Buurtbewoners komen in actie voor een veiligere Pijperlaan | De Utrechtse Internet Courant Buurtbewoners komen in actie voor een veiligere Pijperlaan | De Utrechtse Internet Courant

Buurtbewoners komen in actie voor een veiligere Pijperlaan

Buurtbewoners komen in actie voor een veiligere Pijperlaan
De Pijperlaan. Beeld: Google Maps
Bewoners van de Utrechtse wijk Oog in Al trekken aan de bel over de verkeerssituatie. Het verkeer rondom de Pijperlaan is volgens hen dermate gevaarlijk dat er onmiddellijk actie ondernomen moet worden. Er is een actiegroep opgericht.

Bewoners van de Utrechtse wijk Oog in Al trekken aan de bel over de verkeerssituatie. Het verkeer rondom de Pijperlaan is volgens hen dermate gevaarlijk dat er onmiddellijk actie ondernomen moet worden. Er is een actiegroep opgericht.

Het kruispunt Pijperlaan-Leidseweg is al geruime tijd onderwerp van gesprek onder de bewoners van de wijk. Vooral in de avonduren zorgen roekeloze automobilisten voor onveilige verkeerssituaties bij de stoplichten van het kruispunt. Bestuurders sorteren voor om rechtsaf te slaan naar de Leidseweg, maar zodra het stoplicht naar rechts op groen springt rijden ze zonder pardon rechtdoor. “Vaak met een snelheid van 70 of 80 kilometer per uur”, vertelt Gijs Bannink van Wijkraad West. “Meestal nemen ze niet eens de moeite om te stoppen voor het rode licht.”

Levensgevaarlijk, vindt ook bewoonster Laetitia Ouillet. “Dagelijks steken enorm veel kinderen de Pijperlaan over richting de tennisclub of het zwembad, vooral ‘s avonds. Het is wachten tot het een keer misgaat.” Zover mag het niet komen, vinden Gijs en Laetitia. Er moet volgens hun wat gedaan worden aan ‘het hufterig gedrag van de wegpiraten op de Pijperlaan’.

Beiden doen ze al jarenlang hun best om de gemeente Utrecht daarvan te overtuigen. De twee zijn niet tevreden over het resultaat. De bewoners geven aan dat ze steeds hetzelfde antwoord krijgen: “De Pijperlaan zal meegenomen worden bij de herinrichting van de westelijke stadsboulevard. Iets dat nog jaren zal duren.”

Petitie

Dat duurt naar mening van Laetitia te lang. Om die reden start ze een petitie om de verkeerssituatie rondom het kruispunt Pijperlaan-Leidseweg veiliger te maken. “We zijn bezig met het opstellen van een vragenlijst. Volgende week gaan we met ruim vijftig bewoners langs de deuren om handtekeningen op te halen. De petitie willen we vervolgens aanbieden bij burgemeester Jan van Zanen, zodat het snel op de politieke agenda van de Utrechtse raad komt.”

Het plaatsen van een flitspaal langs de weg zou een goed begin zijn, vindt Gijs. “Met de petitie willen we laten zien dat er voldoende draagvlak voor is in de wijk. Honderden bewoners hebben al laten weten de petitie te zullen tekenen.” Vanavond gaat hij met de wethouder Lot van Hooijdonk in gesprek over de kwestie.

Laetitia hoopt dat de petitie eindelijk schot in de zaak brengt. “Ik ziet niet te wachten op zoethoudertjes als informatiebijeenkomsten of stadsgesprekken. Er moet nu iets gebeuren. Wat we gaan doen als dat niet gebeurt? Dan gaan we op de barricades staan. Met de hele buurt baanbreed op de Pijperlaan gaan liggen lijkt me wel wat.”

20 Reacties

Reageren
  1. Paul

    Dat verkeert voorsorteren is een plaag.
    Kijk ook bv verkeersplein Hooggelegen staduit.
    Linksaf/rechtuit LR of rechtsaf opstellen en dan toch er tussen wringen richting A2 naar het zuiden!

  2. Lombokker

    Sinds dat de Lessinglaan/J.Haydinlaan van 4 naar 2 banen is gereduceerd is het dikke ellende, vooral in de avondspits. Een deel van het sluipverkeer komt via Lombok als ze zien dat het bij de Spinozabrug vast staat. Eerst een stuk racen over de Laan van Nieuw-Guinea, en daarna staan ze met zijn allen te toeteren bij de Muntbrug omdat het daar dan weer vastloopt.

    Het misbruik van voorsorteervakken inclusief door rood rijden is overigens een fenomeen dat zich niet beperkt tot de Pijperlaan. Een bepaalde categorie asomobilisten schijnt dit heel normaal te vinden.

  3. Chantal

    Beste Ooginallers,
    Vervelend probleem. Helaas staat u niet alleen en geldt dit voor (onder andere!) Amsterdamsestraatweg, Adelaarstraat, Oudenoord, Kanaalstraat etc etc etc
    Achter aansluiten graag.

  4. JdV

    De oplossing is het aanleggen van steeds meer stadsboulevards waardoor er veel van de binnenkort meer dan 400.000 inwoners steeds creatiever gaan worden om toch nog op tijd thuis of op het werk te komen. Het zal de komende jaten echt lachen worden in de wijken in en om het centrum voor wat betreft overlast.

  5. Marco Knol

    Op al dit soort plekken flitspalen installeren zou toch niet teveel moeite moeten zijn? Op kruispunten vaak eenzelfde verhaal; nog net ff dat oranje licht meenemen en/of achteraan aansluiten en dan bij groen licht van de andere kant het kruispunt blokkeren. Pleur de stad maar gewoon vol met flitspalen.

  6. M van Hal

    @chantal het grote verschil met alle andere straten die jij noemt is dat deze niet op de doorgaande route liggen naar een openbaar zwembad en tennisbaan. Voorts heb ik van al deze straten geen artikelen gelezen over onveiligheid. Ik snap daarom het achteraan sluiten niet helemaal.

  7. Harrie

    @chantal: het is in mijn ogen niet een probleem van Oog in Al alleen. Diezelfde roekeloze automobilisten scheuren twee minuten later bij mij in de Spinozaweg ook met 80 km/u door rood, rechtsaf richting de Kanaalstraat of rechtdoor naar de Amsterdamsestraatweg en de Adelaarstraat.

  8. Tim

    Pas geleden was ik bijna aangereden door iemand die verkeerd voorsorteerde en ook nog eens hard door rood reed. Wat een imbecielen heb je er toch bij.

  9. Frits

    Heeft niet zoveel te maken met herinrichting, als wel met handhaving. Sinds een jaar of wat is het niet meer toegestaan op een kruising een andere richting te rijden dan de pijl van het voorsoorteervak aangeeft.

    De politie kan niet overal zijn, en het is lastig om iets te doen aan allerlei incidenten. Maar als er zulke specifieke berichten komen over een specifieke kruising tijdens specifieke uren, dan is het wel een bijzonder zwakke reactie om het te gooien op een “herinrichting”. Je kunt op z’n minst even de wijkagent sturen om het probleem te bekijken.

  10. Marc Hofman

    @chantal, waarom achteraan aansluiten en niet samen optrekken, om maar in de mobiliteitstermen te blijven?

  11. Berk

    Inderdaad tijd om echt een keer te gaan handhaven in Utrecht. Als je ziet dat het steeds dezelfde plekken zijn waar keihard wordt gereden (en dat zijn met name plekken vanuit of richting Kanaleneiland en Overvecht) dan lijkt me de oplossing simpel, zet op die plekken flitspalen meer of hou incidentele controles met een lasergun, echt niet moeilijk of duur lijkt me

  12. Azijn

    Die flitspaal staat er al minstens 20 jaar, is de bewoners zeker nooit opgevallen?
    Moet wel bekennen dat er steeds vaker bizar weggedrag te zien is en niet alleen bij automobilisten maar ook bij fietsers op een egotrip met een doodswens.
    Maar dat verkeerd voorsoorteren is het zoveelste domme verkeerskundige foutje van de gemeente. Mensen moeten in 2 rijtjes voorsoorteren voor linksafslaan onder de fly over van de Ds M. Luther King weg terwijl ze dan 150m na het stoplicht er achter komen dat ze verkeerd staan omdat ze dan de Leidsweg in worden gestuurd. Dan is er maar één optie behalve omrijden. Dat valt onder uitlokken van ongewenst en onverwacht verkeersgedrag vanwege gebrekkige infrastructuur….

  13. WP

    @Lombokker,

    De Lessinglaan en Haydnlaan zijn nog nooit in de geschiedenis, dus echt nooit 4 baans geweest! En dat zal ook nooit gebeuren…

    De oplossing voor de Pijperlaan is overigens simpel. Gewoon sorteervak voor rechts weghalen en ook op M Kinglaan 1 rijstrook naar links in plaats van 2. Nu krijg je alleen maar verwarring door invoegen. Als er nu heel veel verkeer naar rechts welgelegen in zou gaan dan heeft de sorteerstrook zin, maar nu voor die enkeling die rechtsaf slaat heeft het meer nadelen…

  14. JeroenHalveMaanOoginAl

    Het is asociaal en irritant gedrag. Maar de wegbeheerder lokt het slechte gedrag uit. Twee stroken richting Oog in Al vanaf de snelweg nodigt uit zogenaamd per ongeluk de verkeerde strook te nemen en zo voor te dringen.
    Dat kan nu al veranderd worden en niet pas als de Stadsboulevard wordt aangelegd.

  15. Angelique

    Herkenbaar punt. Als automobilist krijg je namelijk een stoplicht eerder pas groen op het moment dat je dit stoplicht nèt niet meer kunt halen. Dat daagt mensen uit.

  16. cas

    Ze kunnen ook verhuizen als ze problemen hebben met een doorgaande weg die er langer ligt dan veel klagende mensen er wonen.

  17. BW

    @Lombokker
    De Lessinglaan / Joseph Haydnlaan is altijd al 2×1 baans geweest. Het fileprobleem in Oog in Al is ontstaan toen de op-/afrit naar de A2 bij Douwe Egberts in 2008 is afgesloten.

  18. WP

    @Azijn, moet je me toch eens vertellen waar die flitspaal dan staat?

    @cas, de situatie is wel 2 keer zo druk geworden als 15 jaar terug… Door vooral weghalen afslag a2 bij gele brug….

  19. Cico

    Zoals andere mensen ook aangaven: dit is niet het probleem van de inrichting, die is heel duidelijk. Maar als mensen daar lak aan hebben is handhaving het antwoord.

  20. cas

    @ WP, was sarcastisch, maar iedereen weet dat er voor de meeste klagers rondom deze weg geen enkele maatregel voldoende in naar hun zin. Ja, een paaltje aan het begin en volledig afsluiten van verkeer.
    Ondanks dat ze aan de inrichting iets kunnen doen, zal de situatie niet veel veranderen. Oversteken van deze weg blijft een onderdeel waar men zeer goed moet opletten en soms geduldig moet zijn.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).