Aantal gestolen fietsen met ruim 35 procent gestegen in Utrecht; gemeente adviseert twee sloten te gebruiken Aantal gestolen fietsen met ruim 35 procent gestegen in Utrecht; gemeente adviseert twee sloten te gebruiken

Aantal gestolen fietsen met ruim 35 procent gestegen in Utrecht; gemeente adviseert twee sloten te gebruiken

Aantal gestolen fietsen met ruim 35 procent gestegen in Utrecht; gemeente adviseert twee sloten te gebruiken
Het aantal aangiftes van fietsdiefstallen in Utrecht is de laatste tijd flink toegenomen. In 2022 werd maar liefst 4.101 keer aangifte gedaan van een gestolen fiets, terwijl dit aantal het jaar ervoor 3.034 bedroeg. In de binnenstad werden in 2022 de meeste fietsen gestolen.

Het aantal aangiftes van fietsdiefstallen in Utrecht is de laatste tijd flink toegenomen. In 2022 werd maar liefst 4.101 keer aangifte gedaan van een gestolen fiets, terwijl dit aantal het jaar ervoor 3.034 bedroeg. In de binnenstad werden in 2022 de meeste fietsen gestolen.

De Utrechtse fracties van CDA en PvdA hebben signalen ontvangen dat er op verschillende plekken in de stad, waaronder het gebied rond de Nicolaïkerk, de Jacobikerk en station Terwijde, relatief veel fietsen werden gestolen en ook dat daders het specifiek gemunt zouden hebben op elektrische fietsen. De partijen menen dat ouderen, ouders met jonge kinderen en jongeren zich hierdoor minder makkelijk door de stad kunnen verplaatsen, waardoor de bereikbaarheid van Utrecht onder druk komt te staan. “En daar maken we ons zorgen om”, is te lezen in schriftelijke vragen die de fracties begin februari hebben ingediend.

Cijfers

Het college zegt nu in antwoord op die vragen dat, gezien het aantal aangiftes, het aantal fietsdiefstallen in 2022 (4.101) met ruim 35 procent is toegenomen ten opzichte van 2021 (3.034). Van 2013 (3.092) tot 2015 (4.480) is het aantal aangiftes van fietsdiefstal toegenomen in Utrecht, maar in de jaren daarna nam het gestaag weer af.

In 2018 bedroeg het aantal aangiftes nog 4.018, maar een jaar later zakte dat naar ver onder de 4.000 tot 3.196. In de daaropvolgende jaren zakte het aantal fietsaangiftes langzaam (maar bleef het boven de 3.000) om in 2022 weer te stijgen tot 4.101.

Binnenstad

Met 1.053 aangiftes lijkt het erop dat in 2022 in de binnenstad de meeste fietsen werden gestolen. Daarbuiten concentreerden diefstallen zich vaak rond drukke plekken zoals stations en winkelgebieden.

Wat het precieze percentage gestolen elektrische fietsen was in 2022, is niet helemaal duidelijk omdat dat volgens de gemeente tijdens de aangifte niet altijd werd aangegeven door de eigenaar, maar volgens een schatting zou het in een derde van de gevallen om een e-bike gaan.

Kerken  

Zoals eerder gezegd heeft het CDA ook signalen ontvangen dat er meerdere fietsen van bezoekers van de Nicolaïkerk en Jacobikerk zouden zijn gestolen. De fractie vraagt het college echter alleen om cijfers van gestolen fietsen rond de Nicolaïkerk.

In antwoord daarop is te lezen dat er vorig jaar acht keer aangifte is gedaan van fietsdiefstal rond het Nicolaaskerkhof en dit jaar is dat tot eind februari twee keer gedaan. “Het merendeel van de diefstallen vond plaats op een zondag en gezien het tijdstip van de diefstallen kan dat gerelateerd worden aan de kerkdienst op zondagochtend”, aldus het college.

De gemeente zegt allerlei maatregelen te nemen om fietsdiefstal en het verhandelen van gestolen fietsen tegen te gaan. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat er op bepaalde plekken meer verlichting en handhaving komt. Tot slot heeft het college ook advies voor de Utrechters. “Het advies voor bewoners luidt steevast: gebruik twee sloten.”

31 Reacties

Reageren
  1. Binnenstadbewoner

    Verkeerd advies. 1 goed kettingslot is beter dan 2 of zelfs 3 goedkope sloten. Investeer dus in een goed kettingslot, zet je fiets vast bij voorkeur aan een stevig object, liefst op zichtbare plek , en maak evt. gebruik van fietsenstallingen die vaak gratis zijn.

    Aan die ringsloten waarmee je het achterwiel op slot zet, heb je niks. fietsen worden opgepakt, stukje verderop gezet op een rustig/ stil plekje om later terug te komen om slot open te breken.

  2. Johanneke

    Een e-bike is toch zeker wel verzekerd en zet je goed op slot? Om nou de ‘bereikbaarheid van Utrecht’ hierbij te halen, pfoe. Die mensen kopen met verzekeringsgeld een nieuwe e-bike en kunnen weer gewoon naar de kerk volgens mij.

    En het CDA richt zich in campagnetijd alleen op kerkbezoekers, dat vind ik heel schattig.

  3. Rob van Rob en Nico

    Twee sloten gebruiken is ook wel weer riskanter. Als je fiets dan gestolen wordt ben je gelijk twee sloten kwijt in plaats van één. Gemiddeld gezien kom je dan uit op 1,5 gestolen slot per fiets. We gaan er, als gemeente, dan 0,5 slot per gestolen fiets op achteruit.

    Laten we even bellen om te overleggen.

  4. Binnenstadsbewoners

    Fietsendieven gebruiken vaak loper sleutel
    Dan ritselen ze elk slot mee open
    Fred kaps is er niks bij
    Het wemelt in de stad van gratis bewaakte fietsenstallingen
    Maar ja,,zo maar ergens Je fiets neerzetten ,dan vraag je er om
    Geen medelijden mee

  5. Wim

    Het gros van die gepikte Utrechtse fietsen zal wel bestaan uit die lukraak neergekwakte Swap fietsen. Moreelsepark is geruimd maar loopt alweer vol. Jawel met cohorten fietsjes met blauwe voorbanden, gebroederlijk onder de gele waarschuwingsborden naast elkaar wachtend op de vrachtwagen van handhaving.

  6. JdV

    Dat zullen geen diefstallen uit bewaakte stallingen zijn denk ik.
    Dus de oplossing is simpel. Een verbod om te stallen op de openbare weg. Aangiftes van diefstal uitsluitend nog accepteren als de fiets in een bewaakte stalling stond. Beter voor de doorgang. Fraaier. Prettiger voor mensen met een beperking. Win-win-win.

  7. Kloek

    De reden dat er meer fietsdiefstallen zijn, is omdat er meer mensen afgegleden zijn in bittere armoede, meer mensen op straat terecht zijn gekomen, meer mensen met verslavingen kampen, minder mensen in de psychische opvang terecht komen, meer gastarbeiders (de goedkoopste laagopgeleiden) vanuit de EU door louche uitzendbureaus op straat zijn geschopt (die dan ook vaak met armoede en verslavingen kampen). Fietsen worden gestolen en op straat verpatst (of aan de fietsenwinkels van een lager allooi. De oplossing van het probleem zit hem in minder mensen op straat en minder mensen in verslavingen en meer mensen in psychische opvang en beter omgaan met gastarbeiders. Dat vermindert de noodzaak van diefstal (vaak verslaafde mensen) accuut.

    Het neo-liberale denken verwoest heel Nederland en creëert problemen die er niet hoeven te zijn (bezuinigen op opvang en op personeel aan de onderkant van de samenleving). Als er menswaardig met mensen wordt omgegaan is er minder kleine criminaliteit (waar diefstal onder valt). Dat is nog eens oplossingsgericht denken. Natuurlijk moeten mensen met hun klauwen van andermans eigendom afblijven, maar een verslaving en voedsel zijn noodzaak voor mensen in die categorie. Of een vergoeding voor de nachtopvang. En het lost veel ellende bij de slachtoffers van fietsendiefstal op, want de gevolgen kunnen best groot zijn voor vele onschuldige mensen.

  8. Realist

    Kerkgangers, vaak de wat oudere medemens op een e-bike, zijn makkelijke prooien natuurlijk. Vroeger konden ze de fiets zonder slot wegzetten om naar de kerk te gaan. Tegenwoordig worden ze bruut bestolen door asocialen en krijgen ze te horen dat ze maar twee sloten erop moeten zetten ipv dat ze te horen krijgen dat die asocialen opgespoord en keihard bestraft gaan worden.

  9. WvR

    Of je zet je fiets in één van de megastallingen. Plek zat overal.
    Of binnen in je eigen huis.
    Of je gooit er 2000 agenten tegen aan.

    Megastalling is handiger.
    Makkelijker handhaven, dieven moeten naar gecentraliseerde locaties.
    Maar dan moet je wel bereid zijn een stukje te wandelen naar huis.
    En dan is het weer net alsof je een auto hebt.
    En dat willen fietsers niet.

  10. FB59

    Tja, op straat parkeren van auto’s wil de gemeente niet en met je fiets kan je dat ook beter niet doen. Niet alleen luie automobilisten, maar ook fietsers die per se voor de deur (ook van de kerk) willen parkeren. Waardeloos advies van de gemeente. Blijf van andermans eigendom af of achtste gebod “gij zult niet stelen”.

  11. Utreg Faalt

    ik adviseer de Gemeente om te zorgen dat de fietsendieven gepakt worden. Daar heeft fietser meer aan.

  12. MK

    Een aannemelijke verklaring lijkt me dat die stijging komt doordat er tegenwoordig veel minder fietsenrekken zijn waar je je fiets aan vast kan maken…

  13. Utrechter

    Mijn advies aan het college: doe er eens wat aan! Het zijn specifieke bendes die specifieke fietsen zoeken en jatten. Zwervers die op elektrische mamafietsen rondrijden gaan gewoon hun gang. Het wordt totaal niet serieus genomen en het advies om je fiets op slot te zetten is toch een lachwekkende oplossing. Wat dacht je van meer toezicht en handhaving, inzet van lokfietsen met gps-tracker, etc.?

  14. LvH

    Ik heb in Lunetten een fietsendief op heterdaad betrapt. Hij was met een slijptol in de weer bij een elektrische fiets. Mensen liepen er voorbij alsof er niets aan de hand was. Toen ik eindelijk met de meldkamer doorverbonden was had hij door dat ik aan het bellen was en verborg zijn gezicht. Toen ik nog een poging deed tijd te winnen voor de politie haalde hij uit met de tol.. Ik had foto’s van hem en hij was typerend gekleed, maar ze hebben hem niet gepakt.

  15. BVL

    De gemeente Utrecht kan beter gratis tags uitdelen. Hebben we ook meteen data waar en door wie de meeste fietsen worden gestolen.

  16. Boesje

    Er zijn van mij zoveel fietsen gestolen dat ik de tel ben kwijtgeraakt. De laatste was mijn eerste elektrische fiets. De dader met zijn vriendin stonden op camera en zijn snel opgepakt. Waarschijnlijk al bekenden van de politie. Ik heb mijn fiets echter niet terug gezien. Nu doe ik 3 sloten op mijn nieuwe fiets.

  17. BW

    Ik ben geen expert op het gebied (wat op het gemiddelde internetforum natuurlijk niet echt bezwaarlijk is), maar volgens mij is ieder slot open te breken. Heb (volgens mij bij Een Vandaag) wel eens een reportage gezien waarbij echt alle sloten binnen 20 seconden werden gekraakt (tenzij je écht dure sloten koopt, maar dat heeft toch vrijwel niemand). Oftewel, ook met een tweede slot zit je niet bepaald safe.

    Heb zelf trouwens een oude fiets met twee doorsnee sloten, vooral omdat ik het idee heb dat zo’n oud kreng minder snel wordt gestolen. Dat is natuurlijk garantie tot de voordeur, maar zo hou ik het toch alweer heel wat jaren uit.

  18. Pee

    Er worden sloten verkocht voor veel geld die zeer makkelijk te openen zijn .
    Er zit ook een keurmerk op die sloten maar blijkbaar zijn ze niet op de hoogte van het gemak waar die sloten mee worden open gemaakt.

  19. Herman1963

    Ik vermoed dat het werkelijke aantal gestolen fietsen veel hoger ligt want de aangiftebereidheid is niet heel groot, wetende dat er niet veel wordt gedaan met zo’n aangifte, en de kans dat je fiets wordt teruggevonden klein is. Zo’n aangifte is vereist als je fiets tegen diefstal is verzekerd, maar in alle andere gevallen vermoed ik dat de eigenaar zijn/haar verlies neemt en aangifte achterwege laat.

  20. E.R.A.

    Toename van fietsendiefstallen is slechts één van de uitingen van de onder het neoliberale beleid van VVD en D-66 steeds verder veloederende mentaliteit onder met name de jongere generaties in Nederland. Daarnaast zijn bij veroordelingen de opgelegde straffen veel te mild, waardoor er geen afschrikwekkende werking van uitgaat.

  21. Lombokker

    @Kloek
    Gemiste kans; U heeft duidelijk talent voor het schrijven van een sprookjesboek.

    De realiteit zoals ik die zelf heb meegemaakt is echter een stuk anders. Daarin zijn de fietsendieven vooral ‘jongeren’ die kennelijk geen zin hebben om een bijbaantje te nemen als aanvulling op hun zakgeld. Ik kan ook melden dat het zeker helpt om deze figuren (op luide wijze) aan te spreken op hun gedrag en aan te kondigen dat je de politie gaat bellen. Mijn ervaring is dat ze dat soort aandacht niet leuk vinden en vervolgens snel ophoepelen.

  22. Wim Vreeswijk

    Het is wellicht een idee om Uw postcode + huisnummer in het fietsframe te laten stansen bij de fietsenmaker zodat voor iedereen duidelijk is waar de rechtmatige eigenaar woont.

  23. TJA…

    Er zijn toch volop bewaakte fietsenstallingen?

  24. Koel Hoofd

    “daders het specifiek gemunt zouden hebben op elektrische fietsen”
    Nogal wiedes, die fietsen zijn duur dus brengen veel geld op via marktplaats.
    Mensen zetten ze ook niet goed op slot, die swapfietsen ook niet, dat is puur gemakzucht.

    “De partijen menen dat ouderen, ouders met jonge kinderen en jongeren zich hierdoor minder makkelijk door de stad kunnen verplaatsen, waardoor de bereikbaarheid van Utrecht onder druk komt te staan.”
    Wat een onzin weer.
    Ten eerste, de stad is al onbereikbaar en dat heeft de gemeente helemaal zelf op haar geweten, dat nu proberen afwentelen op fietsendieven is nogal kinderlijk.
    Ten tweede, op een gewone trapfiets kom je er ook en die worden niet zo snel gejat als die peperdure ebikes.
    Ten derde, auto’s worden ook gejat en als het tegen zit nog in brand gestoken ook. Auto’s zijn heel erg veel duurder dan die stomme ebikes.

  25. Kloek

    @ lombokker

    De eigen ervaring heeft vaak weinig met de werkelijkheid te maken. Mensen zien namelijk vaak wat ze willen zien of mensen hebben blinde vlekken (of reageren vanuit aannames).

    Geen gemiste kans derhalve. Gewoon feiten. En de ellende van jaren/ decennia aan neoliberaal beleid.

  26. Binnenstadbewoner

    @ Kloek alweer dat gewauwel over ‘neoliberaal beleid’ dat hier niet bestaat.

    Ga voor neo liberaalbeleid naar de US en kom dan maar weer eens terug. Dan zul je met andere ogen zien dat we hier in een links georiënteerd land leven met riante voorzieningen en een welvaartsniveau dat ronduit uniek is in deze wereld waarin armoe, uitbuiting en onderdrukking helaas de norm is.

  27. Pol Vandegeugden

    Fietsendieven creëren hun eigen afzetmarkt door fietsen te stelen en voor een bodemprijs te verkopen. Het is een proces met een positieve terugkoppeling.

  28. Kloek

    @ Binnenstadsbewoner

    Lariekoek. Nederland is helemaal geen links georiënteerd land.

    Kijk eens wie de echte macht heeft, dat zijn de multinationals.

    Alle schandalen die steeds meer naar boven komen, van toeslagen, tot mondkapjes, tot schuldeneconomie, tot weet ik wat> steeds weer blijken dat geen fouten te zijn, maar gewoonweg beleid. Bewust beleid, waarbij de (lagere) middenklasse en de onderkant van de samenleving altijd het onderspit delft.

    Uit werkelijk WEINIG blijkt veel linksigheid. Ja, soms, om de neoliberale schade te repareren, omdat het met sommige mensen anders wel heel schrijnend afloopt. Alle macht voor de multinationals en het bedrijfsleven en de economie (waar dus sommige mensen rijk van worden ten koste van vele anderen)> het systeem in NL is gewoon een piramidespel.

  29. Frans Ventiel

    Maak van de kerk gewoon een fietsenstalling, waar op zondag een mis wordt opgevoerd. Worden die kerken ook eens wat nuttiger gebruikt.

  30. Nuchter

    @Kloek,

    In de Tweede Kamer stemmen de linkse partijen aanmerkelijk vaker met de regering mee dan de rechtse. U zult nu wel vinden dat die linkse partijen mede schuldig zijn aan de liberale schade.

  31. Nico van Rob van Rob en Nico

    Ik heb gebeld maar niemand nam op

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).