Kamervragen GroenLinks over extra bomenkap voor verbreding A27 | De Utrechtse Internet Courant Kamervragen GroenLinks over extra bomenkap voor verbreding A27 | De Utrechtse Internet Courant

Kamervragen GroenLinks over extra bomenkap voor verbreding A27

Kamervragen GroenLinks over extra bomenkap voor verbreding A27
De A27 bij Amelisweerd
Tweede Kamerlid Suzanne Kröger van GroenLinks heeft Kamervragen gesteld over het geplande kappen van extra bomen door Rijkswaterstaat voor de verbreding van de A27. Er moet 28 hectare meer groen worden gekapt voor de werkzaamheden.

Tweede Kamerlid Suzanne Kröger van GroenLinks heeft Kamervragen gesteld over het geplande kappen van extra bomen door Rijkswaterstaat voor de verbreding van de A27. Er moet 28 hectare meer groen worden gekapt voor de werkzaamheden.

De partij maakt zich zorgen over de grote hoeveelheid extra groen die ingeruild wordt voor asfalt. De partij stelde onder meer vragen over de klaarblijkelijk verouderde gegevens op basis waarvan is besloten tot het kappen van meer bomen. GroenLinks wil weten wat dit betekent voor het besluit, het participatietraject en of dit mogelijk juridische gevolgen heeft.

Rijkwaterstaat gaat de A27, A12 en A28 rond Utrecht verbreden om het verkeer beter door te laten stromen. Dat wordt vooral gedaan door meer asfalt te leggen. Nu blijkt dat er meer groen moet worden gekapt, dan eerder gedacht. “Om het project te kunnen uitvoeren, moet langs het ruim 20 km lange traject meer groen verdwijnen dan eerder was voorzien”, aldus Rijkswaterstaat.

Er is tijdens de wegwerkzaamheden meer ruimte nodig voor werkterreinen en tijdelijke rijstroken. Rijkswaterstaat benadrukte wel de natuur die verdwijnt ergens anders terug te laten komen.

28 hectare aan groen

Het gaat om stroken groen direct langs de A27, A28 en A12 en in de knooppunten Rijnsweerd (A27/A28), Lunetten (A27/A12) en Oudenrijn (A12/A2) die samen een oppervlakte van ongeveer 28 ha hebben.

De Kerngroep Ring Utrecht reageerde eerder al verbaasd en verontwaardigd op het nieuws dat er duizenden bomen extra moeten worden gekapt voor de Ring Utrecht. De Kerngroep bestaat uit Utrechtse bewoners-, natuur- en milieuorganisaties en komt in het verzet tegen de verbreding van de snelweg.

De groep vindt ‘dat het tijd wordt om te stoppen met het geldverslindende project’. “Met de gemeente en de provincie vinden wij dat dit het moment is om te kiezen voor een effectief bereikbaarheidsplan voor de regio, waarbij flink wordt geïnvesteerd in fiets en openbaar vervoer”, schreef de groep in een statement.

Gekoppelde berichten

8 Reacties

Reageren
  1. R

    Kappen, kappen en nog eens kappen, asfaltfans hebben er echt alles voor over om een strookje asfalt extra te hebben. Dat extra asfalt in no-time nieuw verkeer aantrekt en daarmee bewezen NIETS doet aan de doorstroming, wil er bij die petrolheads gewoon niet in. Autofans blijken keer op keer volledig imuun voor de feiten, zoals vastgesteld dmv jarenlang academisch onderzoek: meer asfalt helpt niet. Alleen een betere spreiding van wonen en werken helpt, waardoor mensen niet meer collectief op hetzelfde moment het halve land door hoeven te rijden. Ik fiets elke dag 10km naar mijn werk – heerlijk is dat. Mensen die in hun ééntje in een auto samen files veroorzaken verdienen het gewoon om dagelijks te mogen wachten. Deel die auto’s toch, of pak de fiets, en alle files verdwijnen -gratis- als sneeuw voor de zon, zonder dat ook maar 1 boom gekapt hoeft te worden.

  2. V

    @R Goed verwoord, volledig mee eens. Geen bomen kappen maar kappen met al dat asfalt. Het lost helemaal niets op.

  3. Henk

    Heel veel huizen bouwen en alle auto’s naar buiten de stad, maar als – om daar dan enige doorstroming te regelen – een paar bomen gekapt worden, wel gaan piepen. Het is mooi weer politiek van Groen Links: geen oplossing alleen maar zeuren over iets wat veroorzaakt wordt door eigen beleid.

  4. Katja

    Bomen zorgen voor zuurstof en opname CO2, maar in dit land wil het maar niet doordringen, met dank aan de vroemvroempartij.
    En maar klagen over ontbossing in de wereld. Wat een niveau…

  5. Kenh

    @Henk: Die mensen, met huizen en auto’s buiten de stad, kunnen toch prima met de fiets naar kantoren in en rondom Utrecht fietsen?

  6. Toine Goossens

    Laten we de bejegening van automobiliteit door auto haters nu eens concreet in moderne termen benoemen:

    Niets meer of minder dan DISCRIMINATIE die in in strijd is met de artikelen van de grondwet. Iedereen is vrij om zijn of haar keuzes te maken in het leven. De een gebruikt de fiets en vliegt de hele wereld over om bij arme mensen te gaan backpacken, de ander blijft in Nederland en recreëert met de auto. Gebruikt ook de auto om mantelzorg te verlenen voor familie en bekenden die niet meer zelfstandig kunnen functioneren.

    Ik daag alle Vtjes, Rtjes en andere NNtjes uit om onze voetafdruk met elkaar te vergelijken. Weet wel waar je aan begint. Meer dan 40 jaar geleden besloten met echtgenote en ik om in Tuindorp te gaan wonen zodat wij met de fiets naar het werk konden gaan. Werk en kinderen brachten andere keuzes met zich mee.
    Onze eettafel is 45 jaar oud en we zijn pas aan ons 2e bankstel toe. Wij gooien niets weg, maar wij realiseren ons dat niet iedereen de eigen vrijheid op dezelfde manier invult. Kom op fietsers, ga eens met de billen bloot. Zo niet, doe er dan het zwijgen toe, zoals ik ook Geert Wilders en andere populisten het zwijgen toewens.

  7. Toine Goossens

    @Rtjes, Vtjes en andere NNtjes,

    Heb het lef om onder eigen naam te reageren. Anoniem reageren is verachtelijk.

  8. Nina

    Rijdende auto’s vervuilen minder, dan file-rijdende auto’s.
    Daar kunnen een paar boompjes qua CO2-vermindering niet tegen opboxen!

    En idd Toine; veel van die zgn. “groene” mensen nemen het vliegtuig om op vakantie te gaan. Echt groen leven doen er weinig. Het is vooral groen naroeptoeteren.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).