Wateroverlast skatepark De Yard grote belasting vrijwilligers | De Utrechtse Internet Courant Wateroverlast skatepark De Yard grote belasting vrijwilligers | De Utrechtse Internet Courant

Wateroverlast skatepark De Yard grote belasting vrijwilligers

Wateroverlast skatepark De Yard grote belasting vrijwilligers
Tijdens een eerder bezoek van DUIC lag er al water op de baan, maar kon er nog geskatet worden. Foto: Floris van Bodegraven.
Skatepark De Yard ligt er, bijna twee maanden na de opening, wat verlaten bij. Doordat de vloer van het door vrijwilligers beheerde skatepark vol met water ligt, kan er niet geskatet worden.

Skatepark De Yard ligt er, bijna twee maanden na de opening, wat verlaten bij. Doordat de vloer van het door vrijwilligers beheerde skatepark vol met water ligt, kan er niet geskatet worden.

De Yard is op 9 juli officieel geopend, als slotstuk van een lang lobbytraject door een groep enthousiaste jongeren. Een jaar lang werkten de skaters met hulp van de lokale SP-fractie en financiële steun van het initiatievenfonds van de gemeente Utrecht aan het ‘skatebaar’ maken van de ruïnes van het oude Expeditieknooppunt in het Kruisvaartkadegebied, een braakliggend terrein tussen de sporen van station Utrecht Centraal en de Kruisvaart. Er ontstond voor Nederland een uniek skatepark.

Veel plezier hebben ze er tot nu toe nog niet van kunnen hebben. Sinds 9 juli is er amper meer gebruik van het park gemaakt, omdat de verlaagde betonnen bak bedekt is met een ruime laag regenwater, die door de natte zomer nauwelijks opdroogt. Zelfs de opening zelf viel bijna in het water. Met man en macht hebben de vrijwilligers het terrein net op tijd droog gekregen.

Door de vele regenval in de maanden juli en augustus keerde het water terug. “De beste oplossing zou een volledig nieuwe vloer zijn”, zegt Max Hartveld namens Stichting De Yard. “Maar dat kost één à twee ton.”

Goedkoop

“De Yard is zo goedkoop mogelijk aangelegd”, legt hij de wateroverlast-situatie uit. “Doordat alles bedekt was met een puinlaag, wisten we niet dat dit soort wateroverlast kon optreden. We konden geen vooronderzoek doen door die puinlaag.”

Daardoor moeten de vrijwilligers achter de stichting al het water met de hand en met een gehuurde dompelpomp verwijderen. Een tijdrovende klus, die niet loont als het de volgende dag weer regent. Bovendien is de mankracht beperkt. “Je moet het plannen”, zegt Max. “Nu het langer mooier weer wordt komende week heeft het zin.”

Vrijwilligers maken de baan vrij voor de opening op 9 juli. Foto: Stichting De Yard / Facebook.

Nauwelijks te doen

Door het vele werk komen de vrijwilligers amper meer aan het normale beheer toe: afval ruimen, zoals met de gemeente overeengekomen was. “Het is nauwelijks te doen naast een normale baan”, zegt Max. Deze week gaat de stichting in gesprek met de gemeente, om op zoek te gaan naar een oplossing. Omdat het terrein maar tijdelijk in aan de skaters in bruikleen is gegeven, is het de vraag of er in geïnvesteerd gaat worden. Het bruikleencontract wordt waarschijnlijk wel verlengd, maar is niet bekend hoe lang De Yard kan blijven. De gemeente heeft bouwplannen in het Kruisvaartgebied.

Tot er een oplossing is voor het regenwater zullen de Utrechtse skaters uit moeten wijken naar een andere plek dat hun beloofde skateparadijs aan de Kruisvaart. Dat de vrijwilligers hard moeten werken deert hen niet. “Wij zijn blij dat het terrein er überhaupt is”, zegt Max. “Maar de wateroverlast is vervelend voor de skaters van Utrecht en omstreken. Vooral voor de jonge skaters. Die gaan niet zomaar even met de trein naar een andere stad.”

Foto: Stichting De Yard / Facebook.

3 Reacties

Reageren
  1. Cico

    Jammer dat Utrecht maar halfslachtig investeert in een hele populaire sport. Waarom nou weer een tijdelijke bestemming, dat motiveert ook niet om er hard aan te werken of een goeie oplossing te vinden voor de waterafvoer. Een goed ontworpen skatepark met duurzame materialen gaat jaren mee, kost weinig onderhoud, wordt intensief gebruikt en geeft jongeren de gelegenheid om gratis en laagdrempelig te sporten, elkaar te ontmoeten of gewoon te hangen zonder overlast te veroorzaken.
    Waarom wordt er niet een permanent park gebouwd zoals in Rotterdam? Daar ligt er eentje al jaren midden in het centrum, tussen twee doorgaande wegen. Met spiegelgladde ondergrond, veel mogelijkheden en bizar veel skaters aanwezig. In Utrecht is genoeg restruimte tussen de gebouwen en de wegen. Doe daar eens wat mee ipv met eurotekens in de ogen alles verpatsen aan projectontwikkelaars die het volbouwen met dure horeca en appartementjes.

  2. Yoshua

    Het staat er al jaar en dag blank, dachten ze nou echt dat wanneer je een skatebaan op het laagliggende terrein plaatst de overlast vanzelf verdwijnt.
    Een nieuwe vloer alleen is niet de oplossing, een meter ophogen met drainering is de uitkomst.
    Maar dat kost tonnen.

  3. Hater

    Diep triest dat de gemeente de potentie en waarde van dit project niet of bijna niet inziet. Met de juiste hulp heeft de Yard de potentie om een van de – zo niet de meest populaire skatespot van Nederland te worden. Zelfs voordat het zo professioneel was (niet meer dan wat geimproviseerde skateobjecten) was het een hele bekende spot onder skaters. Zelfs pro-skaters uit andere delen van de wereld wisten af van deze plek. Maar ja wie geeft er nou een fok om skaten behalve skaters zelf?

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).