Ruim 120 Utrechtse hardlopers doen op woensdag 15 mei mee aan een actieloop tegen verbreding van de A27. Zij pleiten voor alternatieve verkeersoplossingen om zo het bos van Amelisweerd te behouden.
Met meer dan een miljoen bezoekers per jaar is het gebied het best bezochte groengebied van Utrecht. Echter gaan binnenkort ruim 800 bomen tegen de vlakte voor de verbreding van de A27.
Volgens actievoerders gaat dit gepaard met meer geluidsoverlast en slechtere luchtkwaliteit in Amelisweerd, Rhijnauwen en aangrenzende woonwijken Lunetten, Rijnsweerd en Voordorp.
Volgens Anneke Wensing van Utrecht Klimaatneutraal 2030 is de verbreding een zeer kostbare schijnoplossing die ten koste gaat van de leefomgeving.
Amelisweerd
In de jaren ’70 en ’80 zorgde de aanleg van de A27 door Amelisweerd al voor hevige protesten. Dat was uiteindelijk tevergeefs want ten koste van 600 bomen kwam de weg er toch. Nu wil de rijksoverheid de weg verbreden wat weer ten koste van honderden bomen gaat.
“Het plan kost 1,2 miljard euro en is het bewezen niet effectief voor een betere doorstroming van het verkeer. Het is nodig dat we vanuit een andere visie gaan denken en handelen, waarbij we natuur, klimaat en welzijn op lange termijn vooropstellen”, aldus Wensing. “Zo zou het verlagen van de maximumsnelheid op de ring een simpele goedkope maatregel zijn, die wel effectief is en minder CO2-uitstoot veroorzaakt.”
De hardlopers verzamelen om 19.00 uur voor Zwembad de Krommerijn. Daar zullen verschillende sprekers zijn, waaronder actievoerders die zich in de jaren ’80 tegen de snelweg hebben verzet. Vervolgens lopen ze langs het deel van het bos waar de meeste bomen zullen sneuvelen als de plannen doorgaan.
12 Reacties
ReagerenIs het niet allang een zekerheid dat deze verbreding doorgaat? Anders veel succes, die miljard kan inderdaad beter besteed worden, van dat geld kun je een aardig OV-netwerk aanleggen voor de stad.
Asfaltmaffia, niks verbreden, staat hooguit twee keer per dag een keertje stil.
Triest inderdaad.
Voor dat bedrag kun je beter een paar extra tramlijnen aanleggen in Utrecht, daar schiet je veel meer mee op.
En ook nog eens beter voor het milieu en de luchtkwaliteit.
Mooi dat 349.880 inwoners niet meedoen. Er is altijd wel een klein groepje dat niet wil investeren in infrastructuur. Behalve als het ziekenhuis om de hoek sluit, dan moet er ineens geld komen. Treurig.
Meer asfalt en minder stadsboulevards.
Zorgt voor goede doorstroming in het verkeer in en rondom Utrecht.
Natuurlijk wordt de A27 verbreed.
Dit is keihard nodig.
Katja komt met haar bakfietsje nooit op de snelweg.
Anders zou je wel beter weten, wanneer de A27 vast staat.
Een laatste stuiptrekking van deze tegenbeweging. Hoe zinloos hun inzet is, zien zij zelf nog niet in. Zij kijken niet over de muur van de eigen bubbel heen.
Zij hadden mijn sympathie kunnen krijgen door zich in te zetten tegen de nieuwe NRU. Een weg die op 100 meter van Overvecht komt te liggen. Maar nee, de muur die zij om het eigen denken hebben opgetrokken, blokkeert inzet voor veel ernstiger getroffenen, zoals in Overvecht.
Deze actievoerders zetten zich alleen in voor het eigen Walhalla. De rest interesseert hen geen zier.
Rijdende auto’s vervuilen minder dan file-rijdende auto’s.
In mijn ogen protesteren deze mensen dus vóór luchtvervuiling.
Dit is niet een Utrechts projectje, maar een landelijke aangelegenheid. Een tramlijn heeft helemaal geen enkele betekenis in dit geheel. Deze groep moet misschien eens constructief meewerken en niet compleet eigen plannen maken en alleen met de hakken in het zand staan.
Het autogebruik neemt nog steeds toe in Nederland en daarom zijn er aanpassingen nodig om het op te vangen.
Ik ga ook.
Ik kom kijken en aanmoedigen!
Ik kom lachen om deze zielige vertoning. Waar een zeer kleine minderheid de democratie probeert de nek om te draaien.
120 hardlopers om het kappen van 800 bomen tegen te gaan, dat zijn bijna 8 bomen per hardloper. Dat moet de beleidsmakers toch wel overtuigen, denk ik……..