Spoorgebied Utrecht nu nog barrière: in de toekomst verbindende schakel? | De Utrechtse Internet Courant Spoorgebied Utrecht nu nog barrière: in de toekomst verbindende schakel? | De Utrechtse Internet Courant

Spoorgebied Utrecht nu nog barrière: in de toekomst verbindende schakel?

Spoorgebied Utrecht nu nog barrière: in de toekomst verbindende schakel?
De spoorzone tussen Utrecht Centraal en station Vaartsche Rijn ligt als een barrière tussen het historische centrum en het gebied waar nieuwbouwontwikkelingen zoals Beurskwartier en de Merwedekanaalzone plaatsvinden. Dat staat in een ontwerpend onderzoek dat is uitgevoerd door AP+E, een design- en onderzoeksbureau. Het bureau is aan de slag gegaan om de potentie van dit spoorgebied te onderzoeken.

De spoorzone tussen Utrecht Centraal en station Vaartsche Rijn ligt als een barrière tussen het historische centrum en het gebied waar nieuwbouwontwikkelingen zoals Beurskwartier en de Merwedekanaalzone plaatsvinden. Dat staat in een ontwerpend onderzoek dat is uitgevoerd door AP+E, een design- en onderzoeksbureau. Het bureau is aan de slag gegaan om de potentie van dit spoorgebied te onderzoeken.

Het gigantische spoorgebied tussen de twee Utrechtse stations is vanuit de lucht goed te zien. Het gebied aan de zuidkant van station Utrecht Centraal is op sommige plekken 120 meter breed en in totaal bijna een kilometer lang. “Door de breedte, ontoegankelijkheid en het minimale aantal overbruggingen van de spoorzone is deze te vergelijken met een Berlijnse Muur die het oude en het nieuwe centrum van elkaar scheidt”, is te lezen in het onderzoek.

Het architectuurbureau AP+E heeft in het kader van het Young Innovator Programma van het College van Rijksadviseurs een ontwerp gemaakt hoe deze barrière doorbroken kan worden. Bij dit programma werken jonge, talentvolle architecten, stedenbouwkundigen en landschapsarchitecten aan een grote ruimtelijke opgaves. Het doel van het initiatief is het genereren van vernieuwende ideeën en innovatieve input. In het onderzoek is gekeken naar de spoorzone in Utrecht, maar kan ook de basis vormen voor spoorzones in andere stedelijke centra.

(Artikel gaat verder onder afbeelding)

Luchtbeeld / Google Maps

Door de ontwikkelingen in het Beurskwartier met 3000 nieuwe woningen en de Merwedekanaalzone met tussen de 6000 en 9000 woningen verplaatst het zwaartepunt van de stad. “Het spoor vormde historisch gezien de entree tot het centrum, maar loopt tegenwoordig dwars door het centrum en is hiermee tot een barrière verworden voor de sterk groeiende stad.”

Blinde vlek

In het rapport is te lezen dat er nu nog weinig rekening wordt gehouden met de spoorzone. Het wordt zelfs een blinde vlek genoemd. Het onderzoek richt zich vooral op de vraag hoe de spoorzone een verbindende schakel kan worden. De gebieden aan weerszijden van het spoor zouden veel meer in verbinding met elkaar moeten komen. Dit moet niet gedaan worden door slechts bruggen te plaatsen, maar door plekken te maken waar Utrechters ook kunnen verblijven.

In het ontwerp staan nieuwe overbruggingen, bij de Nicolaas Beetstraat en de Inktpot. Deze moeten ook aan weerszijden met elkaar verbonden zijn via wandel- of fietsroutes. Gebouwen zouden ook kunnen aansluiten op deze paden. Daarnaast wordt er gesproken over een openbare ruimte, een park of gebouw, midden in het spoorgebied. De treinen rijden hier dan onderdoor, de overkapping kan gebruikt worden voor verschillende functies. “Hiermee wordt de leegte van spoorzone ingezet als kans om een ‘nieuw midden’ te creëren dat een schakel vormt tussen verschillende gebieden en gebruikersgroepen in de stad.”

Het rapport is vooral een creatief verkennend onderzoek. “Alhoewel hier specifiek wordt ingegaan op de situatie in Utrecht, legt dit onderzoek ook een basis voor een herwaardering van spoorzones in andere stedelijke centra.” Want ook in andere steden zouden deze gebieden blinde vlekken vormen in de stad: “Maar juist door hun schaal en ruimte vormen deze zones een belangrijke schakel in de duurzame ontwikkeling van Nederlandse steden op de lange termijn.”

Bekijk het hele onderzoek hier (pdf).

22 Reacties

Reageren
  1. 030

    Mooi, en nu vooral investeren in het creëren van een alternatief centrum aan de nieuwbouwkant om het historisch centrum wat te ontlasten.

  2. Léon

    Gaaf plan met zinnige punten. Er mogen zeker meer routes over het spoor komen. Ben benieuwd wat hiervan uiteindelijk doorgang vindt

  3. cas

    Een verbinding tussen lunetten en de koningsweg/ laan van maarschalkerweerd zou een mooi plan zijn… (autoverbinding, fiets is er al)

  4. Remko

    Precies de Berlijnse Muur inderdaad. Wachttorens, prikkeldraad, mijnen, met scherp schietende soldaten. mensen graven tunnels om aan de andere kant van de stad te komen!

  5. Ties

    Het plan voor het Smakkelaarsveld heeft blijkbaar geïnspireerd…..?
    Kunnen ze bij CU2030 meteen door zou ik zeggen….

  6. Herman

    De lege bla bla teksten uit het rapport zijn hopelijk voor niets geleverd.
    Partij open deuren openen doe ik voor 100 euro.
    Est een armoe als dat onderzoek niet meer oplevert dan deze teksten.

  7. Marco Knol

    Ik vraag me af hoe loos die loze ruimte is. Er zal toch wel het nodige aan kabel en leidingen liggen en men zal voor onderhoud aan het spoor ook wel enige manouvreer-ruimte willen hebben. Maar zeker wel interessant als verkenning.

    De bus en trambaan aan weerszijden van het spoor zouden wat mij betreft in ieder geval best overkapt mogen worden. Zelfs met een open overkapping in de vorm van een colonade kun je aan weerszijden van het spoor op z’n minst al een loop/fiets route met het nodige groen realiseren.

  8. Fred

    Twee opmerkingen:

    1. Waarom wordt er alleen onderzoek gedaan naar de Berlijnse muur aan de zuidkant? Aan de noordzijde vormt het spoor eenzelfde barrière tussen Nieuw Engeland/Majellapark en Pijlsweerd/2e Daalsedijk/Cartesiusgebied?

    2. Dat hele spoor zou natuurlijk gewoon helemaal onder de grond moeten! Zoals station Delft! Geeft bakken met ruimte!

  9. Erik

    Begin maar gewoon eens met een tunnel tussen de Nicolaas Beetsstraat en Dichterswijk, dat helpt al een boel.

  10. thomasje

    Remco, dat beeld komt ook bij mij op.

    Een nieuw project starten misschien? CU2080. Alle sporen door tunnelbuizen laten lopen. Op het vrijgekomen oppervlak kunnen dan woontorens worden gezet, met horeca en winkels. Levert goed geld op.
    CS kan dan ook ondergronds worden met nog 1 of 2 lagen winkels en horeca eronder, zoals ze in China doen. En van het huidige CS een mooi stadspark maken, in de groene variant, zodat het mooi aansluit bij de rest van de nieuwbouw.

  11. Emma

    Fantastisch plan en eens met 030, zorg dan ook voor een toegankelijk, sfeervol en beweeglijk centrum waar men graag op een terras wil zitten.

  12. Bill

    Ik vind dit plannen waar nog te weinig ambitie uit spreekt. Een totale overkapping over enkele honderden meters zet pas zoden aan de dijk, erboven kunnen dan wellicht parken en woningen worden gebouwd, waardoor de barrière pas écht verdwijnt. Voldoende voorbeelden in het buitenland te vinden!
    Station Lunetten is ook een strategische plek waar er langs en boven de sporen voldoende ruimte is.

  13. BdV

    Ja, het is een hoop ruimte die gebruikt wordt door het treinverkeer (net zoals ook het autoverkeer een hoop ruimte in beslag neemt of krijgt toebedeeld of gebruikt).
    Op zich geen onaardig idee om de Moreelse brug overbodig te maken of op te pompen tot een soort moderne Ponte Vecchio of stadspark of langzaamverkeerslabyrintbrugstadsparkcombinatie. Misschien kan er zelfs een tramverbinding of kabelbaan aan worden toegevoegd…..

  14. Bertje 030

    Uiteindelijk zal blijken dat het te duur wordt om diverse kleinere of een grote overkapping te realiseren, als ik nu al lees dat er van de twee ondertunnelingen bij de Noordelijke rondweg er waarschijnlijk maar een komt en in het slechtste geval geeneen vanwege de gestegen kosten lijkt mij dit project financieel niet haalbaar, maar of onze geliefde raad dit ziet??

  15. Lunettic

    Ik vind de ringweg anders in potentie veel meer weghebben van de berlijnse muur, maar ja ik woon dan ook in Lunetten.

  16. Johan

    De snelste winst is te behalen met een fietstunnel tussen Croeselaan en Nicolaas Beetstraat. Hier is al langer sprake van en na al dat HC-geweld zou dit een eenvoudig te realiseren verbinding van Croeselaan en Veilinghavengebied met de oude stad zijn.

  17. Otto Nelemans

    Kunnen we het gedeelte van Utrecht ten westen van het spoor niet gewoon afstoten? het wordt daar nooit wat ondanks alle pogingen daartoe. Gewoon een tweelingstad: Utrecht en het getemde wilde westen.

  18. Tim

    Dit lijkt me veel te veel gedoe en veel te kostbaar. Hou het voorlopig bij extra tunnels en bruggen en leg de prioriteit asjeblieft bij meer hoogwaardig OV in en rond de stad, dat kost ook al genoeg.

  19. Bert

    Mooie ideeën. Misschien ook een loopband maken zoals bij Schiphol. Natuurlijk wel een een “open” overkapping maken. Een beetje out of the box denken kan geen kwaad. “Mind your step”

  20. Duitsland

    Berlijnse muur?

  21. Paul

    Goed plan ! Deze kostbare ruimte gebruiken lijkt me top. Ik kan mij voorstellen dat er dwars op het spoor pakweg 60 meter hoog woon gebouwen komen die tevens een brug functie vormen.
    Erg mooi in het plan is de zichtlijnen op HGB 3 NS .Dit doet zelf denken aan zicht vanaf de millennium bridge op de toren van Tate Modern

  22. Zonnewende

    Een grote overkapping met een groe Central Park.

    Ja, het kost geld.

    Maar wat heb je dán een waanzinnig mooie nieuwe plek in de stad…
    – waar Utrechters graag naartoe gaan
    – die oud en nieuw verbindt
    – die oost en west verbindt
    – waar het buitenland Utrecht om zal roemen en toeristen graag voor komen.
    – een waanzinnige grote groene long in een verder (terecht) verdicht stedelijk gebied.
    – waardoor het rijtje oude woningen aan de Croesestraat niet gesloopt hoeft te worden t.b.v. het nieuwe park in het Beurskwartier.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).