Centrummanagement Utrecht (CMU) heeft vorige week met het plakken van stickers het project ‘Shop Local’ gelanceerd. Met het project willen de initiatiefnemers, belangenvereniging voor winkeliers in het centrum van de stad CMU en Marlein Parlevliet, het winkelen bij lokale ondernemers ondersteunen.
“We willen bewustwording creëren onder de bezoekers van Utrecht, zodat zij weten dat ze een lokale retailer ondersteunen, zodra ze bij de winkel naar binnen lopen”, legt Femke van Vlokhoven uit, kwartiermaker van het Stadhuiskwartier bij CMU.
Het idee begon bij Marlein Parlevliet, eigenaar van platenzaak Swordfish & Friend, dat eind december 2018 de deuren moet sluiten. Op zakenreis in Amerika zag zij in een winkelstraat overal stickers van ‘Shop Local’. De kleine lokale winkeltjes met de sticker vormden een groot contrast met de grote Amerikaanse ‘malls’. Ze werd er bewust van dat ze lokale ondernemers wilde steunen en stelde zich de vraag: “Moeten wij wel naar die ‘malls’? Nee, laat ik hier wat kopen.”
Het inspireerde haar om de actie naar Nederland te brengen. In het voorjaar van dit jaar gingen Parlevliet en Van Vlokhoven van CMU met het plan aan de slag. Vorige week werden de laatste stickers uitgedeeld aan lokale ondernemers in het Stadhuiskwartier. Tot nu toe hebben de ondernemers alleen maar positief gereageerd. “Sommige retailers plakten gelijk de sticker op het raam”, aldus Van Vlokhoven.
Utrechtse winkeliers
Zo ook Dorothé Cras van de Utrechtse Kinderboekwinkel. Het project benadrukt dat Utrecht een hoop bijzondere winkeltjes rijk is, en daar is ze blij mee. “De lokale ondernemers bepalen voor een deel het karakter van de stad”, aldus Cras.
Niet iedereen is echter even hoopvol gestemd over een eventueel succes van het project. Hans van der Hoorn van de Interglobe reisboekhandel heeft de sticker bijvoorbeeld wel op de ruit geplakt, maar betwijfelt of het veel gaat uitmaken voor lokale winkels die het moeilijk hebben. Volgens hem heeft dat veelal te maken met webwinkelen. “Er komen gewoon geen klanten meer”, legt Van der Hoorn uit.
Serena Kok van woon- en modewinkel Mermaidy denkt dat het project voornamelijk nog wat herkenbaarheid nodig heeft. “De kleine winkeltjes hebben het al moeilijk genoeg”, vertelt Kok. Volgens Kok heeft de stad ook kleine winkeltjes nodig. “Op deze manier blijft de stad leven. Toeristen en dagjesmensen willen juist de kleine straatjes in en grote concerns mijden.”
Bewustwording
Dan moeten de kleine winkeltjes er wel zijn. Met de stickeractie hopen de initiatiefnemers bewustwording te creëren bij de klant. Eerst door de actie te lanceren in het Stadhuiskwartier, omdat daar het idee ook is ontstaan. In 2019 volgen de andere centrumkwartieren. Ieder kwartier heeft straks een eigen kleur. Daarna is uitbreiding naar kwartieren buiten het centrum ook mogelijk.
Ook nu Swordfish & Friend de deuren gaat sluiten, blijft Parlevliet betrokken bij het project. “Ik hoop dat er op deze manier zo veel mogelijk onafhankelijke winkels in Utrecht blijven”, aldus Parlevliet.
Gekoppelde berichten
Utrecht volgens eigenaar de Utrechtse Kinderboekwinkel Dorothé Cras
De Utrechtse Kinderboekwinkel is al ruim 35 jaar een plek in Utrecht voor iedereen die…
Op bezoek bij Hans van der Doorn van Reisboekhandel Interglobe: “Ik wil weten op wat voor een planeet ik leef!”
De stad zit vol bijzondere winkels met een interessant verhaal, DUIC gaat op pad om…
24 Reacties
ReagerenPlak die stickers op Hoog Catherijne en de H&M’s en Primark’s van utrecht. Sommige van deze kleine winkels in utrecht hebben geen bestaansrecht meer, maar als je de ketens ruim baan geeft dan is het hek van de dam natuurlijk.
Why is the sticker in English? Lokale ondernemingen steunen mbv een engelstalige sticker, how weird is that?
Sympathiek. Door internet en het Utrechtse anti-autobeleid hebben zelfstandige kleine winkel het erg moeilijk. Maar inderdaad Sjaak, juist zo’n actie in het Engels is, om bij de bedenkers te blijven, nogal weird.
@Sjaak: Eh… zou dat wellicht zijn omdat de meerderheid van de buitenlandse toeristen geen Nederlands begrijpt?
@Sjaak @Wim
De ondernemers zelf geven het antwoord al op jullie vraag
“Toeristen en dagjesmensen willen juist de kleine straatjes in en grote concerns mijden.” (m.a.w. van locals moeten we het niet hebben, dat blijkt ook wel)
@CMU Jammer genoeg staat er geen domeinnaam of QR code bij, zodat men de andere deelnemers aan deze actie kan vinden.
Well…UTRECHT tends to draw lots of tourists. Here’s my appeal as an ex Dutch expat living accross the world and settled in UTRECHT.
What I notice lately is dat grote ketens een hoop korting enkel online aanbieden voor actuele in-season producten welke op het moment in de stadse winkels hangen. Deze kortingen bieden zij hun klanten in de fysieke winkels niet aan. Stel je voor! ? Wanneer grote ketens dit online blijven doen, is de kans groot dat de consument een fysieke aankoop in de stad steeds vaker achterwege gaat laten, op den duur de stad gaat mijden en het bestaan van de kleine ondernemer op de koop toe neemt. De online concurrentie zal op den duur opnieuw werkeloosheid, leegstand, eenzaamheid en faillissementen in de hand werken en als we niet oppassen op den duur ook een crisis op gebied van toerisme? Of juist een boost?
Voor de optimisten onder ons;
Krijgen we toeristen die tegen elkaar zeggen “Wow, have u been to UTRECHT yet? Man, it was really great! MEGA SPOOKY, the whole town was into it ? ! You really must visit it next time you do Europe. Seriously dude…even the hotels and staff were part of the gig! All depressed, burned out and worn out…so 2019! Must have cost a fortune on stage props and special effects! Wow, those Dutch are real experts man…” ? ? Okay bit s humor doesn’t hurt ? However….
Duurzaam? Nee…does anybody care? Wie zal het zeggen. Local?
I doubt it. Trendy? Yes…global in fact. A pity? No..a shame. A big shame.
Freaky? Yeah… Halloween? Nope, sorry that’s for sukkels. Sorry ?
Need examples?
Neem dan de moeite en kijk
om je heen. Weeg die euro die jij uitgeeft tegen meerdere belangen om jouw heen dan enkel eigen belang, even if it costs a few cents more. You may not realize yet, but you really are very locally part of this and can make this difference! Supporting locals is in the end nothing more than supporting yourself and securing the future for your offspring. Please do give it a thought. Your city is too lovely, and I’m sure your offspring is too.
Yours locally, Miss U & Don’t Miss Out!
Met het autoluw maken en verhogen van de parkeertarieven zullen steeds meer zaken vertrekken uit de binnenstad.
Nu weer de wijnshop.
Oh, dit sticker is voor toeristen. Staat duidelijk te lezen in de 1e alinea: “We willen bewustwording creëren onder de bezoekers van Utrecht, zodat zij weten dat ze een lokale retailer ondersteunen, zodra ze bij de winkel naar binnen lopen”
Als het nou een sticker was met “koop hier zodat in dit pand niet nog een vreetschuur met beleving komt” zou ik zomaar wat gaan kopen
leuk, maar zet dan op die sticker koop lokoal in Utreg ofzo..
Ja Sjaak, beats me waarom dit nou weer in het Engels moet. Volgens mij moeten vooral Utrechters gewoon lokaal blijven winkelen. Die toeristen die komen maar 1x.
De slogan is rechtstreeks gekopieerd van ‘Keep Austin Weird’ en past niet zo bij Utrecht. Maar het idee erachter is zeker sympathiek. Koop lokaal, hou Utrecht gezellig!
Ik zocht een winterjas van een bepaald merk. Had op internet een lokale winkel gevonden die dat merk in zijn assortiment heeft. Bij de winkel aangekomen, niet dat merk op voorraad, hadden ze eigenlijk nooit. “We kunnen het wel voor u bestellen en dan is het er over een week of u kunt het zelf bestellen op internet…” #doeishoplocal
Met een beetje creativiteit had er toch wel een Nederlandse kreet bedacht kunnen worden? Denk dat de gemiddelde Utrechter de herkomst van ‘Keep .. Weird’ toch niet kent.
Leuk idee, maar jammer dat het een slogan is die al jaren in Portland wordt gebruikt. Gemiste kans om er een Utrechts tintje aan te geven.
https://en.wikipedia.org/wiki/Keep_Portland_Weird
Prima actie, diversiteit is van belang voor de entiteit van de stad.
Vraag mij allen af waarom dit nu weer in het Engels moet… we leven toch in Nederland, in Utreg! Misschien kunnen we hier ook een stickeractie voor beginnen: spreek je moerstaal?
Sorry, maar dit is een erg sneue ‘oplossing’. Stickers als een marketingcampagne. Dat gaat geen klap helpen tegen de stijgende huurprijzen voor winkels, de verplaatsing van winkels naar een online versie, waarna de pandjes worden overgenomen door een buitenlandse ketens, horeca of pop-up winkels met belevenis onzin voor toeristen. Hyper commercieel beleid en dat onder een linkse bestuur, wie had dat gedacht?
@ Cico: Je bent niet bekend met de term “Links lullen, rechts vullen”?
Het idee van de stickers is sympathiek, maar er had meer in gezeten denk ik.
Iets met kalf en put as far as i am concerned 🙂
Dus al die toeristen moeten local kopen?
Maar hun ”local” is toch niet Utreg?
Belachelijk dat dat in het Engels moet. Nu krijg ik juist de neiging hier NIET te gaan kopen
Geef die kleine winkelier subsidie om de huur te kunnen betalen… omdat ze de stad aantrekkelijk maken voor de toerist en bezoeker van buiten Utrecht (de groepjes dames die een dagje Utrecht doen), en hopelijk ook de locals. Ze zijn ook een stukje marketing, beeldbepalend, uit het marketing Utrecht budget???
@Jasper, toch top dat je het geprobeerd hebt!
Heerlijk toch al die positieve reactie op een symphatiek initiatief.
Maar ja een dag niet geklaagd is een dag niet geleefd
Realiseren ze wel wat “weird”betekent ?