Acht Utrechtse culturele organisaties krijgen steun voor innovatie Acht Utrechtse culturele organisaties krijgen steun voor innovatie

Acht Utrechtse culturele organisaties krijgen steun voor innovatie

Acht Utrechtse culturele organisaties krijgen steun voor innovatie
Archieffoto De Helling
Het Cultuur Innovatiefonds Provincie Utrecht heeft bekendgemaakt welke organisaties steun krijgen in het uitvoeren van hun innovatieve plannen. Van de negen plannen die meedelen in het totale budget, komen er acht uit de gemeente Utrecht.

Het Cultuur Innovatiefonds Provincie Utrecht heeft bekendgemaakt welke organisaties steun krijgen in het uitvoeren van hun innovatieve plannen. Van de negen plannen die meedelen in het totale budget, komen er acht uit de gemeente Utrecht.

Het nieuwe Cultuur Innovatiefonds Provincie Utrecht maakt voor de negen ‘winnaars’ een totaalbedrag van 255 duizend euro vrij. Het geld is bedoeld voor de uitvoering van innovatieve plannen. Die moeten de Utrechtse culturele en creatieve organisaties en -sector toekomstbestendig maken.

Volgens het fonds is ruimte voor experiment en innovatie essentieel, juist in turbulente tijden. Kansen ontstaan uit crises, aldus de initiatiefnemers van het Cultuur Innovatiefonds Provincie Utrecht.

75 aanvragen

Het fonds ontving maar liefst 75 aanvragen van verschillende organisaties, in de vorm van een videopitch. Hieruit selecteerde een speciale Innovatiecommissie dertien plannen. De vraag was om hun plan, onder begeleiding, verder uit te werken.

Uiteindelijk kent het fonds steun toe aan negen organisaties. Dat zijn in Utrecht: De Helling, Het Filiaal Theatermakers, Stichting Babastiki, Stichting Freaky Dancing, Stichting Niet Normaal, Studio Dries Verhoeven, Studio Figur en TivoliVredenburg. De andere organisatie is Podium Kosmik uit Amersfoort.

Overweldigend

“We zien dat de belangstelling voor het innovatiefonds overweldigend is”, zegt Hans van der Pas, bestuurslid van het Prins Bernhard Cultuurfonds Utrecht, één van de initiatiefnemers. “Dat bevestigt voor ons dat het fonds in een duidelijke behoefte voorziet. Mooi om te zien dat we juist in deze moeilijke tijden het culturele veld kunnen helpen weer naar de toekomst te kijken.”

11 Reacties

Reageren
  1. Koel Hoofd

    Innovatie = hetzelfde een andere naam geven en weer doorgaan…
    elke noot is al gespeeld
    elke lijn al getrokken
    elke kleurencombinatie al geprobeerd
    elke beweging al gemaakt
    elk verhaal is al verteld

    Cultuur kan daarom nooit iets nieuws uitvinden, wel eindeloos herhalen voor een vers publiek. Dat geeft slechts één vraag waar ‘iets’ mee is te doen: hoe neemt het huidige publiek de cultuur tot zich?
    1 smartphone
    2 flat screen (zeg maar een hele grote smartphone)
    3 in real life….alleen is dat nu voor veel cultuuronderwerpen tijdelijk even niet mogelijk

  2. Lexus

    @Koel Hoofd: zelfs als het al waar zou zijn wat u beweert, quod non, dan biedt de herhaling ongelofelijk veel genot, of het nu om de beelden van Michelangelo, de schilderijen van Rembrandt of de Matthäuspassion van Johann Sebastian Bach gaat. Maar als u liever vier keer naar de musicals Soldaat van Oranje of The soud of music gaat, dan is het ook prima.

  3. Soylent

    Wat treurig, koel hoofd. Los van de onwaarheid in de basis van je statement, zijn er zoveel mooie combinaties van lijnen, kleuren, beweging en noten te bedenken die een nieuw verhaal vertellen. Anders zou ook jij niet proberen om weer nieuwe combinaties van woorden met regelmaat hier op duic te posten, denk ik.

    Wat ik me wel afvraag is welke van de gekozen instanties dat ook daadwerkelijk gaan doen, daar zijn we het misschien meer over eens. Hoeveel van deze subsidies gaan naar een uiteindelijk commercieel doel? En hoeveel andere instellingen hadden deze subsidies kunnen gebruiken om in deze tijd hun hoofd boven water te houden? Innovatie is ‘extra’ als de basis goed is. Op dit moment staat de basis op instorten, en is het dus ongepast dit soort stimulansen toe te passen. Pas ze dan toe om die basis te behouden en te versterken waar het nog kan.

  4. Lexus

    @Koel Hoofd. Ter aanvulling: volgens uw eigen gedachtengang moet datgene wat u beweert ook al eerder gezegd zijn. Misschien is dat ook wel zo. Maar wanneer het eeuwen geleden ook opgevolgd was, zouden we geen kunst van Michelangelo, Van Eyck, Rembrandt, Van Gogh, Picasso, Bach, Beethoven, Schönberg enzovoorts hebben gehad. Dat waren in hun tijd vernieuwers. Een dergelijk gemis zou toch wel erg spijtig zijn geweest voor ons als nageslacht. Gelukkig waren er al in de Oudheid mecenassen (genoemd naar Mecenas, een Romeins-Etruskische staatsman). Of vindt u het allemaal maar flauwekul? Dat mag natuurlijk.

  5. Scherpschutter

    De Wet van Scherpschutter luidt: “Alleen slechte ideeen behoeven subsidie”. Daar kunt u ook aan toevoegen dat het geven van een zak geld aan iemand met slechte ideeen natuurlijk nooit iets innovatiefs zal opleveren.

    Om te zien hoe waar dit is hoeft u alleen maar te kijken naar de toekenningen:

    https://cultuurinnovatiefonds.nl/toekenningen

    Rien ne va plus, belastingbetaler, ook die centen zijn niet meer van u…Zo het zwarte gat in gedonderd.

  6. Lexus

    @Scherpschutter: u vergist u. Voorbeeld: zonder de steun van zijn broer Theo zouden we nooit de meesterwerken van Van Gogh hebben gehad. Want maar heel weinigen zagen er aanvankelijk de waarde van in. Dit voorbeeld is met vele andere aan te vullen. Daarom heb ik er geen moeite mee dat ook de overheid vernieuwing in de kunsten steunt. Vergeleken met de steun aan andere, vooral economisch belangrijk geachte zaken valt die bovendien in het niet.

  7. Scherpschutter

    @Lexus

    Ten eerste stel ik voor dat u de definitie van subsidie even opzoekt. Een broer die zijn broer financieel ondersteunt verstrekt natuurlijk geen subsidie.

    Nadat u de definitie heeft opgezocht, stel ik voor dat u slechts 3 voorbeelden geeft van kunstenaars die groot zijn geworden dankzij subsidie. Dat mag geen probleem zijn toch, gelet op uw stelligheid?

    Ten derde staat het u natuurlijk vrij om geen moeite te hebben met een overheid die geld geeft aan innovatie in de kunsten verstrekt, maar betaal het dan ook lekker zelf en laat mij buiten die flauwekul en nutteloze geldverspilling.

  8. Koel Hoofd

    @Lexus @soylent
    Lijnen, kleuren, noten, bewegingen, het is allemaal onderworpen aan natuurwetten: Er zijn dus maar een beperkt aantal mogelijkheden. De mens is de meest creatieve diersoort op deze planeet en bestaat ook al vele tienduizenden jaren. Reken maar dat ze alles al een keertje hebben uitgeprobeerd.
    Het zijn enkel de nieuwe generaties die dit niet weten en telkens weer vol verwondering kijken/luisteren naar iets wat mensen 20.000 jaar geleden ook al deden: elkaar vermaken. Dus de werken in de grotten van Lascaux, australian rock art, Michelangelo, Bach, Plato, Seneca etc zijn nooit veranderd, enkel het nieuwe publiek kijkt/luistert er anders naar. Dat kunnen ze doen omdat deze werken de tand des tijds hebben overleefd. Daartegenover staan miljarden werken die dat niet is gelukt, maar misschien nog wel veel mooier waren maar onacceptabel volgens de dan heersende maatstaven. En juist dat weten we dus niet, en daarom vinden we de restanten die we wel hebben “meesterwerken”.

  9. Kadoendra

    @Lexus

    “Daarom heb ik er geen moeite mee dat ook de overheid vernieuwing in de kunsten steunt.”

    U gaat er gelijk maar vanuit dat de overheid alle vernieuwing in de kunsten ook meteen ziet.

  10. Lexus

    @Scherpschutter en Koel Hoofd: lange verhalen maken het er niet beter op. Om te beginnen is subsidie afgeleid van het Latijnse subsidium en betekent eenvoudigweg ondersteuning. Steun van de overheid is dus overheidssubsidie. Maar los daarvan: zowel de beeldende kunsten als de muziek zijn vanouds gesteund door de adel en de vorsten. Omdat de laatste vaak de beschikking hadden over het overheidsbudget, kan men hier spreken van overheidssubsidie. Later gingen ook de kooplieden-regenten van de steden de kunsten ondersteunen.
    Omdat het algemeen bekend is, ga ik hier niet veel aandacht besteden. Ten gerieve van scherpschutter noem ik alleen paar componisten uit de zeventiende en achttiende eeuw: Bach, Händel en Mozart, die allen in dienst waren van vorsten en/of in opdracht voor hen werkten. Dat liep overigens niet altijd goed af, omdat vernieuwende kunstenaars bijna per definitie lastige mensen zijn.
    Met een klein beetje eigen onderzoek had Scherpschutter dit allemaal zelf kunnen achterhalen.
    Tot slot @Koel Hoofd: laten we blij zijn dat er tegenwoordig meer werk bewaard blijft, zodat het nageslacht er over kan oordelen. Overigens zijn niet alle werken uit het verleden kunstwerken, maar vaak zijn ze dan nog wel uit historisch oogpunt interessant.
    En @Scherpschutter: het staat u in onze democratische rechtsstaat vrij om te kiezen voor een partij die tegen overheidssubsidie aan kunstenaars is.
    Er is natuurlijk nog heel wat meer op te merken bij de vertogen van Koel Hoofd en Scherpschutter, maar zoals gezegd kunnen ze een heleboel dingen ook zelf te weten komen en daarom laat ik het hierbij.

  11. Lexus

    @Kadoendra: ‘de overheid’ ziet dat natuurlijk niet, zodat daar doorgaans deskundig geachte personen voor worden ingehuurd. En zelfs dat is vanzelfsprekend arbitrair, maar weet u een betere methode? In ieder geval staat voor mij vast dat overheidsonthouding een enorme artistieke verschraling zou opleveren.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).