang. Sloeg de fietser af, dan had de fietser geen voorrang.
ALS de vrachtwagen zich op de St. Jacobsstraat richting Oudenoord bevond, en de fietser kwam van een van beide singels, had de fietser geen voorrang. Want uitrit, verkeer van rechts heeft daar geen voorrang.
ALS de vrachtwagen zich op de Oudenoord richting St. Jacobsstraat bevond, en de fietser kwam van een van beide singels, had de fietser geen voorrang, want haaietanden voor de fietser.
Recht-door-op-DEZELFDE-weg.
Niet recht-door-ongeacht-vanaf-waar.
Want dan heeft iedereen altijd voorrang op iedereen.
@WVR: vrachtwagen reed op weerdsingel en sloeg rechtsaf Monicabrug op. Fietser kwam van weerdsingel en ging rechtdoor. Hoe je erbij komt dat de vrachtwagen op de Jacobstraat of op de Oudenoord gereden zou hebben is mij volslagen onduidelijk.
@Joepie: wat een onzin. Er is helemaal niemand op zoek naar schuldigen. Het gaat vooral over de gevaarlijke situatie op dat kruispunt.
Juist wél Joepie. Mocht het nou wél komen door pielen op een mobiele telefoon dan mag iedereen hier daar vol overheen wat mij betreft.
Lijkt mij een typisch dodehoek ongeluk, en misschien was het ook glad. Maar waarom is daar geen vrijliggend fietspad? Dat strookje wat er nu ligt is gewoon gevaarlijk langs die drukke weg. Maak desnoods het fietspad aan de andere zijde 2 richtingen.
Jongens, denk even na voordat de hersenloze meningen over het scherm vliegen!
Het was code rood vanochtend vanwege: ijzel en gladheid door dooi.
Ijzel en bevroren wegdek zie je niet, dus de ideale omstandigheden voor een afgrijselijk ongeluk.
@Willem:
Daarom moet je eerst goed lezen wat ik schrijf lieverd.
Ik zeg niet “Dat…”, ik schets situaties, want ik weet niet wat er gebeurd is.
Vandaar ook het gebruik van het woordje “Als”.
https://www.vandale.nl/gratis-woordenboek/nederlands/betekenis/als
@Manou de R.
Maaarmaaarmaaar.
He niveau van sommige reaguurdertjes daalt zienderogen.
Wat een compleet gebrek aan respect voor slachtoffers en familieleden.
Lekker dingen uit de duim zuigen en dan ook nog met de vinger gaan wijzen ook.
Dit soort ongelukken laten diepe sporen achter.
Niemand van ons weet wat er mis is gegaan. Het was bovendien code rood/ ijzel. Een valpartij of slip is zo gebeurd.
@DUIC kunnen/ willen jullie nu echt niet ingrijpen bij dergelijke reacties? Of de reactievelden uitzetten? Je weet van tevoren eigenlijk al dat een aantal mensen helaas zo gaat reageren.
@Manou De R.: Dan wel graag pas op het moment dat dat daadwerkelijk bewezen is.
@WvR: je zit nou al twee posts verkeerde kruispunten en straten te benoemen en mogelijkheden te benoemen wat er gebeurd zou kunnen zijn.
Kijk anders ff goed naar de foto voor de exacte locatie voordat je reageert met je “als”. Of reageer gewoon eens niet.
@Willem:
Ik heb maar in één post straten benoemd (tellen valt ook al niet mee), en in de eerste post benoem ik slechts dat rechtdoorgaand verkeer vanaf de singels geen voorrang heeft. Tenzij het op afslaand verkeer is, maar dat staat los van de singels: Dat geldt voor iedere willekeurige straat.
Maar goed: Ik wist niet dat je er last van had.
En ach, ik ben nu eenmaal vrij tekst georienteerd, en voor een ander bieden plaatjes wat meer houvast om dingen te begrijpen.
Ik stel voor dat je mijn berichten gewoon negeert, dat lijkt me de meest efficiënte oplossing.
@Joepie, we leven in een rij land en gelukkig mogen we zeggen wat we willen. Jij kunt misschien beter naar een land met totalitair regime emigreren, daar bepaalt de staat wat je wel en niet mag zeggen.
Ik hoor het dan ook gráág W, ik zet alvast 5 euro in op oordoppen in en/of pielen op een mobiele telefoon.
@ Herman
Wat een volslagen rare reactie op mijn schrijven.
1) je mag sowieso niet alles zeggen, er zit al een rechterlijke grens op de vrijheid van meningsuiting, dat is 1.
2) bij de rechten en vrijheden horen ook plichten.
3) er bestaat ook nog zoiets als respect en fatsoen. Een een gebrek aan fatsoen, daar vind ik dus iets van. Ik mag iedere vraag stellen aan DUIC die ik wil.
4) wat voor jou geldt, geld ook voor mij. Jouw reactie doet het voorkomen of je moeite hebt met mijn mening
5) mensen mogen veel zeggen, maar dat wil niet zeggen dat je dit altijd moeten doen, zeker nier als je niet van de hoed en rand weet.
6) dat jij iets mag denken of moet kunnen zeggen, houdt niet in dat een nieuwsmedium het mogelijk moet maken om overal op te kunnen reageren. Bij sommige zaken is het soms beter om niets te zeggen. En dat is mijn mening ja.