‘Zwart scenario dreigt voor openbaar vervoer in Utrecht’ ‘Zwart scenario dreigt voor openbaar vervoer in Utrecht’

‘Zwart scenario dreigt voor openbaar vervoer in Utrecht’

‘Zwart scenario dreigt voor openbaar vervoer in Utrecht’
Er dreigt een zwart scenario voor het openbaar vervoer in Utrecht. Dat laat de provincie Utrecht weten. Door de coronacrisis reizen er veel minder mensen met bussen en trams en daardoor zijn de inkomsten sterk verminderd. Mogelijk moet het aanbod daarom ‘fors’ afgeschaald worden.

Er dreigt een zwart scenario voor het openbaar vervoer in Utrecht. Dat laat de provincie Utrecht weten. Door de coronacrisis reizen er veel minder mensen met bussen en trams en daardoor zijn de inkomsten sterk verminderd. Mogelijk moet het aanbod daarom ‘fors’ afgeschaald worden.

Het openbaar vervoer wordt hard geraakt door de coronacrisis. Er zijn zo’n 70 procent minder reizigers. De verwachting is dat het aantal reizigers de komende jaren, na de coronacrisis, weer zal groeien. De provincie verwacht echter dat de gevolgen nog tot 2025 merkbaar zullen blijven.

Financiële tekorten

Het wegvallen van de reizigersinkomsten leidt nu en de komende jaren tot enorme financiële tekorten voor zowel de vervoerbedrijven U-OV en Syntus als de provincie. Momenteel worden deze tekorten voor het grootste deel gedekt door een bijdrage van het Rijk. Deze loopt nog tot en met het derde kwartaal van 2021, maar er is geen zekerheid over de periode daarna.

Het Rijk heeft als voorwaarde voor de steun gesteld dat alle provincies een Transitieplan OV in april opstellen, waarin aangegeven wordt hoe het openbaar vervoer na corona de komende jaren weer op eigen benen kan staan. Aan dit plan wordt gewerkt.

Maar het financiële tekort is volgens de provincie zo groot, dat als er geen steun van het Rijk meer komt na het derde kwartaal van 2021, er fors bezuinigd zal moeten worden op de dienstregeling.

30 procent minder

Als er geen verdere steun van het Rijk komt, betekent dat dat er tot 30 procent afgeschaald zou moeten worden in de dienstregeling. Dit komt bovenop de 8 procent die al in 2021 is afgeschaald. De provincie schrijft er alles aan te doen om dit zwarte scenario te voorkomen. “Maar tegelijk moeten we ons voorbereiden op een situatie waarin fors afschalen onvermijdelijk is.”

Vervoerders U-OV en Syntus Utrecht werken scenario’s uit voor verschillende vormen van afschaling. Het is in ieder geval wel duidelijk dat de gevolgen van een ‘zwart scenario’ fors zullen zijn. Als de dienstregeling inderdaad tot 30 procent afgeschaald moet worden zal dat voor veel reizigers grote gevolgen hebben. Bussen en trams zullen minder vaak rijden en sommige lijnen zullen helemaal niet meer gereden worden.

De provincie schrijft dan ook: “We roepen het Rijk dan ook met klem op om ook na het derde kwartaal van 2021 de steun voor het openbaar vervoer voort te zetten, zodat de reiziger ook de komende jaren kan rekenen op het openbaar vervoer om van A naar B te komen. Dit doen we ook samen met alle andere regionale overheden die het OV aansturen.”

40 Reacties

Reageren
  1. GeeWee

    Er rijden momenteel veel lege bussen van Lijn 27 (naar De Uithof) door onze wijk. Die zijn al maandenlang vrijwel leeg. Zo loopt het geld er hard uit lijkt me.
    De lijnen die ‘s avonds iedere 15 minuten rijden, ook na 21.00u zijn vrijwel leeg. Ook hier vraag ik me af of niet op z’n minst de frequentie omlaag kan. Gebruik bespaarde euro’s dan voor het op peil houden van de dienstregeling in 2022.

  2. Erwin

    Ik snap niet dat de bussen na het ingaan van de avondklok gewoon blijven rijden. Elke 5 minuten dendert er een lege bus langs met de lichten binnen uit want leeg. Lekker handig u-ov!

  3. Bill

    Misschien wel handig om toch weer wat OV te gaan nationaliseren? Het lijkt me niet zo’n goed idee om bijvoorbeeld een heel Merwedegebied te gaan aanleggen met oog op ontsluiting via het OV als vervolgens de private aanbieders zeggen ‘we stoppen er mee’.

    Zie ook: Lijn 6 in Hoograven.

  4. Mark

    Met een 30% reductie wordt het openbaar vervoer dus nog slechter dan het nu al is. Nog meer mensen zullen dan met de auto gaan reizen, waardoor de inkomsten nog verder zullen dalen etc etc. Zoveel offers om die groep oude dikke mensen te beschermen….

  5. Scherpschutter

    Waarom is dit een zwart scenario? Ik zie het als een zeer rooskleurig scenario! Als er geen behoefte is aan een dienst dan heeft het geen enkele nut om de dienst te blijven bieden natuurlijk…’Stekkeren’ dus die diensten (positief), het geld terug naar de belastingbetaler middels belastingverlagingen (nog positiever) en daarmee meer geld in de reële economie om die een bitter noodzakelijke boost te geven (al helemaal positief)…

    Win win voor 95% en 5% die wat langer op een tram of bus moet wachten of beter moet plannen. Big deal.

    Wat mij betreft mag het ambitieuzer en worden minimaal 50% van alle diensten afgeschaft.

  6. Bill

    Iets kan onrendabel zijn en tóch maatschappelijk nut vervullen.

  7. Katja

    Autolobby wint weer, alles wordt “drive through” en als je een jochie bent van 17 mag je al een rijbewijs halen, de idiotie ten top.

  8. Mark

    @Scherpschutter Ja nu is er geen behoefte aan. Als we in juli allemaal dat beloofde spuitje hebben en weer normaal kunnen leven willen we weer met het OV kunnen. Naja de mensen zonder auto dan. Thuiswerken zal iets toenemen, maar niet heel veel. Ik hoor maar weinig mensen die echt positief zijn over thuiswerken. Iedereen vind het leuk voor een dagje in de week, maar meer niet.

  9. HArry

    Dat een virusje in staat is om het zo groene deugende gemeenschappelijke vervoer de vernieling in te jagen.

    Maar gelukkig is het jaren geleden al geprivatiseerd en voor rekening en risico van wat geldgraaiende aandeelhouders. Trek de stekker er dus maar uit. Openbaar vervoer is een fossiel uit een oude wereld zou Claus Schwaffel zeggen.

    Behalve wanneer je dit vervoer alleen toegankelijk maakt voor geteste en gevaccineerde personen. Dus zullen de eerdergenoemde aandeelhouders zich hiergraag voor inzetten

  10. woutvr

    Kan me toch niet voorstellen dat dit als een verrassing komt. Het is toch juist de bedoeling om minder reisbewegingen te maken? Pas je daarop dan ook aan…

  11. Uuutje

    Ik vind maar dat dingen vreemd en onlogisch gaan in Nederland.

    De standaard dienstregeling van iedere 8 minuten een bus op sommige lijnen was altijd al aan de overdreven en luxe kant. Ga je na 4 x in het uur dan heb je nog steeds een prima verbinding. Wat is er zo erg aan 7 minuten langer wachten? Het is wel al een halvering van het aantal ritten.

    Bussen na de avondklok zo vaak laten rijden slaat toch al helemaal nergens op? 2 of 1x per uur op een lijn moet toch ook voldoende zijn? Dan moet de reiziger met ontheffing gewoon goed plannen. Zo moeilijk is het leven niet hoor.

    Ook had er al veel langer dan men nu gedaan heeft een vakantiedienst gereden kunnen worden. Ook hebben bussen minder onderhoud nodig als ze minder vaak rijden (en minder brandstof, want U-OV rijdt nog veel te veel met brandstofbussen, ook dat is een probleem. Hadden ze nu maar op tijd geïnvesteerd in elektrisch rijden, zoals veel andere OV-aanbestedingen gedaan hebben

    Ik denk dat U-OV meer een probleem heeft met een grote hoeveelheid vaste contracten en mensen die maar aan het werk gehouden moeten worden, voordat er gedwongen ontslagen vallen

  12. herman

    En dat allemaal omdat een lading te dikke mannen ziek worden en IC bedden bezet houden en een aantal kwetsbare ouderen iets eerder zijn gestorven dan ze anders zouden zijn overleden.
    Corona heeft genoeg schade aangericht, alles open nu!

  13. JdV

    @Erwin: Zucht. De avondklok is niet van toepassing op heeeel veel mensen die in diensten werken. Verpleegsters, poltieagenten, brandweermannen, logistiek medewerkers. Maar dat was je vergeten?

    On Topic: In principe kan het openbaar vervoer, in ieder geval het busvervoer, grotendeels worden opgeheven. Vervoer binnen de stad gaat per fiets. Voor mensen die dat niet kunnen of willen per taxi. Van stad naar stad per trein. Voor plaatsen zonder station dan nog een busdienst maar dat is nog geen 30% van het huidige aantal. Bovendien werkt iedereen vanuit huis.
    Die busbanen kunnen prima worden ingezet voor vrachtverkeer, taxi en andere doelgroepen.

  14. Fred

    Tijdelijk de frequentie op bepaalde lijnen omlaag brengen is nog niet zo’n probleem, maar gehele verbindingen schrappen is geen goed plan.
    Als corona onder controle is zal de drukte in het OV weer toenemen, en de verwachting is dat die in 2025 weer op het peil zit van net voor de coronacrisis, dus het is een kwestie van deze moeilijke periode overbruggen zonder het OV-netwerk naar de klote te gaan helpen.
    Thuiswerken zal inderdaad iets toenemen, maar zeker niet zo sterk als sommigen ons willen doen geloven.
    Daarnaast zijn veel mensen afhankelijk van OV (geen auto).
    En inderdaad wat Bill ook zegt, het OV moet weer gewoon in handen van het rijk komen, dat privatiseren is een grote fout geweest.

  15. Erwin

    @JdV: zucht. Natuurlijk ben ik dat niet vergeten, maar het merendeel van de bussen is leeg. Het is volslagen onzin om voor een kleine groep verpleegsters, politieagenten, brandweermannen en logistiek medewerkers een systeem in stand te houden dat er op gericht is tienduizenden personen per uur te vervoeren. Een belbus instellen is goedkoper.
    Nogmaals: de meeste bussen rijden LEEG om de paar minuten, pure geldverspilling.

  16. Nina

    @Herman

    Want “alles open” werkt ook zo goed in Brazilië?

  17. Uuutje

    @ Herman

    Langzaam stikkend doodgaan, 3 dagen lang, is wel iets anders dan een accute hartaanval krijgen of doodgaan in je slaap. Wat een onzin wordt er nu toch al een jaar door trollen en reaguurders geroepen. Sjongejonge.

    Je wel eens afgevraagd waarom mensen op de IC terecht komen? Omdat ze dus stikken, daarom.

  18. Lachgas

    Slecht nieuwsvoor A27 protest.
    Wordt alles weer gewoon dan gaan natuurlijk veel mensen met eigen vervoer op pad bij gebrek aan voldoende OV.

  19. Koel Hoofd

    Zelfs toen er geen corona was waren die bussen te vaak te leeg om rendabel te kunnen zijn.
    Het OV had al geduchte concurrentie van private auto’s, huurauto’s, snelle eBikes, Corona is de genade klap want waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?

    Minder bussen en busbanen geeft wel minder luchtvervuiling en meer ruimte om het private verkeer fatsoenlijk van A naar B te krijgen.

  20. Scherpschutter

    @Mark 13:05

    Welnee. De bevolking is zo bang gemaakt voor dit virusje dat het OV de komende jaren beslist niet gaat herstellen. De psychologische schade die is aangericht in de kwetsbare massa tussen vele oortjes is niet te overzien.

    De provincie verwacht niet voor niets zelf ook dat het tot 2025 gaat duren, hetgeen mij persoonlijk al optimistisch lijkt. Schier onbetaalbaar om het systeem in stand te houden, want overheden zijn nu al failliet. Jarenlang een technisch failliet OV in stand houden kan niet. Waarvan?!

    Bedrijven dragen de overheid en ook die zijn failliet. De helft van het MKB haalt eind 2021 waarschijnlijk niet. In Q2 2021 komt een nieuwe mega-beurscrash. De economie die u kende bestaat niet meer…We leven defacto in een zombie-economie die alleen met massief bijdrukken van nepgeld (en dan nog meer…) overeind wordt gehouden. Er worden geen goederen of diensten geproduceerd in de mate als vroeger….

    Honderdduizenden gaan hun baan verliezen de komende jaren. Nog meer in de jaren erna na de derde industriele revolutie: automatisering. Het is te laat. Er komt geen oud ‘normaal’ meer. De rol van de overheid is uitgespeeld. We staan voor gigantische (technologie gedreven) veranderingen en ik heb er zin in!

    Het OV kan makkelijk voor 50% worden afgeschaft. Wellicht is het wel een gouden kans om te onderzoeken of 100% afschaffing op termijn mogelijk is. Over 10 jaar is de economie hersteld en bestel je via Uber-achtige app een zelfrijdende elektrische Chinese taxi uit de buurt voor nagenoeg niets…Stukken goedkoper, effectiever en sneller dan het dure inefficiente overheids-OV ooit zal zijn.

    Waar hebben we dat flut-OV nou nog voor nodig? Autonoom zelfstandig vervoer (en decentralisatie in bredere zin) is de toekomst. Niet het gecollectiviseerde veevervoer van de 20e eeuw.

    Tijd om de toekomst te gaan omarmen in plaats van er tegen te vechten. Het is klaar met het OV.

  21. Mark2

    Vrijwel lege trams en bussen laten rijden is inderdaad geldverspilling. Maar dat is niet alleen zo tijdens een pandemie. Misschien de auto nog verder terugdringen, dan wordt het vanzelf voller en rendabeler. De opbrengst daarvan gaat terug naar de belastingbetaler of wordt gebruikt voor andere mooie doelen. Een heel andere win-win.

  22. Jopie

    @ Koel Hoofd

    Vreemd. Ik zat altijd in volle bussen. Maakte ook niet uit op welk tijdstip. Soms wel erg vol zelfs. U Ov gaat natuurlijk niet iedere 8 minuten een bus laten rijden als het niet rendabel is.

    Je lariekoek kan weer terug richting het rijk der fabelen.

  23. JdV

    @Jopie: Alsof bussen de hele dag vol zitten. Uw lariekoek kan weer terug richting het rijk der fabelen. U OV gaat bussen laten rijden op basis van de afspraken waar ze door de provincie voor worden betaald. Of er iemand in zit interesseert ze geen zak. Ze hebben een verplichting om eens per xx minuten een bus de route van lijn xx te laten rijden. Punt.
    Ga maar eens een kwartiertje op het Vredenburg staan en tel hoeveel mensen er tussen 11 en 11.15 uur in de bussen zitten die daar voorbij rijden. Dan kunnen uw leugens echt de vuilnisbak in.

  24. Uuutje

    @ JdV Nu tellen heeft geen zin natuurlijk. In de bus naar Oudwijk moest ik prè corona vaak staan. En ik was een dagelijks busgebruiker.

  25. Joop

    Wat ik hier vooral bespeur is dat automobilisten die nooit gebruik maken van het OV dat OV graag de vernieling in praten.
    Ze zien dat belastinggeld immers liever uitgegeven worden aan nog meer autowegen / wegverbredingen.
    Er zijn natuurlijk ook veel mensen die afhankelijk zijn van het OV en dat dus echt nodig hebben, of mensen die de voorkeur geven aan OV.
    Als corona onder controle is zullen mensen toch echt wel snel weer terug gaan naar de oude gewoontes, het zal wellicht nog even invloed hebben, maar zeker niet jarenlang, dus de prognose dat het in 2025 weer net zo druk is als voor corona lijkt me realistisch, misschien wel eerder.
    Daarnaast denk ik dat de automobilisten ook helemaal niet blij worden als alles dan over de weg zou moeten gaan, dan wordt het heel erg druk op de weg.

  26. bureaulesswatts

    De Provincie wil -nog meer -geld om stuk te gooien . Bv aan zogenaamd ‘circulaire projecten ‘ en nog veel meer onnutte zaken. Een visbel bijvoorbeeld .

    De dienstregeling van bussen had een jaar geleden al flink moeten worden afgeschaald, waarmee 100.000den liters brandstof bespaard had kunnen worden. ( zo’n bus gebruikt 1 liter op 3 km )
    Vorig jaar heb ik een aantal weken de bezettingsgraad bijgehouden, waarbij de conclusie was: dat in de meeste bussen meestentijds slechts een of twee personen zaten.

    Dat heet ‘duurzaam’ in de Provincie en stad Utrecht.

  27. bureaulessWatts

    De Provincie wil -nog meer -geld om stuk te gooien . Bv aan zogenaamd ‘circulaire projecten ‘ en nog veel meer onnutte zaken.

    De dienstregeling van bussen had een jaar geleden al flink moeten worden afgeschaald, waarmee 100.000den liters brandstof bespaard had kunnen worden. ( zo’n bus gebruikt 1 liter op 3 km )
    Vorig jaar heb ik een aantal weken de bezettingsgraad bijgehouden, waarbij de conclusie was: dat in de meeste bussen meestentijds slechts een of twee personen zaten.

    Dat heet ‘duurzaam’ in de Provincie en stad Utrecht.

  28. JdV

    @Uutje: Maar u kunt de toekomst voorspellen, en beter dan de provincie die pas verwacht dat in 2025 het oude niveau weer is hersteld? Volgens het evangelie van Uutje gaat het allemaal veel sneller? Terwijl u in een ander artikel nog beweerde dat thuiswerken de norm zal worden?
    Wat een onzin weer.

  29. Anne Marie ten Berge

    @ Scherpschutter en anderen Al is er maar één burger te vinden die van openbaar vervoer gebruik wil maken dan moet dat kunnen. Het is zijn / haar goed RECHT. Taxi’s die je op straat aan kan houden door je hand op te steken zijn hier niet.

  30. Wim Vreeswijk

    Iedereen in Utrecht heeft inmiddels wel een fiets, dus vandaar dat de bussen leeg blijven en de busbedrijven verliesgevend worden en nog meer subsidie vergen van de Utrechtse belastingbetaler. Bovendien moet je ook in de bus 1,5 meter uit elkaar zitten vanwege virusangst dus dat wordt met de exploitatie voorlopig helemaal niks meer in Utrecht

  31. Jochem

    Ik zie het Mark, het is dus de schuld van de oude dikke mensen dat het OV ten onder gaat?
    Scherpschutter noemde het geringschattend een virusje.
    Van Haga had in de Kamer gevaarlijke en kwalijke suggesties in een misplaatste vergelijking met griep.
    Door dit soort meningen te verspreiden en daarmee weerstand tegen maatregelen op te wekken maakt men dat het allemaal alleen maar langer duurt.

  32. Uuutje

    @ JdV

    Ik moest net in Nijmegen bij de Universiteit zijn. Bussen zaten bommetje vol hoor, Alle zitplaatsen en nog een man of 35 staand. Geen 1,5 meter trouwens. Het is duidelijk dat mensen die hier reaguren zich nauwelijks in de wereld om hen heen begeven.

  33. JdV

    @joop en anne marie: prima dat er bussen rijden. Zolang de gebruikers maar gewoon de kosten dragen. Dat moeten gebruikers van andere voorzieningen tenslotte ook. En bijna iedereen heeft inmiddels toch wel een smartphone waarop je een taxi-app kan gebruiken of klassies UTC bellen voor een taxi. Uiteraard ook op eigen kosten. Of denk eens aan de ns app voor taxivervoer.

  34. Scherpschutter

    @Anne Marie ten Berge

    Die mening gun ik u van harte. De rekening om dit te bekostigen voor die ene gebruiker overigens ook.

  35. Joop

    @JdV
    Er zijn nu eenmaal zaken van maatschappelijk belang waar we belasting voor betalen, en deels zelf voor betalen, zo ook het OV.
    Ik betaal ook belasting waarvan wegen worden aangelegd en verbreed en andere auto infra, terwijl ik daar GEEN gebruik van maak, betaal je dat voortaan dan ook allemaal zelf ?

  36. Scherpschutter

    Joop

    “Ik betaal ook belasting waarvan wegen worden aangelegd en verbreed en andere auto infra, terwijl ik daar GEEN gebruik van maak, betaal je dat voortaan dan ook allemaal zelf ?”

    Ik ben voor, Joop. Totale privatisering van het wegennet en alleen betalen (aan private eigenaren uiteraard) voor gebruik van de wegen. Waarom zou u ook betalen voor de A67? Stel je toch eens voor hoeveel goedkoper, beter en efficienter het wegennet zou zijn zonder klungelende zwabberoverheid met mega-overhead en hoeveel goedkoper u wel niet uit zou zijn….

  37. Koel Hoofd

    @Joop
    Op het moment dat je in de bus over een weg of busbaan rijdt, dan maak je gebruik van infra die al dan niet is verbreed of speciaal aangelegd voor de bus.
    Betaald door die autobezitters, maak jij gratis gebruik van.

  38. Jop

    Klopt dat er vele “lege” bussen rijden, maar sommige bussen zitten continu te vol. (Oa de 6) Met geen mogelijkheid om 1,5 m afstand te houden. Erg frustrerend. Nadat ik twee bussen voorbij liet gaan in de hoop dat de volgende leger zou zijn, toch maar ingestapt. Helaas. Ook deze veel te vol. Mogelijk kunnen ze beter spreiden. Want dit werkt besmettingen enkel in de hand op bepaalde lijnen.

  39. Heidi

    De naam openbaar vervoer zegt het al, het is een openbare voorziening. In de tijd van Centaal nederland, Midnet, Connexxion een systeem wat prima functioneerde. Maar sinds de laatste aanbestedingen moet dit allemaal opgeleukt met allemaal nieuwe bussen die maar een paar jaar mee mogen, borden bij bushaltes die aangeven over hoeveel minuten de bus komt en vergelijkbare kostenverhogende fratsen in de bus. Vervelend dat veel bussen momenteel verre van vol zitten, maar dat is altijd geweest en toen kon het ook. Door al die extra fratsen zijn de basis kosten gewoon te hoog. Daarnaast hadden de huidige ondernemers niet onder een tarief onder de kostprijs moeten inschrijven om Connexxion uit de markt te drukken. Er is een spreekwoord : wie zijn kont brand, moet op de blaren zitten. De lage bezettingsgraad door corona gaat net als bij de NS wel weer over. Maar het is een mooi excuus om het laatste personeel te ontslaan en in de periode erna alleen nog maar met kleine busjes met vrijwilligers te rijden.

  40. banzsi

    het hele utrecht OV – plan is gebouwd op oude technieken en zal opnieuw zorgen voor gigantische kosten overschrijdingen. Durf te investeren in nieuwe technieken zoals: automatisch openbaar vervoer; MONORAIL. etc etc

    Gemeente Utrecht schrijf een prijsvraag uit voor het beste idee

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).