175 jaar Utrecht als ‘spoorstad van Nederland’ bij Het Utrechts Archief | De Utrechtse Internet Courant 175 jaar Utrecht als ‘spoorstad van Nederland’ bij Het Utrechts Archief | De Utrechtse Internet Courant

175 jaar Utrecht als ‘spoorstad van Nederland’ bij Het Utrechts Archief

175 jaar Utrecht als ‘spoorstad van Nederland’ bij Het Utrechts Archief
Het oude Utrecht Centraal, ontworpen door Sybold van Ravesteyn. Foto: Utrechts Archief
Het Utrechts Archief laat met de tentoonstelling Utrecht Spoorstad de groei zien die de stad en het spoor vanaf 1843 hebben meegemaakt. Dat gebeurt aan de hand van foto’s, films, tekeningen en bruiklenen van het Spoorwegmuseum. De tentoonstelling opent vrijdag 14 december.

Het Utrechts Archief laat met de tentoonstelling Utrecht Spoorstad de groei zien die de stad en het spoor vanaf 1843 hebben meegemaakt. Dat gebeurt aan de hand van foto’s, films, tekeningen en bruiklenen van het Spoorwegmuseum. De tentoonstelling opent vrijdag 14 december.

De foto’s, films, tekeningen en kaarten uit de nieuwe tentoonstelling laten de groei van Utrecht en het spoor zien. Er is een stationsbioscoop waar films van vroeger bekeken kunnen worden. Vanaf februari is ook een 3D-model van het oude station te zien dat architect Sybold van Ravesteyn ontwierp.

Het Utrechts Archief bewaart ruim een kilometer aan spoorwegarchieven van onder andere de NS en eerdere spoorwegmaatschappijen. Naast deze stukken laten ook bruiklenen uit het Spoorwegmuseum de ontwikkeling vanaf 1843 zien.

(Tekst loopt door onder de foto)

Oud stationswerf in Utrecht. Foto: Utrechts Archief

Eerste stoomlocomotief
Utrecht had als knooppunt veel profijt van de spoorwegen: kantoren van spoorwegmaatschappijen, werkplaatsen en woonwijken voor spoorwegarbeiders werden gebouwd.

De eerste stoomlocomotief reed Utrecht op 6 december 1843 binnen. In 1850 reden er zes treinen Utrecht in en uit. Vijftig jaar later waren er 100.000 treinreizigers per jaar. 175 jaar later is Utrecht Centraal met dagelijks 200.000 treinreizigers het drukste station van Nederland. Ook het hoofdkantoor van de NS en ProRail, het Spoorwegmuseum en de nationale spoorwegarchieven zijn in de stad te vinden.

Ontwerp: Frankie Tjoeng

3 Reacties

Reageren
  1. JdV

    Maar rechtstreeks met de trein naar Londen of Parijs? Niet uit de spoorstad Utrecht. Blijft jammer dat je eerst naar 010 of 020 moet omrijden.

  2. katja

    200.000 reizigers per dag zeker, ander is het niet zoveel méér…

  3. Ouwe

    @jdv, eerst maar een spoortje naar USP proberen.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).