Langste trams van Europa komen in Utrecht te rijden | De Utrechtse Internet Courant Langste trams van Europa komen in Utrecht te rijden | De Utrechtse Internet Courant

Langste trams van Europa komen in Utrecht te rijden

Langste trams van Europa komen in Utrecht te rijden
Bron: Provincie Utrecht
De langste trams van Europa rijden binnenkort in Utrecht. De provincie heeft 22 nieuwe tramstellen gekocht bij de Spaanse leverancier CAF. De trams worden momenteel gebouwd in Zaragoza. De provincie houdt nog even geheim wanneer de voertuigen in Utrecht te zien zijn.

De langste trams van Europa rijden binnenkort in Utrecht. De provincie heeft 22 nieuwe tramstellen gekocht bij de Spaanse leverancier CAF. De trams worden momenteel gebouwd in Zaragoza. De provincie houdt nog even geheim wanneer de voertuigen in Utrecht te zien zijn.

De trams hebben hetzelfde uiterlijk als de trams die nu proefritten maken op de Uithoflijn, maar zijn een stuk langer. Ze bestaan niet uit vijf maar uit zeven modules. Daarmee worden de trams niet 33 maar 41 meter lang, en in Utrecht worden twee van die trams aan elkaar gekoppeld. Daarmee ontstaat er een voertuig van 82 meter lang.

500 reizigers

Wanneer twee trams gekoppeld worden, kunnen er bijna 500 reizigers mee. De provincie Utrecht krijgt daarmee de langste stadstram van Europa. De extra zit- en staplaatsen zijn nodig omdat het aantal reizigers in het openbaar vervoer in Utrecht blijft groeien.

“Wanneer de eerste lange tram aankomt in Nederland houden we nog even geheim, maar het zal niet zo lang meer duren”, laat de provincie weten. Gezien de bijzondere lengte van de tram gebeurt het transport met twee diepladers.

“Eenmaal aangekomen op de remise in Nieuwegein zullen we elke tram opnieuw weer netjes in elkaar zetten. De eerste tram uit deze nieuwe serie zal een uitgebreid testprogramma doorlopen en daarvoor ’s nachts minimaal 1.000 kilometer gaan rijden.”

19 Reacties

Reageren
  1. Rob H.

    Hoeveel mensen passen er in de bus die op lijn 12 rijdt, eigenlijk?

  2. Klaas

    Wat een kleuters eigenlijk in het Utrechts bestuur: ” we willen de langste, grootste, hoogste, meeste……etc….” Echt, beter neerzetten dan dat je eigenlijk net te klein bent kan niet. I rest my case.

  3. MJPD

    @Klaas
    Ik lees de door u aangehaalde quote nergens in het artikel, de recordlengte is de conclusie van de redactie. Of was het u enkel te doen om even ergens over te kunnen online-mopperen?

  4. Albert J. P.

    Plan was vziw om een 5-delige (van de Uithoflijn) en 7-delige tram aan elkaar te koppelen, wat uit zo komen op 74 ipv 82 m.

  5. Erik

    @Klaas:
    Misschien, heeeeel misschien is het wel nodig. Misschien dan hè?

  6. Vincent V.

    Dat betekend dat waar de tram een kruispunt oversteekt, o.a in het gebied rond de hokeyvelden van Kampong en bij het stadion. Je dus ook 2 keer zo lang stil staat met de Fiets of auto. Met als gevolg meer files, drukte op de fietspaden, kans op meer ongelukken. En dat alles omdat de rekenwonders zo goed hun best hadden gedaan.
    Jammer dit.

  7. Bill

    @Klaas: Als de gemeente ergens niet in uitblinkt is het dat wel. Utrecht is een stad van de consensus, zonder de branie die het eigenlijk wel zou moeten hebben. Daardoor ontstaan er projecten die constant half worden gedaan, slecht zijn georganiseerd, afgebluft worden door grote marktpartijen, etc…
    De gemeenteraad moet eens handelen naar een volwassen stad met een regio waar 700.000 mensen wonen en geen “dorps gestuntel” meer toelaten.

  8. Hondesoep

    Geef mij maar een metro. Daar los je veel meer vervoersproblemen mee op dan zo’n halfbakken tram oplossing

  9. Harry

    Kan de tram dan nog wel rijden? Het is tenslotte maar een klein stukkie tussen de Uithof en het Centrum.

  10. Simon

    @Harry, tussen UC en Vaartsche Rijn kan hij in ieder geval stil blijven staan. Dan fungeert hij gewoon als een soort looproute 😀

  11. Jopie

    Officieel iets van 200 en volgens mij gaan er 250 in met proppen. Dus die tram is dan 2,5 bussen.
    Wordt wel een feestje om met de fiets naar de Uithof te komen wat volgens mij 10x zoveel mensen doen dan met de bus, lekker wachtend op 82 meter tram die met 10 km/h de laatste 100m naar de halte rijdt. Dat duurt 35 seconden per tram en er gaan er 10 per uur per richting rijden. Succes met oversteken bij zwembad Kromme Rijn!

  12. BW

    De langste tram, de duurste tram… Echt alle records worden gebroken!

  13. Otto Nelemans

    En nu de perrons verlengen. Een leuk verdienmodel erbij.

  14. Joëlle

    En alle (nieuwe) perrons zijn dus 82 meter lang? Je kan immers geen langere tram laten rijden dan de perrons lang zijn.

  15. Fred

    @Jopie
    Klopt inderdaad.
    Ze hadden daar natuurlijk ook een ongelijkvloerse kruising moeten maken voor fietsers, ofwel, een tunneltje onder het spoor door.

  16. Williams Worldwide Television

    Overigens heeft Boedapest de langste trams van Europa, maar dat verder terzijde

  17. Koel hoofd

    Het Utrechts bestuur heeft al heel lang megalomane ideetjes welke dus half worden uitgevoerd omdat sommige mensen het er niet mee eens zijn, en andere mensen gewoon hun zin willen hebben vanwege geld, status en/of macht. Dat is nou democratie in werking. Of het een verkeersinfarct wordt? De tijd zal het leren. Maar aangezien het de doelstelling is om iedereen te laten fietsen, zullen er wel de nodige extra gewonden en/of doden gaan vallen omdat mensen denken nog net ff voor die tram langs te kunnen. Want extra lang wachten op een extra lange en extra trage tram, nee daar trappen ze niet in….

  18. MtU

    Ik zie het volgende pijnpunt al komen: dat die extra lange trams de scherpe bochten tussen Jaarbeursplein en Stationsplein niet kunnen nemen…

  19. Klaas

    @ Bill

    O god, jij gelooft dus echt al die marketingprietpraat over metropool regio? Een snel groeiende stad van Europa?

    Please. Utrecht is gewoon een erg gemiddelde provinciestad op europese en wereldschaal. Provinciaal dus. Niets bijzonders aan.

    De regio bij de stad optellen, ja, dat kan iedere stad doen. Dan zijn er ineens erg veel metropolen in Nederland, Europa en de wereld.

    Hou toch op.

    Utrecht is erg gemiddeld en zou zich ook eens zo moeten gedragen in plaats van juist (wat dan doen ze met al die wielerronde starts bijvoorbeeld) zich te willen profileren als een hele grote, want dat zijn ze zeker niet. Utrecht is geen Brussel of Düsseldorf, maar eerder een soort van Gent.

    Al die zogenaamde ambities zijn erg misplaatst en zonde van het geld.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).