Politie Utrecht gaat digitale aangifte stimuleren | De Utrechtse Internet Courant Politie Utrecht gaat digitale aangifte stimuleren | De Utrechtse Internet Courant

Politie Utrecht gaat digitale aangifte stimuleren

Politie Utrecht gaat digitale aangifte stimuleren

In een poging om de wachttijden bij aangifte te verminderen gaat de politie Utrecht digitale aangifte onder burgers stimuleren. Dat schrijft burgemeester en korpsbeheerder Aleid Wolfsen in een brief aan de commissie Mens en Samenleving van de Utrechtse gemeenteraad. Momenteel verloopt bijna 40 procent van de aangiften via internet terwijl, volgens Wolfsen, zeker 60 procent van de aangiften ‘internetwaardig’ is. Daar is dus nog een winst van 20 procent te behalen.

Wolfsen schrijft zijn brief naar aanleiding van vragen vanuit de commissie over het aangifteproces bij de politie en de wachttijden daarbij. Uit zijn brief blijkt dat de afdeling Intake & Service van de politie Utrecht de afgelopen twee jaar te kampen heeft gehad met een groot aantal vacatures die niet steeds tijdig konden worden vervuld omdat daarvoor op districts- en korpsniveau onvoldoende financiële ruimte beschikbaar was. Die vacatures hebben volgens Wolfsen tot gevolg gehad dat vooral op piekmomenten de wachttijden voor het doen van aangifte te hoog opliepen. Ruim een jaar geleden is besloten de ontstane vacatures op te vullen uit zorg voor kwaliteit in het aangifteproces en zorg voor de medewerkers. Werving, selectie en opleiding van nieuwe medewerkers kost ongeveer een jaar. In januari 2012 is de eerste groep van negen nieuwe medewerkers ingestroomd; in juli 2012 stroomt een tweede groep van acht nieuw opgeleide medewerkers in en zal de afdeling weer op sterkte zijn. Daarmee zal de wachttijdproblematiek voor een belangrijk deel achter de rug zijn, maar nooit helemaal, stelt Wolfsen.

Om in de toekomst de dienstverlening op een nog hoger niveau te brengen zijn een aantal maatregelen in voorbereiding of uitvoering. Zo gaat de politie meer aangiften in het eerste contact op straat opnemen, zoals nu al gebeurt bij woninginbraken. Maar ook gaat de politie intensiever communiceren over het gebruik van zogenaamde voorkeurskanalen. Dat wil zeggen dat burgers worden geïnformeerd over andere mogelijkheden tot het doen van aangiften. Ongeveer 60 procent van de aangiften blijkt ‘internetwaardig’ terwijl nog maar 40 procent van de aangiften via internet verloopt. Na de zomer, uiterlijk in het najaar van 2012, wordt het ook mogelijk om voor die delicten waarvoor aangifte via internet gedaan kan worden op afspraak telefonisch aangifte te doen. De politie hoopt daarmee uitkomst te bieden voor mensen die het lastig vinden om voor aangifte naar het bureau te komen, maar die ook opzien tegen het doen van aangifte via internet of die daartoe niet over de juiste toepassingen beschikken.

geen Reacties

Reageren

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).