Rauw Utrecht - Graffitispuiter Drone: ‘Een trein onderkalken is de ultieme kick’ | De Utrechtse Internet Courant Rauw Utrecht - Graffitispuiter Drone: ‘Een trein onderkalken is de ultieme kick’ | De Utrechtse Internet Courant

Rauw Utrecht – Graffitispuiter Drone: ‘Een trein onderkalken is de ultieme kick’

Rauw Utrecht – Graffitispuiter Drone: ‘Een trein onderkalken is de ultieme kick’
Drone voor een van zijn pieces. Foto: Robert Oosterbroek
In de rubriek Rauw Utrecht gaat DUIC op zoek naar verhalen uit het ruwe Utrecht om te begrijpen waarom mensen doen wat ze doen. Soms onbehouwen, soms ongezouten en soms onkies; maar altijd een eerlijk verhaal. Eerder spraken in deze rubriek we tatoeëerder Hans en rapper Kippie.

In de rubriek Rauw Utrecht gaat DUIC op zoek naar verhalen uit het ruwe Utrecht om te begrijpen waarom mensen doen wat ze doen. Soms onbehouwen, soms ongezouten en soms onkies; maar altijd een eerlijk verhaal. Eerder spraken in deze rubriek we tatoeëerder Hans en rapper Kippie.

De rush en de kick van het illegaal plaatsen van graffiti: hij kan niet meer zonder. Hij heeft het wel geprobeerd, maar werd er rusteloos van. Alsof hij een alter ego heeft trekt hij al meer dan twintig jaar zo nu en dan ‘s nachts door de stad om zijn territorium af te bakenen op treinen, muren of andere plekken. “Als ik dan een dag later mijn graffiti zie? Heerlijk man.”

Het contrast op deze zonnige middag is groot: van het kraakpand waar hij een aantal grote graffitipieces van zijn hand laat zien, naar het yuppencafé even verderop waar hij een koffie bestelt. “Of is het al tijd voor bier? Twaalf uur, een beetje vroeg misschien. Dan maar koffie.” Om privacyredenen wil hij niet met zijn echte naam in de krant. Die ene alias, Drone, mag worden gebruikt. Die andere naam waar hij ook onder werkt, die mag niet in het artikel. Te gevaarlijk dat de politie hem ergens aan kan linken.

De Utrechtse graffitispuiter behoort inmiddels tot de oude garde van de scène in Utrecht. Hij is inmiddels eind dertig en kwam in de jaren negentig voor het eerst in aanraking kwam met graffiti via de hiphop. Naast de muziekstijl was breakdancen en graffitispuiten onlosmakelijk verbonden met de subcultuur. En Drone kon toevallig vooral goed tekenen. “Alle clichés zijn waar”, merkt hij nuchter op terwijl hij een slok neemt van zijn koffie. “Mijn vrienden gingen rappen, anderen gingen breakdancen en ik ging graffiti doen.”

‘Ik ben ook echt een junkie voor de graffiti’

Rush

Het klinkt als een jeugdzonde, maar nog steeds gaat Drone regelmatig ‘s nachts op pad. Op zoek naar treinen of muren om zijn naam op te spuiten. Vaak niet meer alleen het donker in, maar met zijn ‘crew’. “Er zijn wel gasten die het altijd helemaal alleen doen, maar dat vind ik saai tegenwoordig.” Hij behoort tot de crews IMP of FMS – bekende groepen in Utrecht. Tevens zijn beste vrienden. Hij haalt zijn schouders maar eens op: “Het is ook wel gezellig met een groepje.”

Een beetje de lagere middenklasse, zo omschrijft hij de crews. “Al die jongens hebben een aparte achtergrond. Zelf kwam ik uit een gebroken gezin, maar iedereen had zo zijn problemen. Er zitten wel wat echte randfiguren tussen. Jongens die struggelen met zichzelf en worstelen met hun identiteit. Ik herken dat en ben ook echt een junkie voor de graffiti.”

Drone vertelt niet meer zonder te kunnen: de rush en het gevoel na het zetten van een piece. “Ik denk dat een neuroloog zo kan aantonen wat er in mijn hersenen gebeurt. Als ik mijn naam dan een dag later zie op een trein die station Utrecht Centraal binnenkomt, is het als een orgasme – de allergrootste kick. Ik ben er echt nog steeds verslaafd aan. Heerlijk om mijn territorium af te bakenen. Het is dierlijk gedrag, maar ik heb het nodig.”

Dagelijks en nachtleven

Legaal werk met de spuitbus doet hij ook en hij kan ervan genieten, maar het is een andere tak van sport. “Op een trein zijn er andere kaders. Het moet herkenbaar zijn, mooi en met je eigen handschrift, maar het moet ook snel en er zit spanning op.” Door Instagram (@Drone) en via tussenpersonen doet hij tegenwoordig wel wat commerciële klussen, maar dat blijft een zakcentje.

(tekst loopt door onder foto)

Een piece van Drone

“Ik doe alleen opdrachten waarin ik autonoom kan zijn. Je hebt ze wel hoor spuiters die professioneel zijn geworden. Een vetpot is het niet, maar ze doen wel wat ze echt leuk vinden. Ik heb overdag gewoon een baan en verdien daar genoeg mee om ruimte te maken voor mijn passie.”

‘Je wilt meedoen in de maatschappij, maar je er ook tegen afzetten’

Er is wel een periode geweest waarin Drone vond dat het genoeg was. Zo’n vijf jaar geleden zei hij na het afronden van een studie aan de kunstacademie tegen zichzelf: ‘Ik moet een stap zetten in mijn leven en stoppen met die illegale graffiti.’ Maar hij werd er rusteloos en ongelukkig van. Daarom trok hij ‘s nachts weer zijn spuitbussen. Hij maakt de vergelijking met superhelden in de strips. “Het is een gespleten persoonlijkheid. Net als Batman: overdag is hij Bruce Wayne, maar ‘s avonds is er de donkere kant. Ik ben geen superheld natuurlijk, maar het is dezelfde spagaat. Je wilt meedoen in de maatschappij, maar je er ook tegen afzetten.”

Authenticiteit en individualisme

Maar wat is er dan zo bijzonder aan? “Het is een competitie tussen individualisten. Je vormt groepen om je ego te ondersteunen en laat zien wat je kan aan de buitenwereld. Je komt elkaar tegen op feesten of op plekken waar veel graffiti wordt gezet en iedereen is een soort mini-NSA (de Amerikaanse veiligheidsdienst National Security Agency, red.). Je bent obsessief met elkaar bezig en herkent elkaars handschrift en stijl. Zo kan je berucht worden in de scene. Maar voor mij persoonlijk zit het anders. Het is primair de drift voor het illegale en het verlangen iets moois te maken. Compromisloos en authentiek. Dát is wat mij drijft.”

Authenticiteit staat voorop. Je mag wel commercieel zijn en geld verdienen aan graffiti, maar je moet origineel kunnen blijven. “De drijfveer moet zijn dat je de wereld naar jouw hand zet in plaats van andersom.” Volgens Drone zijn er verschillende bekende mannen met die authenticiteit en een commerciële inslag zoals De Verfdokter, de KBTR en JanIsDeMan. “Ze zijn dan wel commercieel, maar het zijn geen sellouts. Zij hebben streetcred en gebruiken dat om geld te verdienen. Commerciële mensen zonder een achtergrond in het illegale circuit kunnen erop rekenen dat iemand een streep door hun werk zet – al ziet het er vet uit. Zo werkt het gewoon niet.”

(tekst loopt door onder foto)

Je moet je bewijzen voordat je iemand bent in de wereld van de graffiti. Je naam vestigen. Pas dan kan je je meer vrijheden permitteren. Drone vocht zich in die scene, soms letterlijk. “Er zijn wel ruzies geweest. Ik ben bespuugd en beschimpt en heb gespuugd en geschimpt. Er zitten vechters tussen en mensen die echt loco zijn. We schurken tegen de wereld van de hooligans aan: ook daar moet je respect afdwingen. Wat dat betreft lijkt het op elkaar en is er overlap.”

‘Miljoenenschade voor de NS? Man, dat is een fooi voor zo’n bedrijf’

Straatmentaliteit

Treinen, bussen en metro’s, het openbaar vervoer blijft een geliefd doelwit voor illegale graffiti. De rangeerterreinen van de NS worden geclaimd en verdedigd door spuiters op jacht naar een trein. Drone lacht: “Ik kom daar vaker graffitispuiters tegen dan NS-personeel. Dat leidt soms tot conflicten en vechtpartijen. Als er teveel mensen op een plek komen gaat de beveiliging misschien beter opletten of zetten ze een val. Dat moet je niet hebben.” Hij haalt zijn schouders op. “ Dat hoort er allemaal bij.” En de jaarlijkse miljoenenschade voor de NS? “Man, dat is een fooi voor zo’n bedrijf.”

De straatmentaliteit wordt geromantiseerd – dat ziet Drone zelf ook wel in. En natuurlijk, hij vreest soms de gevolgen van zijn illegale gedrag. “Ik ben in het verleden wel gepakt, heb in de cel gezeten en kreeg geldboetes. Nu bedenk ik wel: hoe ga ik het regelen als ik word gepakt. Ik spreek een tijd af met mijn vriendin en als ik er dan niet ben, laat ik me ziek melden. Als mijn werk er dan doorheen prikt. Nou ja, dan word ik ontslagen. Maar het is soms ook bullshit: ik heb gewoon een leven ik wil niet voor die shit opdraaien.”

Zegt zijn vriendin dan niets van zijn illegale activiteiten in het holst van de nacht? “Ze had er – zeker in het begin – wel moeite mee. Maar ze snapt het wel en heeft er denk ik een fascinatie voor. Ze ziet dat het me rustig en gelukkig maakt. Ik ben fitter als ik op een paar treinen mijn naam heb gespoten dan dat ik een nacht heb doorgeslapen. Ik kan het niet loslaten.”

Gekoppelde berichten

23 Reacties

Reageren
  1. BdV

    Tuurlijk, logisch verhaal, respect en zo. Hij kan daarnaast ook heel goed rekenen. Een miljoenenschade is een fooi. Treinkaartjes zullen er niet goedkoper door worden, dus bedankt, vriend. Hou toch op met die achterhaalde jaren ’80 onzin.

  2. mark

    Komen de reacties weer..ik zal de meeste even voor zijn:
    -“Ik vind graffiti niet mooi, alleen als het legaal is, net als street art, liefst met toestemming dat vind ik wel mooi”;
    -Ze moeten van andermans eigendommen afblijven;
    -etc

    Maar on topic: De NS rekent een idioot bedrag voor schoonmaakkosten, praat het niet goed, maar werkelijke schade is vele malen kleiner. Verder zie ik liever graffiti dan reclame. In essentie gewoon hetzelfde en ik zit niet te wachten op reclame, in welke vorm ook. Daarnaast gewoon lekker dat iemand wat doet aan het eentonige saaie grijze straatbeeld.

  3. Joris

    Gevalletje voor de psychiater dacht ik…

  4. Nooitreageerder

    “Heerlijk om mijn territorium af te bakenen.”
    Zucht, stop eens met het bezoedelen/vernielen van andermans eigendom en zoek een andere rush waarmee je de maatschappij niet tot last bent en geen onnodige schade veroorzaakt.

  5. RvD

    Grafitti is mooi, zonder meer maar zo maar ergens een piece zetten is niet meer van deze tijd. Ziek melden als je bent gepakt, sorry hoor wat een mentaliteit. Blij dat ik je baas niet ben.

  6. Rob H.

    Je hebt grafitti en grafitti. Street art kan mooi zijn en een buurt opfleuren Maar tags en slordige pieces kunnen er ook aan bijdragen dat een er een gevoel van sociale onveiligheid ontstaat en dat verloedering toeneemt (zie ook het werk van Fame).

    Grafitti op treinen vind ik lelijk en storend. Vooral als ook de ramen meegenomen zijn.

    En ik vraag me altijd af, wat spuiters als Drone ervan vinden als we hun huis/auto/whatever eens te grazen nemen met een spuitbus…

  7. Katja

    “Heerlijk om mijn territorium af te bakenen.”
    Dat doen honden ook.

  8. BW

    @mark
    Beperk het maar tot de tweede bullet: van andermans eigendommen afblijven. De rest is irrelevant.

  9. Berk

    @Mark. Wat is je punt dan precies? Dat het wel meevalt met de kosten (bron?) en dat jij persoonlijk reclame veel erger vind? Hiermee ga je niet veel mensen overtuigen denk ik.

  10. Katja

    “Heerlijk om mijn territorium af te bakenen.”
    Doen honden ook.

  11. Fred

    Een treurig jaren-80 verschijnsel, net zoals krakers.
    Op de één of andere manier denken dat het gerechtvaardigd is om op deze manier om te gaan met andermans eigendommen.
    Ik denk toch dat er in deze tijd weinig tolerantie over is voor dit soort zaken.
    En hoewel sommige (de meeste niet) van die werken best knap gemaakt zijn, vind ik er de buurt toch niet gezelliger op worden.
    Dus laten we er mee ophouden en een betere hobby zoeken.

  12. bee

    kijk,fame, dit is nou graffiti .

  13. Piet

    Krakers treurig?

    De krakers waren hard nodig in de stad.

    Nu wordt vastgoed als speculatiemiddel gebruikt en wordt alles onbetaalbaar in de stad voor de gewone hard werkende Nederlander. Krakers pakten juist speculanten en ander vastgoedtuig aan die het alleen maar om steeds grotere winsten gaat. het vastgoedleven heeft zeer weinig bijgedragen in en aan de stad toen niemand er wilden wonen, maar nu willen ze massaal rijk worden….. De krakers, daar hebben we compleet goed sociaal woningbeleid aan te danken (dat inmiddels al weer gesloopt is) en vele culturele initiatieven, waar nu ook de rijken de vruchten van plukken.

  14. Willem

    Deze meneer met zijn, volgens eigen zeggen, gespleten persoonlijkheid, heeft dringend hulp nodig.

  15. Bernhard

    Mooie pieces. Dit zie ik veel liever dan de zoveelste grauwe betonnen muur, waarvan we er zovele hebben in de stad. Helaas is goede streetart schaars in Utrecht. Een meerderheid komt niet verder dan het kalken van lelijke, puberale tags op makkelijk bereikbare plaatsen, zonder risico. Veelal ook op persoonlijke eigendommen van burgers. Denk bijvoorbeeld aan de kleuter ‘Fame’ – wat hij (en z’n vriendjes) doet is niets anders dan vandalisme en verpaupering van de openbare ruimte. Wat Drone doet kan absoluut een verrijking voor het straatbeeld zijn.

  16. Cico

    Je hebt de 7 Geboden, maar in Nederland heb je er maar 1:

    ‘Gij zult van andermans eigendommen afblijven’

    Het heilige mantra in Nederland. Ook al is het niet eens jouw eigendom. Spulletjes bezitten, daar draait het om. Dat moet bewaakt worden, stel je voor dat er iemand aan zit.

  17. Hadjememaar

    Mijn mening voor wat het waard is, ik ben niet voor graffiti maar een mooi piece op een lelijke muur kan ik best waarderen, begaafde kunstenaars zijn alleen zo schaars.

  18. JvS

    Leuk stuk! Fleurt de boel lekker op.

  19. Berend

    Het is niet alleen NS. Ook de goederen vervoerders worden geraakt. Deze ondernemers werken met kleine marges. Een ondergespoten wagon schoonmaken of overspuiten kan een maand omzet zijn. Maar ja, dat is andermans geld..

  20. Arjan Verhoeven

    @Mark, @Bernhard,

    Als je nou even je adres doorgeeft dan wil Drone vast ook jouw huis of auto ongevraagd versieren.

  21. Mark

    @arjan, hebben anderen al gedaan. Ben er blij mee..zolang ik nog naar buiten kan kijken.
    En auto’s…die worden overgeslagen door graffiti spuiters.

  22. Karin

    @ Berend

    Je bedoelt al die vieze, verroeste goederenwagonds waar de eigenaren niet naar omkijken?

    Een verfje doet ze juist goed, juist omdat omwonenden van rangeerterreinen massaal tegen stilstaande meuk zitten aan te kijken.

    Misschien kunnen ze wat artrists vragen hun meuk op te leuken, dan doen een aantal van hen het niet meer op eigen initiatief. Een het schoonmaken van die wagons van graffiti is misschien wel zinloos. Bespaar je de kosten…..

  23. Hans

    Lekker op andermans kosten je passie uitvoeren: een paar miljoen schade voor NS (betaalt NS wel, wij met z’n allen dus) en als je niet thuis komt ziek melden (betaalt je werkgever wel). Misschien je eigen verantwoordelijkheid een keer nemen eens een grote jongen worden?

    PS De pieces kan ik vaak heus wel waarderen hoor, fleurt de boel een beetje op.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).