84-jarige vrouw slachtoffer van geraffineerde oplichting in Utrecht; politie toont beelden van verdachte 84-jarige vrouw slachtoffer van geraffineerde oplichting in Utrecht; politie toont beelden van verdachte

84-jarige vrouw slachtoffer van geraffineerde oplichting in Utrecht; politie toont beelden van verdachte

84-jarige vrouw slachtoffer van geraffineerde oplichting in Utrecht; politie toont beelden van verdachte
Een 84-jarige vrouw uit Utrecht is op donderdag 19 december slachtoffer geworden van een geraffineerde oplichtingstruc. Een nepmedewerker van de fraudehelpdesk wist haar persoonlijke gegevens en bankpassen te bemachtigen, waarna er voor ruim tweeduizend euro werd gepind. 

Een 84-jarige vrouw uit Utrecht is op donderdag 19 december slachtoffer geworden van een geraffineerde oplichtingstruc. Een nepmedewerker van de fraudehelpdesk wist haar persoonlijke gegevens en bankpassen te bemachtigen, waarna er voor ruim tweeduizend euro werd gepind. 

Het is 16:00 uur wanneer de telefoon van het slachtoffer rinkelt. De persoon aan de andere kant van de lijn geeft aan van de fraudehelpdesk te zijn. Er zou twaalfduizend euro van de rekening van de vrouw zijn gehaald. Zij luistert aandachtig naar de instructies die volgen. 

De zogenaamde fraudehelpdeskmedewerker vraagt om allerlei persoonlijke gegevens van de vrouw. Ook pincodes werden telefonisch doorgegeven aan de oplichter. Het slachtoffer wordt daarna gevraagd de bankpassen in een envelop te stoppen. Er zou iemand aan de deur komen aan wie zij deze passen moest meegeven. Om 17:00 uur gaat de bel. 

Signalementen 

Voor de deur staat een man gekleed in een donkere jas. Niet groot: 1.70 meter lang. De verdachte heeft krullend haar een getinte huidskleur. De vrouw geeft de envelop met bankpassen mee aan de jongen. Toen hij wegliep, vertrouwde het slachtoffer het niet meer.

Later kwam de politie aan de deur en die bevestigde de oplichting. Toen was er al voor 700 euro gepind op meerdere locaties. Ook is er voor 1399 euro een iPhone gekocht bij de MediaMarkt.

Tips over de verdachte kunnen worden doorgegeven via het tipformulier. De politie vermoedt dat de verdachte minderjarig is en toont daarom beelden van hem met blur. Mocht de verdachte zichzelf niet melden, dan zal hij herkenbaar in beeld worden gebracht. 

 

 

6 Reacties

Reageren
  1. Claire Obscur

    Gewoon in beeld brengen. Als je genoeg ballen hebt om met voorbedachte rade te werk te gaan moet je ook genoeg ballen hebben voor een 15 minutes of shame.

  2. Koel Hoofd

    Ik wordt zo boos over dergelijke berichten.

    Op zeer persoonlijke noot:
    Mijn bejaarde moeder was geen totale digibeet maar zo bang voor oplichting dat ze de telefoon (KPN noch mobiel) niet meer opnam als er geen bekende belde.
    Dat ging mis bij afspraken in het ziekenhuis omdat ze de telefoon niet had opgenomen en tussen de spam het LUMC mailtje had gemist waardoor ze niet wist dat de afspraak was verzet.
    Van reklame in de mailbox raakte ze compleet van de leg omdat ze ook door websites waar ze nog nooit was geweest werd gebombardeerd.
    Elke keer als ze een systeemmelding, een berichtje of email niet kon plaatsen belde ze me in paniek op en kon ik halsoverkop de auto in om haar te kalmeren omdat ze doodsbang was dat iemand haar paar spaarcentjes zou stelen…
    Dat is ook een keer bijna gebeurd want die oplichters zijn heel geslepen en volhardend in het neerhalen van bejaarde paranoide barrieres. Daar heeft ze maanden slecht door geslapen want ze dacht dat ze alsnog voor haar deur zouden staan…
    Ze was blij toen ze doodging want, zei ze, ‘dan hoef ik niet meer bang te zijn’…
    Mijn hart is gebroken.

    Ben ook mantelzorger voor mijn bejaarde tante, die leeft in dezelfde doodsangst omdat zij als totale digibeet die virtuele wereld al helemaal niet begrijpt.
    Dat is de onmenselijke terreur achter de voordeur van die laffe honden waar bejaarden tegenwoordig mee te maken hebben.

    Maar onze overheid en banken blijven maar pushen om alles online te doen omdat het zo handig is… (lees: goedkoop)
    Onze overheid werkt samen met banken online criminaliteit in de hand maar zeggen tegen slachtoffers:”eigen schuld want je had beter kunnen weten”
    Echter….
    Digital nomads trappen ook op grote schaal in de virtuele oplichting en die weten inderdaad beter, alleen weten die oplichters het nog beter.
    Bejaarden zijn kansloos.

  3. Realist

    Foto tonen, laat maar aan het grote publiek zien wie deze laffe mensen zijn. Als ze gepakt worden, keihard straffen. Moeten we als maatschappij niet willen.

  4. Inez

    Mijn moeder is dit ook overkomen. Ze heeft aangifte gedaan en gelukkig al het geld van de bank teruggekregen. Wel omdat mijn zus ingegrepen heeft en erger heeft voorkomen.

  5. Koel Hoofd

    @Inez
    Wees je zus maar dankbaar en geef je moeder eens een extra knuffel want het hakt er in bij die oudjes.

  6. Boesje

    Ik zie hier geen beelden. Of ligt dat aan mij. Zo niet, gemiste kans.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).