De handtekeningen zijn gezet: Cartesiusdriehoek wordt Blue Zone met duizenden woningen | De Utrechtse Internet Courant De handtekeningen zijn gezet: Cartesiusdriehoek wordt Blue Zone met duizenden woningen | De Utrechtse Internet Courant

De handtekeningen zijn gezet: Cartesiusdriehoek wordt Blue Zone met duizenden woningen

De handtekeningen zijn gezet: Cartesiusdriehoek wordt Blue Zone met duizenden woningen
Cartesiusdriehoek is een van de plekken waar nieuwe woningen moeten komen.
In de Cartesiusdriehoek komen tal van voorzieningen en 2.600 nieuwe woningen. Het gebied wordt een zogeheten Blue Zone en moet de gezondste wijk van Nederland worden.

In de Cartesiusdriehoek komen tal van voorzieningen en 2.600 nieuwe woningen. Het gebied wordt een zogeheten Blue Zone en moet de gezondste wijk van Nederland worden.

NS en het consortium MRP Development en Ballast Nedam Development hebben afgelopen week de koopovereenkomst voor een gedeelte van de Cartesiusdriehoek getekend en de samenwerkingsovereenkomst voor het gehele plangebied.

Het consortium werd door NS en gemeente Utrecht vorig jaar al geselecteerd met hun plan Blue District. Het doel is dat Blue District de meest gezonde, OV- en fietsvriendelijke wijk van Nederland wordt.

In het plan is aandacht voor duurzaamheid, innovatieve energieoplossingen en voor duurzame (deel-)mobiliteit. De wijk bestaat uit een variatie aan woningtypes voor uiteenlopende doelgroepen. Ongeveer een kwart van de circa 2.600 woningen is bestemd voor sociale huur. Het project wordt de komende jaren in fases gerealiseerd.

(Artikel gaat verder onder afbeelding)

Chantal Snelling Berg, senior gebiedsontwikkelaar NS Stations: “Met de realisatie van het concept Blue District op de Cartesiusdriehoek zorgen we met elkaar voor een gezonde, groene en duurzame wijk naast station Utrecht Zuilen. Het ontwikkelen van dergelijke gebieden met een innovatief mobiliteitsconcept wordt de nieuwe standaard. Met het sluiten van de overeenkomsten vandaag komt de meest gezonde, OV- en fietsvriendelijke wijk van Nederland weer een stap dichterbij.”

CAB-gebouw

De ontwikkelaars starten met de realisatie van 4 onderdelen van de buurt, inclusief de herontwikkeling van het CAB-gebouw. Op dit monument, waar ook poppodium dB’s en bierbrouwerij Oproer zijn gevestigd, moet een nieuw torengebouw komen.

(Artikel gaat verder onder afbeelding)

Naast station Utrecht Zuilen komt een woonconcept á la Place2beU van Portaal. Daarnaast hebben verschillende investeerders al getekend voor huurwoningen in verschillende bouwblokken. Ook is er ruimte voor een aanzienlijk aandeel koopwoningen. In totaal worden 750 woningen in deze fase gerealiseerd, waarvan circa tweederde huur en de rest koop. De start van de bouw van deze fase is voorzien in 2021.

In de periode 2022-2026 worden de overige fasen gerealiseerd, waaronder de verdere aanleg van een park en de groene lus aan de buitenzijde van het gebied, met ruimte voor ontspanning, natuurontwikkeling en klimaatadaptatie. Tevens wordt het Blue District gebiedsconcept verder doorontwikkeld, inclusief de realisatie van allerhande gebiedsvoorzieningen gericht op duurzaamheid, gezondheid, mobiliteit, ontmoeting en ontspanning.

(Artikel gaat verder onder afbeelding)

Wat zijn blue zones?

De blue zones zijn vijf gebieden in de wereld – Okinawa, Nicoya, Loma Linda, Sardinië en Ikaria – waar veel inwoners uitzonderlijk lang en in goede gezondheid leven. Deze kwamen in de internationale aandacht door een artikel in de National Geographic, The Secrets of a Long Life door Dan Buettner uit 2005.

Er is onderzocht welke gewoonten van de inwoners positieve gezondheidseffecten hebben en het bleek dat er negen gemeenschappelijke kenmerken zijn. Voor de nieuwe Utrechtse woonwijk is hiervan een stedelijke vertaling gemaakt naar vier overkoepelende thema’s: beweging, gezonde voeding, community en zingeving & ontspanning.

Maarten Stam, projectdirecteur MRP Development: “Er is een hele grote stap gezet in de realisatie van Blue District, waar we heel blij mee zijn. Nu kunnen we echt onze ambities waar gaan maken en de eerste ‘Blauwe Zone’ in stedelijk gebied gaan realiseren. En deze blijft wat ons betreft zeker niet beperkt tot de grenzen van het gebied. Er ligt een hele mooie kans om ook bewoners van omliggende wijken hierbij te betrekken en heel Utrecht weer een beetje mooier, gezonder en levendiger te maken.”

20 Reacties

Reageren
  1. cas

    Ik koop wel dat ze in het koopcontract op nemen dat het aanschaffen van een auto verboden is voor mensen die op een van deze adressen wonen. Anders vrees ik voor de parkeeroverlast in de omliggende wijken. We weten immers hoe dat gaat in de stad.

  2. Herman

    Leuk hoor, des te meer zielen in de stad des te meer vreugd. Kom maar op met al die invullocaties.
    Veel leuker dan zo’n Vinex oord.

  3. Willem

    @cas: een auto bezitten is zooooo 2015.

  4. GeeWee

    Wat gaan ze dan concreet doen met deze thema’s?

    beweging: ver lopen van parkeerplaats naar voordeur? ver lopen van perron naar voordeur?
    gezonde voeding: verbod op bezorgbrommertjes? alleen sappenbars?
    community: gezellig met z’n alleen in een vereniging van eigenaren?
    zingeving: alle kerken en moskeeen een dependance in deze wijk?
    ontspanning: wellicht een goede plek voor de nieuwe prostitutiewerkplekken?

  5. Chris

    De gezondste wijk van Nederland gaat dus tussen twee van de drukste spoorwegen van Nederland liggen. Ben benieuwd in hoeverre ze rekening hebben gehouden met geluidsoverlast door al die treinen

  6. cas

    @ Willem, dat geldt alleen voor diesels 😉

  7. Zuilen 030

    Hahahahaha, wat een mooie blabla;
    Geen auto, brommer of scootertje, alleen wortels knagen en iedere dag lekker ouwehoeren onder het genot van een glaasje bietensap.
    Als je dit leest zou je nog liever in Leidsche Rijn gaan wonen.
    Weer een mooi verhaal van ontwikkelaars die er goed geld aan verdienen

  8. wollie

    duurzaam, innovatief? ik zie nog steeds beton

  9. Marcel

    Tjonge, wat een verhaal zonder inhoud. Inderdaad Zuilen 030 heeft gelijk.
    Vroeger zei je: ga ff op de gang spelen met dit geblaat.

  10. Duyvendak

    En ook hier weer: zo plat als een dubbeltje. De woontoren die genoemd wordt heeft maximaal 10 bouwlagen.

    Utrecht Dorp spreekt dus bij 10 bouwlagen al over een woontoren….

  11. Marcel 59

    Blue Zone of Blue District; het zal waarschijnlijk vooral betekenen, dat je je blauw betaald om er te mogen wonen.

  12. Mia

    Ik word zo moe van die engelse namen overal voor,
    Place2beU, blue zone….
    is onze eigen taal niet leuk genoeg meer?

  13. Tim

    Ik zie hier nog niet echt spannende verschillen t.o.v. vergelijkbare nieuwe stadswijken als Merwedekanaalzone, Wisselspoor of Werkspoorkwartier. Ook allen dichtbebouwde autoluwe wijken met lage parkeernormen, veel openbare ruimte en ergens een groene wandelroute of een park. Wat maakt het nou precies dat juist deze wijk “gezonder” wordt dan die andere vergelijkbare wijken?

  14. Dirk

    cas 11/3/2019 – 13:37
    “Ik koop wel dat ze in het koopcontract op nemen dat het aanschaffen van een auto verboden is voor mensen die op een van deze adressen wonen. Anders vrees ik voor de parkeeroverlast in de omliggende wijken. We weten immers hoe dat gaat in de stad.”

    Wat een entitlement weer: er bestaat niet zoiets als ‘parkeeroverlast’. Dat zou immers betekenen dat er mensen zijn die de parkeerplekken in hun straat bezitten en dat doen jullie niet. Integendeel: de gemeente geeft jullie gratis parkeerplek voor je blik. Wees daar dankbaar voor in plaats van ontwikkelingen in andere wijken af te kraken.

  15. @UtrechtseSjoerd

    Plusjes voor @Mia. Het engelse woorden voor Nederlandse gebieden (“Science park”, of “event space” zoals de wethouder het Stationsplein bleef noemen) komen me ondertussen de strot uit.

  16. Harry

    Jongens, niet zo negatief. Er wordt een prijsvraagje uitgeschreven door de eigenaar NS en dan ga je de meest politieke wenselijke (nu GL en D66) uitkomst krijgen met een waanzinnge hoeveelheid woningen op deze postzegel. Zo werkt dat. Daardoor helaas geen inspraak door omwonenden of wordt recht gedaan aan de historie van de plek. Als ik dit zo schrijf moet ik jullie dus toch gelijk geven. Gebakken Lucht 2.0 uhhh Fried Air 2.0.

  17. Nina

    Je vraagt je wel af hoe hulpdiensten bij de woningen kunnen komen?

  18. JdV

    @Nina: Hulpdiensten zijn ongewenst. In de gezondste wijk van nederland hebben we sjamanen voor medische noodgevallen, en brand wordt niet bestreden aangezien brand een natuurlijk fenomeen is en er uiteindelijk weer nieuwe natuur voor terugkomt.

  19. Scherpschutter

    Vakwerk van de marketeers in kwestie! Dat gezond oud worden meer van doen heeft net het wonen in een echt schone omgeving in plaats van een vieze drukke stad (aan zee bijvoorbeeld, zoals in Okinawa), een stressvrij leven (dus niet in een Westerse prestatiemaatschappij) en bovenal een extreem gezond dieet (ultra verse vis, gezonde vetten en verse groenten), zal geen enkele belemmering vormen in het verkopen van deze utopie aan goedgelovige Marqt shoppers in klimaatneutrale broeken met 2x bovenmodaal.

    De marketeers cashen hier toch mooi per woning wel 20k tot 50k extra per woning voor hun bazen met het verkopen van een illusie. Knap gedaan! Een ‘Bluezone’…in het vieze Utrecht…omringd door snelwegen…gezegend met Ruhrgebied gassen als de wind verkeerd staat…met wat plantsoenen, zonnepanelen, disfunctionele warmtepompen en huizen van ecologisch gerecyceld toilet papier. Hoe verzin je het… LOL!

  20. Bart

    Een hoop wensdenken in deze projecten, 2600 woningen gaat hoe dan ook meer verkeer opleveren, al is het maar van leveranciers en serviceverleners. Kleine voorspelling: de omliggende wijken krijgen parkeerproblemen omdat een deel van de ‘groene’ mensen het toch wel handig vindt een autootje ergens in de buurt te hebben.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).