De Lange en Korte Smeestraat in Utrecht zijn vanaf 1 juni verboden terrein voor zwaar verkeer. De gemeente stelt het verbod in om de eeuwenoude kelders onder de straten te beschermen.
De middeleeuwse kelders onder de Lange en Korte Smeestraat kunnen beschadigd raken als er te zwaar verkeer door de straten rijdt. De gemeente komt daarom met een verbod op zware voertuigen. Het verbod gaat gelden voor voertuigen met een aslast van meer dan twee ton inclusief lading, die zwaarder zijn dan 3.500 kilo en breder dan 2,30 meter. Het verbod geldt dus niet voor personenauto’s en bestelbusjes, mits die niet te zwaar beladen zijn.
Om het verbod aan weggebruikers duidelijk te maken, komen er paaltjes bij het kruispunt van de Lange Smeestraat en Springweg. De paaltjes staan op 2,30 meter van elkaar, waardoor te brede voertuigen niet door kunnen rijden naar de Oudegracht en Haverstraat. De paaltjes op de Oudegracht bij de Smeebrug en de Hamburgerbrug zijn dan niet meer nodig en worden weggehaald.
Tekst loopt door onder de foto
Handhaving
Vrachtwagens kunnen laden en lossen bij het Geertebolwerk of een ontheffing aanvragen voor het inrijverbod op het Domplein. Met zo’n ontheffing kan het verkeer over het Domplein naar de Lange Nieuwstraat en Museumkwartier-Zuid komen. De gemeente wijst verder op mogelijkheden voor vervoer over het water en levering bij stadshubs, die pakketten verder de stad in brengen.
De gemeente zegt regelmatig te controleren of chauffeurs zich aan de regels houden. Wie dat niet doet, krijgt een boete. De gemeente roept mensen op om een melding te doen als ze een vrachtwagen in het verbodsgebied zien of als er een paaltje kapot is.
Groter project
Het verbod in de Korte en Lange Smeestraat is onderdeel van een groter project om de kelders in de Utrechtse binnenstad te beschermen. Zo ging deze week een verbod voor zwaar verkeer in de Schoutenstraat in. Op een deel van de Ganzenmarkt mag helemaal geen autoverkeer meer komen.
11 Reacties
ReagerenWaar is het idee gebleven om de inhoud van grote vrachtwagens over te laden op zogenaamde cityhoppers ? Zo’n 20 jaar geleden was dat idee “hot”.
De gemeente wijst verder op mogelijkheden voor vervoer over het water en levering bij stadshubs, die pakketten verder de stad in brengen.
Het Domplein als onderdeel van de nieuwe Noord-Zuid route door de binnenstad. Wie verzint dit. We zijn weer terug in de tijd dat er vanaf de Lange Nieuwstraat een autoweg zou lopen door de binnenstad over het Domplein. Het begin daarvan zie je nog terug in de Korte Nieuwstraat. Daar waren de huizen al gesloopt voordat besloten werd om het toch maar niet te doen.
Lijkt mij goed om nu dezelfde beslissing te nemen. Niet doen!!!!!
@Katja
Dat is A) te duur en B) er is te weinig personeel voor.
“De gemeente zegt regelmatig te controleren of chauffeurs zich aan de regels houden.”
Hah, wat een holle frase. Utrecht en handhaving. Onze binnenstadsstraat heeft eenrichtingsverkeer. Dat wordt massaal genegeerd door sluipverkeer. Ondanks vele klachten door de bewoners vindt er geen enkele maar dan ook geen enkele controle plaats.
Weegpunten inbouwen in wegdek. In combinatie met camera die zwaarwegende verkeer automatisch fotografeert en per direct een prent stuurt. Opbrengst bekeuringen in potje herstel middeleeuwse kelders.
Ik voorzie ‘groot aantal aanrijdingen met die paaltjes ….De gemiddelde automobilist krijgt hem er met ‘n personenauto niet tussendoor zonder schade te veroorzaken vermoed ik …
@jantje: als je dat als automobilist niet lukt is het tijd het rijbewijs in te leveren en de auto te verkopen.
Moet nergens meer welkom zijn in binnensteden. Overhevel station aan de rand van de stad maken op lage weide !!!!!!!!!!!
Puntje van kritiek over de esthetiek: de gemeente moet er op letten dat de dakkapellen die er op horen terug komen ipv die jaren 80 achtige halfronde lelijke kapellen en kappelen waarbij de ornamentiek ontbreekt (lekker goedkoop zonder kroonlijstjes) …………en baardjes. dat wilde ik ook even kwijt.
beste @ Sj , ik spreek niet voor mezelf hoor , ik had toendertijd aan 3 rijlessen genoeg om af te rijden , en om in 1 x te slagen , hetzelfde gold ook voor m’n motor rijbewijs , daar heb ik helemaal geen rijles voor genomen , en m’n aanvraag bij de RDW zelf geregeld en op m’n eigen motor afgereden , ook voor m’n vrachtwagen rijbewijs heb ik trouwens maar 1 rijles gehad in ‘n Opel blitz , maar ik praat nu wel over ‘n goeie 60 jaar geleden natuurlijk …