Utrecht gebruikt sociale media om bijstandfraudeurs te pakken | De Utrechtse Internet Courant Utrecht gebruikt sociale media om bijstandfraudeurs te pakken | De Utrechtse Internet Courant

Utrecht gebruikt sociale media om bijstandfraudeurs te pakken

Utrecht gebruikt sociale media om bijstandfraudeurs te pakken

De gemeente heeft onderzoeksteams ingezet die via social media erin slaagden bijstandfraudeurs op te sporen. Utrecht is één van de tien gemeenten die meewerkten aan een proef waarbij in zeventig van de honderd onderzochte dossiers verdachte ontmaskering plaatsvond. Dat schrijft het Algemeen Dagblad donderdag.

Door middel van speciale software werd via sociale netwerken als Twitter, LinkedIn, Facebook en Hyves gezocht naar zoektermen die bijvoorbeeld verraden waar bijstandsfraudeurs verbleven, of dat zij wel erg veel nieuwe en dure spullen kochten.

Wilfred van Roij van onderzoeksbureau Com Connect Digitale Opsporing spreekt in de krant van een “geslaagde proef”. Hij noemt als voorbeeld een kunstenaar met een flinke schuld aan de gemeente, maar wiens verblijfsadres onbekend was.

Toen één van zijn kinderen twitterde dat zij op vakantie naar haar vader in Frankrijk zou gaan en vervolgens in een ‘krabbel’ op haar Hyves-profiel het adres opdook, werd dat doorgespeeld naar de gemeente. Vervolgens kon de website van de kunstenaar worden opgespoord. De waarde van het daarop aangeboden werk, overschreed ruimschoots de schuld aan de gemeente.

geen Reacties

Reageren

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).