Springlab maakt bewegend leren de norm | De Utrechtse Internet Courant Springlab maakt bewegend leren de norm | De Utrechtse Internet Courant

Springlab maakt bewegend leren de norm

Springlab maakt bewegend leren de norm
Wat brengt de toekomst voor Utrecht en op welke manier zijn Utrechters met de toekomst bezig? In deze rubrieken geeft DUIC de creatievelingen achter innovatieve producten, diensten en ideeën de ruimte om te vertellen hoe zij Utrecht voorbereiden op de toekomst. Deze keer Jan-Paul de Beer (34) medeoprichter en directeur van Springlab, een innovatieve onderneming die actieve lesmethoden ontwikkelt.

Wat brengt de toekomst voor Utrecht en op welke manier zijn Utrechters met de toekomst bezig? In deze rubrieken geeft DUIC de creatievelingen achter innovatieve producten, diensten en ideeën de ruimte om te vertellen hoe zij Utrecht voorbereiden op de toekomst. Deze keer Jan-Paul de Beer (34) medeoprichter en directeur van Springlab, een innovatieve onderneming die actieve lesmethoden ontwikkelt.

Hoe ben je op het idee gekomen voor Springlab?
“Ik heb altijd veel gehad met maatschappelijk ondernemen. Vroeger had ik een eigen reclamebureau en had ik grote frustratie omdat ik constant van stoel naar stoel aan het hoppen was: auto, bureau, volgend bureau etcetera. Daar heb ik geen zin in, dacht ik. Zo wil ik mijn leven niet leiden. Bewegingsarmoede is een maatschappelijk probleem, onder oudere mensen én jongeren. Tachtig procent van de peuters beweegt namelijk te weinig. En dat terwijl regelmatig bewegen je beschermt tegen allerlei ziektes. Dat was voor mij de aanleiding. Wat we nu doen is te klassiek; beweging wordt traditioneel gedaan door te sporten buiten dagelijkse activiteiten. Hier kunnen we met innovatie en creatief ondernemen iets aan doen.”

Wat is jouw denkwijze daarbij?
“Onze filosofie is als volgt: bewegen moet je overdag doen. Beweging inhalen naast dagelijkse activiteiten is te omslachtig. Daarom moeten we werk en onderwijs beweeglijk maken. Kinderen zitten immers duizend van hun drieduizend wakkere uren per jaar op school. Letterlijk. Als je die uren beweeglijk maakt, scheelt dat een hoop. Springlab wil impact hebben door bewegen en leren te combineren. Dat heeft zelfs positief effect op leerprestaties. Er gaat namelijk tijdens het leren meer zuurstof naar de hersenen waardoor de hersenen beter dingen kunnen onthouden.”

Hoe werkt bewegend leren precies?
“De missie van Springlab is om alle kinderen bewegend te laten leren. Het eerste product dat wij daarom hebben ontwikkeld is het Springlab Peuterpakket. We maken hierbij gebruik van moderne technologie door de techniek van een beweegvloer toe te passen. Er wordt licht geprojecteerd op deze vloer. Zo zien kinderen hierop bijvoorbeeld blaadjes en wanneer zij daar naartoe lopen, gaan de blaadjes opzij. De kinderen worden dan intuïtief en beginnen dan te springen en stuiteren. Springlab maakt educatieve games voor op een beweegvloer. Die games laten we aansluiten op de leerdoelen. Zo kost het geen extra tijd om in beweging te komen.”

Het is wetenschappelijk bewezen dat bewegend leren effectiever is en toch zitten de meeste kinderen in Nederland op school de hele dag stil. Is het lastig voor scholen om bewegend leren in te voeren?
“Ja, het is voor de meeste scholen een nieuw thema en iedereen vraagt zich af hoe dit op een duurzame manier aangepakt kan worden. Ook is onderwijs geen sector die snel verandering doorvoert, iedereen moet er achter staan: ouders, docenten en directeuren. Daarbij moet je alles anders inrichten, van klaslokaal tot onderwijsprogramma. De afgelopen periode zien we bewegen als trend terug in het onderwijs. Zo was vorige maand tijdens de onderwijsbeurs in Utrecht bewegen een hot topic. Het item van het Jeugdjournaal daarover ging eigenlijk volledig over bewegend leren.”

Vroeg in het stadium van Springlab zijn jullie gaan samenwerken met grote gemeenten en kinderopvangorganisaties. Hoe is deze samenwerking verlopen?
“Heel goed. We hebben ons product ontwikkeld samen met gemeenten, waaronder de gemeente Utrecht. Zij hebben met ons meegedacht en meegefinancierd. Hierdoor konden wij ook gaan samenwerken met grote kinderopvangorganisaties als Partou en Prokino. Daarnaast werken we nu samen met wetenschappers. De Haagse Hogeschool heeft bijvoorbeeld onderzoek gedaan naar ons product. Zij concludeerden dat kinderen die een uur bezig zijn op de beweegvloer al één van de drie uur beweging hebben gehad die zij per dag nodig hebben. Vijftig procent van die tijd is intensieve beweging.”

Het is ambitieus om het onderwijs te veranderen. Hebben jullie een strategie?
“We hebben inderdaad een duidelijke strategie. We starten bij de jongste groep: de peuters. Op die manier groeien kinderen er mee op. De bedoeling is om stap voor stap bewegend leren te introduceren. Bij peuters zijn leerdoelen makkelijker dan bij anderen en zo kunnen we makkelijker bewijs laten zien om aan te tonen dat onze methode werkt. Ook is dit een private sector en daar is het makkelijker om mee samen te werken. Zo willen we doorbouwen naar basis- en middelbaar onderwijs.”

Het bewegingsprogramma van Springlab bestaat nu ruim twee jaar. Hoe gaat het tot nu toe?
“Heel goed. Springlab bestaat nu zelfs al bijna zes jaar. Hiervoor hebben we andere producten ontwikkeld. We hebben ons beziggehouden met de ontwikkeling van games die kinderen buiten laten gamen. Ook hebben wij de fietsflow ingevoerd, die ervoor zorgt dat fietsers kunnen blijven doorfietsen met groen licht. Ook hebben wij de Tovertafel mede-ontwikkeld als business developer, een interactief spel voor ouderen met dementie. Maar om echt impact te maken moet je bij jonge kinderen beginnen.”

Hebben jullie op het moment nieuwe projecten lopen?
“Eind van het jaar willen wij starten met een kleuterpakket en ook onderzoeken hoe we in de buitenlucht leren kunnen stimuleren. Natuurlijk willen ook wij blijven doorgroeien.”

geen Reacties

Reageren

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).