John Noy, een flamboyant schilder.
De in Utrecht geboren kunstschilder John Noy( 1951) is niet bang voor een kleurtje meer of minder. Zijn schilderijen zijn zonder uitzondering kleurrijk en bijna altijd staat de vrouw centraal.
De vrouw, ach de vrouw, John Noy vindt in de vrouw een eindeloze inspiratie bron. Op straat, in de kroeg of in de trein, zijn oog noteert en wat hij ziet slaat hij in gedachten op. In zijn atelier zal hij later zijn gedachten schetsmatig op papier zetten als voorbereiding voor een nieuw schilderij. Hij schildert de vrouw bij voorkeur zonder model, dat leidt hem af. Veel liever gebruikt hij zijn eigen herinnering en fantasie.
John Noy kreeg zijn opleiding aan de Rietveld Academie in Amsterdam en volgde daarna de lerarenopleiding waar hij zijn MO A schilder/tekenakte haalde. Dat hij een aantal uren per week les geeft aan het Arts Design College, onderdeel van het Grafisch Lyceum in Utrecht is dan ook geen toeval. Maar het liefst werkt hij aan in alle rust in zijn atelier aan de Draaiweg 51 in Utrecht waar hij al bijna twintig jaar resideert. In zijn atelier dat als een tweede huiskamer voor hem voelt schildert hij een indrukwekkend oeuvre bijeen. Als je zijn vele werken keurig geordend in zijn atelier ziet staan geeft het een indruk dat het schilderen hem gemakkelijk afgaat, maar niets is minder waar. Elk schilderij is steeds weer een gevecht, niet zozeer met de materie (olieverf/acryl) maar veel meer om het academisch keurslijf te elimineren. Na jaren blijkt het nog altijd een strijd om zijn leeftijd los te laten en het kind in hem naar boven te halen. Wat dat betreft ervaart hij zijn academische opleiding eerder als een last dan een lust. Hij lijkt het gevecht te hebben gewonnen!
De deformatie in zijn schilderijen is nu zo sterk dat er geen enkel academisch element meer te vinden is. De figuratie is gebleven, nog steeds herkenbaar maar de abstractie overheerst. In de vrouwen die John Noy schildert zie je zijn respect voor het wezen, zijn vrouwen zijn vol respect afgebeeld, zijn integer en worden nooit vulgair. Zijn stijl zou ik geabstraheerd figuratief willen noemen. Zijn palet was enige jaren geleden nog ingehouden, de laatste jaren is het steeds kleurrijker geworden ook wat dat betreft heeft hij het kind in zich ontwikkeld. John Noy is geen ‘broodschilder’ dat wil zeggen dat hij niet op verzoek (zoals een Disc Jockey plaatjes draait)schildert. Hij gaat zijn eigen soms eenzame weg, hij volgt zijn hart, hij zoekt steeds weer naar de volmaakte vorm en compositie. Dat geldt ook voor de stillevens en portretten die hij schildert, vorm, compositie en kleur, in die volgorde.
John Noy heeft het in zich om boven het maaiveld uit te komen. Nu hij meer en meer zijn eigen vorm en kleurentaal gevonden heeft wordt zijn werk in steeds grotere kring gekend en herkend. Zijn werk is ondergebracht in veel particuliere collecties en wordt vertegenwoordigd in gerenommeerde galeries, nu maar wachten op wat museale aandacht! Hierboven afgebeeld: Gente Colarata van Noy.
Meer werk van de schilder is te zien op www.johnnoy.nl
4 Reacties
ReagerenDag Marcel ,
Een heel goed initiatief !
Utrecht de bakermat van het Ned. Surrealisme met de schilder Joop Moesman en het Magisch Realisme met de schilder Pyke Koch. Twee hele belangrijke stromingen voor de 2de en 3de generatie Utrechtse schilders.
Een hartelijke groet van schilder Hermanus
ps boek: Met stille trom van J. Juffermans
ik ben er trots op de eerste te zijn die beschreven wordt door marcel in zijn blog over de utrechtse school.
goed gedaan marcel!!
Wanneer is het schilderij geschilderd?
en wat is zijn verhaal erachter?
2012. Het is een verdere abstrahering van mijn stijl. Het thema is mensen; compositie en kleurgebruik zijn belangrijke componenten.
John.