Zware aanrijding tussen fietser en stadsbus bij Vredenburgknoop in Utrecht Zware aanrijding tussen fietser en stadsbus bij Vredenburgknoop in Utrecht

Zware aanrijding tussen fietser en stadsbus bij Vredenburgknoop in Utrecht

Zware aanrijding tussen fietser en stadsbus bij Vredenburgknoop in Utrecht
Foto: Instagram Politie Utrecht Centrum
Een stadsbus heeft op woensdagavond een fietser aangereden op de kruising van het Vredenburg en de Catharijnesingel. Volgens de politie is de fietser mee naar het ziekenhuis genomen voor controle.

Een stadsbus heeft op woensdagavond een fietser aangereden op de kruising van het Vredenburg en de Catharijnesingel. Volgens de politie is de fietser mee naar het ziekenhuis genomen voor controle.

Op de beelden van de politie Utrecht Centrum is te zien dat de klap flinke schade aan de bus heeft toegebracht. Hoe het met het slachtoffer gaat, is nog niet duidelijk. Mensen die bij het ongeluk aanwezig waren, spreken van ‘een flinke knal’.

Het is niet voor het eerst dat het hier flink misgaat. In 2015 overleed een jongetje van 6 nadat hij onder een bus terechtkwam en in 2018 vielen er drie gewonden bij een aanrijding tussen twee personenauto’s. Inmiddels is de verkeerssituatie aangepast en hebben voetgangers en fietsers meer ruimte gekregen.

26 Reacties

Reageren
  1. JdV

    Er zit maar 1 ding op en dat is per direct alle bussen verbieden. Dat zal ze leren.

  2. maria

    triest weer maar hoezo meer ruimte voor fietsers? fietsers hebben in Utrecht niks te klagen maar misschien wel fijn wanneer ze zich ook netter gedragen want ze nemen al alle ruimte en de kleur rood kennen de meeste niet! ze schieten in de gekste situatie langs en voor je heen. geef het voorbeeld want elk kind is er één teveel!!!!

  3. Peter

    Heeft de bus de fietser aangereden?
    Of de fietser de bus?

  4. Onbekend

    Het valt me vaak op dat er fietsers door rood fietsen bij verkeerslichten in of rond Utrecht.

  5. Lombokker

    Als je ziet hoeveel fietsers er door rood rijden, valt het me nog mee dat dit niet veel vaker gebeurt.

  6. E. Bakker

    Er zijn nog wel wat meer ongelukken gebeurd dan hier genoemd wordt, o.a. ooit ook een meisje/jonge vrouw verongelukt bij de oversteekplaats bij de Bijenkorf. Oversteken bij de (nu) Aldi t.o. het voormalige postkantoor met een klein kind op de fiets was vroeger al een behoorlijke uitdaging en nu nog steeds, want heel veel fietsers, hard rijdende bussen en geen stoplichten. Die zouden er wel moeten zijn naar mijn idee gezien de drukte op dat punt.

  7. Gerrit Krul

    Als iedereen zich aan de regels houdt, dat wil zeggen, wachten tot het verkeerslicht op groen staat en niet tegen het verkeer inrijden, kan er op dit, en op elk ander kruispunt, vrijwel geen ongeluk gebeuren. Beterschap voor de fietser en sterkte voor de chauffeur van de bus.

  8. Koel Hoofd

    Arme buschauffeur, die zal zich wel helemaal rotgeschrokken zijn.
    Ze kunnen daar niet eens hard en rijden van stoplicht naar stoplicht!

  9. Nico

    Deze aanrijding is niet onverwacht, fietsers negeren evenals bromfietsers en scooterrijders massaal het rode licht en beseffen niet dat daarmee hun leven in gevaar komt. Helaas blijft er nu ook weer een buschauffeur met een trauma over en een partner met verdriet en wellicht veel erger. Wat zou het mooi zijn als Politie en justitie hiertegen ( roodlichtrijders ) meer en hardere actie gaat ondernemen zodat de belasting in de zorg kleiner wordt en er minder personeelstekorten ontstaan door ziekteverzuim. Mevrouw Sharon Dijksma: werk aan de winkel!

  10. Voorbijganger

    Ja wat wil je!Kruising is 1 groot doolhof,met belijningen,1001 borden,stoplichtjes,wel of geen voorrang.Jaren geleden is op dat zelfde punt een jongetje overleden.Het mag van de gemeente ook wel wat simpeler en begrijpbaar voor iedereen.

  11. Yo

    Haast, haast, haast. Haastige spoed is zelden goed.

    Waarom toch altijd zo veel stress in de samenleving?

    90% van de verkeersongevallen gebeurd door onoplettendheid, gebrek aan aandacht en focus, afleiding of het negeren van regels (die er niet voor jan lul zijn en JA die zijn ook op jou van toepassing en NEE dat heeft niks met het beknotten van je vrijheid of met het boomer of Karen zijn te maken en dat heeft ook niks met pietluttigheid of regelneukerij te maken. Het gaat hier namelijk om mensenlevens en ook jou mensenleven.

    Dus nee, je fietst niet met oordoppen in, je fietst op het fietspad aan de goede kant van de weg en niet tegen het verkeer in, niet over de stoep, niet door rood en knalt niet zomaar de weg over zonder te kijken of na te denken alleen maar, omdat jij TE LAAT bent.

    Levensgevaarlijk ook met de aantallen bussen daar, die rond de 50 per uur daar rijden (en van een bus win je het niet) en die buschauffeurs gaan er van uit dat ze vrij baan hebben, anders halen ze de dienstregeling niet (ook al stress trouwens, te krappe dienstregeling en het onnodig onder druk zetten van je personeel door een slechte organisatie en verkeerde bezuinigingen).

    Krijg je liever een standje of ben je liever dood? En als je ontslagen wordt doordat je te laat komt, doe je wel meer fout dan dat of kom je wel erg vaak te laat.

  12. Aty Janzen

    Ik was er niet bij en kan dus ook niet oordelen over dit ongeval. Maar wat ik merk is dat er zoveel mensen hier niet het geduld hebben om op het groene licht te wachten. Dat maakt het ook voor medeweggebruikers onoverzichtelijk, chaotisch en gevaarlijk.

  13. Albert

    Fietsers negeren net als autos heel vaak het rode licht. Ook buschauffeurs rijden onder druk van hun baas als gekken. Voor mijn deur stoppen 13 buslijnen. Als bussen nou eens niet harder dan 20 a 30. Km zouden rijden zoals een binnenstadstram. En niet zo achterlijk groot waren, zouden ongelukken minder dramatisch zijn. Niemand weet of er iemand door rood is gereden. Niemand weet of er een stoplicht defect was. Niemand weet waarom dit is gebeurd. En toch steeds weerl die eigengereide mensen die oordelen, oordelen oordelen en Oordelen en vinden dat ZIJ. Gelijk hebben. Ik word een beetje misselijk hier!

  14. Nina

    Beterschap voor het slachtoffer.

  15. Daniel

    Mischien moeten ze het( fietsers zijn beschermd ) er een keer afhalen , ze denken dat ze onschendbaar zijn .

  16. Mark

    Valt idd mee dat er niet meer ongelukken gebeuren, gezien de hoeveelheid fietsers die kamikaze achtige capriolen uithalen. Maar ieder ongeluk is er 1 teveel; dat dan weer wel..

  17. Lexus

    Iedereen die zegt dat veel fietsers zich vaak niet aan de regels houden heeft helemaal gelijk. Bij andere weggebruikers is dat minder het geval. Maar even juist is het dat er op tal van plekken in de stad om verschillende redenen gevaarlijke situaties bestaan. Daarom pleit ik voor een standaardmaximumsnelheid van dertig, liever nog twintig kilometer per uur binnen de bebouwde kom, met aangeduide uitzonderingen voor sommige doorgaande verbindingswegen, waar vijftig toegestaan wordt.

  18. Claire Obscur

    En gewoon maar door blijven gaan met dat fietsen met oordoppen in en whatsappen op je mobieltje. Zie dit maar als een leermoment.

  19. Petra

    Ik weet niet wie wie heeft aangereden, maar ik vind de bussen ook vaak heel gevaarlijk rijden. Ben op het fietspad van de Catharijnesingel meermaals door een bus bijna van het pad afgereden.

  20. Fietsersbond

    Fietsers rijden op dat knooppunt massaal door rood
    Ook veel auto’s rijden daar tot rood

  21. cas

    Fietsers rijden door rood, maar die bussen rijden ook als debielen.

  22. W.

    @Lexus: Dat is volgens mij ook precies het voornemen van de gemeente t.a.v. de maximumsnelheden. En op zich kan ik mij daar helemaal in vinden en hoop daarbij dat ze het ook goed gaan handhaven, hoewel dat vast weer een uitdaging gaat zijn….

  23. Fvw

    Tram door de stad, de baan licht er al, en al die buslijnen buiten de stad over laten stappen op de Tram,geeft veel rust in de stad.

  24. J.G.Giezen

    Blij dat ik weg ben uit die levensgevaarlijke fiets stad Utrecht Wat een puinhoop

  25. Den

    Aan de reacties te zien waren er veel getuigen?! Of deze fietser met z’n mobiel in z’n hand fietste, is op basis van dit artikel volkomen onduidelijk. Stop met vooroordelen. Hopelijk gaat het goed met de fietser en de buschauffeur.

  26. Bram van Reemst

    Uitstekende reactie van o.a. Den, maar toch ook even een reactie van mij op de algemene discussie.

    Iedereen is weleens onvoorzichtig. Ook ik erger me weleens aan mensen die tegen het verkeer inrijden of met oordopjes in of een telefoon in de hand, maar ik heb zelf ook weleens even niet goed opgelet. Een goede inrichting van de weg houdt er rekening mee dat verkeersdeelnemers niet volmaakt zijn.

    Jammer dat sommige reageerders hier het nodig vinden om een oordeel te vellen over fietsers of de medemensen in het algemeen. “Zie het als een leermoment” (Claire)??

    Daniel denkt dat het te maken heeft met de juridische bescherming van fietsers in het aansprakelijkheidsrecht. (De verplichte aansprakelijkheidsverzekering van automobilisten moet in principe betalen.) Als mensen daar al van weten, zijn ze daar helemaal niet mee bezig tijdens hun deelname aan het verkeer. Wie haast heeft, denkt toch niet: gelukkig ben ik verzekerd als ik met een gebroken nek in het ziekenhuis kom te liggen??

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).