Aantal laadpunten elektrische auto’s moet flink omhoog | De Utrechtse Internet Courant Aantal laadpunten elektrische auto’s moet flink omhoog | De Utrechtse Internet Courant

Aantal laadpunten elektrische auto’s moet flink omhoog

Aantal laadpunten elektrische auto’s moet flink omhoog
De gemeente Utrecht verwacht dat er in 2025 ongeveer 25.000 elektrische auto’s in de stad rijden. Om dit vervoer op een goede manier te faciliteren heeft de gemeente onder de noemer Utrecht laadt op voor 2030 een plan ontwikkeld om het aantal laadpunten uit te breiden.

De gemeente Utrecht verwacht dat er in 2025 ongeveer 25.000 elektrische auto’s in de stad rijden. Om dit vervoer op een goede manier te faciliteren heeft de gemeente onder de noemer Utrecht laadt op voor 2030 een plan ontwikkeld om het aantal laadpunten uit te breiden.

Omdat een deel van de rijders van elektrische auto’s geen eigen parkeerplaats heeft en daardoor afhankelijk is van publieke laadpunten, heeft de stad in 2025 minimaal 5.000 van deze punten nodig. In 2030 zijn dat naar verwachting zelfs 10.000 laadpunten.

Vanaf 2020 hoeven bestuurders van elektrische auto’s ook geen aanvraag meer in te dienen voor een laadpunt. Het aantal laadpunten wordt uitgebreid op het moment dat de bestaande laadpunten te vaak bezet zijn. Door te kijken naar hoeveel een laadpunt wordt gebruikt, is het mogelijk om te voorspellen wanneer een nieuw laadpunt nodig is.

De gemeente wil de laadpunten zoveel mogelijk plaatsen in parkeergarages, zodat er minder punten op straat nodig zijn. Per wijk wordt er een plan gemaakt waar de palen worden geplaatst. Bewoners worden uitgenodigd om hierover mee te denken.

8 Reacties

Reageren
  1. Harry

    Kan iemand mij uitleggen waarom dit nodig is op basis van empirische feiten in plaats van alle misschientjes, mogelijkjes en apocalyptisch glazen bolletjes? Of maakt me dit een bedreiging voor de agenda van de planeetreddertjes? https://www.youtube.com/watch?time_continue=704&v=auU-rs5NPlI

  2. Karla

    Ik snap dat we allemaal elektrisch moeten gaan rijden, maar ik vind die oplaadpunten zulke lelijke straatverrommelende dingen, met die palen en lichtjes en gekleurde snoeren. Dus ja, heel graag in garages en die op straat afbouwen of iets beters verzinnen!

  3. Yoshua

    Dat ze in Vleuten/LR/de Meern laadpalen aanleggen dat kan nog net.
    Maar in de stad moet je geen auto’s en fietsen meer willen faciliteren.
    Met het aanleggen van laadpalen laat je mensen denken dat het normaal is om in een auto te rijden door de stad.

  4. bee

    @Yoshua
    het is ook normaal dat er auto´s rijden in de stad om verschillende redenen.
    men gaat het autorijden zo ongelooflijk onbetaalbaar maken zodat je verplicht bent om zo´n electrocar te moeten aanschaffen,die uiteindelijk vervuilender zijn dan die met een verbrandingsmotor maar dat weten de meeste mensen niet eens.

  5. Toine Goossens

    Uit de plannen blijkt dat die laadpalen er alleen maar komen als de bezettingsgraad voldoende hoog is. Speciale laadstations, niet op de openbare weg, is een passende oplossing.

    Daarmee komen de kosten van die laadstations bij de eigenaren van elektrische auto’s terecht. Net zoals andere eigenaren voor de kosten van hun laadstations opdraaien. Waterstof tankstations zijn/worden onderdeel van al bestaande tankstations, ook daar geld dat de eigenaar betaalt voor het gebruik.

    Concentratie van laadstations in de bestaande transferia is een verschrikkelijk goed idee. Die staan ‘s nachts leeg. Zet daar bij elke plaats een oplader, en we kunnen vele jaren vooruit zonder dat dat tot scheve gezichten leidt. Overdag blijft een deel van de plaatsen voor opladen gereserveerd voor oplaadauto’s.
    Eigenaren maken gebruik van de uitstekende shuttle voorzieningen waar de gemeente bij de transferia voor heeft gezorgd.

    Minder auto’s in de stad, geen laadpalen meer in de stad, niet elke keer slechts een paal aansluiten, maar al de tranfsferiaplaatsen in één keer. Deze oplossing zal iedereen, ongeacht politieke opvatting, aanspreken. Eigenlijk raar dat het niet eerder is bedacht.

    Het geld dat de gemeente uitspaart, besteedt zij aan de waterstof infrastructuur.

  6. wollie

    @bee: elektrisch vervuilender dan verbrandingsmotor? Vis jij naar de nepnieuwsbokaal van de week ofzo?

  7. Harry

    @ Wollie
    De vraag is welke vervuiling wordt bedoelt, over welke periode en wat de brandstof is of waarmee de stroom is opgewekt. En aldus hebben jullie beide gelijk. Marginale verschillen dus.

  8. LR

    Bij ons om de hoek stonden 2 electrische laadpalen. Daarvoor werden 3 parkeerplaatsen omgetoverd in 2 plaatsen voor electrische Hummers (want zo groot zijn die plaatsen).
    Omdat die plaatsen bijna altijd leeg zijn, heeft de gemeente in al haar onwijsheid nog een 2 plaatsen om de hoek in een andere straat geplaatst. Ook hiervoor gingen 3 plaatsen op de schop en nu hebben we in totaal dus 4 prachtige plekken die amper worden gebruikt.
    Ik ga binnenkort een grote amerikaanse pickup truck laten uitrusten met batterijen, dat parkeert makkelijker dan het kleine autootje dat we nu al 12 jaar hebben. En dit is in hartje binnenstad.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).